Aihe: huomaako heti että tässä käytetään mallintajaa? | |
---|
jpjanhun 22.01.2012 19:25:12 (muokattu 22.01.2012 19:27:08) | |
|
moi, huomaattekos heti että tässä progepelleilyssä soitetaan kitarat mallintajalla? vai meneekö täydestä? EDIT: joo, sori linkki unohtui. tossa se on: http://maihinnousu.net/s/15277 |
|
jpjanhun: moi, huomaattekos heti että tässä progepelleilyssä soitetaan kitarat mallintajalla? vai meneekö täydestä? Niin missä? ↑↑↓↓←→←→BA |
|
Tuskin olisin huomannut, ellet olisi siitä erikseen maininnut. Kyllä nuo mallintajat valmiissa miksauksessa menevät siinä missä ihan oikeat putkipelitkin. Epäilen että tarpeeksi hyvin toteuteusta miksauksesta ei pysty varmuudella sanomaan kumpi on kyseessä. Eri aisia on sitten soittotuntuma, jossa mallintajat eivät pärjää. Oikeastaan ainut mallintaja (tarkoitan tässä vst-plugareita), mikä itselle on toiminut myös ihan vaan perus soittelussa on Scuhuffham ampsin S-gear. |
jpjanhun 22.01.2012 19:46:39 (muokattu 22.01.2012 19:48:09) | |
|
Tuskin olisin huomannut, ellet olisi siitä erikseen maininnut. Kyllä nuo mallintajat valmiissa miksauksessa menevät siinä missä ihan oikeat putkipelitkin. Epäilen että tarpeeksi hyvin toteuteusta miksauksesta ei pysty varmuudella sanomaan kumpi on kyseessä. Eri aisia on sitten soittotuntuma, jossa mallintajat eivät pärjää. Oikeastaan ainut mallintaja (tarkoitan tässä vst-plugareita), mikä itselle on toiminut myös ihan vaan perus soittelussa on Scuhuffham ampsin S-gear. -kiitokset infosta. joo, mulla on vähän se että en oikein tiedä kuinka hyvin/tarkasti muut kuulevat tuollaisia asioita. itse en mielestäni kuule kovinkaan tarkasti ja ajattelin että jos tuosta moni huomaa mallintajan vaikka heti. omia viritelmiä kun on usein jotenkin vaikea kuunnella objektiivisesti. toi oli muuten amplitube 3 free ja siitä se marshall mallinnus. |
|
jpjanhun: -kiitokset infosta. joo, mulla on vähän se että en oikein tiedä kuinka hyvin/tarkasti muut kuulevat tuollaisia asioita. itse en mielestäni kuule kovinkaan tarkasti ja ajattelin että jos tuosta moni huomaa mallintajan vaikka heti. omia viritelmiä kun on usein jotenkin vaikea kuunnella objektiivisesti. toi oli muuten amplitube 3 free ja siitä se marshall mallinnus. No mikään kultakorva en ole toki itsekään ;) Mutta samasta aiheesta, kuunteleppa demoja S-gearin sivustolla ja mieti onko kyseessä mallinnus vai oikea vahvistin. http://www.scuffhamamps.com/product |
|
Studiohommissa ei tosiaankaan ole oikeastaan mitään merkitystä lopputuloksen kannalta käyttääkö mallintavia, vai aitoja ja alkuperäisiä. Edes vahvistinvalmistajat eivät erota äänitettyjä vahvistimia toisistaan, eli onko siis käytetty mallintavaa vai mallinnuksen esikuvaa. Näin on todennut mm. Michael Soldano. MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP
Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola |
jpjanhun 22.01.2012 20:14:40 (muokattu 22.01.2012 20:16:29) | |
|
Näin on todennut mm. Michael Soldano. -tää oli kiintoisa detalji. Mutta samasta aiheesta, kuunteleppa demoja S-gearin sivustolla ja mieti onko kyseessä mallinnus vai oikea vahvistin. -joo, en kieltämättä osaisi sanoa. |
|
Terry Pantheras: Studiohommissa ei tosiaankaan ole oikeastaan mitään merkitystä lopputuloksen kannalta käyttääkö mallintavia, vai aitoja ja alkuperäisiä. Edes vahvistinvalmistajat eivät erota äänitettyjä vahvistimia toisistaan, eli onko siis käytetty mallintavaa vai mallinnuksen esikuvaa. Näin on todennut mm. Michael Soldano. Lopullisessa miksauksessa joo, mutta ainakin omien kokemusten mukaan oikeita vahvistimia on yleensä helpompi lähteä miksaamaan. Monia mallintavia vaivaa jokin tietynlainen onttous, jonka takia kitaroita on vaikeampi saada nousemaan miksauksessa esiin. |
|
Terry Pantheras: Studiohommissa ei tosiaankaan ole oikeastaan mitään merkitystä lopputuloksen kannalta käyttääkö mallintavia, vai aitoja ja alkuperäisiä. Edes vahvistinvalmistajat eivät erota äänitettyjä vahvistimia toisistaan, eli onko siis käytetty mallintavaa vai mallinnuksen esikuvaa. Näin on todennut mm. Michael Soldano. Soundi lähtee sormista, näinhän se on. |
|
Lopullisessa miksauksessa joo, mutta ainakin omien kokemusten mukaan oikeita vahvistimia on yleensä helpompi lähteä miksaamaan. Monia mallintavia vaivaa jokin tietynlainen onttous, jonka takia kitaroita on vaikeampi saada nousemaan miksauksessa esiin. -oon ehkä itsekin vähän tätä mieltä..eli että jotenkin "huolimattomasti" mallintajaa käyttämällä on mahdollista saada aikaan tilanne jossa mallintajan käyttö saattaa paljastua. |
|
jpjanhun: moi, huomaattekos heti että tässä progepelleilyssä soitetaan kitarat mallintajalla? vai meneekö täydestä? EDIT: joo, sori linkki unohtui. tossa se on: http://maihinnousu.net/s/15277 Itse en erota. Sanoisin, että kuuntelemalla on täysin toivotonta yrittää erottaa mallintavaa putkivahvistimesta. Jos joku yrittäisi niin osumatarkkuus lienee samaa luokkaa arvontakoneen kanssa eikä siihen tarvita edes lopullista miksausta vaan ihan livesoitosta sitä lienee mahdotonta erottaa.... ainakaan yleispätevästi. soittaessa se tuntuma saattaa paljastaa, mutta ei ihan satavarmasti sekään, mutta itse olen toisinaan ollut huomaavinani eroa tuntumassa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
|
jpjanhun: -oon ehkä itsekin vähän tätä mieltä..eli että jotenkin "huolimattomasti" mallintajaa käyttämällä on mahdollista saada aikaan tilanne jossa mallintajan käyttö saattaa paljastua. Ei välttämättä edes näin, lähinnä tarkoitan sitä, että monesti mallintavalle kitarasoundille pitää tehdä paljon enemmän jälkikäsittelyä, kuin vahvistimella äänitetylle, jotta saadaan tarvittava potku ja selkeys soundeihin. Lopullisessa tuotteessa niitä on varsin hankala erottaa, hyvän vahvarisoundin voi miksata erittäin paskaksi ja toisinpäin. |
|
Ei välttämättä edes näin, lähinnä tarkoitan sitä, että monesti mallintavalle kitarasoundille pitää tehdä paljon enemmän jälkikäsittelyä, kuin vahvistimella äänitetylle, jotta saadaan tarvittava potku ja selkeys soundeihin. Lopullisessa tuotteessa niitä on varsin hankala erottaa, hyvän vahvarisoundin voi miksata erittäin paskaksi ja toisinpäin. -okei, ymmärrän. |
Tee 22.01.2012 20:32:49 | |
|
Ehkä en vaan osaa, mutta mulla on vaikeuksia saada mallintavia miksattua hyvin biiseihin. Erityisesti highgain soundeilla. Jotain siellä on mikä estää sen keskialueen värkkäyksen, heti kun vähän värkkää siellä jotain kuulostaa soundi vanhalta 90-luvun alun korg-multiefektiltäni särö päällä suoraan linjaan. Ja se ei ole ollenkaan hyvä juttu se. Pulu ja patsas. |
|
Vladi: Ei välttämättä edes näin, lähinnä tarkoitan sitä, että monesti mallintavalle kitarasoundille pitää tehdä paljon enemmän jälkikäsittelyä, kuin vahvistimella äänitetylle, jotta saadaan tarvittava potku ja selkeys soundeihin. Lopullisessa tuotteessa niitä on varsin hankala erottaa, hyvän vahvarisoundin voi miksata erittäin paskaksi ja toisinpäin. Entä jos käyttää mallintavaa vahvistinta? onko eroa jos mallintavaa vahvistinta äänittää mikitettynä tai linjaan? tai käyttää jotain laadukasta mallinninta AxeFX, 11R, etc. putkivahvistimissahan on paljon eroja samoin mallintimissa. Meneekö se rintamalinja todellakin mallintimen ja vahvistimen välissä? Entäpä jos tekee niin, että äänittää kitaran tietokoneen mallintimella vaikkapa Garagebandilla ja sitten äänittää sen saman raidan mikittämällä studiomonitorin ja miksaa ne kaksi raitaa yhteen? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
|
hallu: Entä jos käyttää mallintavaa vahvistinta? Tapauskohtaista, mutta yleensä hankalammin havaittavissa. Ihan samaan tapaan voi ajaa vaikka tietokoneelta plugarista etuastetta päättäriin ja siitä kaappiin. Mikittämällä tulee mukaan kuvioihin muutama uusi muuttuja, jota ei esim. kaiuttimen käyttäytymisen osalta osata/pystytä vielä kovinkaan laadukkaasti mallintamaan. Etuaste sinänsä on helppo juttu ja se on ollut jo pitkään monilla valmistajilla melkolailla hanskassa. onko eroa jos mallintavaa vahvistinta äänittää mikitettynä tai linjaan? On, toi päätteen ja kaiuttimen välinen vuorovaikutus. Tätä ei pysty kiertämään edes impulsseja käyttämällä. Entäpä jos tekee niin, että äänittää kitaran tietokoneen mallintimella vaikkapa Garagebandilla ja sitten äänittää sen saman raidan mikittämällä studiomonitorin ja miksaa ne kaksi raitaa yhteen? Lopputuloksena kamala vaihesotku ja paska soundi. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
|
hallu: Entä jos käyttää mallintavaa vahvistinta? onko eroa jos mallintavaa vahvistinta äänittää mikitettynä tai linjaan? tai käyttää jotain laadukasta mallinninta AxeFX, 11R, etc. putkivahvistimissahan on paljon eroja samoin mallintimissa. Meneekö se rintamalinja todellakin mallintimen ja vahvistimen välissä? Ei ole mitään selkeää rajaa, en ole missään vaiheessa näin väittänytkään. Jos mallintavaa vahvaria äänittää mikitettynä, siihen tarvitaan yleensä myös pääteaste ja kaappi. Tällöin soundikokonaisuuden muodostavat nuo kolme, ei pelkästään se mallintava. Eli tottakai tulos on eri, kuin että mallintavaa äänittäisi suoraan linjaan. Ja eri mallintavien eroista voit lukea sekä M.netistä että sadoilta muilta foorumeilta ympäri maailmaa. Entäpä jos tekee niin, että äänittää kitaran tietokoneen mallintimella vaikkapa Garagebandilla ja sitten äänittää sen saman raidan mikittämällä studiomonitorin ja miksaa ne kaksi raitaa yhteen? Vahva veikkaukseni on, että lopputulos olisi aikamoista paskaa. Kitarakäyttöön tarkoitetut elementit ja kaapit on aika erilaisia toistoalueeltaan studiomonitoriin verrattuna. Ei siinä, saahan sitä kokeilla, mutta mitään suuria soundillisia elämyksiä en odottais. |
|
Vladi: Lopullisessa miksauksessa joo, mutta ainakin omien kokemusten mukaan oikeita vahvistimia on yleensä helpompi lähteä miksaamaan. Monia mallintavia vaivaa jokin tietynlainen onttous, jonka takia kitaroita on vaikeampi saada nousemaan miksauksessa esiin. Joo, nimenomaan miksauksessa. Ehdottaisin, että mikitettyjen putkareiden presence on jotenkin leikkaavampi kuin mallintavien, eli istuvat paremmin miksauksen yleissaundiin erottelevuudellaan... Mutta tosiaankin kun on valmis lettu kourassa, ei ole juurikaan väliä millä se on äänitetty. MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP
Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola |
|
Terry Pantheras: Joo, nimenomaan miksauksessa. Ehdottaisin, että mikitettyjen putkareiden presence on jotenkin leikkaavampi kuin mallintavien, eli istuvat paremmin miksauksen yleissaundiin erottelevuudellaan... Mutta tosiaankin kun on valmis lettu kourassa, ei ole juurikaan väliä millä se on äänitetty. Juu, jokin siinä on, että monilla mallintavilla tahtoo jäädä vähän puuroisemmaksi se soundi, vaikka yksin soittaessa se ei siltä välttämättä tuntuisikaan. Ehkä se on se precence, jokin siellä keskiäänissä ja niiden purevuudessa joka tapauksessa. |
|
Antti1: Tapauskohtaista, mutta yleensä hankalammin havaittavissa. Ihan samaan tapaan voi ajaa vaikka tietokoneelta plugarista etuastetta päättäriin ja siitä kaappiin. Mikittämällä tulee mukaan kuvioihin muutama uusi muuttuja, jota ei esim. kaiuttimen käyttäytymisen osalta osata/pystytä vielä kovinkaan laadukkaasti mallintamaan. Etuaste sinänsä on helppo juttu ja se on ollut jo pitkään monilla valmistajilla melkolailla hanskassa.
On, toi päätteen ja kaiuttimen välinen vuorovaikutus. Tätä ei pysty kiertämään edes impulsseja käyttämällä.
Lopputuloksena kamala vaihesotku ja paska soundi. Eli periaatteessa voisi kuvitella, että mallintava etuaste ja putkipääte mahdollisesti vielä kitarakaappiin joka on mikitetty, tuottaisi varsin autenttisen tuloksen. Mitä tuohon monitorin mikittämiseen tulee, niin olen ajatellut itse sitä kokeilla jossakin vaiheessa nyt kun olen siitä kuullut, en siis keksinyt asiaa itse vaan tällaisesta järjestelystä kerrottiin minulle ystäväni taholta. Tuo mainitsemasi vaihesekasotku lienee varsin mahdollinen lopputulos, mutta yrittänyttä ei laiteta;-). Toinen vaihtoehto, jota olen mielessäni pohtinut, olisi mikittää kitaravahvistin yhdelle raidalle ja äänittää toiselle raidalle se kaappisimuloidusta linjasta ja sekoitella ne raidat yhteen. Mutta tällä ei enää ole mitään tekemistä vahvistinmallinnuksen kanssa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|