Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jim root telen maadoitus ongelma
1 2
jonsku1
19.01.2012 20:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Ostin käytettynä ko. soittimen johon edellinen omistaja oli vaihtanut passiivimikit. Talla mikkiä vaihtaessani ihmettelin, kun ei elektroniikassa ole ollenkaan ns. "päämaa" piuhaa. Eli sitä mikä yleensä esim. tallaan menee. Ilmeisesti maadoitus hoidettu ns. faradayn häkillä, kun mikeissä on navattomat kromi kuoret, sekä kaikki kotelot on vuorattu alumiini teipillä.
 
OK ei siinä mitään kun toimii alunperin. Halusin kuitenkin jättää tallamikin kuorettomaksi, mutta tällöinhän maadoitus pitäisi hoitaa normaaliin tapaan. No tein sittin läpiviennin tallan levystä ja kolvasin piuhan volume potikan kanteen, kuten muutkin maat on kolvattu.
 
Mutta ei kuitenkaan vieläkään toimi! Missä siis vika?
 
Elektroniikassa siis 1 volume ja 3-asentoinen mikkiswitch.
Gib_ber
20.01.2012 11:46:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä mikit kitaraan on oikein asennettu EMG:tten tilalle ?
 
ja periaatteessa tässä on melko hyvä ja yleispätevä kuva siitä miltä elektroniikoitten pitäis näyttää tolla sun nykysellä setupilla: http://www.seymourduncan.com/suppor … s/schematics.php?schematic=2h_1v_3w
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
jonsku1
20.01.2012 12:27:26 (muokattu 20.01.2012 12:32:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellisen omistajan toimesta kaulassa oli ja on edelleen Dimarzion Super 2. Tallassa puolestaan oli X2N. Tuon X2N:n tilalle olen nyt yrittänyt vaihtaa tuota Seymour Duncanin Customia.
 
ja periaatteessa tässä on melko hyvä ja yleispätevä kuva siitä miltä elektroniikoitten pitäis näyttää tolla sun nykysellä setupilla: http://www.seymourduncan.com/suppor s/schematics.php?schematic=2h_1v_3w
 
Tuolta se mulla nyt näyttääkin.
 
EDIT: Paitsi, että mulla on tässä strato tyyppinen liukukytkin eikä toggle switch. Onko sillä edes väliä?
 
EDIT2: Huomasin myös, että en ole maadoittanut ollenkaan mikkiswitchiä volapotikan kanteen, kun käyttämässäni kytkiksessä jossa oli liuku switchi näin ei ollut tehty. Voisitko tässä olla vika ja mistä kohtaa liukuswitchiä toi piuha pitäis vetää sitten?
Gib_ber
20.01.2012 14:11:39 (muokattu 20.01.2012 14:16:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oothan ottanu huomioon sen, että dimarziolla ja duncanilla on piuhoissa eri värikoodit. Ja yleensä tuota blade tyyppistä kytkintä ei tarvi juottaa maahan.
 
Ite tekisin tässä tilanteessa sen, että purkaisin koko kaikki elektroniikat poies ja alottaisin aivan alusta.
 
tuossa olisi esim. yksi hyvä diagrammi jonka pohjalta lähteä soveltamaan: http://www.seymourduncan.com/suppor … schematic=2singlecoils_1vol_1switch
 
EDIT: duncanin ja dimarzion värikoodien selvittämistä varten: http://www.guitarhotrod.com/Duncan%20vs%20dimarzio.graph.JPG
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
jonsku1
20.01.2012 14:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ottanut huomioon. Näissä mikeissä ei taida väri eroja olla muuta kun kuuman osalta. Dunccanissa se on musta ja Dimarziossa punainen.
Gib_ber
20.01.2012 14:21:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saatko kitarasta ulos minkään sorttista ääntä sitten tällä hetkellä ? Antaako vola potikkaa mitään vastusarvoja, jos yleismittarilla mittaat.
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
jonsku1
20.01.2012 14:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saan ääntä. Kaulamikki esim. toimii ilman häiriöitä (luulen tämän tosin johtuvan siitä, että se on vahattu ja kromikuorien sisällä.
 
Talla mikilläkin ääntä kuuluu mutta järkyttävien häiriöiden kera. Häiriöt vaimenevat hieman jos kosketan esim. tallaan tai volume potikkaan tai kieliin. Mutta jos taas kosken tallahumpparin napapaloihin lisääntyvät häiriöt puolestaan todella paljon. Tämä tapahtuu myös silloin jos esim. toinen käsi on tallassa ja toinen koskettaa napapaloja.
jonsku1
23.01.2012 23:00:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon nyt tässä taas ton kanssa tapellu mutta ei perkele ratkea. Vaihdoin varuiksi volapotikankin ja kolvailin kaiken siihen uudestaan kiinni, mutta ylläolevat ongelmat jatkuvat.
 
Eniten mua häiritsee tuo, että miksi häiriöt lisääntyvät, kun kosketan mikin napapaloja? Etenkin "pohjoiskelan" ruuvittomia paloja.
Gib_ber
24.01.2012 09:21:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa vaikuttaan jonkun sortin maadotusongelmalta. Onko kitarassa tällä hetkellä mono- vai stereojakki, jottei jakilla ole johdot väärinpäin. Yksi mahdollisuus on myös esim, se että tuo tallan maadoitus ei jostain syystä ole onnistunu ihan kunnolla.
 
Jos mahdollista, niin laitappa kuvia kytkennöistä, niin helpottaa hieman tätä arvailua. :D
 
Säröä ei voi koskaan olla liikaa.
Jakkeko
24.01.2012 10:02:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gib_ber: Jos mahdollista, niin laitappa kuvia kytkennöistä, niin helpottaa hieman tätä arvailua. :D
 
Joo... Kuva vois olla paikallaan. Sen verran yksinkertainen kytkentä, että kovin moni kohta ei voi teoriassa mennä metsään. :) Eihän tuolla ole missään mitään maalenkkiä joka toimisi antennina?
 
rokrokpoprok
jonsku1
24.01.2012 12:22:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Eihän tuolla ole missään mitään maalenkkiä joka toimisi antennina?
 
Hmm. Mitä tarkoitat tällä? Tuossa on kyllä mikki kolo ja "konehuone" vuorattu alumiinilla. Pitäisikö nämäkin maadoittaa erikseen? Ja jos niin miten?
 
Jakki on normaali mono jakki. Koitan tuota kuvaa katsoa jos saisin tarpeeksi tarkan.
Jakkeko
24.01.2012 13:41:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laiskana linkitän... http://alexplorer.net/guitar/basics/grounding.html
En tiedä onko tuo edes paras mahdollinen tieto, mutta oli googlessa ensimmäisten joukossa. Lyhyesti sanottuna, jos kitarassa on "tuplamaadoitus", eli maajohto menee esim. vol1-vol2-tone-vol1 muodostuu tuohon "suljettu piiri" joka saattaa toimia antennina. Sinun kitaran tapauksessa tämä saattaisi muodostua mikäli esim. talla olisikin maadoitettu kahteen kertaan.
 
Mikäli asiasta mitään ymmärrän, niin yleensä tuo tallan maadoitus pitäisi kyllä löytyä. Missä tuossa kitarassa on alunperin patteri? Mitä patterille on tehty mikkien vaihdon yhteydessä? Oletko tarkastanut yleismittarilla että kaikki komponentit ovat samassa maassa?
 
rokrokpoprok
jonsku1
24.01.2012 13:55:11 (muokattu 24.01.2012 15:13:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kone huoneessa on patterille tarkoitettu kolonen, joka nyt ammottaa tyhjyyttään. Itse kun tosiaan en tuota aktiivi->passiivi vaihtoa tehnyt, niin en sen tarkemmin osaa sanoa.
 
Näitä havaintoja tehdessäni täytyy muistaa, että kaulamikki on kokoajan toiminut kuten kuuluukin.
 
Kokeilin toisella kitaralla ja häiriöt tallamikilla about samaa luokkaa. Ainoana erona tuo, että häiriö lisääntyy telellä kun kosken mikin napapaloja, mutta toimivalla kitaralla ei.
 
EDIT: Miten kitara yleensä käyttäytyy jos jakissa on kuuma ja maa väärinpäin?
jonsku1
24.01.2012 17:27:25 (muokattu 24.01.2012 18:58:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt saanut mitään kunnon kuvaa, kun käytössä on toistaiseksi vain koneen paska webbikamera. Mutta yritän selittää mahdollisimman tarkkaan miten olen kolvannut:
 
Tallamikki(Seymour Duncan): Vihreä ja paljas kolvattu volumepotikan takakanteen. Punainen ja valkoinen sidottu yhteen ja teipattu. Musta(kuuma) kolvattu mikin valitsimeen.
 
Kaulamikki(Dimarzio): Vihreä ja paljas kolvattu volumepotikan takakanteen. Musta ja valkoinen sidottu yhteen ja teipattu. Punainen(kuuma) kolvattu mikin valitsimeen.
 
Tallan alta tuleva kielimaa on kolvattu myös volumepotikan takakanteen.
 
Mikinvalitsimen piuha on kolvattu volumepotikan vasempaan sakaraan.
 
Jakin kuuma on kolvattu volumepotikan keskisakaraan. Jakin maa on kolvattu volumepotikan kanteen.
 
Volumepotikan oikea sakara on kolvattu volumepotikan kanteen kiinni.
 
Lisäksi "konehuone" sekä mikki routtaus on siis vuorattu kokonaan alumiini foliolla. Pitäisikö nämä folioinnit maadoittaa jotenkin?
Jakkeko
24.01.2012 18:34:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä toi kytkentä on ihan oikein, ellei nyt sitten tullut ajatusvirhettä visualisoidessa. Hmm... Erikoista. Oletko testannut / mitannut että kaikki liitokset ja komponentit pelaa 100% varmasti? En mä oikeen muuta keksi kun että joku osa on tossa paketissa rikki.
 
rokrokpoprok
jonsku1
24.01.2012 18:48:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Kyllä toi kytkentä on ihan oikein, ellei nyt sitten tullut ajatusvirhettä visualisoidessa. Hmm... Erikoista. Oletko testannut / mitannut että kaikki liitokset ja komponentit pelaa 100% varmasti? En mä oikeen muuta keksi kun että joku osa on tossa paketissa rikki.
 
En ikävä kyllä omista yleismittaria tms.(pitäis varmaan kyllä ostaa kun usein vaikuttais olevan tarvetta). Volapotikan oon vaihtanut jo kertaalleen, mikkikytkinkin toimii (tai mistä sen tietäisi oikeastaan, että on rikki?) ja kun kaulamikkikin kerran toimii moitteetta, niin voisiko tossa Dunccanissa olla sitten jotain mäsänä? .... Toisaalta Dunccanikin toimii häiriöttömästi, kun siihen laittaa kuoren päälle(mutta kun en sitä siihen halua).... Meinaa olla pää jo vähän pyörällä :D
wilo
24.01.2012 18:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonsku1: Kaulamikki(Dimarzio): Vihreä ja paljas kolvattu volumepotikan takakanteen. Punainen ja valkoinen sidottu yhteen ja teipattu. Punainen(kuuma) kolvattu mikin valitsimeen.
 
Sulla on jotain vikaa tossa dimarzion kytkennässä... Jos punainen ja valkoinen kytketään yhteen, niin ei kai punaista kytketä mikin valitsimeen...? Dimarziossa pitää muistaakseni kytkee musta ja valkoinen yhteen ja punainen mikin valitsimeen.
 
Folioista: konehuoneen foliot taitavat maadoittua jo nyt volumepotikan kuoren sekä kaulamikin ruuvien ja jousien kautta.
 
jonsku1
24.01.2012 18:56:15 (muokattu 24.01.2012 19:00:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Sulla on jotain vikaa tossa dimarzion kytkennässä... Jos punainen ja valkoinen kytketään yhteen, niin ei kai punaista kytketä mikin valitsimeen...? Dimarziossa pitää muistaakseni kytkee musta ja valkoinen yhteen ja punainen mikin valitsimeen.

 
Oho. Puhuin paskaa. Siis valkoinen ja musta on yhteen kytketty Dimarziossa mulla. Ja punainen menee mikinvalitsimeen. Dimarziossa on vähän eri värikoodit kuin dunccanissa.
 
Korjasin sen tuohon listaukseeni.
jonsku1
25.01.2012 16:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HUh. No nyt viimenään, kun olen käynyt kaikkia kolvauksia läpi niin kitara pelaa melkein lukuunottamatta vielä sitä yhtä asiaa.
 
Kitaralla pystyy soittamaan about normaalisti ilman sen kummempia häiriöitä, mutta edelleen, kun kielten välistä vaikka pitkällä ruuvilla kosketan tallamikin pohjoiskelan napapaloja, kuuluu samanlaiset häiriöäänet, kun jos maadoitus ei olisi kunnossa. Jos taas samaan aikaan ruuvi osuu yhteen kieleen ja napapalaan häiriötä ei synny.
 
Tästähän ei periaatteessa soittaessa ole haittaa kun kädet koko ajan kielissä ovat kiinni, mutta onko tämä normaalia? Jos ei niin haluaisin selvittää mistä on kyse... Ja vika siis tosiaan vain pohjoiskelan napapalojen kohdalla.
treble
26.01.2012 22:46:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonsku1: HUh. No nyt viimenään, kun olen käynyt kaikkia kolvauksia läpi niin kitara pelaa melkein lukuunottamatta vielä sitä yhtä asiaa.
 
Kitaralla pystyy soittamaan about normaalisti ilman sen kummempia häiriöitä, mutta edelleen, kun kielten välistä vaikka pitkällä ruuvilla kosketan tallamikin pohjoiskelan napapaloja, kuuluu samanlaiset häiriöäänet, kun jos maadoitus ei olisi kunnossa. Jos taas samaan aikaan ruuvi osuu yhteen kieleen ja napapalaan häiriötä ei synny.
 
Tästähän ei periaatteessa soittaessa ole haittaa kun kädet koko ajan kielissä ovat kiinni, mutta onko tämä normaalia? Jos ei niin haluaisin selvittää mistä on kyse... Ja vika siis tosiaan vain pohjoiskelan napapalojen kohdalla.

 
Kyllä toi mun mielestä ihan normaalia on varsinkin korkea ulostuloisilla mikeillä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «