Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tohtori Toonikan jatko
1
nisumaka
23.01.2012 15:06:30 (muokattu 23.01.2012 15:08:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin jotain huhua, että Toonikasta olisi jatko-osa. Ilmeisesti opettajan osa tai jotain sellaista. Onko näin? Ja hienosti tehty kirja toi Tohtori Toonika. Tähän mennessä en ole löytänyt, kuin yhden virheen. En muista nyt ulkoa, tarkennan myöhemmin, mutta se oli se, että "kun jalka osuu maahan lasketaan ykkönen". Tai jotain tonne päin. Eiköhän se lasketa sillä hetkellä, kun jalka on ylhäällä ;-). Vai onko tässä jotain, mitä miellän väärin?
 
baron
23.01.2012 16:49:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kuulin jotain huhua, että Toonikasta olisi jatko-osa. Ilmeisesti opettajan osa tai jotain sellaista. Onko näin? Ja hienosti tehty kirja toi Tohtori Toonika. Tähän mennessä en ole löytänyt, kuin yhden virheen. En muista nyt ulkoa, tarkennan myöhemmin, mutta se oli se, että "kun jalka osuu maahan lasketaan ykkönen". Tai jotain tonne päin. Eiköhän se lasketa sillä hetkellä, kun jalka on ylhäällä ;-). Vai onko tässä jotain, mitä miellän väärin?
 
Opettajan osa on ilmestynyt samalla kirjan kanssa. Kätevä itseopiskelijalle niin voi tarkistaa vastaukset ettei erehdy kuvittelemaan että jotain osaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
23.01.2012 17:45:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Opettajan osa on ilmestynyt samalla kirjan kanssa. Kätevä itseopiskelijalle niin voi tarkistaa vastaukset ettei erehdy kuvittelemaan että jotain osaa.
 
Myös sikäli kappaleet jotka cdeellä löytyy suuntaa antavina nuotteina (varoittavat eroista jota voi olla) no auttaa sekin hahmottamaan kun näkee pätkän nuotteina ja kuulee sen... siis noiden keskinäistä suhdetta joka ei ihan selkärangassa täällä ole.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Bitti-Hiisi
23.01.2012 18:24:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kuulin jotain huhua, että Toonikasta olisi jatko-osa. Ilmeisesti opettajan osa tai jotain sellaista. Onko näin? Ja hienosti tehty kirja toi Tohtori Toonika. Tähän mennessä en ole löytänyt, kuin yhden virheen. En muista nyt ulkoa, tarkennan myöhemmin, mutta se oli se, että "kun jalka osuu maahan lasketaan ykkönen". Tai jotain tonne päin. Eiköhän se lasketa sillä hetkellä, kun jalka on ylhäällä ;-). Vai onko tässä jotain, mitä miellän väärin?
 
Tervehdys!
 
Kirjoitin Tohtori Toonikan jatko-osan demoversion, joka on koekäytössä Pop & Jazz Konservatoriossa Helsingissä, sekä muutamassa muussa oppilaitoksessa Suomessa. Lopetettuani opettajan hommat (ainakin toistaiseksi), kirja jäi keskeneräiseksi, eikä se siis valitettavasti koskaan päätynyt kauppojen hyllyille. Käsittääkseni PJK:ssa kirjaa kuitenkin kehitellään hiljakseen eteenpäin, joten toivotaan, että jossain vaiheessa opus on kaikkien saatavilla.
 
Joku muu osannee vastata tuohon jalkakysymykseen paremmin kuin minä. Itse olen aina polkaissut tennarin maahan iskujen (1, 2, 3, 4) mukaan, ja sitä yritin kirjassa havainnolistaa. Kiitos kehuista anyway! ;)
 
Pasi H.
 
By your command!
baron
23.01.2012 21:49:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitti-Hiisi:
Joku muu osannee vastata tuohon jalkakysymykseen paremmin kuin minä. Itse olen aina polkaissut tennarin maahan iskujen (1, 2, 3, 4) mukaan, ja sitä yritin kirjassa havainnolistaa. Kiitos kehuista anyway! ;)
 
Pasi H.

 
Enhän mä mitään tiedä mutta ne lukuisat maikat jotka huonolla menestyksellä on yrittäneet opettaa mua on kyllä aina iskeneet koiven maahan iskun kohdalla.
Kokeilin (kokeilkaa kaikki): Onhan se aika hankaa että iskujen jälkimmäisellä puoliskolla mono maahan iskee, sitähän täytyy oikeesti treenata.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
24.01.2012 14:25:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kokeilin (kokeilkaa kaikki): Onhan se aika hankaa että iskujen jälkimmäisellä puoliskolla mono maahan iskee, sitähän täytyy oikeesti treenata.
 
Jatsiksi menee.
 
nisumaka
25.01.2012 17:01:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoset vastauksista. Joo se on varmaan toi ogelissa tehtävä duuni, mistä olen kuullut huhuja. Jotain tällaistakin kuulin, että se olisi "Tohtori Tonnikala" työnimeltään. Heh, varmaan jotain opiskelijapilaa, mutta hyvä, että kehitellään. Ja joo, mä varmaan tulkaan jälleen kerran liian insinöörimäisesti lauseen: Vahva osa tarkoittaa hetkeä, jolloin esim. jalka osuu sykettä poljettaessa maahan. Toi sana osuu, niin mä tulkaan, että tennari osuu parkettin sillä hetkellä, kun vahva osa loppuu ja heikko osa alkaa. Mutta ei hätiä mitiä, kyllä ton ihan hyvin ymmärtää, kun päätään vähän vaivautuu käyttämään ;-) Mä saankin usein palautetta omasta soittamisestani, että mä soitan matemaattisen tarkasti mutta hengettömästi, tää on varmaan sitä samaa ongelmaani, josta pyrin pääsemään eroon.
 
Dr Dominant
25.01.2012 22:14:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se tonnikala on ihan Pasin oma nimitys :D
 
"Dr. Dominant, I presume?"
jorre
25.01.2012 23:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: ... Ja joo, mä varmaan tulkaan jälleen kerran liian insinöörimäisesti lauseen: Vahva osa tarkoittaa hetkeä, jolloin esim. jalka osuu sykettä poljettaessa maahan. Toi sana osuu, niin mä tulkaan, että tennari osuu parkettin sillä hetkellä, kun vahva osa loppuu ja heikko osa alkaa...
 
Sekaisin menee. Tennarin pitäisi kopsahtaa lattiaan sillä hetkellä, kun vahva osa alkaa. Tennarin kopsahdus tulee siis juuri yhtä aikaa rumpalin lyömän ykkösen kanssa.
 
Zeeboo
26.01.2012 06:25:44 (muokattu 26.01.2012 06:26:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jorre:...Tennarin kopsahdus tulee siis juuri yhtä aikaa rumpalin lyömän ykkösen kanssa.
 
Tai sitten seurataan virveliä. Ainakin afroamerikkalaisessa musassa, ettei menis humpaksi...
 
White men can't Monk
nisumaka
26.01.2012 09:15:49 (muokattu 30.01.2012 11:59:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, ton tekee niin automaattisesti ja selkäytimestä, etten ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, mutta noinhan juuri mäkin teen ;-) Täytyypi tänään mennä ostamaan tuo opettajan osa, iltasella menen tästä vähän asiakkaitani tapaamaan. Tarkoitusenani olisi vetää ensi syksynä äänittäjien ja aloittelevien nuorten muusikoiden bändikurssi. Ajattelin käyttää Toonikaa ja sitten itse kirjoittaa pienen opetusmateriaalin säveltämisen ja demo-levyn äänittämisen perusteista. Säveltämisellä tässä yhteydessä tarkoitan aivan alkeita siitä, että omia päässä pyöriviä ajatuksia nuori osaisi kirjoittaa nuoteiksi (käytännössä komppilapuiksi) tai äänittää niitä. Eli oikeastaan lähinnä pyrin vain innostamaan oppilaita jatkamaan siitä, missä he nyt ovat. Tossa muutoin edellinen proggikseni, jossa toimin musiikin ohjaana, näköjään palaa vielä estraadeille: www.drom.fi Toivottavasti työ tuottaa tulosta ja näistä nuorista pääsee mahdollisimman moni teatterialan koulutukseen.
 
No niin jatkanpa tähän. Toonikan opettajan osa tuli ostettua lauantaina ja siihen ehdin hieman perehtyä. Tämä on hieno kokonaisuus, ei voi kuin kehua. Miten on tämän materiaalin käyttö opetustarkoitukseen, jos ei ole sitä kopiointilupaa. Yhdistyksillä sekä seurakunnilla, joille työtä teen, ei ole tällaista lupaa. Pitääkö jokaisen oppilaan ostaa kirja, ilmeisesti näin olisi.
 
Jucciz
22.02.2012 03:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: ... ettei menis humpaksi...
 
Yksi asia, josta tietää silmät kiinnikin (eli vaikka tuulipukuja ei näkisikään), että ollaan Suomessa, on se, kun rytmimusiikissa jengi taputtaa ykköselle ja kolmoselle.
 
Ja sitten ihmetellään, kun ei oikein groovaa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baron
22.02.2012 09:11:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yksi asia, josta tietää silmät kiinnikin (eli vaikka tuulipukuja ei näkisikään), että ollaan Suomessa, on se, kun rytmimusiikissa jengi taputtaa ykköselle ja kolmoselle.
 
Ja sitten ihmetellään, kun ei oikein groovaa.

 
Varmaan itsekin oot ollut konsertissa jossa joku esiintyjistä yllyttää yleisön taputtamaan ja kun lopettaa esimerkin näyttämisen puolet jengistä siirtyy heti ykköselle ja kolmoselle ja loputkin hetken kuluttua.
 
Kyllä mäkin myönnän olevani suomalainen, mun maikat on opettaneet että pitäisi treenata metronomin kanssa niin että se lyö kakkoselle ja neloselle ja kyllä siinä oli treenaamista että sai menemään piisejä lävitse niin että lopussakin oli vielä rytmissä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Bitti-Hiisi
22.02.2012 10:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yksi asia, josta tietää silmät kiinnikin (eli vaikka tuulipukuja ei näkisikään), että ollaan Suomessa, on se, kun rytmimusiikissa jengi taputtaa ykköselle ja kolmoselle.
 
Ja sitten ihmetellään, kun ei oikein groovaa.

 
Oikeassa olet. Rytmimusiikin soittajat kyllä yleensä ymmärtävät asian, mutta yleisössä istuva "tuulipukukansa" ei. Muistan kirjoittaneeni Tohtori Toonikan ensimmäiselle rytmiaukeamalle mielenosoituksellisesti pari riviä aiheesta, mutta päädyin (näköjään) deletoimaan ne viime hetkellä, jotta rytminluvun aloittaminen olisi mahdollisimman selkeää. Myöhemmin sivulla 65 ohjeistin lausumaan rytmejä taputtaen mukana kakkosta ja nelosta. Toivotaan, että jonain päivänä svengi leviää yleisöönkin.
 
By your command!
EP
22.02.2012 12:19:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yksi asia, josta tietää silmät kiinnikin (eli vaikka tuulipukuja ei näkisikään), että ollaan Suomessa, on se, kun rytmimusiikissa jengi taputtaa ykköselle ja kolmoselle..
 
Taitaa olla wanhaa tietoa, kyllä ne on lähteny siihen "länsimaiseen hapatukseen" mukaan jo ajat sitten! : ))
 
EP
22.02.2012 12:23:59 (muokattu 22.02.2012 12:35:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Varmaan itsekin oot ollut konsertissa jossa joku esiintyjistä yllyttää yleisön taputtamaan ja kun lopettaa esimerkin näyttämisen puolet jengistä siirtyy heti ykköselle ja kolmoselle ja loputkin hetken kuluttua.
 
Riippuuhan se vähän rytmistä, kaikkiin ei se kakkonen ja nelonen sovi.
 
Kyllä mäkin myönnän olevani suomalainen, mun maikat on opettaneet että pitäisi treenata metronomin kanssa niin että se lyö kakkoselle ja neloselle ja kyllä siinä oli treenaamista että sai menemään piisejä lävitse niin että lopussakin oli vielä rytmissä.
 
Tuota en oo kyllä kokeillu, miksköhän ne niin on opettanu?
Mä oon käyttäny vaan ykköselle tai sitten joka iskulle.
 
baron
22.02.2012 13:07:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP:Tuota en oo kyllä kokeillu, miksköhän ne niin on opettanu?
Mä oon käyttäny vaan ykköselle tai sitten joka iskulle.

 
Mun maikat on sanoneet että ekaksi kakkoselle ja neloselle. Sitten kun se toimii vain neloselle.
Väittävät sen kehittävän rytmitajua.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
22.02.2012 22:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: ...Tuota en oo kyllä kokeillu, miksköhän ne niin on opettanu?
 
Sehän on just se back-beat, josta afroamerikkalaisen rytmimusan ruoto tulee. Tietysti tahdin ykkönen on tärkeä, viimeistään sitten sen huomaa kun soittaessa on "ykkönen hukassa". Itselläni ainakin menee fraseeraus aivan lepikkoon jos koettaa soittaa 1 - 3 naputuksen kanssa, kaikkien neljäsosien naputtaminen taas ei ole niin paha. Mutta jos soittoon on meininki saada minkäänlaista... sanotaan nyt vaikka swingiä, niin kaikkein luontevimmin se tulee kakkoselta ja neloselta.
 
Backlund selitti joskus, että tasaiskuilla ei tapahdu just mitään mielenkiintoista, eikä varsinkaan ykkösellä, kun selitti rytmiikan & fraseerauksen merkitystä improvisoinnissa. Saattoi tuo olla oikeassa.
 
White men can't Monk
nisumaka
23.02.2012 09:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska tässä ketjussa käydään erittäin mielenkiintoista ja asiallista keskustelua, kysäisenpä tässä, mikä olisi hyvä ohjelmisto (tai kirja) säveltapailun harjoittamiseen. Nimen omaan korvan harjoittamiseen. Huomaan, että kun olen aina tehnyt nuotinnokset kitara/bassokitara sylissä, niin pää pelaa, kuin otelauta. Muutoin vielä pahoittelen alkuperäiselle Toonikan tekijälle, tarkoitukseni ei missään nimessä ollut tässä rytmiasiassa pahastuttaa mieltäsi. Tulkkasin kirjan tekstiä vain omalla tavallani.
 
EP
23.02.2012 12:29:25 (muokattu 23.02.2012 12:34:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Sehän on just se back-beat, josta afroamerikkalaisen rytmimusan ruoto tulee ..Mutta jos soittoon on meininki saada minkäänlaista... sanotaan nyt vaikka swingiä, niin kaikkein luontevimmin se tulee kakkoselta ja neloselta..
 
Mulle klikki on hyvä treenatessa jotain uutta biisiä/ hankalaa kohtaa, se oikee meininki tulee sitten myöhemmin ..jos on tullakseen ja luontevimmin ilman metronomia tms.
 
Tasaiskulla ei tosiaankaan tapahdu yhtään mitään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «