Aihe: Plexi Marshall
1 2
Jucciz
19.01.2012 19:21:16 (muokattu 19.01.2012 19:21:57)
GrooverMan: No mut hei, olihan mulla sanottavaa. Alkuperäinen postaaja kyseli Plexin saundista ja siitä mitä se "Plexi" tarkottaa, homma käänty sarjanumeroista ja vuosiluvuista wänkkäämiseks. Ei kai täällä vähän humoristisempaa otetta oo kuitenkaan kielletty?

Lisäksi jos tota sääntöä ylipäänsä noudatettaisiin kirjaimellisesti, olis täällä aika paljon hiljasempaa.

Hyvä vaan, että keskustellaan - ollaanpa vielä kirkkaasti alkuperäisen otsikon alla, paljon pahempiakin off-topiceja näkee vähän väliä. Ja sitä paitsi: vanhojen Marshallien ajoittaminen on kiinnostavaa puuhaa - ja vielä kiinnostavampaa, jos semmoisia sattuu itteltä löytymään. Mua kyllä kiinnosti jo ennenkö omistin ainuttakaan.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
zzy
19.01.2012 19:33:24
GrooverMan: No mut hei, olihan mulla sanottavaa. Alkuperäinen postaaja kyseli Plexin saundista ja siitä mitä se "Plexi" tarkottaa, homma käänty sarjanumeroista ja vuosiluvuista wänkkäämiseks. Ei kai täällä vähän humoristisempaa otetta oo kuitenkaan kielletty?

Lisäksi jos tota sääntöä ylipäänsä noudatettaisiin kirjaimellisesti, olis täällä aika paljon hiljasempaa.

Sen verran pitää huomauttaa, että ketju on nostettu 18.1.2012 ja nimenomaan kysytty sarjanumeroista, jotta varsin ollaan oikeassa aijeessa.

Luulenpa että tuo ketjun alkuperäinen aloittaja on saanut jo vastauksensa, onhan tässä jo kohta kymmenen vuotta kulunut ;)
She's about all I can handle, it's too much for my brain.
GrooverMan
19.01.2012 19:43:35
zzy: Sen verran pitää huomauttaa, että ketju on nostettu 18.1.2012 ja nimenomaan kysytty sarjanumeroista, jotta varsin ollaan oikeassa aijeessa.

Luulenpa että tuo ketjun alkuperäinen aloittaja on saanut jo vastauksensa, onhan tässä jo kohta kymmenen vuotta kulunut ;)

Jep, tämän huomasin, ehkä uusi ketju olis ollut paikallaan.

Oon itekin vuosilukujen ja sarjanumeroiden kanssa oman osani pelaillut, ei nyt yhdestä kommentista tarvitse niin herkkänahkaseks alkaa. En varsinaisesti tarkota sua, vaan enemmänkin paria aikaisempaa kommenttia.
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Petri358
19.01.2012 21:40:18 (muokattu 21.01.2012 23:53:36)
Hei kaikki!

Petri
Jucciz
19.01.2012 22:01:55
Petri358: Hei kaikki!
Olen äärettömän pahoillani, että olen aiheuttanut mielipahaa lisättyäni vanhaan topikkiin uusia asioita.
En tiedostanut, ettei näillä keskustelualueilla voi keskustella nippelitiedoista.

Petri

Nääh, eiköhän täällä oo rauha maassa. Letkeellä meiningillä vaan ja turha herkkänahkaisuus pois. Keskustella sopii, isoista ja pienistä asioista.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
VIPMetal
21.01.2012 11:27:46

Jucciz: Nääh, eiköhän täällä oo rauha maassa. Letkeellä meiningillä vaan ja turha herkkänahkaisuus pois. Keskustella sopii, isoista ja pienistä asioista.

Onkos sillä Ynkällä nyt näitä Pleximarsuja lava täynnä??

Hieno soundi on kyllä videoiden perusteella! Onko JCM800set sitte ihan eri maata taas? Ei tommosta kyllä Mesasta irtoa, että ei ihme et Jucciz Mark Femma lähti veks...
Räkkimiehiä jo vuodesta 2000.
Jucciz
21.01.2012 12:20:27 (muokattu 21.01.2012 12:22:08)
VIPMetal: Onkos sillä Ynkällä nyt näitä Pleximarsuja lava täynnä??

Hieno soundi on kyllä videoiden perusteella! Onko JCM800set sitte ihan eri maata taas? Ei tommosta kyllä Mesasta irtoa, että ei ihme et Jucciz Mark Femma lähti veks...

Viimeiset plexipaneeliset Marshallit tehtiin vuoden '69 puolivälin paikkeilla, jonka jälkeen siirryttiin metallipaneelisiin. Ynkkä suosii 70-luvun alun 50-wattisia JMP:itä, joten ne eivät ole plexejä. Ne ovat soundiltaan jo huomattavasti aggressiivisempia kuin 60-luvun lopun koneet: säröytyvät aikaisemmin ja kiukkuisemmin. Vertailua voit tehdä tosiaan noista pätkistä, joita ääniteltiin yhtenä iltana meidän treenikämpällä. Koneet ovat siis kaikki 50-wattisia JMP:itä, järjestyksessä '71 metallipaneeli, '68 plexi ja '67 plexi (plexit mainittu jo aiemmassa viestissäni), mutta vertailukohteena tuo '71:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10230178#p10230178

JCM800:issa suurin ero on plexeihin ja 70-luvun alun Marshalleihin on se, että niissä on master volume ja isompi virtalähteen suodatus, mistä syystä niiden soundi on entistäkin tiukempi ja niistä tosiaan on mahdollista ottaa säröä myös lähinnä etuasteesta, joskin nuokin vehkeet kuulostavat paljon paremmalta kun koko vempele työskentelee, ts. master on isolla/täysillä ja pääteaste tekee soundista tuhdin.

Ja joo, ei irronnut Mesasta tuollaista vaikka itkua väänsi - erinomainen kone, vaan ei mulle. :)
jyrkalt
21.01.2012 14:04:42
Niin juu. -60luvulla vahvistimista ei gainia osattu hakea. Sen ajan musiikki ei sitä vaatineet.
Sitten joku tuli ja keksi Fuzz-pedaalit.. Musiikki muuttui, kamat sen mukana ja sitä kautta vahvistimista tarvittiin lisää säröä.

Noh.. Ei kai toi historia ihan noin nyt kuitenkaan oikeasti mennyt, mutta pääpiirteittäin kumminkin.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
hallu
21.01.2012 14:30:46
jyrkalt: Niin juu. -60luvulla vahvistimista ei gainia osattu hakea. Sen ajan musiikki ei sitä vaatineet.
Sitten joku tuli ja keksi Fuzz-pedaalit.. Musiikki muuttui, kamat sen mukana ja sitä kautta vahvistimista tarvittiin lisää säröä.

Noh.. Ei kai toi historia ihan noin nyt kuitenkaan oikeasti mennyt, mutta pääpiirteittäin kumminkin.

No kyllähän se juurikin noin menee ainakin minun mielestä. Vahvistin ja kitaravalmistajat pyrkivät vastaamaan soittajien tarpeisiin ja sillä tavalla musiikin trendit määrää minkälaiset ominaisuudet soittolaitteissa korostuu. Eikö varsinaista fuzzia edeltänyt ruuvimeisselillä reijitetty kaiutinkartio (ääni rikottiin ihan niin kuin konkreettisesti). Soittajat lähtivät kuitenkin hakemaan selkeästi agressiivisempää äänimaailmaa, joka on eniten vaikuttavat varmaan juuri vahvistinten tarjontaan. Tällä hetkellä kaikenlaiset särötysvahvistimet ovat todella suosittuja, mutta silti rinnalla on tarjonnassa kaiken aikaa myös muunlaista äänimaisemaa tuottavia koneita.

Rokcmusaahan teki ensimmäisenä jazz- ja bluesmuusikot, mikä kuuluu soinnissa niin myös soitossa. Vasta kun nuoriso otti uuden musiikin omakseen ja alkoi sitä myös itse tekemään, on rockille kehittynyt ihan ikioma ilmaisukieli jossa keskeinen rooli on särötetyllä kitaralla. Nykyisin rock taitaa olla harmaantuvien ukkojen musaa ja nuoriso painelee jo ihan toisaalla jossa ei sähkökitaralla ole välttämättä mitään roolia. Siis niinkö kärjistetysi. Tietenkin Rockista tuo hevi kerää hyvinkin nuoria kuulijoita ainakin täällä pohjoisessa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jyrkalt
21.01.2012 19:24:24
hallu: No kyllähän se juurikin noin menee ainakin minun mielestä. Vahvistin ja kitaravalmistajat pyrkivät vastaamaan soittajien tarpeisiin ja sillä tavalla musiikin trendit määrää minkälaiset ominaisuudet soittolaitteissa korostuu. Eikö varsinaista fuzzia edeltänyt ruuvimeisselillä reijitetty kaiutinkartio (ääni rikottiin ihan niin kuin konkreettisesti). Soittajat lähtivät kuitenkin hakemaan selkeästi agressiivisempää äänimaailmaa, joka on eniten vaikuttavat varmaan juuri vahvistinten tarjontaan. Tällä hetkellä kaikenlaiset särötysvahvistimet ovat todella suosittuja, mutta silti rinnalla on tarjonnassa kaiken aikaa myös muunlaista äänimaisemaa tuottavia koneita.

Rokcmusaahan teki ensimmäisenä jazz- ja bluesmuusikot, mikä kuuluu soinnissa niin myös soitossa. Vasta kun nuoriso otti uuden musiikin omakseen ja alkoi sitä myös itse tekemään, on rockille kehittynyt ihan ikioma ilmaisukieli jossa keskeinen rooli on särötetyllä kitaralla. Nykyisin rock taitaa olla harmaantuvien ukkojen musaa ja nuoriso painelee jo ihan toisaalla jossa ei sähkökitaralla ole välttämättä mitään roolia. Siis niinkö kärjistetysi. Tietenkin Rockista tuo hevi kerää hyvinkin nuoria kuulijoita ainakin täällä pohjoisessa.

Tästä näin jälkeenpäin hauska erimerkki oli kun aikanaan rollarit ja beatless vähän kisaili välillä kuinka röyhkeää tai rankkaa rokkia ne uskaltaa levyttää.
Mun mielestä siinä kisassa piitles voitti.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
blaekie
21.01.2012 21:23:50

hallu: blah blah clipped.... ruuvimeisselillä reijitetty kaiutinkartio (ääni rikottiin ihan niin kuin konkreettisesti).... blah blah clipped

http://fi.wikipedia.org/wiki/Link_Wray
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Laiskiainen
21.01.2012 23:30:16
hallu: ..Eikö varsinaista fuzzia edeltänyt ruuvimeisselillä reijitetty kaiutinkartio (ääni rikottiin ihan niin kuin konkreettisesti). ...

Haa, noin minäkin tein, oli kitara kytketty mankkaan jonka kajariin pistin puukolla reikiä. Hyvältä kuullosti!
- The late bird catches a nap -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)