Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelma kitaran mikrofonissa?
1
Gaabro
24.01.2012 13:02:35 (muokattu 24.01.2012 13:05:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä johtuu, että mun Epiphone John Lennon EJ-160E kitarassa sähköisesti soitettuna B-kieli kuuluu häiritsevän voimakkaana muihin kieliin verrattuna? Jopa niin paljon, ettei sähköisesti soitosta meinaa tulla mitään. Voiko tuota mikkiä jotenkin säätää ja voiko sen tehdä itse? Vai löytyykö jokin muu lääke vaivaan? Onko takuun piiriin kuuluva ongelma (Takuuta vielä jäljellä)?
 
fox
24.01.2012 13:09:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gaabro: Voiko tuota mikkiä jotenkin säätää ja voiko sen tehdä itse? Vai löytyykö jokin muu lääke vaivaan? Onko takuun piiriin kuuluva ongelma (Takuuta vielä jäljellä)?
 
Ei välttis ole mikään "takuukysymys".. Käsittääkseni (ja spekseistä tsekattuani) tuossa on jonkin sortin minihumppari, ja kuvien perusteella siin olis säädettävät naparuuvit..
Koitapa sitä B-kielen ruuvia kiertää alemmas, tai vaikka sitten koko mikkiä myös, se voi olla myös apuna.
Mutta ensittäin tuo naparuuvin säätäminen, sitä varten ne mikkeihin alunalkaenkin on laitettu, kielten keskinäisen balanssin hienosäätöön. Muita konsteja tietty voi olla ohuemman B (eli H..) kielen käyttäminen.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gaabro
24.01.2012 13:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitapa sitä B-kielen ruuvia kiertää alemmas, tai vaikka sitten koko mikkiä myös, se voi olla myös apuna.
 
Kokeilin jo säätöruuveista B:n alentamista/ muiden nostoa: Ei ainakaan riittäväävaikutusta edes reilulla säädöllä. Mikin itsensä korkeutta ei mun mielestä voi tässä kitarassa säätää, näyttää ainakin kiinteältä asennukselta.
 
fox
24.01.2012 13:58:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gaabro: Kokeilin jo säätöruuveista B:n alentamista/ muiden nostoa: Ei ainakaan riittäväävaikutusta edes reilulla säädöllä. Mikin itsensä korkeutta ei mun mielestä voi tässä kitarassa säätää, näyttää ainakin kiinteältä asennukselta.
 
OK, saattaa hyvinkin olla noin, mulla on omassa 12-kielisessä myös kiinteä. Täytyiskö sun sitten kokeilla ohuempaa h-kieltä? Jos pienellä soitto"tatsin" muuttumisella sais kielten balanssin mikkikäytössä sillä paremmaksi?
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gaabro
24.01.2012 14:37:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyiskö sun sitten kokeilla ohuempaa h-kieltä? Jos pienellä soitto"tatsin" muuttumisella sais kielten balanssin mikkikäytössä sillä paremmaksi?
 
Sattui tuurilla löytymään .013 kieli. Vaihdoin sen .015 tilalle. Tällä oli selvempi vaikutus. Lisäksi säädin vielä ruuvista niin yhteisvaikutuksella sain B-kielen äänen jo siedettävämmälle tasolle, kiitos!
 
Muuten muistin juuri, että kun olin hankkimassa tätä kitaraa, luin jostain englanninkieliseltä "sätti"sivulta, että mikkikäytössä tässä kitarassa kannattaa käyttää sähkökitaran kieliä. En tosin muista perusteluja. En tiedä mitkä kielet tässä oli tehdasasennuksena, vaihdoin ne aika pian nykyisiin, eli D'Addarion EXSP13 akusisen kieliin. Yritin kaivaa kirjoitusta uudelleen esiin tuloksetta.
 
fox
24.01.2012 16:50:33 (muokattu 24.01.2012 16:52:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gaabro:
Muuten muistin juuri, että kun olin hankkimassa tätä kitaraa, luin jostain englanninkieliseltä "sätti"sivulta, että mikkikäytössä tässä kitarassa kannattaa käyttää sähkökitaran kieliä. En tosin muista perusteluja.

 
Syy on se, että "normaalisti" noissa teräskieli-akkareissa käytetään fosforipronssikieliä, jotka ei sitten oikein toimi tavallisen magneettimikin kanssa. Ei indusoidu kielen liike magneettikenttään, nääs. ;) Kummatko kielet nuo sun käyttämät nyt on sitten, fosforipronssi- vai teräs/nikkelipunoksella??
Ongelmahan on "vakava" punotuilla kielillä, joten "tavallisten" mikkien kanssa tulee ehdottomasti käyttää sähkiksen kieliä. Tietenkään tää ei koske ollenkaan pietsomikitettyjä elektroakustisia.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gaabro
24.01.2012 18:16:46 (muokattu 24.01.2012 18:44:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Kummatko kielet nuo sun käyttämät nyt on sitten, fosforipronssi- vai teräs/nikkelipunoksella?
 
Fosforipronssikielethän ne on. Ei päivää etteikö opi jotain uutta :) Oon käyttänyt kitaraa tosi vähän mikin kautta, enkä ole muuta ongelmaa huomannut kuin ed. mainitun. Täytyypä ottaa huomioon seuraavien kielien hankinnassa!
 
fox
24.01.2012 20:40:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gaabro: Fosforipronssikielethän ne on. Ei päivää etteikö opi jotain uutta :) Oon käyttänyt kitaraa tosi vähän mikin kautta, enkä ole muuta ongelmaa huomannut kuin ed. mainitun. Täytyypä ottaa huomioon seuraavien kielien hankinnassa!
 
Se saattaa muuttaa "järkyttävästi" sitä kieltenvälistä balanssia pelkästään tuo sähkiksen kielten vaihtaminen, ettei tarvitse sen kanssa sitten enää harmitella.. Ei tuo fosforipronssikielten tuottama "siknaali" ole ollenkaan kilpailukykyinen...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «