Aihe: Aika ja edistys.
1 2 3 4
Funkånaut
25.01.2012 16:43:11

Epämuusikko: Coltrane jauhoi mm. Schlominskyn asteikko/patterni-kirjaa, joten voitaneen sanoa että hän treenasi "teoriaa".

Teoriaa, sekä tekniikkaa. Ilman hyvää tekniikkaa Coltrane ei ois voinut soittaa monia juttujaan. Ja ilman hyvää teorian tuntemusta monet kikat tuskin olisivat hänen mieleensä tullutkaan. http://www.youtube.com/watch?v=-cTe7pP2dX8&feature=related
"Kaikilla on omat vahvuutensa. Sattuu vain olemaan niin, että minussa nämä kaikki vahvuudet yhdistyvät." - Paavo Väyrynen Kuuntelen tälläistä
Sakmongkol
25.01.2012 16:50:52
tomaattiorava: No ei tässä nyt varsinaisesti mielipiteitä kaivata ainakaan ilman empiiristä perustelua.
Tyhmempää mun mielestä alka virittämään kitaraa uudestaan jokasen biisin kohdalla tai olla kokonaan soittamatta. Mutta jos jos olis iso kitara-arsenaali josta vois valita oikeavireisen kitaran biisiin ku biisiin niin tietty tekisin niin.

Kitara on C-vireessa koska mina tahtoa olla hevimies.

Voipi kokeilla transponoida sitä piisiä jonka päälle soittaa jollain ohjelmalla.
Johann Onn
25.01.2012 17:19:50 (muokattu 25.01.2012 17:20:06)
Sakmongkol: Voipi kokeilla transponoida sitä piisiä jonka päälle soittaa jollain ohjelmalla. ..tai hankkia capon ja lyödä sen tarvittavalle nauhalle ?.
Tietysti, samalla nauhojen määrä ylhäältä "vähenee", mutta harvemmin se sointujen kanssa haittaa.

Itsellä akustinen D:ssä --> Capo toiselle nauhalle ja se on "E:ssä".
Neponen
25.01.2012 17:27:09

tomaattiorava:
Kitara on C-vireessa koska mina tahtoa olla hevimies.

Kannattaa opetella mahdollisimman monenlaisen musiikin soittamista. Ja ottaa se akustinen kitara mukaan kuvioihin, kuten edellä joku mainitsi. Näistä löytyy yleensä apua myös noihin mainitsemiisi hevihommiin.
Karipiirto
25.01.2012 17:47:31

Sama homma kanssa että kitara on yleensä C:ssä tai drobbi A#:ssa ja jos tarve vaatii niin capo hoitaa. Toki sitten jos oikeasti tarvitsen koko kitaran otelaudan laajuuden E-vireessä tai jossain muussa vireessä, viritän sen kitaran mutta esim. Leirinuotiosovitus vaikkapa House of the Rising Sunista hoituu kyllä ihan capon kanssa tai ilmankin tiettyyn rajaan asti(Jostain syystä en saa F-duuria soitettua Barree-otteella). :)
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Funkånaut
25.01.2012 17:48:38

Karipiirto: (Jostain syystä en saa F-duuria soitettua Barree-otteella). :)

No eihän sitä tartte soittaa barrena. :)
"Kaikilla on omat vahvuutensa. Sattuu vain olemaan niin, että minussa nämä kaikki vahvuudet yhdistyvät." - Paavo Väyrynen Kuuntelen tälläistä
Karipiirto
25.01.2012 17:50:21 (muokattu 25.01.2012 17:51:27)

Funkonaut: No eihän sitä tartte soittaa barrena. :)

Hupsis. Siis tarkoitan etten saa sitä avosointua muodostettua kitaran ollessa C:ssä ja yrittäessäni painaa etusormella kaikkia kieliä samalla... Even i don't get what i just said. :D

Edit. Mutta siis C:vireisellä ilman capoa ja avoimia sointuotteita mukaillen. Sitä tarkoitin. :D
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Tonski
25.01.2012 18:32:49

Karipiirto: (Jostain syystä en saa F-duuria soitettua Barree-otteella). :)

Lukuunottamatta sitä Shawn Lanen hirviötä joka tubesta soitettuna löytyy, niin ehkä pahimpia sointuja kitaristille on kyllä Fmadd9-sointu I-asemasta. Etenkin jollain akustisella kitaralla, se on saatanasta.
Krice
25.01.2012 19:28:52

tomaattiorava: Kitara on C-vireessa koska mina tahtoa olla hevimies.

Paras ja ainoa hevi eli kasarihevi soitettiin lähes poikkeuksetta E-vireessä.
TheMurno
25.01.2012 19:36:41 (muokattu 25.01.2012 19:37:16)
Krice: Paras ja ainoa hevi eli kasarihevi soitettiin lähes poikkeuksetta E-vireessä.

Sori, mut Slayer soitti D#:stä Show No Mercyä lukuunottamatta.

E: Hups. Lähes poikkeuksetta
tomaattiorava
25.01.2012 20:12:15
Krice: Paras ja ainoa hevi eli kasarihevi soitettiin lähes poikkeuksetta E-vireessä.

ja höpöhöpömmmmm.
Liian hoopo kirjoitusm.
Karipiirto
25.01.2012 23:21:41

Tonski: Lukuunottamatta sitä Shawn Lanen hirviötä joka tubesta soitettuna löytyy, niin ehkä pahimpia sointuja kitaristille on kyllä Fmadd9-sointu I-asemasta. Etenkin jollain akustisella kitaralla, se on saatanasta.

Kokeilin setävainaan akkarilla(jolla mikä tahansa on saatanasta). Ei sinänsä sointuna paha mutta appajee jos pitäis lennosta vaihtaa tohon. Mutta olipas kivan kuuloinen sointu. :)
peth_
26.01.2012 00:57:44
Tomaattiorava, eihän sillä vireellä ole oikeastaan mitään muuta väliä kuin että mitkä äänet löytyy avoimina kielinä. Kunhan tämän tiedostaa, voi huoleti soittaa vaikka kitaralla jossa jokaiselta kieleltä löytyy Bb. Näin siis jos vain improvisoi siihen päälle.
Toki jos hienostella alkaa, kannattaa soittimen vire valita sen mukaan, että saa mahdollisimman paljon/vähän (valitse tarkoituksen mukaan), sillä avoimet kielet soundaavat hyvin eriltä kuin jostain nauhalta painetut.
Lisäksi nimenomaan mainitsemasi virityksen hitaus ja kitaroiden vähyys estävät erilaisten viritysten soveltamisen radion kuuntelemisen päälle tapahtuvan improvisoinnin yhteydessä.

Jos taas yrittää opetella soittamaan biisiä niin, kuin herra tai rouva esikuva on sen soittanut, on vireen ilman muuta oltava sama kuin originaalissa.
Vestu
26.01.2012 13:42:37

Trollol. Itsellä myös hevikitara tavallisesti dropped-C:ssa. muut kitarat E-vireessä.
Like father like scum
tomaattiorava
26.01.2012 14:05:46
Vestu: Trollol. Itsellä myös hevikitara tavallisesti dropped-C:ssa. muut kitarat E-vireessä.

Mulla onkin C:ssä tai Drop-B:ssä. Eli mä oon hevimpi.
Vladi
26.01.2012 14:32:06
tomaattiorava: Mulla onkin C:ssä tai Drop-B:ssä. Eli mä oon hevimpi.

Mikä ilo noissa överimatalissa vireissä on? Mielestäni biisin rankkuus ei ole millään lailla kiinni vireestä. En näe oikein mitään hyötyä alle c:n menevissä vireissä.

Haittapuolina taas piisaa. Soundi pitää yleensä ruuvata erittäin kuivaksi, jotta selkeys ja purevuus säilyy edes jotenkin. Miksatessa mennään helposti jo basson tontille jolloin kokonaiskuvasta voi tulla helposti tunkkainen. Ennen kaikkea en ole kuullut vielä yhtään keikkaa Dream Theatherin lisäksi, jossa alavirekitarat olisi kuulostaneet selkeiltä ja täyteläisiltä. Näkkärisoundia ei kauaa jaksa kuunnella.

Oon jo pitkään ollu sitä mieltä, että alavirekitarat on taitolaji, jonka yllättävän harva hallitsee. Ei ole henkilökohtainen hyökkäys ketään kohtaan, kunhan vaahtoan lämpimikseni.
Sakmongkol
26.01.2012 15:00:44
Itse viritin juuri hevikitaran neljäsosa-askelen ylöspäin, kuinka väärin tämä on?
Vestu
26.01.2012 15:09:19 (muokattu 26.01.2012 15:09:41)
Sakmongkol: Itse viritin juuri hevikitaran neljäsosa-askelen ylöspäin, kuinka väärin tämä on?

väärin ja voi vahingoittaa kitaran osia jos hyvin paksut kielet.

EDIT: leikisti
Like father like scum
Sakmongkol
26.01.2012 16:36:36
tomaattiorava: No jos joku tosissaan väittää biisin rankkuuden olevan riippuvainen soittimien vireestä ni mennään kyllä aikalailla pöpelikköön.

Tuo C on melkeinpä jonkinlainen standardivire kun raskaammasta metallista on kyse.

Mites nää ei nyt mun mielestä oikein korreloi? Ja muistetaan että raskain metallibändi soitti raskaimpina aikoinaan Eb-vireessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)