Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin helisee
1
Värinä
21.01.2012 15:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
On tässä alkanut vaivaamaan vahvistimeni pienoinen resonointi. Eli tietyillä sävelillä vahvarista kuuluu selvää sirinää/helinää. Kyseessä on 15W Ampegin Jet reissue. Etuaste putkien paikkoja koitin vaihdella ja yhden putken vaihdoin kokonaan. Tällä sai osan helinää katoamaan, sillä yksi putki oli aika selvästi mikrofoninen. Muita putkia olen kevyesti koputellut kynällä, eikä niistä kyllä mainittavasti mitään kuulu. Laitoin volankin aika kovalle, jotta mikrofonisuus olisi tullut varmasti esille. Reverbin laittaminen nollille ei auta, joten ilmeisesti ongelma ei ole sielläkään suunnalla. Ruuvit ja muut on kiristelty. Ei apua.
 
Seuraavaksi olisi vuorossa vielä pääteputkien vaihto. Ne olen päättänyt vaihtaa joka tapauksessa perus sovtekeista JJ:n, jospa soundiin saisi vielä sen viimeisen silauksen. Mutta kun nekään ei vaikuttaneet mikrofonisilta on toivo tuonkaan operaation vaikutuksesta suht pieni.
 
Kysymys kuuluukin, mistä tuo helinä vielä voisi johtua? Voiko esim halpalaatuiset potikat aiheuttaa tuollaista. Potikoita koetellessani huomasin, että alkuperäiset potikat pääsevät hieman heilumaan, kun taas yksi (itse vaihtamani) potikka on huomattavasti järeämpi (muistaakseni alpha -potikka). Vai onko kyse ihan normaalista ilmiöstä putkikombolla. Eihän tuota treeneissä tai keikoilla edes huomaa, mutta yksinään kotona soitellessa välillä alkaa ärsyttämään.
 
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
sepisti
21.01.2012 15:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joidenkin vahvistimien "ominaisuuksia". Eri asia, onko pikku helinöillä mitään vaikutusta. Mulla Fenderin HRD helisee jonkun verran. Ei huomaa bändin kanssa soittaessa. Kochia taas saa luukuttaa mitenpäin vaan, eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.
Jossain vahvareissa on jotain jousia pitämässä putkia paikallaan. Niistä voi helinöitä aiheutua. Yleensä helinät on hieman edullisempien vahvistimien ongelmia.
 
Indican Jenny on ihana...
Värinä
21.01.2012 18:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä nuo putken pidikkeet on toteutettu ihan sellaisella tukevalla kehikolla. Sen kiristin ensitöikseni. Mutta jos tuo helinä nyt ei johtuisi mistään viallisesta osasta, niin onko sitä mahdollista jollain saada hieman vaimennettua? Vai pitäisikö suunnilleen hommatta kaikki uudet putkenkannat, liittimet, potikat tms.? Täysremonttia helpompaa parannusta siis haetaan...
 
Muuten tuon vahvarin soundi on oikein mieleinen. Mitä nyt kaiku voisi olla parempikin. Näin pienien puutteiden takia ei kuitenkaan viitsi ihan hulluna alkaa parempaankaan vaihtamaan.
 
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
LaMotta
21.01.2012 18:25:22 (muokattu 21.01.2012 18:44:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos putkien läheisyydessä on suojaverkko, voi putken pään ja verkon väliin virittää esim kumiletkusta pätkän demppariksi. Joissain uusissakin vahvistimissa olen nähnyt kaikkien pääteputkien ja suojaritilän välissä jo tehtaalla asennetun vaimentimen. Materiaalia en tiedä.
 
Peavey Classic 30 & dampperi. http://www.pacair.com/Reference/Amps/Classic30_Tweed_1_sm.jpg
 
Itsellä on ollut 3 vuoden aikana noin 15 käytettyä putkivahvistinta ja ainakin kymmeneen on joutunut tekemään jonkinasteisen putkirempan resonoinnin vuoksi. Että melko yleinen (ja vähän puhuttu) ongelma on, tai sitten minulla on ollut poikkeuksellisen huono tuuri.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Värinä
21.01.2012 19:09:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pitää varmaan koittaa jotain lisädemppausta vielä. Etuasteputkiahan tossa Ampegissa ei ole millään lailla dempattu, että niitä voisi ainakin koittaa. Uraltonelta vaan dempparit tilaukseen ja kiinni. Polkupyörän sisäkumia löytyisi vaikka kuinka paljon kaapista. Mitenköhän sellainen kestää lämpöä?
 
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
LaMotta
21.01.2012 19:37:15 (muokattu 21.01.2012 19:54:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Värinä: Polkupyörän sisäkumia löytyisi vaikka kuinka paljon kaapista. Mitenköhän sellainen kestää lämpöä?
 
Ei ole riittävän jäykkää. Tarkoitin lähinnä vesiletkua, jota käytetään pesukoneissa.
 
E: O-renkaita on olemassa lämmönkestäviä. Niitä voisi kysäistä jostain alan erikoisliikkeestä. )tulikin jo sama neuvo(
 
Se on kauppanimeltään fluorikumi, noin 200 astetta. Myös silikonikumi, jopa 230 astetta.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
s151669
21.01.2012 19:37:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuossa ole EL84:t päättärissä ? Itselleni ei vielä ole ensimmäistäkään EL84 comboa tullut vastaan, jota ei toisinaan saisi helisemään.
 
Jotkut ovat kuulemma viritelleet lämpöä kestäviä O-renkaita putkien ympärille vaihtelevalla menestyksellä. NOS -putketkin saattavat helistä vähemmän - mene tiedä kun en ole kokeillut.
 
Antikitarasankari
Värinä
23.01.2012 18:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. EL84 on päättärissä. Onko tuo helinä siis vaan pakko hyväksyä vähän niinkuin vahvarin ominaisuutena? Noita O-renkaita voisi vielä koittaa ainakin. Ilmeisesti siis noiden demppareiden ideana olisi vaan vaimentaa putken resonointia, ei niinkään pitää putkia tiukasti paikallaan? Tarkoitan nyt siis resonointi vs. äänenpaineesta johtuva tärinä...
 
No. Joka tapauksessa. Katsotaan miten putkien vaihto ja O-renkaat auttavat asiaan ja jos vielä helisee, niin joko sen kanssa on elettävä tai alettava säästään uuteen (tai ehkäpä vanhaan) vahvariin.
 
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Nacher
23.01.2012 19:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tekee ENGL SE EL-34 putkilla samaa, eli alkanut hiljattain helistä ihan urakalla. Kyseessä ei tosiaan ole "edullisempi" vahvistin, eli jos tuo ei putkia vaihtamalla korjaudu, niin johan on helvetti. Tosiaan tuossa 2-2.5v vanhat päättärit, joten automaattisesti olen olettanut vian olevan niissä. Saapi nähdä, korjautuuko vaihtamalla.
 
KooAa
23.01.2012 19:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seinän vieressä helisee, keskellä lattiaa ei. Mulle on käynyt noin. Putkien "lukitsimet" voi uusia tai koittaa tiukata niitä, joissainhan niitä ei taida olla ollenkaan.
 
It ain't what you do, it's how do you do? Ketoon, peipi, ketoon.
JHL
23.01.2012 23:37:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla resonoi VHT (Fryette) Sig X tietyillä taajuuksilla ja tietyillä kanavilla, etuasteputki oli ongelma. kynällä koputtelin mutta syyllinen ei selvinnyt. ostin pari uutta putkea ja kävin yksi kerrallaan kaikki vanhat läpi, viallinen löytyi, helinät loppui.
 
sepisti
24.01.2012 14:40:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

El 84:t Kochissa sisällä, kuten Orangessakin. Ei helise...
 
Indican Jenny on ihana...
wilo
24.01.2012 15:29:17 (muokattu 24.01.2012 15:33:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma combo tuppaa kans helisemään vähän ja satunnaisesti. Hommasin silikoniset vaimennusrenkaat, niin loppui sekin tykkänään.
eBaystä tilasin, löytyy hakusanoilla silicon tube damper http://www.ebay.ie/sch/i.html?rt=nc … fLoc=2&_nkw=silicon%20tube%20damper . Perään vielä putken tyyppi (vaikkapa el84), niin löytyy vielä helpommin.
 
Edit: fiksasinpa linkin...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «