Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: iPad, Garage Band ja taustat
1
Sammo
20.01.2012 14:16:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli iPad2:n ja GB:n kanssa en onnistu millään saamaan valmiita taustoja (Aebersoldeja ynnä muita) importoitua Garage Bandiin.
 
Sain seuraavat ohjeet TGP:a:
 
The process here is a bit tricky.
 
What you will need to do is:
 
1. Plug your iPad into your Mac/PC
2. Fire up iTunes
3. On the left hand side window pane, click on 'xxx's iPad' (Whatever your iPad device is called)
4. On the right hand window pane, click on 'Apps' along the top
5. Scroll down towards the bottom of the right hand window until you see a section called 'File Sharing'
6. In here somewhere you will see an icon for Garageband - click on it.
7. You will now see a file sharing 'space' where you can drag MP3 or FLAC backing tracks into (or remove them if you have to). You will also see any GB tracks that you have rendered.
8. Once you have dragged the backing tracks you want in here, you can unplug your iPad.
 
Now, if you start up GB on the iPad, and go to 'Import from iTunes', you should see your backing tracks that you can pull into a track.
 
It is a weirdly roundabout way to do it IMO. I don't know why GB just cannot pull songs out of the normal iPad iTunes library (like Ampkit, Amplitube and many other apps do). Instead, you have to use the 'File Sharing' feature as above.

 
Ohjeita suraamalla saan taustat näkymään iTunes:in filesharing-alueella mutta Garage Bandin Import from iTunes -napin (en muista mikä tuon nimi on) alla ei näy mitään, ei edes Garage Bandista exportoidut raidat. Onko kukaan saanut tuota toimimaan. Tai onko siihen joku muu keino?
 
Tänks!
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
Sammo
24.01.2012 09:05:33 (muokattu 25.01.2012 10:02:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, löysin "ratkaisun" tähän:
 
Pitää perustaa uusi kappale jossa on pätkä jotain instrumenttia. Tämän raidan alta näpäyttämällä saa valikon jossa oikeanpuoleisessa boksissa lukee "Tuo". Tätä klikkaamalla pääsee valkaamaan valmiita raitoja.
 
Ikävä puoli on että ei hyväksy kuin pakkaamatonta audiota ja Apple-looppeja.
 
E: Lisätään vielä että iTunesissa kun tekee mp3:ta AIFF-kopion (44.100 kHz), niin sitten pelittää.
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
Klezberg
27.01.2012 22:49:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Heh, löysin "ratkaisun" tähän:
 
Pitää perustaa uusi kappale jossa on pätkä jotain instrumenttia. Tämän raidan alta näpäyttämällä saa valikon jossa oikeanpuoleisessa boksissa lukee "Tuo". Tätä klikkaamalla pääsee valkaamaan valmiita raitoja.

 
Asia ei mitenkään mulle kuulu, kunhan aloin tätä lukiessa ihmetellä, ette minne muualle sen mp3:n olisit halunnut tuoda ellei raidalle.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sammo
31.01.2012 16:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Asia ei mitenkään mulle kuulu, kunhan aloin tätä lukiessa ihmetellä, ette minne muualle sen mp3:n olisit halunnut tuoda ellei raidalle.
 
Eikö sun mielestä ole outoa että sen raidan joutuu perustamaan ennenkuin voi importoida jotain muuta? En ole mikään virtuoosi ohjelmien kanssa kuten huomaa mutta ei tuo gb:n vaatima kikkailu ihan intuitiolla mennyt.
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
Klezberg
31.01.2012 16:56:26 (muokattu 31.01.2012 18:14:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Eikö sun mielestä ole outoa että sen raidan joutuu perustamaan ennenkuin voi importoida jotain muuta? En ole mikään virtuoosi ohjelmien kanssa kuten huomaa mutta ei tuo gb:n vaatima kikkailu ihan intuitiolla mennyt.
 
No vähän riippuu. Onhan näissä softeissa toki jotain alueita, niinkuin Cubasen pool, johon voi tuoda mediaa odottamaan käyttöä. Mutta eiköhän se normaalitapaus ole että haluaa tuoda ääntä jollekin raidalle. Raidalle sen kai on päädyttävä että sillä voisi jotain tehdä.
 
Tässä on varmaan takana jokin looppikirjastoajattelu, joka on mulle vierasta? Mä kun olen tottunut siihen että ääntä raidoille, joko äänittämällä tai jostain tuomalla. Mä olenkin aloittanut kelanauhurilla, sitten kasettinauhurilla ja niin poispäin. Sulla voi olla ihan järkevä odotus tuossa takana, mulla vain on ajatusmaailma toinen.
 
Eikä Garageband ei ole mun suosikkeja, ei Macissa eikä iPadissa, jos haluaa todella tehdä jotain.
 
PS. Aloituksesta sain käsityksen että haluttiin valmis tausta pohjaksi. Pakkohan se on raidalle saada, jos sen haluaa soivan. Ja sitten toinen raita johon äänittää omiaan. Molempien voimakkuutta ja panorointia voi sitten säätää erikseen.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sammo
01.02.2012 13:18:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No vähän riippuu. Onhan näissä softeissa toki jotain alueita, niinkuin Cubasen pool, johon voi tuoda mediaa odottamaan käyttöä. Mutta eiköhän se normaalitapaus ole että haluaa tuoda ääntä jollekin raidalle. Raidalle sen kai on päädyttävä että sillä voisi jotain tehdä.
 
Tässä on varmaan takana jokin looppikirjastoajattelu, joka on mulle vierasta? Mä kun olen tottunut siihen että ääntä raidoille, joko äänittämällä tai jostain tuomalla. Mä olenkin aloittanut kelanauhurilla, sitten kasettinauhurilla ja niin poispäin. Sulla voi olla ihan järkevä odotus tuossa takana, mulla vain on ajatusmaailma toinen.
 
Eikä Garageband ei ole mun suosikkeja, ei Macissa eikä iPadissa, jos haluaa todella tehdä jotain.
 
PS. Aloituksesta sain käsityksen että haluttiin valmis tausta pohjaksi. Pakkohan se on raidalle saada, jos sen haluaa soivan. Ja sitten toinen raita johon äänittää omiaan. Molempien voimakkuutta ja panorointia voi sitten säätää erikseen.

 
Joo, mä oon näissä ihan noobi. Mutta oon jotain ohjelmia käyttänyt ennenkin ja sellainen muistikuva on ollut että kun on projektin avannut ei ole tarvinnut äännittää "yks kaks yks kaks" ennen kuin siihen, tai mihinkään muuhunkaan, raitaan on voinut tuoda jotain muuta sisään. Mutta nyt mä jankaan.
 
Ja lisäksi tuossa hämäsi että :
- iTunesista ei todellakaan voi tuoda suoraan raitoja sisään
- tuotavan raidan täytyy olla isossa muodossa
- tuo "iTunesista" - nappi löytyy samasta paikasta kuin "luo uusi kappale". En löytänyt sille napille mitään käyttöä, vaikka koko ajan luulin että se on avain tuohon raidan sisään tuontiin.
- tuo edellinen raidan perustaminen.
 
Eli se ei aloitusvaiheessa onnistunut sitten vain millään.
 
Ite tykkään muuten kyllä iPadin Garage Bandistä. Ampkit Linkillä sisään kitarat ja helpommin löysin GB:stä käyttökelposia soundeja kuin tuosta Ampkitistä. Kamera-kitillä usb-midin kautta Clavinova kylkeen kiinni ja sillä pystyy ohjaamaan soittimia (sähköpianot, kontrabasso ja yksi sähköbassoista kuulosta ihan kivalta ja rumpujakin pystyy ohjemoimaan helpommin kuin näytön kautta).
 
Kivaa ja helppoa! Mun käyttöön just passeli. Läppärillä on kyllä käyttämätön Cubase LE jos tulee isompia tarpeita.
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
Klezberg
01.02.2012 13:23:41 (muokattu 01.02.2012 14:15:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Joo, mä oon näissä ihan noobi. Mutta oon jotain ohjelmia käyttänyt ennenkin ja sellainen muistikuva on ollut että kun on projektin avannut ei ole tarvinnut äännittää "yks kaks yks kaks" ennen kuin siihen, tai mihinkään muuhunkaan, raitaan on voinut tuoda jotain muuta sisään. Mutta nyt mä jankaan.

 
No sitten tietysti on outoa jos ensin joudut siihen raidalle jotain äänittämään ennenkuin voit siihen tuoda muualta audiotiedoston. Minun kommenttini koskivat sitä että pidän luonnollisena että ensin luot raidan jolle sitten tuot audiota.
 
Nyt saa olla, täytyy joskus kokeilla itse.
 
Edit: joo, sorry, nyt mä tajuan. Kun tuo iPadin GarageBand on niin erilainen kuin Macissä, ja sitä perus-audioraitaa ei voi luoda kuin äänityksen kautta. No, nämä on just niitä syitä miksi en käytä iPadin Garagebandiä kuin satunnaiseen jamitteluun.
 
No itse asiassa sen audioraidan sai aikaan äänittämättä, kun äänityksen sijaan painaa raitanappulaa siellä ylhäällä. Mutta mulla ei ole mitään mp3-faileja siellä mitä voisin siihen vetää. Siihen multitrack-softaan mitä olen käyttänyt iPadissa voi tuoda mp3-tiedostoja Air Sharingista. Mutta se on pelkkä moniraituri, ei kitaramallinnuksia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Tomtom
02.01.2013 14:54:03 (muokattu 04.01.2013 11:00:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Huom! Olet kirjoittamassa yli 336 päivää vanhaan aiheeseen!"
 
joo, ei se mitn.
 
Nostetaas tätä pikkasen. Mun pitäis viritellä iPadiin/ Garagebandiin joku mahd yksinkertainen tapa jolla pystyisi äänittämään kitarat, basson, sähkörummut, synan ja laulun. Etsiskelin eri vaihtoehtoja camera connect-kitistä iRigiin, mutta mulle ei ihan auennut että millä palikalla nuo kaikki onnistuisi? Vai onnistuuko millään?
 
Olisiko yksi vaihtoehto esim. Focusrite Scarlett 2i2? Milläs tuo sitten yhdistetään iPadiin? Talon ainoa Mäcci on räjähdyspisteessä, PC:t on duunikoneita eli Padi jää melkein ainoaksi vaihtoehdoksi.
 
Tavoitteena on tosiaan kasailla jotain demotyyppisiä performansseja eikä niitä tarvitse jatkojalostaa sen kummemmin tai siirrellä muihin koneisiin.
 
E: tutkinpa asiaa työpäivän ratoksi vähän enemmän ja tämmönen vaikuttais melko pätevältä:
 
http://us.focusrite.com/ipad-audio- … es-usb-audio-interfaces/itrack-solo
 
Rolandin sähköpöntöt menis iPadiin joko merkin omalla USB-interfacella (E:huom pitää olla UM-One _Mk2_ joka on iPad-yhteensopiva, ittella tietty Mk1..) tai ihan midi-usb piuhalla iPadin camera connection-kitillä, eli sekin puoli pitäs onnata.
 
Taisin OT:n ohella vastata itselleni mutta kaikenlaiset vinkit ja kokemukset kelpaa!
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «