Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Zoom G3 kokemuksia
1 2
mahimahi
24.01.2012 08:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kellään kokemusta ko multiefektipedaalista. Speksit näyttää hyvältä ja ulkomaanelävien arvioinnit tuntuu olevan positiivisen oloisia. Vekotin tulisi aloittelevan kitaristin käyttöön. Musiikkimaku melko "klassinen" eli pääsääntöisesti 70-80 lukujen rock ja hard-rock on soittelun kohteena lievillä satunnaisilla metallimausteilla.
 
Grugi
24.01.2012 09:13:44 (muokattu 24.01.2012 09:34:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilta kannattaa katsoa VOX Tonelab LE/SE, ehkä Line6 POD 300HD jos sattuu olemaan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Krice
24.01.2012 09:32:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolme efektiä/vahvistinmallia maksimissaan yhtä aikaa on aika tiukka rajoitus. Mutta ei välttämättä mikään ongelma jos ei kaipaa liiemmin efektejä soundiinsa. Käyttökokemusta ei ole, tulipa vaan mieleen muistuttaa tuosta. Tosin olen vähän skeptinen ja uskon, että Vox Tonelabissa esimerkiksi on paremmat soundit.
 
mahimahi
24.01.2012 09:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitteluni on pääsääntöisesti sellaista klassikkoriffien hieromista ja tavoitteena olisi laite jolla olisi helppo jäljentää biisien soundimaailmaa. Suurena plussana olisi siis looginen ja helppo käyttöliittymä ja muiden käyttäjien valmiiden pätsien käyttömahdollisuus. Soittelu tapahtuisi kerrostalo-olosuhteissa kuulokkeiden kautta ja joskus jopa stereoihin kytkettynä. Zoomissa pisti silmään hinta n. 170 e joka tuntuu edulliselta verrattuna vastaaviin vikineisiin mutta onko köyhällä varaa ostaa edullista?
 
ReBeat
24.01.2012 10:04:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millainen tietokone ja audio interface sulla on? Voisit saada tietokoneen avulla ilmaisilla ohjelmilla hyvät soundit. Tolla 170 eurolla saa kokonaisen tietokoneenki missä riittää jerkku pyörittämään noit mallintimia.
 
mahimahi
24.01.2012 10:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietokone kyllä löytyy mutta haluaisin erillislaitteen käytännön syistä ja myös tuo jalkakäyttöisyys kiinnostaa nyt.
 
jkourula
24.01.2012 10:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Line6 POD HD300:sta saa käytettynä noin kahteen sataan (juuri möin omani siihen hintaan). Suosittelen kovasti, hyvin saa saundeja säädettyä.
 
-Cale
24.01.2012 16:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään edes omakohtaisia kokemuksia tästä? Meinaan kun kovasti näytetään suositeltavan jotain muuta. Ulkomaan foorumeilla kokemukset ovat melko positiivisia, eikä ole hinnan kiroissakaan ominaisuuksiin nähden. Vaikuttaisi juuri passelilta käyttötarkoitukseeni: putkivahvarin efektilenkkiin jolloin laitteesta tulisi modulaatio ja kaiku/delay -efektit. Erillispurkeilla sitten loput. Onhan tuossa etuna moneen muuhun multiefektiin laitteen fyysinen koko, joten istuu hyvin pedaalilautaan. Olisi myös keikan/treenien pelastaja vahvistinmallinnuksien ansiosta jos putkivahvari sattuu kosahtamaan. Erinomaiset ominaisuudet myös kotisoitteluun; rumpukone ja loopperi, joiden avulla biisi-ideoita pystyy rakentelemaan nopeasti ja helposti.
 
Krice
24.01.2012 16:20:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Onko kellään edes omakohtaisia kokemuksia tästä?
 
Ei ole, mutta G7:n perusteella arvelisin, että toiminnaltaan laite on luotettava ja tukevasti rakennettu, mutta vahvistinmallinnukset ei ole kovin hyvät (ellei niitä ole saatu kehitettyä, jotain uuttahan tuossa G3:n mallinnustekniikassa kai on). Efektiosasto on ihan mukiinmenevä. Näkyy tuossa olevan myös yhdistelmäpedaaleja eli saa efektejä enemmän kuin 3 jos tiukkaa tekee.
 
-Cale
24.01.2012 16:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei ole, mutta G7:n perusteella arvelisin, että toiminnaltaan laite on luotettava ja tukevasti rakennettu, mutta vahvistinmallinnukset ei ole kovin hyvät (ellei niitä ole saatu kehitettyä, jotain uuttahan tuossa G3:n mallinnustekniikassa kai on). Efektiosasto on ihan mukiinmenevä. Näkyy tuossa olevan myös yhdistelmäpedaaleja eli saa efektejä enemmän kuin 3 jos tiukkaa tekee.
 
Varmasti vahvistinmallinnuksien kannalta parempiakin laitteita löytyy. Ainakin laitteen demojen perusteella, tosin niissäkään monesti esittelijät eivät osaa säätää tai hyödyntää laitteiden mahdollisuuksia kunnolla. Nykyisten pätkien perusteella oma vanha Pod XT:kin vie voiton tuosta mallinnuksien osalta.
 
mahimahi
26.01.2012 15:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää vielä mietiskellä tätä. Sormi oli jo liipaisimella Thomannilla mutta ei koukistunut. Vehkeessä viehättäisi kompakti koko ja se että sen käyttö on ilmeisesti aika suoraviivaista ja säädettävää ei ole liikaa.
 
tommium
26.01.2012 15:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli tuollainen vähän aikaa. Ihan OK laite muuten mutta pitää sisällään todella ärsyttävän auto-save toiminnon eli jos teet johonkin presettiin muutoksia niin ne tallentuvat automaattisesti samantien eikä alkuperäistä pysty palauttamaan muulla kuin resetoimalla laitteen.
 
...mä sanon viimeisen sanan, Jasse on gay.
mcine
03.02.2012 10:45:11 (muokattu 03.02.2012 10:45:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli hommattua tämmönen ja tässä ensifiilikset. Zoomin tuotteita on ollut ennenkin ja mun mielestä modulaatiot on aina ollut hyviä. Laite on hieman pienempi, mitä videoiden perusteella päättelin, mikä oli positiivinen yllätys.
 
En ole ihmeemmiin vahvistin ja särömallinnuksista välitä, joten törkkäsin tämän suoraan Engl gigmasterin efektilooppiin. Volumet puoleenväliin, active input valinta päälle ja virrat päälle. Ilman kummempia säätöjä laite vaikuttaisi hiljaiselta, eikä heti tullut huomannut vaikutusta efektittömään soundiin.
 
Parit patchit olit nopeasti tehty ja efektit olivat pääsääntöiseti jopa paremman kuuloisia mitä odotin. Yhteen patchiin pistin Detune + A.I.R + reverb / delay comboefekti ja varsin hyvä yleiskäyttönen paketti.
 
Loopperin kanssa on vielä jotain ongelmaa saada leveliä säädettyä niin, ettei looppi tai sen hetkinen soitto katoa taustalle. Tosin tätä samaa ongelmaa mulla oli Digitechin delay/looperillakin, etten tiedä vaikka olis vahvarin ominaisuus.
 
Laitteen varmasti paras ominaisuus on käytettävyys. Efektejä on nopea selata, järjestellä ja jopa patchin nimen kirjoitus on yllättävän nopeaa. Onhan tähän ohjelmakin olemassa, mutten ole vielä pistänyt tätä koneeseen kiinni. Softapäivityskin on vielä tekemättä. Efektien säätömahdollisuudet ovat rajalliset, mutta niiden lisääminen heikentäisi käytettävyyttä. Tosin varmaan tuolta vielä löytyy efektejä, missä on enemmän säätöjäkin.
 
Miinuksia:
- Kytkimet joita ei ole suunniteltu käytettäväksi sukkasillaan, mutta ei sisäkenkäostoksille tarvitse kuitenkaa lähteä.
- Tap tempo saattaa onnistua, jos olis lisäpedaali, mutta ei ilman.
- Aina haluis releen laitteeseen, että vois vahvarin kanavaa vaihtaa patch kohtaisesti. Mutta ei näissä halvoissa missään sitä tunnu olevan.
 
hallu
03.02.2012 11:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Millainen tietokone ja audio interface sulla on? Voisit saada tietokoneen avulla ilmaisilla ohjelmilla hyvät soundit. Tolla 170 eurolla saa kokonaisen tietokoneenki missä riittää jerkku pyörittämään noit mallintimia.
 
Minusta tietokoneella pyörivät mallit käyvät enintään äänittämiseen, mutta soitto/harjoittelukäytössä itseäni ärsyttää ne viiveet. Tommonen multiefektilaite, vaikka olisi rajoittunut, on kuitenkin tietokonetta mukavampi koska siinä ei ole viiveitä ja setti pysyy muutenkin aika paljon yksinkertaisempana.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
03.02.2012 13:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minusta tietokoneella pyörivät mallit käyvät enintään äänittämiseen, mutta soitto/harjoittelukäytössä itseäni ärsyttää ne viiveet. Tommonen multiefektilaite, vaikka olisi rajoittunut, on kuitenkin tietokonetta mukavampi koska siinä ei ole viiveitä ja setti pysyy muutenkin aika paljon yksinkertaisempana.
 
Kaikessa on aina viivettä, siitä ei ole mahdollista päästä eroon edes kamarunkkareiden mystisellä putkivahvarilla. Siihen verrattuna mallinnuslootissakin on moninkertaisesti viivettä ja toisaalta tietokoneella on mahdollista soittaa "viiveettömästi". Kyse on siitä, että onko sulla riittävän laadukas järjestelmä alla. Suurin vaikutus siihen on äänikortilla ja ajureilla, sekä käytössä olevilla plugareilla ja/tai softalla. 64 samplea latenssiksi, niin et taatusti huomaa yhtään mitään. Todennäköisesti et huomaisi, vaikka kasvattaisi tuon viiveen 4-8 kertaiseksikin.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
hallu
03.02.2012 15:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kaikessa on aina viivettä, siitä ei ole mahdollista päästä eroon edes kamarunkkareiden mystisellä putkivahvarilla. Siihen verrattuna mallinnuslootissakin on moninkertaisesti viivettä ja toisaalta tietokoneella on mahdollista soittaa "viiveettömästi". Kyse on siitä, että onko sulla riittävän laadukas järjestelmä alla. Suurin vaikutus siihen on äänikortilla ja ajureilla, sekä käytössä olevilla plugareilla ja/tai softalla. 64 samplea latenssiksi, niin et taatusti huomaa yhtään mitään. Todennäköisesti et huomaisi, vaikka kasvattaisi tuon viiveen 4-8 kertaiseksikin.
 
No en todellakaan tarkoita nyt valon nopeudesta aiheutuvaa viivettä;-) vaan ihan tietokoneen viivettä jota ei tule noissa erillisissä mallinnuslaitteissa, joissa käyttö on niin sujuvaa etten ainakaan itse erota sitä tavalliseen analogiseen vahvistimeen verrattuna.
 
Olet oikeassa, että kun laittaa rahaa likoon, niin varmaan löytyy laitteita joissa viivettä ei esiinny. Itselläni on usb äänikortti (joku audiopro ultra tms.) ja muutaman vuoden vanha iMac 24 tuumaa 4 gigaa keskusmuistia (DDR2) 2,4 Ghz dual2core prosessori ja Snow Leopard viimeisin versio uusin ajuri äänikorttiin ja ohjelmistona Garageband 11 viimeisin versio ja sen vahvistinmallinnukset. Ei nyt mitään uusinta hottia, mutta mielestäni ihan kohtuullisesti vielä ajanmukainen setti.
 
Tolla setupilla vahvistinmalleja soitettaessa viive on varsin pieni, mutta selvästi havaittavissa ja sellainen jota ei esimerkiksi Line6 jm4:sä ole eikä tietenkään analogisissa vahvareissa. Koneen sisäisen äänikortin kanssa viive oli pidempi ja silloin suorastaan häiritsevä. FW äänikortteja en ole kokeillut josko niillä pääsisi kokonaan viiveettömyyteen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
03.02.2012 16:02:04 (muokattu 03.02.2012 16:02:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No en todellakaan tarkoita nyt valon nopeudesta aiheutuvaa viivettä;-) vaan ihan tietokoneen viivettä jota ei tule noissa erillisissä mallinnuslaitteissa, joissa käyttö on niin sujuvaa etten ainakaan itse erota sitä tavalliseen analogiseen vahvistimeen verrattuna.
 
Tietokoneita ne digimallintajatkin ovat aina ja jokaisessa niistä on viivettä. Valoon tää ei liittyne mitenkään, enemmänkin sähkön kulun nopeuteen johdoissa, komponenteissa ja vaikkapa kuuntelijan etäisyyteen laitteistostaan. Laskes piruuttasi vaikkapa millainen viive tulee, kun soittaja on 10 metrin päässä vahvaristaan. Se ei oo mitenkään mahdoton skenaario ja on jo paljon suurempi viive, kuin mihin tietokoneella on mahdollista päästä.
 
Olet oikeassa, että kun laittaa rahaa likoon, niin varmaan löytyy laitteita joissa viivettä ei esiinny.
 
No eipä tuohon nyt tarvii normaalia konetta lukuunottamatta laittaa rahaa juuri satasta enempää. Täytyy vain osata käyttää laitteitaan, siitä se kiinni on.
 
FW äänikortteja en ole kokeillut josko niillä pääsisi kokonaan viiveettömyyteen.
 
Ei latenssi liity juuri mitenkään käytettävään liitäntätyyppiin.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
hallu
03.02.2012 18:17:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tietokoneita ne digimallintajatkin ovat aina ja jokaisessa niistä on viivettä. Valoon tää ei liittyne mitenkään, enemmänkin sähkön kulun nopeuteen johdoissa, komponenteissa ja vaikkapa kuuntelijan etäisyyteen laitteistostaan. Laskes piruuttasi vaikkapa millainen viive tulee, kun soittaja on 10 metrin päässä vahvaristaan. Se ei oo mitenkään mahdoton skenaario ja on jo paljon suurempi viive, kuin mihin tietokoneella on mahdollista päästä.
 

 
No eipä tuohon nyt tarvii normaalia konetta lukuunottamatta laittaa rahaa juuri satasta enempää. Täytyy vain osata käyttää laitteitaan, siitä se kiinni on.
 

 
Ei latenssi liity juuri mitenkään käytettävään liitäntätyyppiin.

 
Viiveillä joita ei pysty havaitsemaan ei ole merkitystä. Viiveillä jotka pystyy havaitsemaan on merkitystä. Ärsytänkö minä sinua vai miksi jankkaat tästä asiasta?
 
Kerroin havaintoni ja tein selkoa välineistä joilla olen havaintoni tehnyt (ja kamalistauksestani näkee loput). Mikä siinä on outoa? erilliset mallinnusmasiinat ovat toki tietokoneita, mutta eivät todellakaan samanlaisia kuin tavallinen pöytäkone. Minustakin on kivaa että kotitietokeelle on saatavissa kaikenlaisia ohjelmia joilla voi tehdä yhtä ja toista. Halusin vain tuoda esille havaitsemani seikan, miksi itse pidän enemmän erillisistä laitteista ja pienemmät viiveet ovat yksi niistä seikoista.
 
Ehkä se johtuu siitä, että minulla on huonot vehkeet tai en ehkä osaa niitä käyttää, mutta yhtäkaikki tämmöisen havainnon olen tehnyt eikä se siitä muuksi muutu. Olen aikaisemmissa viesteissä tehnyt tarkan selon minkälaisista laitteista puhun kun taas itse mainitset vain tavallisen kotikoneen (mitä se sitten tarkoittaakaan).
 
Minä en voi valitettavasti vakuuttua "kotitietokoneiden" viiveettömyydesstä pelkästään sillä perusteella, että viivettä syntyy jo sillä matkalla kun ääni kulkee kaiuttimesta korvaani (en vain pidä sitä samana asiana).
 
Täältä tähän.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
03.02.2012 19:49:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Viiveillä joita ei pysty havaitsemaan ei ole merkitystä. Viiveillä jotka pystyy havaitsemaan on merkitystä. Ärsytänkö minä sinua vai miksi jankkaat tästä asiasta?
 
Onko kaksi viestiä aiheesta keskustelemisesta jankkaamista? Ok, mä luulin tätä keskustelupalstaksi. Syy miksi mä kommentoin sun väitteitä on se, että niistä ei voi yleistää yhtään mitään ja sen sijaan niistä saa suorastaan väärää informaatiota. Sä väität tietokoneesta itsestään tulevan käyttökelvottoman pitkää latenssia. Ensimmäisissä väitteissäsi puhuit aivan yleisellä tasolla koneiden viiveistä, et omasta kokoonpanostasi. Tosta vaikkapa yksi muistinvirkistys:
 
Minusta tietokoneella pyörivät mallit käyvät enintään äänittämiseen, mutta soitto/harjoittelukäytössä itseäni ärsyttää ne viiveet. Tommonen multiefektilaite, vaikka olisi rajoittunut, on kuitenkin tietokonetta mukavampi koska siinä ei ole viiveitä ja setti pysyy muutenkin aika paljon yksinkertaisempana.
 
Voi pitää sun koneen kohdalla paikkansa, mutta paljon sun konettakin halvemmilla ja vanhemmilla kokoonpanoilla pääsee niin pieniin viiveisiin, että ihmiskorvan on niitä mahdotonta havaita. Sama pätee myös 99% varmuudella sun koneeseen - jokin on vain pielessä tällä hetkellä.
 
Halusin vain tuoda esille havaitsemani seikan, miksi itse pidän enemmän erillisistä laitteista ja pienemmät viiveet ovat yksi niistä seikoista.
 
Tämä on selvä juttu ja olet oikeutettu mielipiteeseesi, samaa mieltä minäkin olen erillislaitteiden mukavuudesta. Tietokoneella soittaminen ei muutenkaan ole missään mielessä sama asia, kuin oikealla vahvarilla soittelu. Enkä puhu nyt laadusta, tai viiveistä. Mukana on vain miljoona muuttujaa ja mallinnukset tekevät muutenkin aivan eri asiaa. Ne jäljittelevät studiovalmista signaalia. Ei oikein voi vertailla, paitsi niihin linjamallinnusbokseihin toki.
 
Olen aikaisemmissa viesteissä tehnyt tarkan selon minkälaisista laitteista puhun kun taas itse mainitset vain tavallisen kotikoneen (mitä se sitten tarkoittaakaan).
 
No mä kerron selvemmin: mulle ei ole tullut yhtä ainoata tietokonetta vastaan, josta latenssia ei olisi saanut niin pieneksi, että sitä huomaisi soittaessa lainkaan. Kokemusta studiopuolen puuhista siltä osalta vuodesta 2004-2005 alkaen jotakuinkin. Täytyy vain sovittaa softa, äänikortti ja kone sopiviksi keskenään. Vanhalle koneelle vanhaa softaa ja kääntäen.
 
Minä en voi valitettavasti vakuuttua "kotitietokoneiden" viiveettömyydesstä pelkästään sillä perusteella, että viivettä syntyy jo sillä matkalla kun ääni kulkee kaiuttimesta korvaani (en vain pidä sitä samana asiana).
 
Eihän noi kaksi asiaa liity mitenkään toisiinsa, enkä edes niin väittänytkään. Mä sanoin, että viivettä on joka tapauksessa. Siinä määrin aihe kuitenkin on relevantti, että tietokoneesta aiheutuva esim. kuulokkeisiin johdettu ääni voi olla kokonaisviiveeltään pienempi, kuin kauempaa kuunneltu oikea vahvistin. Se puolestaan on ihan tasan se ja sama asia, missä ja miten se viive muodostuu. Jos viivettä on, niin sitä on. Sä et kuule ääntä yhtään sen aiemmin, kuin se ehtii sen 344m/s ilmassa sun korvaan kulkemaan. Se on fysikaalinen fakta, mitä nyt nopeus voi vähän vaihdella välittäjäaineen ominaisuuksien perusteella. Joten miten mielestäsi tietokoneen aiheuttama viive eroaa etäisyyden aiheuttamasta viiveestä soittajan kannalta, jos määrä pysyy vakiona?
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
jpjanhun
03.02.2012 20:00:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mullakin käsitys että viive on kyllä tietokoneissa saatavissa hyvin pieneksi eikä tähän tarvita kovin kummoista tietokonetta. Olennaista on että käytössä on ASIO-ajurit tai muut vastaavat (asio4all ei sitten kelpaa). Nuo erilliset digitaaliset mallinnusboksitkin ovat tietokoneita ja tavalliseen nykyiseen pöytä PC:hen verrattuna usein varsin pienitehoisia.
 
Sensijaan varsin yleistä lienee että laitteissa on huonosti toimivat ajurit tai kokoonpanossa on muuta häikkää tai tehoa syövää muuta kuormaa, eli kokoonpanoa ei ole kunnolla optimoitu äänityskäyttöön. Olen skeptinen siitä onko viive havaittavissa "sokkotestissä" kunnolla optimoidussa laitteistossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «