Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mackie DL1608 - Ipad mikseri
1 2 3 4 5 6
zelmi
20.01.2012 18:28:49 (muokattu 22.01.2012 22:52:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mackien näkemys budjettiluokan digimikseristä:
 
http://www.mackie.com/products/dl1608/
http://www.youtube.com/watch?v=K81_6KSGLEY
http://www.youtube.com/watch?v=_AgiHetg9VY
 
Arvioitu toimitusajankohta Q2 ja hinta 999$.
 
Sami_T
21.01.2012 13:33:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu toi on kyllä erittäin mielenkiintoinen konsepti ja kyllähän tollanen tarvii ostaa heti kun noita jostain saa. Helposti keksii tollaselle pikkuhommissa vähän kaikenlaista käyttöä. Olisivat nyt vaan muotoilleet ton vähän eri tavalla että olis helpompi pistää laatikkoon...
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
KariS
22.01.2012 09:19:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...erityisesti mua puhutteli tuo kohta "allows multiple engineers to control the mix"
 
Jos tuo ei lisää miksauksen tasoa, niin mikä sitten :-)
 
Kehitys kehittyy!
 
/Kari
 
Make it idiot-proof and someone will make a better idiot
kukkola
22.01.2012 10:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän suuntaista kehitystä olen ounastellutkin kun katsoo mitä sovellutuksia noille kämmenkoneille on tehty. Perinteisen digimikserin ja esim. iPadin yhdistäminen ei ole ainoa lajissaan. Saman on tehnyt myös esim Fairlight joka on tunnettu vanha syntikoiden ja samplereiden tekijä. Itse seuraan esim tuon Farlightin Facebook päivityksiä ja on kyllä tuon iPadin myötä innovaatiot otettu hienosti käyttöön. Samaa on siis odotettavissa myös tässä mikseripuolella ja itse odotan kyllä innolla mitä kaikkea kivaa keksivätkään. Tämä on hyvä avaus... Saisi muuten tehdä vaihtoehtoisen padiratkaisun Androidin puolellekn.
 
Ei ku näin se menee...
LHU
24.01.2012 11:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KariS: ...erityisesti mua puhutteli tuo kohta "allows multiple engineers to control the mix"
 
Jep, laite tukee kymmentä iPadia samanaikaisesti, todella tärkeä ja tarpeellinen ominaisuus kun xlr-inputteja on kuitenkin kaikki 12...
 
saastara
24.01.2012 11:38:01 (muokattu 24.01.2012 12:09:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Jep, laite tukee kymmentä iPadia samanaikaisesti, todella tärkeä ja tarpeellinen ominaisuus kun xlr-inputteja on kuitenkin kaikki 12...
 
Jokaiselle soittajalle oma iPadi nököttämään ständiin niin voi antaa monitorimiksaajalle kenkää.. ei huono innovaatio sinäänsä vaikkapa treeniolosuhteissa tmv.
 
E: Tai jos monitorimiksaaja on harvinaisen hyvä tyyppi niin sitten voi antaa sille oman iPadin.
 
E II: Eikös tossa ole 16 inputtia?
 
Hitler used Telefunkens.
Einherjar
24.01.2012 12:29:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. 16 xlr-inputtia, joista 4 xlr-plugi comboliittimellä.
 
Ihmetyttää kyllä, että miksi ihmeessä on pitännyt tehdä näin pieni mikseri. Eihän tuo 16/8 ole nykyään yhtään riittävä kokoluokka. Monitorihommia, ja varsinkin nappihommia, ajatellen olisi varmaan saanut olla enemmänkin vaikka 24/12 tai 32/16.
Toinen mikä ihmetyttää on tuo langattomuuden puuttuminen. Eikös senkin Wi-fin olisi voinut rakentaa jo jollakin tasolla laitteeseen sisälle?
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Henri93
24.01.2012 13:10:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako tossa sitten säädettyä, että mikä näkymä kenenkin i padissa on, ettei tuu heti riitaa siitä miten bändiä miksaillaan näin etupään, monitorimiksaajan ja soittajien kesken? Mikäli kaikilla nyt on noi omat I padit tuolla. Entä sitten onko toi miten hyvin suojattu, ettei yleisökin pääse antamaan omaa mielipidettänsä?
 
www.suomenhappeninki.fi
kukkola
24.01.2012 15:00:24 (muokattu 24.01.2012 15:00:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Joo. 16 xlr-inputtia, joista 4 xlr-plugi comboliittimellä.
 
Ihmetyttää kyllä, että miksi ihmeessä on pitännyt tehdä näin pieni mikseri. Eihän tuo 16/8 ole nykyään yhtään riittävä kokoluokka. Monitorihommia, ja varsinkin nappihommia, ajatellen olisi varmaan saanut olla enemmänkin vaikka 24/12 tai 32/16.
Toinen mikä ihmetyttää on tuo langattomuuden puuttuminen. Eikös senkin Wi-fin olisi voinut rakentaa jo jollakin tasolla laitteeseen sisälle?

 
Eikös tuossa yhdessä klipissä sanottu että kun ottaa pois paikaltaan niin on sen jälkeen "wireless". Käsittääkseni se on nimenomaan wifi josta on puhe. Etuna minusta tuossa laitteessa on nimen omaan se että ei tarvi mitään ylimääräistä Lan-routteria. Uskon että tuo yhteys on salattu kuten se on normaalissa Wlan-yhteydelläkin, jos on sen ottanut käyttöön.
 
Ei ku näin se menee...
Einherjar
24.01.2012 15:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: Eikös tuossa yhdessä klipissä sanottu että kun ottaa pois paikaltaan niin on sen jälkeen "wireless". Käsittääkseni se on nimenomaan wifi josta on puhe. Etuna minusta tuossa laitteessa on nimen omaan se että ei tarvi mitään ylimääräistä Lan-routteria. Uskon että tuo yhteys on salattu kuten se on normaalissa Wlan-yhteydelläkin, jos on sen ottanut käyttöön.
 
Niinhän sitä äkkiseltään luulisi, mutta...
Tuossa suora lainaus esittelysivuilta:
An additional Wi-Fi router is required and must be connected to the DL1608. The iPad must be within range of the Wi-Fi router to enable wireless mixing functionality. Wi-Fi router not included.
 
Eihän tuossa varmaan tule edes sitä iPadia mukana ;)
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sytem
24.01.2012 18:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun silmään toi on lähinnä positiivinen ominaisuus että voi itse valita budjettiinsa sopivan wlan-toteutuksen. On se sitten kahdenkympin Njetwork, satasen Linksys tai viidensadan Cisco.
 
Suojauspuolihan tulee myös siitä wlanista, riittävän pitkä wpa2-salasana pitäisi sen hoitaa riittävän varmaksi.
 
Mitähän tossa käy jos wlan katkeaa, jatkuuko soitto ja kauanko kestää saada toi softa löytämään tiski kun yhteys on palannut. Tämä tuntuu olevan Yamahan softan heikko kohta, jos erehtyy ulos wlanin peittoalueelta, ei takaisinpaluu onnistu hetkessä. Soitto sentään jatkuu.
 
Sami_T
24.01.2012 20:03:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sytem: Suojauspuolihan tulee myös siitä wlanista, riittävän pitkä wpa2-salasana pitäisi sen hoitaa riittävän varmaksi.
 
Vähän off-topic mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin.
 
Tulee tosiaan käytettyä tota iPadia lähinnä Yamahan tuotteiden kanssa ja siinä oon havainnut että WPA-salaus aiheuttaa huomattavaa tökkimistä Stagemixin kanssa etenkin jos heiluu iPadin kanssa jossain tukiaseman kantoalueen rajoilla. Salaus pois niin toimii huomattavasti paremmin. Oon ton turvallisuusasian hoitanu sitten ihan MAC-filtteröinnillä. Niin siinä on kepposta yrittävällä kollegalla ainakin vähän tekemistä ennenkuin pääsee liukua heiluttamaan. Tampereen keskustassa yhdellä taannoisella keikalla availin ihan mielenkiinnosta tukiaseman logia keikan jälkeen niin oli sinne yritetty mennä sisään keikkapaikalla oleskelun aikana yli viidelläkymmenellä eri vehkeellä eli ei niitä tukiasemia kannata ihan auki jättää. Mulla on kyllä SSID näkyvissä, pitäis varmaan laittaa piiloon.
 
Sitten on ollu muutama mökki (ja laiva) missä en oo saanu sitä WLAN-yhteyttä toimimaan ollenkaan, millään kanavalla tai millään etäisyydellä. Tukiasema näkyy kyllä mutta yhteyden muodostaminen ei onnistu. Näissä paikoissa on melkein poikkeuksetta ollu talon puolesta kiinteästi asennettuna Ciscon tms. jotain hienompia WLAN-systeemejä mitkä nähtävästi ottaa sen ilmatilan haltuun sellaisella tavalla että sinne ei ulkopuolinen purkki sekaan mahdu. Niin tollaseen paikkaan kun sitten menee keikalle pelkästään WLAN-pohjaisen systeemin varassa niin siinä voi olla äkkiä ihmeissään.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
s151669
24.01.2012 20:19:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Tampereen keskustassa yhdellä taannoisella keikalla availin ihan mielenkiinnosta tukiaseman logia keikan jälkeen niin oli sinne yritetty mennä sisään keikkapaikalla oleskelun aikana yli viidelläkymmenellä eri vehkeellä eli ei niitä tukiasemia kannata ihan auki jättää.
 
Eli kaikki älypuhelimen kanssa keikalla olleet ovat koittaneet päivittää Facebook -statustaan ja puhelimet ovat automaagisesti skannanneet kaikki wlanit läpi löytääkseen jonkun yhteyden ? :-)
 
Sinänsähän tuo on hauska idea tehdä digipulpetti, voipi meinaan olla vaikeaa löytää kustannustehokasta langatonta värinäytöllistä tablettia muuten kuin käyttämällä iPadia. Ihmettelenpä vaan, mitä tapahtuu parin vuoden päästä, kun iPadin akku on kypsä, uutta ei voi vaihtaa kuin valtuutetussa Applen huollossa, uudempi iPad on halvempi kuin akun vaihto ja uudemman mallin iPadi ei sovikaan telakkaan / softa ei olekaan yhteensopiva tjsp.
 
Antikitarasankari
Sami_T
24.01.2012 20:43:39 (muokattu 24.01.2012 20:44:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Eli kaikki älypuhelimen kanssa keikalla olleet ovat koittaneet päivittää Facebook -statustaan ja puhelimet ovat automaagisesti skannanneet kaikki wlanit läpi löytääkseen jonkun yhteyden ? :-)
 
Ei ku nää >50 kpl oli niitä missä joku laite oli jo pyytänyt jo lupaa yhdistää ko. tukiasemaan. Tätähän ei käsittääkseni kovin monen vehkeen kanssa automaagisesti tapahdu ilman ainakin jotain käyttäjän toimenpiteitä.
 
Mutta tuskin tossa tosiaan mistään FB:n päivittämistä ihmeellisemmästä asiasta on kysymys. Pointti oli siis vaan se että jonkunlainen tietoturva kannattaa noihin keikka-WLANeihin laittaa koska yllättävän paljon trafiikkia (tarkoituksellista tai tarkoituksetonta) tuntuu tänä päivänä ilmassa olevan. Jos DHCP:lla jakaa IP-osoitteita niin niitä on defaulttina useimmissa purkeissa se joku 50-100 kpl jaossa mikä tulee äkkiä täyteen jos kaikki kynnelle kykenevät saa muodostettua yhteyden ilman mitään kontrollia.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
kukkola
24.01.2012 23:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Niinhän sitä äkkiseltään luulisi, mutta...
Tuossa suora lainaus...
Eihän tuossa varmaan tule edes sitä iPadia mukana ;)

No onhan tuo puute mutta ei nyt niin paha minusta varsinkin kun noita routtereita on pöydille kertynyt muutenkin. Jos nyt vielä erikseen tuo iPad pitää ostaa niin ei se enää niin kilpailukykyinen hinnaltaan ole esim. presonus studio liveen nähden. Joka tapauksessa mukava päänavaus nykytekniikan hyödyntämiseen.
 
Ei ku näin se menee...
Sytem
25.01.2012 12:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
Sitten on ollu muutama mökki (ja laiva) missä en oo saanu sitä WLAN-yhteyttä toimimaan ollenkaan, millään kanavalla tai millään etäisyydellä. Tukiasema näkyy kyllä mutta yhteyden muodostaminen ei onnistu. Näissä paikoissa on melkein poikkeuksetta ollu talon puolesta kiinteästi asennettuna Ciscon tms. jotain hienompia WLAN-systeemejä mitkä nähtävästi ottaa sen ilmatilan haltuun sellaisella tavalla että sinne ei ulkopuolinen purkki sekaan mahdu.

 
Ciscon kontrollereissa tosiaan on toiminto jolla voidaan muiden wlanit sulkea pois käytöstä. http://www.cisco.com/en/US/tech/tk7 … s_white_paper09186a0080722d8c.shtml
 
Ton laillisuus on kai hieman kyseenalainen automaattina käytettäessä. Toki noi Ciscon tukarit ilman tuotakin ominaisuutta jaksaa huutaa hieman kovempaa kuin joku halpistukari, varsinkin jos siellä talon kiinteässä verkossa on paljon liikennettä valmiiksi.
 
Yksi mikä kannattaa ipadin kanssa ottaa huomioon on wlanin taajuus, viiden gigan alueella on huomattavasti vähemmän ruuhkaa vielä nykypäivänä.
 
LS9:ssä ei ilmeisesti ole minkäänlaista salasanamahdollisuutta tuon ipadin kanssa jotta voisi jotain talon kiinteää verkkoa hyödyntää, toki se ei aina ole mahdollista mutta ei myöskään kuulosta houkuttelevalta noin tietoturvan kannalta.
 
esamursu
25.01.2012 15:15:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äkkiseltään ajateltuna tässä on loistavaa se että mikserin voi jättää sinne lavan päähän, ei tarvi vedellä mitään kaukokaapeleita, sitten miksaaja tököttää yleisön joukossa ipad näpeissään.
 
kukkola
25.01.2012 15:39:56 (muokattu 25.01.2012 15:40:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esamursu: Äkkiseltään ajateltuna tässä on loistavaa se että mikserin voi jättää sinne lavan päähän, ei tarvi vedellä mitään kaukokaapeleita, sitten miksaaja tököttää yleisön joukossa ipad näpeissään.
 
Tämän käsittääkseni voi tehdä millä tahansa digi-mikserillä johon on tietokoneelle remote-ohjelma. Itselläni on esim. Yamahan 01V ja CMexx C-Console 2.0. Yksi läppäri on kiinni UMEn USB2Midi kaapelilla 01V:ssä ja tuo läppäri Wlanilla D-linkin routterissa. Applen Macbook prossa mulla on sitten tuo sama C-Console. Applessa on sitten reomte-yhteydessä C-Consolen kautta 01V:lle. Eli Applen voi viedä niin kauas kun kantomatkaa on ja homma toimii. Eli mikseri voi olla lavalla ja miksaaja Applen kanssa salissa.
 
Toinen vaihtoehto on ottaa MAC:lla ns remote desktop yhteys tuohon Windows läppäriin ja käyttää C-Consolia ns. suoraan remotena. Toimii sekin mutta on pieni viive.
 
Ei ku näin se menee...
HarrieR
25.01.2012 17:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kukkola: Tämän käsittääkseni voi tehdä millä tahansa digi-mikserillä johon on tietokoneelle remote-ohjelma. Itselläni on esim. Yamahan 01V ja CMexx C-Console 2.0. Yksi läppäri on kiinni UMEn USB2Midi kaapelilla 01V:ssä ja tuo läppäri Wlanilla D-linkin routterissa. Applen Macbook prossa mulla on sitten tuo sama C-Console. Applessa on sitten reomte-yhteydessä C-Consolen kautta 01V:lle. Eli Applen voi viedä niin kauas kun kantomatkaa on ja homma toimii. Eli mikseri voi olla lavalla ja miksaaja Applen kanssa salissa.
 
Toinen vaihtoehto on ottaa MAC:lla ns remote desktop yhteys tuohon Windows läppäriin ja käyttää C-Consolia ns. suoraan remotena. Toimii sekin mutta on pieni viive.

 
Niin. Siis, ero ollee siinä että Mackie saattaa maksaa 1000 USD + iPad + router vs. 01V + läppäri + router + toinen läppäri + USB2Midi -piuha. Ja tossa vasta kustannuspuoli.
 
Jos tuo Mackie toimii mainostetusti, siinä on melko paljon vähemmän myös kytkettävää/säädettävää, mikä on positiivista ainakin mun mielestä.
 
Toisaalta, mä nostan hattua pellepelottomille, jotka ovat rakentaneet noita etäkäyttösysteemeitä omilla ehdoillaan. Se tossa Mackiessä mietityttää (siis laadun lisäksi) on tuo iPad only -meininki. Ei meinaan montaa vuotta varmaan iPadit käy tuohon... Mua toi silti kiinnostaa viikonloppumeininkiini iPadin omistavana.
 
Mikrotonaalisuuden kannattaja vuodesta 2011 - hanki sinäkin kontra
kukkola
25.01.2012 17:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HarrieR: Niin. Siis, ero ollee siinä että Mackie saattaa maksaa 1000 USD + iPad + router vs. 01V + läppäri + router + toinen läppäri + USB2Midi -piuha. Ja tossa vasta kustannuspuoli.
 
Jos tuo Mackie toimii mainostetusti, siinä on melko paljon vähemmän myös kytkettävää/säädettävää, mikä on positiivista ainakin mun mielestä.
 
Toisaalta, mä nostan hattua pellepelottomille, jotka ovat rakentaneet noita etäkäyttösysteemeitä omilla ehdoillaan. Se tossa Mackiessä mietityttää (siis laadun lisäksi) on tuo iPad only -meininki. Ei meinaan montaa vuotta varmaan iPadit käy tuohon... Mua toi silti kiinnostaa viikonloppumeininkiini iPadin omistavana.

 
No joo tuo on totta jos sen noin laskee että hankkii kaikki juuri tästä syystä. Minulle nämä kannettavat on tulleet ihan muista syistä ja toinen ei maksanut edes mitään. Olen nyttemin vain valjastanut läppärit ko. käyttöön. Aina en edes tarvi Wlania ja käytän tuota ilmaista konetta. Läppärillä kun nyt vain pääsee tuohon mikseriin kätevämmin käsiksi kuin suoraan mikserissä. Eli otin kantaa lähinnä tuohon että nyky digimikserit kyllä kaikki tukee tuota remote-ratkaisua ja se on minusta hyvä. Kyllä itsekin pidän tuota Mackien ratkaisua varsin hienona ja hyvänä uutuutena. Jatkossa saatan itse harkita jopa Mackien hankkimista...
 
Ei ku näin se menee...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «