Speedy 23.01.2012 14:03:19 | |
---|
Danko: Mun desert island -ratkaisu molempiin tarkoituksiin olis ehottomasti t.bonen lollipop-mallin ribbon (http://www.thomann.de/fi/the_tbone_rm700.htm ). Rumpukäytössä ei etuasteen suhteen niin ronkeli kuin hiljaisemmilla äänilähteillä, kuten laulu tai akkari. No bongasin torilta parit tommoset, katotaan nyt onko ne mitään muuta kun hienon näköset.. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Danko 23.01.2012 22:04:14 | |
---|
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
Mikael 24.01.2012 11:14:40 | |
---|
Kuten noista Dankon näytteistäkin voi päätellä, noiden halpojen ribboneiden etu on hyvä ja luonnollinen transienttitoisto mikä on eduksi rumpuja äänitellessä, mutta toisaalta yläpäätä ei sit ole oikeastan ollenkaan mikä jättää etenkin peltiosaston helposti tosi tunkkaiseksi. Toki toi sopii just hyvin retro-henkiseen äänimaisemaan mutta toisaalta ylintä yläkertaa on noilla hankala saada avoimen ja raikkaan oloiseksi. Löytyisköhän noista muuten jostain jotain mittauksia? Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Danko 24.01.2012 17:26:23 (muokattu 26.01.2012 23:52:22) | |
---|
Mikael: Löytyisköhän noista muuten jostain jotain mittauksia? Tää nyt ei kelpaa kliiniseksi laboratoriotulokseksi, mutta ehdin pajalla *kiireesti* PAZitella miten suoralta pink noise 50cm päästä monarista näyttää, verrokkina Behrun mittamikki (oik.) http://dl.dropbox.com/u/1559544/W35745668.png Että tuommonen reipas -18dB kuoppa 10kHz kohdalla selittänee tumman sävyn. Tilamikeistä en toisaalta juuri koskaan käytä yli 5 kilon aluetta. E: mutta toisaalta yläpäätä ei sit ole oikeastan ollenkaan mikä jättää etenkin peltiosaston helposti tosi tunkkaiseksi Koska oma soundimieltymys on just ne kukkapenkissä vuoden maatuneet pellit, niin ihan jo sillä ottaisin ribbonit mielummin kuin saman hintaluokan kiinakonkat, joita kroonisesti vaivaa se vittumaisen yläpään kireys. Välttääpähän Tape-Head-plugarin käytön miksausvaiheessa. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
Danko: Tilamikeistä en toisaalta juuri koskaan käytä yli 5 kilon aluetta. No mutta tästäpä onkin pitänyt kysellä. Eli mitä haette tilamikillä miksiin? Tuossa kun menetin hiljan tilamikkineitsyyteni niin eipä tuo raakana kovin hääviltä kuulostanut miksissä. Kun sitten ei ole oikein mitään hajua, että mitä siitä kannattaa nostaa framille ja vastaavasti siivota pois niin onpahan melkoista hakuammuntaa. Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
Danko 24.01.2012 21:01:48 | |
---|
passe: No mutta tästäpä onkin pitänyt kysellä. Eli mitä haette tilamikillä miksiin? Tuossa kun menetin hiljan tilamikkineitsyyteni niin eipä tuo raakana kovin hääviltä kuulostanut miksissä. Kun sitten ei ole oikein mitään hajua, että mitä siitä kannattaa nostaa framille ja vastaavasti siivota pois niin onpahan melkoista hakuammuntaa. Jälkisointia; esim. 100Hz - 5kHz on semmoinen alue, mistä varsinkin rankemmilla kompressioasetuksilla alkaa (_hyvästä_ tilasta, sen mukaan toki mennään) löytymään sellaista sointia mihin ei yksikään plugari pysty. Ensimmäisenä kannattaa katsoa vaiheistus kohdilleen; itse hoidan homman niin että raahaan tilaraitojen tötsykät tietsikkasoftassa elikkä DAWissa osumaan virvelin kanssa samaan kohtaan. Ensin raidat kokonaan kiinni, ja koko mixin auki soidessa nostaa sen verran mukaan kun tarvii. Jos tila jo valmiiksi kuulostaa siltä, ettei sitä kannata äänittää, niin käyttää sitten koneellisia kaikuja. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
markkuliini 24.01.2012 23:30:41 (muokattu 24.01.2012 23:30:54) | |
---|
Danko: Ensimmäisenä kannattaa katsoa vaiheistus kohdilleen; itse hoidan homman niin että raahaan tilaraitojen tötsykät tietsikkasoftassa elikkä DAWissa osumaan virvelin kanssa samaan kohtaan. En ole itse Superior drummeria käyttäessä miettinyt tätä asiaa ollenkaan, kun tilat sampleissa kuullostavat niin hyviltä, joskin ne ovat äänitetty isoissa tiloissa ja melko kaukaa. Vai ei kai ohjelmassa ole tehty tuota jo valmiiksi...? Onko tuo ihan yleinen tapa, vai onko koulukuntia? Kai sellaiselle slapback-efektillekin on käyttöä että se snaren isku ei olisikaan just kohdallaan. En siis puhu overheadeista, vaan nimenomaan tilamikeistä. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Danko 24.01.2012 23:37:35 | |
---|
markkuliini: Onko tuo ihan yleinen tapa, vai onko koulukuntia? Kai sellaiselle slapback-efektillekin on käyttöä että se snaren isku ei olisikaan just kohdallaan. En siis puhu overheadeista, vaan nimenomaan tilamikeistä. Tuskin analogiaikana moinen siirtely oli edes mahdollista, vrt. When The Levee Breaks. Mutta kummasti kiinteyttää kokonaissetin soundia, kannattaa ainakin kokeilla. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
Kailis 24.01.2012 23:40:55 | |
---|
Minä kun olen aina luullut että tilavaikutelma tulee heijastuneesta eli viivästyneestä signaalista... majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. |
markkuliini 24.01.2012 23:42:21 | |
---|
Danko: Tuskin analogiaikana moinen siirtely oli edes mahdollista, vrt. When The Levee Breaks. Mutta kummasti kiinteyttää kokonaissetin soundia, kannattaa ainakin kokeilla. Tuohan (se että tilasoundi syttyy välittömästi eikä viiveellä) siirtää myös rumpuja äänimaisemassa kauemmas kuulijasta, ainakin näin mulle on kaikujen käytöstä opetettu. Eli tuolla ei sitten kolikon kääntöpuolena saa rumpuja niin naamalle...? Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Danko 24.01.2012 23:45:35 | |
---|
Kailis: Minä kun olen aina luullut että tilavaikutelma tulee heijastuneesta eli viivästyneestä signaalista... Paikkansa kummallakin, vrt. delay & reverb. Henk.koht. tilan tunnun tuo ne heijasteet, ei itse se viive. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
Danko 24.01.2012 23:51:45 | |
---|
markkuliini: Tuohan (se että tilasoundi syttyy välittömästi eikä viiveellä) siirtää myös rumpuja äänimaisemassa kauemmas kuulijasta, ainakin näin mulle on kaikujen käytöstä opetettu. Eli tuolla ei sitten kolikon kääntöpuolena saa rumpuja niin naamalle...? Täh? Jos rumpujen lähimikitetty signaali tulee vaikkapa +12dB kovempaa mitä tilamikitys, niin itse rummun soivan äänen jälkeen tilan sointi jatkuu samassa vaiheessa "häntänä", eikä se silloin tuokaan rumpua naamalle vaan toimii tavallaan syvyys-ulottuvuutena. Riippuen jälleen tilasta ja mikitystekniikasta. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
VeKrio 25.01.2012 00:09:49 | |
---|
Danko: Täh? Jos rumpujen lähimikitetty signaali tulee vaikkapa +12dB kovempaa mitä tilamikitys, niin itse rummun soivan äänen jälkeen tilan sointi jatkuu samassa vaiheessa "häntänä", eikä se silloin tuokaan rumpua naamalle vaan toimii tavallaan syvyys-ulottuvuutena. Riippuen jälleen tilasta ja mikitystekniikasta. Niinhän markkuliina sanoi. Kolikon kääntöpuolena rumpuja ei saa niin naamalle. Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä. |
Danko 25.01.2012 00:19:04 | |
---|
VeKrio: Niinhän markkuliina sanoi. Kolikon kääntöpuolena rumpuja ei saa niin naamalle. Entä jos tilamikkien kompressorit sidechainaa lähimikeillä? Tuleeko naama + heijasteet, tuleeko? "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
markkuliini 25.01.2012 00:48:41 | |
---|
Danko: Täh? Jos rumpujen lähimikitetty signaali tulee vaikkapa +12dB kovempaa mitä tilamikitys, niin itse rummun soivan äänen jälkeen tilan sointi jatkuu samassa vaiheessa "häntänä", eikä se silloin tuokaan rumpua naamalle vaan toimii tavallaan syvyys-ulottuvuutena. Riippuen jälleen tilasta ja mikitystekniikasta. Mun käsityksen mukaan, jos tila soi välittömästi esim.rumpujen iskujen jälkeen niin aivot sijoittavat rummut kauemmas kuulijasta. Tämä siksi koska tila alkaa soimaan yhtä aikaa kun itse rummut eikä rummut voi silloin olla ihan kuulijan vieressä. Lähimikit kompression sidechainissa kyllä kumoaa tuota efektiä maalaisjärjellä ajateltuna. Toki mitä pienemmällä tilamikit ovat niin sekin kumoaa efektiä. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Danko 25.01.2012 00:56:34 | |
---|
markkuliini: Mun käsityksen mukaan, jos tila soi välittömästi esim.rumpujen iskujen jälkeen niin aivot sijoittavat rummut kauemmas kuulijasta. Tämä siksi koska tila alkaa soimaan yhtä aikaa kun itse rummut eikä rummut voi silloin olla ihan kuulijan vieressä. Lähimikit kompression sidechainissa kyllä kumoaa tuota efektiä maalaisjärjellä ajateltuna. Toki mitä pienemmällä tilamikit ovat niin sekin kumoaa efektiä. 1. Tilamikkeihin vuotaa aina jonkin verran lähimikitettyä sointia. 2. Jos tilamikit vaiheistetaan lähimikkien mukaan, nämä vuotoäänet saapuvat tilamikkien kapseleihin samassa vaiheessa, mutta tilan HEIJASTEET tilasta ja mikitystekniikasta riippuen huomattavasti myöhemmin. Siten "tila" ei soi välittömästi rumpujen iskujen jälkeen. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
markkuliini 25.01.2012 02:22:19 | |
---|
Danko: 1. Tilamikkeihin vuotaa aina jonkin verran lähimikitettyä sointia. 2. Jos tilamikit vaiheistetaan lähimikkien mukaan, nämä vuotoäänet saapuvat tilamikkien kapseleihin samassa vaiheessa, mutta tilan HEIJASTEET tilasta ja mikitystekniikasta riippuen huomattavasti myöhemmin. Siten "tila" ei soi välittömästi rumpujen iskujen jälkeen. Ok. Mä luultavasti sekoilen noiden heijasteiden kanssa. Englanniksi olen asiasta lukenut ja voi olla että mulla on käännöksen kanssa ongelmaa. : / Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 25.01.2012 18:45:02 | |
---|
1. Tilamikkeihin vuotaa aina jonkin verran lähimikitettyä sointia. Mä tätä mietin ja mietin enkä tyhmyyttäni tajua. Siis jos rumpuja äänitetään, niin lähimikkeihin menee rumpuja läheltä äänitettynä ja tilamikkeihin rumpuja kauempaa äänitettynä, mutta eihän tilamikkeihin "vuoda" mitään lähimikeistä? majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. |
Danko 25.01.2012 18:54:55 | |
---|
Kailis: Mä tätä mietin ja mietin enkä tyhmyyttäni tajua. Siis jos rumpuja äänitetään, niin lähimikkeihin menee rumpuja läheltä äänitettynä ja tilamikkeihin rumpuja kauempaa äänitettynä, mutta eihän tilamikkeihin "vuoda" mitään lähimikeistä? Siis itse rumpujen sointia tietenkin, pahoittelumme kieliasun valinnasta. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
Kailis 25.01.2012 20:23:56 (muokattu 25.01.2012 20:25:06) | |
---|
Danko: Siis itse rumpujen sointia tietenkin, pahoittelumme kieliasun valinnasta. Niin no mitäpä muutakaan sinne menisi. Mutta eihän sinne lähimikitettyä soundia voi mennä koska mikki on kaukana. Eli mä en tajua vieläkään. majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. |