Aihe: Kysymys nuottiviivaston opiskelusta | 1 |
---|
TR3 08.01.2012 08:15:25 | |
|
Terve Saattaa olla tyhmä kysymys tämä, mutta olen alkanut opetella nuottiviivastolla olevien nuottien nimiä ja millä koskettimella ne pianolla sijaitsevat. Herää kuitenkin kysymys, että kun alan soittamaan nuoteista, niin millä sormilla mikäkin nuotti/kosketin kannattaisi soittaa. Kysyn tätä nyt lähinnä siksi, kun olen kuullut, että jos alussa opettelee "väärän tekniikan", siitä voi tulla ongelmia myöhemmin. | |
Oikeastaanhan kysymys tais olla sormituksista eikä nuottiviivastosta? Joskus nuoteissa on pieniä numeroita jotka kertovat millä sormella säveltäjä/toimittaja/kukalie suosittelee kyseisen nuotin soitettavaksi Tavallisimmille asteikoille löytyy sormituksia esim netistä tai kirjastosta. Noil duuriasteikoil voi aloittaa: http://www.audiblefaith.com/artists/rharrell/music/pianoscales | baron 08.01.2012 12:20:49 (muokattu 08.01.2012 12:21:35) | |
|
TR3: Terve Saattaa olla tyhmä kysymys tämä, mutta olen alkanut opetella nuottiviivastolla olevien nuottien nimiä ja millä koskettimella ne pianolla sijaitsevat. Herää kuitenkin kysymys, että kun alan soittamaan nuoteista, niin millä sormilla mikäkin nuotti/kosketin kannattaisi soittaa. Kysyn tätä nyt lähinnä siksi, kun olen kuullut, että jos alussa opettelee "väärän tekniikan", siitä voi tulla ongelmia myöhemmin. Ei oo mitään sääntöä että tietty nuotti aina soitettaisiin tietyllä sormella vaan riippuu siitä mitä on ennen ja jälkeen. Tuo edellä kerrottu duuriasteikot eri sävellajeista antaa idiksen sormituksista joita voi sitten soveltaa piiseihin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
Opettajan kanssa opetteleminen varmaan antaa tähän parhaan vastauksen. Ei ole mitään sääntöä että A painettaisiin aina keskisormella tms, vaan oikea sormitus on se, jolla on helpoin soittaa. Luultavasti työ tekijäänsä neuvoo ja kun lähdet sävelmää tapailemaan, niin huomaat nopeasti jos alkaa mennä tuhottoman vaikeaksi. Asteikkoja soittamalla saattaa päästä jyvälle siitä, mitkä ovat yleensä aika toimivat sormitukset. Itse en ole ikinä varsinaisesti sormituksia opiskellut, minkä kyllä välillä huomaa, mutta soittamalla oppii. Jos melodia kulkee ylöspäin, kannattaa aloittaa peukalolla ja jos alaspäin, pikkusormella noin karkeasti ottaen :) Siitä sitten kokeilemalla ja kyllä se sujumaan alkaa. | |
Herää kuitenkin kysymys, että kun alan soittamaan nuoteista, niin millä sormilla mikäkin nuotti/kosketin kannattaisi soittaa. Avaan sanaisen arkkuni, vaikken itse ole soittanut juurikaan nuoteista. Mutta nämä tietoni on kahdelta ammatikseen pianonsoittoa opettavalta ja heidän kanssaan itse hyväksi havainneena. Kappaleen alussa laitat käden siihen kohti, että voit soittaa vähintään kolme ensimmäistä nuottia siirtämättä kättä. Tämän jälkeen huomaat omalla järjelläsi missä kohti sormet loppuu. Sormien loppuminen kannattaa kuitenkin ennakoida esim. c,d,e,f,g,a,h soitat laittamalla peukalon c:lle soitat järjestyksessä c,d,e, sitten peukalo käden ali f:lle ja a ja h. Toki ei ole väärin soittaa peukalolla c ja d ja sitten kaikki loput käsi paikallaan. Oikeastaan seuraavista nuoteista riippuu kumpi on parempi (helppous) ja miten kappale menee rytmisesti (musiikillisuus), sillä itse ainakin soitan peukalolla helpommin vähän kovempaa kuin muilla sormilla. Sormituksia ei ole tyhmä merkitä nuotteihin, etenkin käden alituskohtia. Siksi että tulisi treenattua samalla tavalla joka kerta. | |
Itseäni on auttanut soitonopettajani vaatima kirjoittamaton sääntö/tapa: vältä peukkua mustilla koskettimilla :D | |
ThomSai: Itseäni on auttanut soitonopettajani vaatima kirjoittamaton sääntö/tapa: vältä peukkua mustilla koskettimilla :D Koskee oikeastaan vain asteikkojen ja sellaisia sisältävien nopeiden juoksutusten soittamista. Mulle klasaripuolella opetettiin sama, mut rokkia soittaessa soitan niillä sormilla mitkä tuntuu parhaalta. Take away obsolete papers, they want me but I don't need them | |
Stiiq: Koskee oikeastaan vain asteikkojen ja sellaisia sisältävien nopeiden juoksutusten soittamista. Mulle klasaripuolella opetettiin sama, mut rokkia soittaessa soitan niillä sormilla mitkä tuntuu parhaalta. Tosiaan tuo koskee lähinnä vain melodioita. Esimerkiksi sointuja oikealla kädellä soitettaessa peukalon kuuluukin hyvin usein olla mustilla koskettimilla. Jos soittaa vaikka Fis-mollin peruskäännöksen niin kyllä siinä luonteva sormitus lienee 1-3-5. Tuollaisia jos lähtee yrittämään sillä aloittelijalle tyypillisellä 2-3-4 -sormituksella niin todella epämukavalta tuntuu. Analogista syntetisaattorimusiikkia: www.mikseri.net/tmw | |
Jep, juoksutuksia ja melodiakulkuja lähinnä meinasinkin tuolla. Ei sitä kannata mitään oktaavin mittaisia sointuja alkaa venyttään sormilla 2-5 :D | |
Yksi vinkki: Opettele tietämään nuottia vastaava kosketin suoraan ja miettimättä!!! (Harjoittele nuottivihkosta valitsemalla satunnaisia nuotteja, kunnes osaat kaikki ulkoa salamana. Sitten vain soittelemaan suoraan nuoteista tuntematonta kappaletta.) Eli ei missään nimessä kannata opetella esim. missä vain C tai joku muu nuotti sijaitsee ja sitten laskea siitä etu- tai takaperin tyyliin C-D-E-F-G-A-H-C. Jos lasket samoin vielä nuottiviivastollakin, niin joka nuotin tavaamiseen menee tolkuttomasti aikaa, etkä koskaan opi soittamaan suoraan nuoteista. | |
Titares: Yksi vinkki: Opettele tietämään nuottia vastaava kosketin suoraan ja miettimättä!!! (Harjoittele nuottivihkosta valitsemalla satunnaisia nuotteja, kunnes osaat kaikki ulkoa salamana. Sitten vain soittelemaan suoraan nuoteista tuntematonta kappaletta.) Kait simppelein tapa on opetella soittamaan lastenlauluja, Ukko Noa, Hämähämähäkki, Jänis istui maassa ym nuoteista ja sitten pikku hiljaa vaikeuttaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|