Aihe: Settikuvat Volume 6
1 2 3 4 5114 115 116 117 118327 328 329 330 331
Kailis
19.01.2012 14:47:35

Onko ehdotuksia muiksi kokeiluiksi?

Olisin ehdottanut Aquarian Texture Coated with Power Dot kalvoa, mutta sun täytyy tyytyä Remon CS:sään =D
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
Kailis
19.01.2012 15:02:42

Vallu-Veke: Tuollapa on hyvä pätkä, missä Miri kertoo omasta
soittoasennostaan ja setistään:

http://www.rockway.fi/oppitunnit/Miri-miettinen/

Käsien heiluriperiaate, jne...

Hahaa! Nuijan hautaaja =D Aika paljon yhtäläisyyksiä meikäläiseen; tomien koko ja asettelu, nykyisten haikkojen koko ja sekaparisuus (yläpelti vanha ohut Avedis, alapelti vanha Avediksen paksu, hollmin 16":sta sorvaama ja ohentama alapelti). Ja ei toi mikään tosi pro voi olla kun ei saa kaivettua efektisoundeja normisymbaaleista =D
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
markkuliini
19.01.2012 15:18:10

Nyt tässä alkaa olla liian monta kertaa tätä "yhdestä pellistä kaikki maailman soundit"-läppää ja asian vääntämistä muuksi kuin se on. :)
Selitän vielä, mun filosofia tämän asian suhteen on siis se, että isossa mittakaavassa ja musiikin seassa symbaalien soundit periaatteessa ovat joko korkeita tai matalia ja joko lyhyita tai pitkiä.
Ja esim. ridesta saa pitkän ja korkeamman soundin tai matalamman ja lyhyen soundin, kun vain käyttää tatsiaan ja mielikuvitustaan. Mun pointti on siinä, että kokonaiskuvan suhteen esim. se, lyökö splash-symbaaliin vai kilauttaako riden kelloon on melko yhdentekevää. MUSIIKINkuuntelija ei asiaan kiinnitä suurempaa huomiota.

Melkeinpä ainoa asia mihin ei tatsillakaan voi juuri mitään on symbaalin soundin "räkäisyys"/säröisyys, sitä ei saa soundista oikein mitenkään pois. Itselläni onkin tuollainen aiemmin mainittu trashformer-symbaali, jonka on väärin päin riden alla ja voin nostaa sen kevyesti koskettamassa riden alapintaa. Sillä saan ridesoundiin lisää räkää/säröä ilman että tarvitsee vaihtaa ridea.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Speedy
19.01.2012 15:48:16

markkuliini:. Mun pointti on siinä, että kokonaiskuvan suhteen esim. se, lyökö splash-symbaaliin vai kilauttaako riden kelloon on melko yhdentekevää. MUSIIKINkuuntelija ei asiaan kiinnitä suurempaa huomiota.

Musiikin kokonaiskuvan suhteen on melko yhdentekevää soittaako rumpuja oikea soittaja vai tietokone, TÄHAN asiaan ei musiikinkuuntelija kiinnitä suurempaa huomiota..
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
19.01.2012 16:12:43

Speedy: Musiikin kokonaiskuvan suhteen on melko yhdentekevää soittaako rumpuja oikea soittaja vai tietokone, TÄHAN asiaan ei musiikinkuuntelija kiinnitä suurempaa huomiota..

Tästä mä olen hieman erimieltä, joskaan en ihan kokonaan. Jos koodatut rummut koodataan liian tarkoiksi (niinkuin yleensä tehdään), niin sen kyllä huomaa, jos ei muuten niin alitajuisesti. Ihmisen korva on uskomattoman tarkka havaitsemaan sen mikäli joku toistuu konemaisen tarkasti. Vaikka kuulija ei sitä tietoisella tasolla tietäisikään soittaako rumpuja tietokone vai oikea soittaja, niin alitajuisesti se vaikuttaa tunteisiin silti. Tämä on toki genresidonnainen juttu, poppiksessa vähemmän merkittävää kuin vaikka funk-musassa. Ja kyllä taitavalla koodauksellakin saadaan ihmeitä aikaan, kun konemainen tasaisuus poistetaan.

Myöskin oikean soittajan luoma rytminen jännite (pienet etukenot tai jäljessä soittaminen) ei koodattuna onnistu läheskään niin helposti tai luontevasti. Nuo timefiilis-jutut vaikuttavat alitajuisesti kuulijaan mun mielestä aika paljonkin.

Sanoisin että koneella pystyy hyviin tuloksiin, mutta siihen vaaditaan tosi paljon hiomista jotta saadaan yhtä luonteva lopputulos minkä vaikka Jaff-vainaa olisi soittanut yhdellä otolla. Eli ei ole väliä soittaako tietokone vai ihminen kunhan tietokone koodataan soittamaan suht.tarkasti niinkuin ihminen. ;D

Tässä pitää myös määrittää se, mitä tarkoittaa "tietokoneen soittama."
Itse oon tehnyt viimeiset kolme vuotta ohjelmointia ja miksausta enemmän kuin rumpujen soittoa, ja käyttänyt rumpuraitoihin sellaista metodia että miditieto tulee oikean rumpalin soittamista rumpuraidoista ja soundi tulee tosi hyvistä sampleista (Superior Drummer 2). Silloinhan oikea rumpali tavallaan soittaa timefiiliksen, mutta soundit voin vaihtaa sopiviksi.
Onko tämä nyt sitten tietokoneen soittamaa vai ihmisen?
Sen olen kyllä huomannut että pienet eteen tai taakse nojaukset ja vaikuttavat musiikin tunneimpaktiin tosi paljon, ja jos kokeilen kvantisoida rummut matemaattisen tarkoiksi, niin kolmiulotteisuus ja tunnelma vähenee musiikissa selvästi.
hollmi-5
19.01.2012 16:17:10
ferodoz: Kiitos huolenpidosta! ;) totta puhuen toikin on mulla puoliksi showtekninen juttu. Treeneissä tiputan kaikkia symbaaleja jonkinverran, haikkaa varsinkin. Tosin nyt soittaminen on ikävä kyllä rajoittunut lähes pelkkiin keikkoihin ja satunnaiseen pädin naputteluun.

Kunhan soittokilometrejä kertyy, tullee symbaalit alemmaksi ja lähemmäksi. Useimmilla käy niin.
Soundit, piuhat ja kajarit.
kincy
19.01.2012 17:15:28 (muokattu 19.01.2012 17:15:56)

markkuliini:...Sen olen kyllä huomannut että pienet eteen tai taakse nojaukset ja vaikuttavat musiikin tunneimpaktiin tosi paljon, ja jos kokeilen kvantisoida rummut matemaattisen tarkoiksi, niin kolmiulotteisuus ja tunnelma vähenee musiikissa selvästi.

Hyvää tekstiä Markkuliiniltä tuossa yllä. Olemme kerrankin täysin samaa mieltä =)
Speedy
19.01.2012 17:42:56

markkuliini:
Onko tämä nyt sitten tietokoneen soittamaa vai ihmisen?

No ihmisen tietysti.. Tarkoitinkin ihminen vs. Tietokone lähinnä ehkä myös saundia.. Muta toisaalta taas tiedostamattomuus vs. huomion kiinnittäminen on vähän eri asia.. Tommoset edessä ja takana yms. soitetut jutut ja niiden vaikutus kuulijan nyt on aika henkimaailman juttuja eikä suoranaisesti ole missään yhteydessä siihen soittaako rumpali splashin sijasta reiden kelloon... Tai mitään missään.. Mietin vaan..:)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
19.01.2012 17:58:54 (muokattu 19.01.2012 17:59:19)

Mun pointti on siinä, että kokonaiskuvan suhteen esim. se, lyökö splash-symbaaliin vai kilauttaako riden kelloon on melko yhdentekevää.

Mä olen taas tästä suht eri mieltä. Esimerkiksi Copelandin soundi perustui aika paljonkin juuri splash symbaalien käyttöön ja asiaan ovat kiinnittäneet huomiota ihan maallikkoystävänikin. Erilaisten symbaalien käyttö on soiton personoimista, enkä mä katso että efektisymbaalien käyttö välttämättä tarkoittaa sitä etteikö kaivaisi muista symbaaleista koko sävyasteikkoa.
markkuliini
19.01.2012 22:13:49

Speedy: Tommoset edessä ja takana yms. soitetut jutut ja niiden vaikutus kuulijan nyt on aika henkimaailman juttuja eikä suoranaisesti ole missään yhteydessä siihen soittaako rumpali splashin sijasta reiden kelloon...

Ei olekaan. Sinähän se asiaa tietokoneisiin jatkoit. :)
markkuliini
19.01.2012 22:14:27

Kailis: Erilaisten symbaalien käyttö on soiton personoimista, enkä mä katso että efektisymbaalien käyttö välttämättä tarkoittaa sitä etteikö kaivaisi muista symbaaleista koko sävyasteikkoa.

Ei välttämättä, mutta lähes poikkeuksetta. :)
ferodoz
19.01.2012 22:15:43

hollmi-5: Kunhan soittokilometrejä kertyy, tullee symbaalit alemmaksi ja lähemmäksi. Useimmilla käy niin.

Suuri vaara että näin käy. Ja kyllähän se treeneissä on käynytkin, soundcheckin aikana jostain kumman syystä ne nousee aina vähän ylemmäs. :P
"Muurarirabbi nyt, on matkalle lähtenyt, haravalla kaiveli hampaistaan, lehtiä oksia"
moderndrummer88
19.01.2012 22:35:48
Kailis: Mä olen taas tästä suht eri mieltä. Esimerkiksi Copelandin soundi perustui aika paljonkin juuri splash symbaalien käyttöön ja asiaan ovat kiinnittäneet huomiota ihan maallikkoystävänikin.

Ystäväsi varmaan kiinnitti siihen huomiota, että Copeland "kikkaili" paljon, se nyt vain sattuu kikkailemaan splasheihin. Jos Copeland olisi samanlailla kilkutellut riden kelloa niin varmasti sekin olisi kiinnittänyt huomion. -> eli lopputulos sama maallikkokuulijan kannalta.
jazzmies
19.01.2012 22:46:16
moderndrummer88: Ystäväsi varmaan kiinnitti siihen huomiota, että Copeland "kikkaili" paljon, se nyt vain sattuu kikkailemaan splasheihin. Jos Copeland olisi samanlailla kilkutellut riden kelloa niin varmasti sekin olisi kiinnittänyt huomion. -> eli lopputulos sama maallikkokuulijan kannalta.

Copeland kilkuttelee kompeissaan epäsymmetrisiä kuvioita riden kupuun paljonkin, ja hän käyttää splasheja ihan eri tavoilla luodakseen sointiväriltään poikkeavia aksentteja. Sama tulee Peartiin, Katcheen, Colaiutaan, Bozzioon, Weckliin ja muutamaan muuhun yhtä tuntemattomaan soittajaan, että splashilla ja muilla efekteillä on ihan oma funktionsa. Siksi kuljetan jazzkeikoillanikin mukana splashia ja chinaa.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
joonama
19.01.2012 23:44:33

hollmi-5: Kunhan soittokilometrejä kertyy, tullee symbaalit alemmaksi ja lähemmäksi. Useimmilla käy niin.

Jatkaen tätä hommaa, näin varmasti onkin. Mutta kiinnitin Simon Philipsin soitossa väkinäisen näköiseen, jännittyneen yläkropan kanssa soittamiseen. Mutta kun homma on jo vuosia kulkenut silleen, niin mikäs siinä. On aika lyhyt kaveri, se ehkä selittää jotain. Tai sitten ei.

Mirin pätkässä hymyilytti... no monikin asia (iloisuushan on aina hyvästä), mutta erityisesti 2-soundinen ride. Hieno! :)
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
MxS
20.01.2012 01:56:12
Kailis: Olisin ehdottanut Aquarian Texture Coated with Power Dot kalvoa, mutta sun täytyy tyytyä Remon CS:sään =D

Kai tuota CS:ää voisi koittaa. Ja Ambassador reso alle niinkuin Markkuliini ehdotti. Odotettavissa on siis että se kuulostaa pian vielä paremmalta kunhan vaan saan virityksen kohdilleen...
"Harkintaa ja faktaa on vähän, mutta luuloa ja oman näkemyksen erinomaisuutta sitäkin enemmän."
markkuliini
20.01.2012 02:42:19

MxS: Kai tuota CS:ää voisi koittaa. Ja Ambassador reso alle niinkuin Markkuliini ehdotti. Odotettavissa on siis että se kuulostaa pian vielä paremmalta kunhan vaan saan virityksen kohdilleen...

Itse en oikein tykkää CS:stä. Tulee jotenkin liian keskiäänivittoinen ja kopsahtava atakki. Jos ambassador on liian kirkas ja soiva, niin heiman hillitympi voisi olla vintage ambassador, koostuu 7,5 ja 3 mil paksuisista kerroksista, eli periaatteesa ambassadorin paksuinen mutta kaksikerroskalvo. Itse oon tykänny kovasti.
Mutta uskon että sun ehkä kannattais eka vaihtaa se reso, ja katsoa sitten tarvitko muuta, ja jos kyllä, niin mihin suuntaan soundia pitäis viedä.
Kailis
20.01.2012 12:15:39

Et tykkää CS:sta Sound Kingissä? Kokemukseni mukaan vie just tarpeeksi ringiä pois ja soundista tulee konsentroituneempi ja "muhkumpi". Siis nimenomaan tuossa rummussa. Mutta olet oikeassa siinä että askel kerrallaan. Ensin snarepuoli ja katsoo sitten tarvitseeko mitään. Ja kannattaa muistaa vanha sanonta "if it's not broken don't fix it!"
markkuliini
20.01.2012 12:42:42

Kailis: Et tykkää CS:sta Sound Kingissä? Kokemukseni mukaan vie just tarpeeksi ringiä pois ja soundista tulee konsentroituneempi ja "muhkumpi". Siis nimenomaan tuossa rummussa. Mutta olet oikeassa siinä että askel kerrallaan. Ensin snarepuoli ja katsoo sitten tarvitseeko mitään. Ja kannattaa muistaa vanha sanonta "if it's not broken don't fix it!"

En ole tykännyt CS:stä juuri missään rummussa. Ringiä saa muutenkin pois, kyse on enemmänkin eq-asioista. Mutta tatsi- ja makuasioitahan nää on kans, eli toisen korvapuusti on toisen pullapitko. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)