Aihe: Toisen asteen musiikkikoulutus
1 2 3 4 5 6 7 8
baron
30.11.2011 21:25:02 (muokattu 01.12.2011 00:26:43)

Epämuusikko: viimeisimmän kerran: Arvosanojen tuijottaminen on yhtä tyhjän kanssa jos kurssisisällöt eivät aukene eivätkä integroidu omaan musiikilliseen maailman- ja minäkuvaan sekä käytännön tekemiseen.

Ai, kyllä kehystetty diplomi seinällä näyttää hienolta!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kardemumma-t
06.01.2012 19:42:08
Itse olen suunnitellut hakevani konservatoriolle opiskelemaan instrumenttina viulu. Mutta kyselisin vähän, että onkohan mahiksia mitenkään päin päästä, vai luovunko suunnitelmasta.

Eli soitan 3/3 ja D tasosia kappaleita, eli tuon soiton puolesta olis mahkuja, mutta sitten teoria. Olen suorittanut 1/3 teorian ja sen jälkeen ollut taukoa monta monta vuotta. Nyt nykyisen opettajan kanssa ollaan kerrattu vähän teoriaa ja käyty mm. 3/3 asioita läpi. Mutta kaikki historia kurssit yms. on käymättä.

Muo siis kiinnostaa paljon, että mitä ne pääsykokeet sisältää. Mitä nyt olen netistä lukenut, niin eri kouluissa vähän vaihtelee nuo "tehtävät". Minkälainen on se teoriapuoli kokeessa? Entä mitä kappaleita piti soittaa (etenki viulu) ja oliko kappaleet valmiiksi määrätty? Onko ihan sama, että soitanko 3/3 tasosen kappaleen vai D tasosen kappaleen?

Kiitän kaikkia vastaajia ja olisin kiitollisia, jos saisin jonkinlaista selvyyttä asiaa.
kardemumma-t
07.01.2012 13:43:39
Lisään vielä siis, että teoriassa mulla on puutteita, koska en oli tosiaan käynyt teoriatunneilla, vain opettajan kanssa käyneet asioita läpi.
doppelgänger
07.01.2012 20:49:54
Ne teoriat on niin helppoja että jos sulla on vielä useita kuukausia aikaa niin kerkeät kyllä opiskelemaan ne itsekkin.
"Never argue with a fool,they only lower you down to their level and beat you with experience" -J.R.R Tolkien
Fromi
10.01.2012 22:58:48
kardemumma-t: Lisään vielä siis, että teoriassa mulla on puutteita, koska en oli tosiaan käynyt teoriatunneilla, vain opettajan kanssa käyneet asioita läpi.

Jos soitat D-tasosia kappaleita ni osaat kyllä teoriaa melkolailla, et vaan osaa nimetä niitä asioita mitä soittelet.

Olin samassa tilanteessa noin vuosi sitten, menin Karjaalle kansanopiston musalinjalle teoria tieto = 0, olin väärässä, rupesin siellä ahkerasti käymään teoria tunneilla kunnes huomasin olevani tolppa 1 kurssilla, huomasin siinä että oon automaattisesti tehnyt niitä asioita mitä noilla (1/3-3/3) kursseilla opetetaan, en vaan tiennyt nimikkeitä asioille mitä soitin.

suosittelen että ostat Tohtori Toonika oppikirjan ja opiskelet sitä niin pitkälle kun kerkeet, uskon todella että tuut huomaamaan että osaat enemmän teoriaa mitä uskoitkaan, kuhan sitä tietty muistaa aina liittää teorian käytäntöön.
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
Fromi
10.01.2012 23:10:57
kardemumma-t: Itse olen suunnitellut hakevani konservatoriolle opiskelemaan instrumenttina viulu. Mutta kyselisin vähän, että onkohan mahiksia mitenkään päin päästä, vai luovunko suunnitelmasta.

Eli soitan 3/3 ja D tasosia kappaleita, eli tuon soiton puolesta olis mahkuja, mutta sitten teoria. Olen suorittanut 1/3 teorian ja sen jälkeen ollut taukoa monta monta vuotta. Nyt nykyisen opettajan kanssa ollaan kerrattu vähän teoriaa ja käyty mm. 3/3 asioita läpi. Mutta kaikki historia kurssit yms. on käymättä.

Muo siis kiinnostaa paljon, että mitä ne pääsykokeet sisältää. Mitä nyt olen netistä lukenut, niin eri kouluissa vähän vaihtelee nuo "tehtävät". Minkälainen on se teoriapuoli kokeessa? Entä mitä kappaleita piti soittaa (etenki viulu) ja oliko kappaleet valmiiksi määrätty? Onko ihan sama, että soitanko 3/3 tasosen kappaleen vai D tasosen kappaleen?

Kiitän kaikkia vastaajia ja olisin kiitollisia, jos saisin jonkinlaista selvyyttä asiaa.

Itse opiskelen Helsingin Pop/jazz konservatoriolla ekaa vuotta parhaimmillaan, ja voin tässä jakaa näkemykseni pääsykokeista.

Homma toimii siis niin että lähetät äänitteen koululle jonka mukana liite hyvin helposta teoria tehtävästä jossa vain kartotetaan että sulla on edes jotakin tietoa niistä asioista, jos tykkäävät, lähettävät sulle kutsun pääsykokeisiin.

Pääsykokeissa soitat 1 omavalintaisen kappaleen ja 1 kappaleen 5 kappaleen listasta joka tulee kirjekuoressa kutsunnan mukana, kokeessa saattaa tulla primavista tehtäviä jossa kartoitetaan yleensä nuotinlukua ja sen sellaista, itselläni oli naurettavan helppo primavista tehtävä, kannattaa silti harjoitella, ei mitään hajua mitä viulisteille heitetään eteen.

Soittokokeen lisäksi käyt tekemässä teoria tehtävän joka vastaa hyvin pitkälti 3/3 tasovaatimukset, teoria kokeen lisäksi vielä solffa koe joka toimii myös 3/3 tasolla.

Näkemykseni mukaan sulla on aika hyvät mahdollisuudet, tänä vuonna ei ollut yhtään viulistia valittuna.

ahkerasti vaan teoria ja solffa jotenki haltuun ni hyvä tulloo!
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
Epämuusikko
12.01.2012 13:07:26
Käykää siellä pääsykokeissa ja/tai nykikää hihasta koulujen opiskelijoita! Ei näihin kysymyksiin voi edelleenkään tyhjentävästi vastata tehtyjen tutkintojen ja fiilisten pohjalta.

+ se, että johonkin ei ole viime aikoina valittu oppilaita, voi kertoa monestakin asiasta. Itse hain konservatoriolle kaksi kertaa viululla, en päässyt. Osasyynä saattoi olla että en ollut kaksinen viulisti, ja että hakijoita on tuhatmäärin. Mene tiedä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
turs
21.01.2012 12:06:42
Epämuusikko: Käykää siellä pääsykokeissa ja/tai nykikää hihasta koulujen opiskelijoita! Ei näihin kysymyksiin voi edelleenkään tyhjentävästi vastata tehtyjen tutkintojen ja fiilisten pohjalta.

+ se, että johonkin ei ole viime aikoina valittu oppilaita, voi kertoa monestakin asiasta. Itse hain konservatoriolle kaksi kertaa viululla, en päässyt. Osasyynä saattoi olla että en ollut kaksinen viulisti, ja että hakijoita on tuhatmäärin. Mene tiedä.

Pop/jazzille on vaikea päästä viululla. Opettajani sano että oikeestaan kaikki viulistit jotka hakee pjk:lle on klasaritaustaisia joita ei vain kiinnosta klasareiden kurinalainen treenaaminen, mutta haluavat silti ammattisoittajiksi.
tarmo
21.01.2012 13:09:09 (muokattu 21.01.2012 13:10:20)
turs: Opettajani sano että oikeestaan kaikki viulistit jotka hakee pjk:lle on klasaritaustaisia joita ei vain kiinnosta klasareiden kurinalainen treenaaminen, mutta haluavat silti ammattisoittajiksi.

Opettajallasi lienee myös ennustajan lahjoja, tai sitten hän ei joko ole ollut talossa kovinkaan pitkään tai vaihtoehtoisesti hän on viihtynyt työhuoneessaan ja pitänyt silmät ja korvat visusti kiinni.

Kun itse opiskelin hkin pjk:lla, samana vuonna aloitti viulisti (no names...), joka soitti varsin mallikkaasti jazzit viulullaan ja toki muutamalla muullakin instrumentilla. Käsittääkseni oli myös varsin kurinalainen treenaaja ja jatkoikin siitä sitten akatemian jazzin puolelle.

Ihan kaikkea ei kannata toisenkäden tietona maalailla tällekään palstalle, vaikka se maailma toki näyttääkin ainoastaan yhdenlaiselta kunkin katsojan näkökulmasta.
turs
22.01.2012 10:47:24
tarmo: Opettajallasi lienee myös ennustajan lahjoja, tai sitten hän ei joko ole ollut talossa kovinkaan pitkään tai vaihtoehtoisesti hän on viihtynyt työhuoneessaan ja pitänyt silmät ja korvat visusti kiinni.

Kun itse opiskelin hkin pjk:lla, samana vuonna aloitti viulisti (no names...), joka soitti varsin mallikkaasti jazzit viulullaan ja toki muutamalla muullakin instrumentilla. Käsittääkseni oli myös varsin kurinalainen treenaaja ja jatkoikin siitä sitten akatemian jazzin puolelle.

Ihan kaikkea ei kannata toisenkäden tietona maalailla tällekään palstalle, vaikka se maailma toki näyttääkin ainoastaan yhdenlaiselta kunkin katsojan näkökulmasta.

Sanoinkin että "OIKEASTAAN" kaikki, en "aivan jokainen". Tottakai sinne pääsee jos oikeasti osaa jazzia/kevyttä musiikkia, tai on ylipäänsä todella motivoitunut sitä treenaamaan. Valitettavasti suurin osa vaan ei osaa eikä jaksa treenata.
Faceless
29.01.2012 14:20:27
Mites ootte muuten tehneet sen äänitteen, mikä lähtetään kouluun? Tässä tarkotus ois hakea ja tuo mitetityttää. Onko laadulla kuin paljo väliä?
jazzmies
29.01.2012 14:39:46
Faceless: Mites ootte muuten tehneet sen äänitteen, mikä lähtetään kouluun? Tässä tarkotus ois hakea ja tuo mitetityttää. Onko laadulla kuin paljo väliä?

Laadulla on väliä ainakin silloin, jos minä satun kuuntelemaan sen. Kyllä se kertoo paneutumisesta asiaan ja halusta päästä kouluun tosissaan, jos äänite on huolella tehty, saundit erottelevat ja muutenkin kohdillaan. Moni relevantti hakija on jäänyt rannalle, jos äänite on vasemmalla kädellä tehty, sillä heitä lautakunta ei välttämättä halua turhaan vaivata valintakokeella. Ala on kova ja muusikoilta vaaditaan monenlaista osaamista ja motivaatiota laajaan musiikkialan osaamiseen, joten jo ennakkotehtävissä kannattaa laittaa parastaan. Käytännössä Zoom-tyyppisillä nauhureilla tehty äänitys riittää, mutta jos studio-tasoista, tuoretta nauhoitetta löytyy, niin aina parempi.

Mika Säily
Lehtori rummut ja opinnäytetyöt
Pop & Jazz Konservatorio, Helsinki
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Geronimou
14.04.2012 23:21:08
Hei, en viitsinyt lukea kaikkia kahdeksaa aikaisempaa sivua läpi mitä nyt on kertynyt tähän ketjuun, ja toivon ettei tästä aiheesta ole vielä keskusteltu.

Elikkäs onko kellään mitään vinkkejä ja kokemuksia musiikkilukioon hakemisesta? Tarkoitan nimenomaan sitä koetilaisuutta, jossa olisi tarkoitus antaa 15 minuutissa lyhyt haastattelu ja esitellä hieman omia musiikillisia taitojaan. Onko vinkkejä mitä kannattaa tehdä, mitä jättää tekemättä? Kannattaako väläytellä soitinvalikoimaa vai yhden soittimen laajuutta? Tykkääkö Vaskivuoren lukion opettaja Hanoi Rocksin biiseistä? Miten tilanteeseen kannattaa harjoitella?

Jos löytyisi vinkkejä näihin kysymyksiin niin olisin aivan todella kiitollinen. Lisäksi, hei kaikille. Taidan olla uusi täällä :P
EpisTrophy
15.04.2012 01:40:05 (muokattu 15.04.2012 01:42:53)
Geronimou: Hei, en viitsinyt lukea kaikkia kahdeksaa aikaisempaa sivua läpi mitä nyt on kertynyt tähän ketjuun, ja toivon ettei tästä aiheesta ole vielä keskusteltu.

Elikkäs onko kellään mitään vinkkejä ja kokemuksia musiikkilukioon hakemisesta? Tarkoitan nimenomaan sitä koetilaisuutta, jossa olisi tarkoitus antaa 15 minuutissa lyhyt haastattelu ja esitellä hieman omia musiikillisia taitojaan. Onko vinkkejä mitä kannattaa tehdä, mitä jättää tekemättä? Kannattaako väläytellä soitinvalikoimaa vai yhden soittimen laajuutta? Tykkääkö Vaskivuoren lukion opettaja Hanoi Rocksin biiseistä? Miten tilanteeseen kannattaa harjoitella?

Jos löytyisi vinkkejä näihin kysymyksiin niin olisin aivan todella kiitollinen. Lisäksi, hei kaikille. Taidan olla uusi täällä :P

Hei!

Voit toki soittaa useampia instrumentteja ja se on myös suotavaa!
Valintakoetilaisuudessa voidaan antaa jokin prima vista -tehtävä, sellainen oli ainakin Sibelius-lukion musiikkilinjan pääsykokeissa, kun sinne hain. Lisäksi raati saattaa pyytää sinua laulamaan jotakin.
Kannattaa soittaa sellainen kappale, jonka tiedät osaavasi hyvin ja varmalla otteella, eivät he sitä katso, mitä soitat, vaan miten soitat.
Raati saattaa kysyä joitakin kysymyksiä esimerkiksi halustasi osallistua mahdollisiin koulun järjestämiin musiikkiproduktioihin ja muuhun koulun musiikilliseen toimintaan ja motivoituneisuuttasi musiikin harrastamiseen, eivät he varmaan sen kummempia kysele.
ibarro
29.04.2012 01:18:43
Onko jollain kokemuksia pop&jazz konservatorion pääsykokeista musiikkiteknologia linjalle? Lähinnä se kiinnostaa, että kuinka vaativa täytyy esityskappeleesi olla. Kutsussa luki, että myös komppaus riittäisi, joten itse soittotaito ei varmastikkaan ole se ykkösasia jota pääsykokeissa haetaan?
Cross Road
02.05.2012 15:55:36 (muokattu 02.05.2012 15:55:51)
Pyydän jo heti alkuun anteeksi tietämättömyyttöni mutta tännehän sitä tietoa on tultu hakemaan.

Eli olen juuri suorittanut Harmonikalla 3/3 tutkinnon kansanmusiikkilinjalla ja teoriassa 3/3 tason sekä musiikin historian kursin joten saan konservatorion perustason päätöpaperit ja siirryn opistotasolle. Olen myös suorittanut rummuilla 1/3 tutkinnon ja soitan kitaraa itsenäisesti toista vuotta.

Olen tällä hetkellä musiikkilukiossa ja siirtyminen opiskelemaan muusikoksi lukion jälkeen kiinnostaisi kovasti. Kysymykseni on seuraava: Onko Harmonikalla miten vaikea pyrkiä Pop&Jazz puolelle konservatorioon ja onko kaikilla Pop&Jazz puolen opiskelijoilla sama opetus/suuntaus ja kaikki valmistuvat samalla nimikkeellä "muusikko" vai erikoistutaanko eri muusiikkilajiehin pääsoittimen mukaan (eli jos soittimesi on esim. harmonikka ja olet soittanut sitä kansanmusiikkipuolella sinusta tulee kansanmuusikko) ? tai onko pääinstrumentillasi miten suuri merkitys opintoihisi?
Tai jos pyrit sisään harmonikalla voitko vaihtaa sisäänpäästyäsi pääsoittimesi kitaraan ja soittaa sitä pääsoittimena tai kuten aiemmin kysyin vaikuttaako instrumenntisi opintoihisi pop&jazz puolella?
Ja vielä lisäksi onko miten vaikee saada sivu-aineeksi toinensoitin jos pääsee konservatorioon opiskelemaan?
turs
05.05.2012 12:05:48
Cross Road: Pyydän jo heti alkuun anteeksi tietämättömyyttöni mutta tännehän sitä tietoa on tultu hakemaan.

Eli olen juuri suorittanut Harmonikalla 3/3 tutkinnon kansanmusiikkilinjalla ja teoriassa 3/3 tason sekä musiikin historian kursin joten saan konservatorion perustason päätöpaperit ja siirryn opistotasolle. Olen myös suorittanut rummuilla 1/3 tutkinnon ja soitan kitaraa itsenäisesti toista vuotta.

Olen tällä hetkellä musiikkilukiossa ja siirtyminen opiskelemaan muusikoksi lukion jälkeen kiinnostaisi kovasti. Kysymykseni on seuraava: Onko Harmonikalla miten vaikea pyrkiä Pop&Jazz puolelle konservatorioon ja onko kaikilla Pop&Jazz puolen opiskelijoilla sama opetus/suuntaus ja kaikki valmistuvat samalla nimikkeellä "muusikko" vai erikoistutaanko eri muusiikkilajiehin pääsoittimen mukaan (eli jos soittimesi on esim. harmonikka ja olet soittanut sitä kansanmusiikkipuolella sinusta tulee kansanmuusikko) ? tai onko pääinstrumentillasi miten suuri merkitys opintoihisi?
Tai jos pyrit sisään harmonikalla voitko vaihtaa sisäänpäästyäsi pääsoittimesi kitaraan ja soittaa sitä pääsoittimena tai kuten aiemmin kysyin vaikuttaako instrumenntisi opintoihisi pop&jazz puolella?
Ja vielä lisäksi onko miten vaikee saada sivu-aineeksi toinensoitin jos pääsee konservatorioon opiskelemaan?

Pop&jazz konsalla taitaa olla tällä hetkellä 1 tai 2 harmonikan soittajaa. Kurssit on aika pitkälle samoja, on jazzteoriat, tanssi- ja rockpajat. Tietysti saa opetusta sen mukaan mikä kiinnostaa ja päättötyön jokainen tekee ite valitsemastaan aiheesta. Pääsoitinta voi vaihtaa, en tiedä kuinka käytännössä toimii, mut tunnen muutamia ketkä on vaihtanu pääsoitintaan. Sivusoittimen saa helposti, se on kai pakko ottaa jossai vaiheessa. Itellä alko sivuaine pianotunnit melkein heti kun koulukin alko viime syksynä.
Charge
28.08.2012 19:45:54 (muokattu 28.08.2012 19:46:04)

Moikka! :)

Suunnittelen ensi keväänä konsalle hakemista, niin mietityttää tuo että pop-jazz vaiko klassinen. Tällä hetkellä käyn pianotunneilla, ja opettelen klassisia kappaleita ja ko. musiikissa vaadittavaa tekniikkaa. Opettajani on kyllä varsin pätevä myös vapaassa säestyksessä ja kevyessä musiikissa, mutta jotenkin tuntuu, että kannattaisi panostaa tuohon klasariin ja pyrkiä sille puolelle konsallekin. Jotenkin tuntuisi, että nykyaikana kuitenkin pop-jazziin hakee varmaan paljon enemmän porukkaa...?

Toisaalta en väitä, että klassiselle puolelle pääsykään mikään läpihuutojuttu olisi, varsinkaan minulle. Olen aloittanut musiikin harrastamisen lähinnä itseopiskeluna noin neljä vuotta sitten, mutta vasta viime keväänä heräsin viimein, ja tajusin hakeutua pianotunneille. Olen kuitenkin edennyt mielestäni aika nopeasti, tällä hetkellä opettelen Chopinin Am-valssia ja Beethovenin Für Eliseä, käsittääkseni nämä alkavat olla jo sitä konsalle vaadittavaa 3/3 tasoa? Eli luulisin, että nyt kun jaksan pääsykokeisiin asti ahkerasti treenata, niin kannattaa ainakin kokeilla sitä konsalle hakemista, ei kai se ota, jos ei annakaan.

Tuosta klassisesta vielä, itsestä ainakin tuntuisi, että se antaisi paremmat valmiudet jatko-opintojakin ajatellen, jos rahkeet riittää ja musiikin opiskelu vielä konsassa käynnin jälkeen tuntuu omalta ja järkevältä panostamisen kohteelta. Mihin tasoon saakka noissa konservatorioissa on muuten mahdollista opiskella? Käsittääkseni sieltä voi hakea sitten vaikka ihan Sibaan asti, jonne käsittääkseni vaaditaan jo C-tason osaamista? Olis hienoa, jos joku vielä jaksaisi vastata näihin minun kysymyksiin, kiitos. :)
"Historys Written Today".
sepisti
28.08.2012 23:35:53
Charge: Moikka! :)

Suunnittelen ensi keväänä konsalle hakemista, niin mietityttää tuo että pop-jazz vaiko klassinen. Tällä hetkellä käyn pianotunneilla, ja opettelen klassisia kappaleita ja ko. musiikissa vaadittavaa tekniikkaa. Opettajani on kyllä varsin pätevä myös vapaassa säestyksessä ja kevyessä musiikissa, mutta jotenkin tuntuu, että kannattaisi panostaa tuohon klasariin ja pyrkiä sille puolelle konsallekin. Jotenkin tuntuisi, että nykyaikana kuitenkin pop-jazziin hakee varmaan paljon enemmän porukkaa...?

Toisaalta en väitä, että klassiselle puolelle pääsykään mikään läpihuutojuttu olisi, varsinkaan minulle. Olen aloittanut musiikin harrastamisen lähinnä itseopiskeluna noin neljä vuotta sitten, mutta vasta viime keväänä heräsin viimein, ja tajusin hakeutua pianotunneille. Olen kuitenkin edennyt mielestäni aika nopeasti, tällä hetkellä opettelen Chopinin Am-valssia ja Beethovenin Für Eliseä, käsittääkseni nämä alkavat olla jo sitä konsalle vaadittavaa 3/3 tasoa? Eli luulisin, että nyt kun jaksan pääsykokeisiin asti ahkerasti treenata, niin kannattaa ainakin kokeilla sitä konsalle hakemista, ei kai se ota, jos ei annakaan.

Tuosta klassisesta vielä, itsestä ainakin tuntuisi, että se antaisi paremmat valmiudet jatko-opintojakin ajatellen, jos rahkeet riittää ja musiikin opiskelu vielä konsassa käynnin jälkeen tuntuu omalta ja järkevältä panostamisen kohteelta. Mihin tasoon saakka noissa konservatorioissa on muuten mahdollista opiskella? Käsittääkseni sieltä voi hakea sitten vaikka ihan Sibaan asti, jonne käsittääkseni vaaditaan jo C-tason osaamista? Olis hienoa, jos joku vielä jaksaisi vastata näihin minun kysymyksiin, kiitos. :)

No moi moi!

Sä tunnut kyselevän samoja juttuja vähän joka paikassa... Mitäpäs jos kysyisit siltä sun piano-opettajalta rehellisen mielipiteen sun tasosta. Vaikuttaa siltä, että kevytmusiikki kiinnostaa, mutta kuvittelet pääseväsi helpommalla klasaripuolelle. Näinhän se homma ei mene.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)