Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 527 28 29 30 3144 45 46 47 48
baron
09.01.2012 22:20:49

Zeeboo: Mä oletin, että tämä samainen alkuperäinen kirjoittaja pohti sen alunperin kysymänsä soinnun funktioita... Siihenhän tuo B7/F ei ihan satu.

Oon mä siitä samaa mieltä mutta hän myöhemmässä kirjoituksessaan muutti sitä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ahti Tuumiainen
10.01.2012 08:34:49 (muokattu 10.01.2012 08:37:34)
Mutta eikös H7.n #11 olisi F?

Mites ne kaksoiskorotukset ja kaksoialennukset? Voisko merkitä vaikka jotenkin H7-5add##11(no 3.)?

Musiikissahan pitäisi aina keksiä jotain uutta, ja sen takia tuo F# on tuolla ylhäällä. Jos vertaa esim. 7#9-sointuun, jossa se ruuriterssi on siellä alhaalla ja #9 on ikään kuin molli.

Ei ole huono idea tuo H7/F.kään. Minä kun vaan soittelen enimmäkseen yksin, niin soittelen kitaralla kaikki bassot ja melodiat itse samaan aikaan.
komero
10.01.2012 09:19:38 (muokattu 10.01.2012 09:21:52)
Ahti Tuumiainen: Mutta eikös H7.n #11 olisi F?

Itseasiassa se olis E#, koska soinnussa on jo F, eli kvintti on F#.

E: Mutta siis enharmonisesti sama asia tietenkin (samalta korkeudelta soiva sävel, E# = F).
baron
10.01.2012 10:02:00 (muokattu 10.01.2012 10:10:02)

On (tai siis E#/F)
Mutta jos haluat että H-pohjaisessa soinnussa on sekä F että F# niin F# on puhdas kvintti ja F:lle pitää keksiä nimi joka on #11
Sä ajattelet "takaperoisesti" olettamalla että F on vähennetty kvintti ja sitten yrität keksiä F#:lle nimen joka ei onnistu.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
10.01.2012 14:21:16

Mites ne kaksoiskorotukset ja kaksoialennukset? Voisko merkitä vaikka jotenkin H7-5add##11(no 3.)?

Musiikissahan pitäisi aina keksiä jotain uutta, ja sen takia tuo F# on tuolla ylhäällä. Jos vertaa esim. 7#9-sointuun, jossa se ruuriterssi on siellä alhaalla ja #9 on ikään kuin molli.

Ei ole huono idea tuo H7/F.kään. Minä kun vaan soittelen enimmäkseen yksin, niin soittelen kitaralla kaikki bassot ja melodiat itse samaan aikaan.

Ei se F#-ääni H:n kvintistä miksikään muutu, eikä just kannata väkisin muuksi muuttaa. Se, että se soi ylimpänä äänenä, on vain yksi soinnun hajoitus. Äänen funktio perusääneen nähden on kuitenkin sama.

Jos alunperin kysymästäsi soinnusta tuon H7/F kohdalla on kyse, niin reaalisointumerkinnässä olisi syytä huomioida terssin puuttuminen ;)
White men can't Monk
baron
10.01.2012 16:18:47

Zeeboo: Ei se F#-ääni H:n kvintistä miksikään muutu, eikä just kannata väkisin muuksi muuttaa. Se, että se soi ylimpänä äänenä, on vain yksi soinnun hajoitus. Äänen funktio perusääneen nähden on kuitenkin sama.

Usein tän säikeen kysymyksissä mun nähdäkseni on ongelmana se että automaattisesti pidetään matalinta säveltä soinnun perusäänenä vaikka usein paljon "hedelmällisempään" tulokseen päästään kun käsitellään asiaa soinnun käännöksenä.
Tonski
11.01.2012 00:36:52

baron: Usein tän säikeen kysymyksissä mun nähdäkseni on ongelmana se että automaattisesti pidetään matalinta säveltä soinnun perusäänenä vaikka usein paljon "hedelmällisempään" tulokseen päästään kun käsitellään asiaa soinnun käännöksenä.

Joo no.. Ihan varmasti joissain tapauksissa näin, mutta ilman kontekstia jos otettas joka sävelelle muodostettu sointu noista neljästä sävelestä, niin mikä sen "hedelmällisimmän" lopputuloksen määrittää? Millä saa näteimmän sointumerkinnän(ei näytä addSitäomitTuota-sotkulta), millä saa sointumerkinnän joka on yksikäsitteisin(ei anna liikaa säveliä joita ei soinnussa ole), millä sointu mukailee sitä miltä sen funktio eniten mututuntumalta kuulostaa(esmes minusta tuo sointu on ihan paikallaan vaikkapa E-duuriin vietynä), vai jollain muulla määritelmällä? Voishan ton sanoa olevan vaikka f,a,ces,ges eli että se olis jotain Faddb9b5omit7 (eiks?) jota voi sit tutkia vaikka äänenkuljetuksellisesti:

f -> e
ges -> g (mielekästähän ois että fis -> g, mutta reaalisointumerkinnät alkaa kusta sitten, tai pitäs viedä eis -> e tai jotain)
ces -> h (paikallaan)
a -> gis (mikä ois e:lle dominanttisoinnustakin H7:ssa perus septimi laskee terssiin -liike)

Toi antamasi F#mMaj11 on siitä kyllä ihan pätevä merkintä, että se jättää pois noonin ja kvintin, mitkä muuntamattomina varmaan itekin kitara kädessä aattelisin ensimmäisenä jättäväni pois. Ilman mitään viitekehystä ehkä käyttäsin sitä, eiks se näin vielä menny että mollisoinnuissa toi undesimi on ihan hyväksyttävä lisäsävel vielä, duurisoinnuissa ei niinkään käytetä?
baron
11.01.2012 09:06:13

Tonski: Joo no.. Ihan varmasti joissain tapauksissa näin, mutta ilman kontekstia jos otettas joka sävelelle muodostettu sointu noista neljästä sävelestä, niin mikä sen "hedelmällisimmän" lopputuloksen määrittää? ),

Mä en kommenttiani nimenomaan tähän viimeiseen tarkoittanut vaan yleisesti useisiin aikaisempiin tämän säikeen kysymyksiin.

Toi antamasi F#mMaj11 on siitä kyllä ihan pätevä merkintä, että se jättää pois noonin ja kvintin, mitkä muuntamattomina varmaan itekin kitara kädessä aattelisin ensimmäisenä jättäväni pois. Ilman mitään viitekehystä ehkä käyttäsin sitä, eiks se näin vielä menny että mollisoinnuissa toi undesimi on ihan hyväksyttävä lisäsävel vielä, duurisoinnuissa ei niinkään käytetä?

Molli 11 ihan OK, duuri 11 ei ole olemassa (ainaskaan Backlundin mukaan:-) ja jos sitä näkee niin poikkeuksetta se on "pikakirjoitustapa" 9sus4 soinnulle.
(Kaikissa tapauksissa jotka mä olen kohdannut)
Brownie
17.01.2012 21:00:54
Mitäs nämä ovat?

e-0-
h-2-
g-0-
d-0-
a-2-
e-0-

e-0-
h-0-
g-0-
d-0-
a-4-
e-0-
baron
17.01.2012 21:45:19 (muokattu 17.01.2012 21:54:59)

Brownie: Mitäs nämä ovat?

Ai sviddu että tää mulle ei-kitaristina on vaikeaa mutta en poissakaan malta olla:-)
Mikäli mä onnistuin tunnistamaan nuotit oikein niin:

1. Molemmat on sama sointu
2. Sointu on Em13. Tosin siitä puuttuu 9 (nooni) mutta ainaskaan jatsissa sen ei oletetakaan olevan mukana vaan merkitään erikseen jos halutaan mukaan.

(Jos haluaa pelleillä niin saa siitä G6add#11 tai C#m7b5b9/Dbm7b5b9)
Tonski
17.01.2012 22:57:37

baron: ...mulle ei-kitaristina on vaikeaa...

Disclaimerit tai samat jutut alkaa käydä todella vanhaksi jos niitä jankkaa joka viestissä. Fo realz, eti vaikka Juksizen viestejä haulla.
baron
18.01.2012 00:22:04 (muokattu 19.01.2012 18:46:42)

Tonski: Disclaimerit tai samat jutut alkaa käydä todella vanhaksi jos niitä jankkaa joka viestissä. Fo realz, eti vaikka Juksizen viestejä haulla.

Tarkoittaa vain varausta että olenko onnistunut tulkitsemaan sävelet oikein.
Kritisoi mieluummin mun sointutulkintoja.

Edit: Ihan oikeasti soinnun tunnistaminen on soittimesta/bändistä riippumatonta, ihan sama onko kyseessä kitara, piano, puhallinorkesteri tai mitä tahansa.
Myös ihan oikeaan tunnistamiseen on tärkeää tietää mitä tapahtuu sitä ennen ja sen jälkeen, yksittäisellä soinnulla voi mennä ihan metsään jollei tiedä yhteyttä missä se esiintyy.
Aukikco
02.05.2012 20:57:52 (muokattu 02.05.2012 20:58:09)

x32300 - sanoisitko, että tämä on C7(maj7), C7/#6 vai jotain ihan muuta?

+Vääntäiskö joku rautalangasta, miksi Maj7 ja sus4 eivät käy yksiin? Koska Maj7 vaatii terssin vai? Onkos se sitten joku Maj11 vai?
baron
02.05.2012 21:08:26 (muokattu 02.05.2012 21:12:16)

Aukikco: x32300 - sanoisitko, että tämä on C7(maj7), C7/#6 vai jotain ihan muuta?

C7addb15. Jos ihan tarkkoja niin vielä no5.

+Vääntäiskö joku rautalangasta, miksi Maj7 ja sus4 eivät käy yksiin? Koska Maj7 vaatii terssin vai? Onkos se sitten joku Maj11 vai?

Cmaj7sus (C F G H). Duurisoinnussa ei juuri käytetä 11 säveltä koska sitä pidetään dissonoivana terssin kanssa. Jos duurisoinnussa näkee merkinnän 11 niin se on yleensä "pikakirjoitustapa" 9sus4 soinnulle.
Aukikco
02.05.2012 21:36:58 (muokattu 02.05.2012 21:38:38)

baron: C7addb15. Jos ihan tarkkoja niin vielä no5.
Miksei siis nuo ehdottamani (joita olen jossain nähnyt käytettävän)?

Cmaj7sus (C F G H).
Mitä tää sus ilman nelosta nyt sit meinaa? Miksei ehdottamani Maj11? Pitäiskö semmosessa olla noonikin?

Duurisoinnussa ei juuri käytetä 11 säveltä koska sitä pidetään dissonoivana terssin kanssa.
Onko merkintä 11 siksi, että nelosta esiintyy ainoastaan susin yhteydessä?

Jos duurisoinnussa näkee merkinnän 11 niin se on yleensä "pikakirjoitustapa" 9sus4 soinnulle.
Mutta esim. C11 voisi kuitenkin olla myös priimi+iso terssi+pieni septimi+nooni+undesimi, jos tykkää mainitsemastasi dissonanssista? Esim. x32331?
baron
02.05.2012 22:38:41 (muokattu 02.05.2012 22:47:13)

Aukikco: Miksei siis nuo ehdottamani (joita olen jossain nähnyt käytettävän)?

Mun auktoriteettini on Backlund joka käyttää b15 jos soinnussa on sekä pieni että suuri septimi.

Mitä tää sus ilman nelosta nyt sit meinaa? Miksei ehdottamani Maj11? Pitäiskö semmosessa olla noonikin?

sus = sus4. Eli sus pelkkänä tarkoittaa aina sus4

Onko merkintä 11 siksi, että nelosta esiintyy ainoastaan susin yhteydessä?

11 ja sus ero periaatteessa on se että 11 soinnussa on terssi ja yleensä sitä käytetään vain mollisointujen yhteydessä eli pieni terssi.
Mikään näistä ei oo luonnon laki. Levine jazzteoriakirjassaan sanoo että sus soinnun yhteydessä voidaan käyttää terssiä ja antaa esimerkkejäkin.

Mutta esim. C11 voisi kuitenkin olla myös priimi+iso terssi+pieni septimi+nooni+undesimi, jos tykkää mainitsemastasi dissonanssista? Esim. x32331?

Eihän missään oo kielletty tuota, se ei vain yleensä ole tapana.

Edit: Joutsenvirran ja Perkiönmäen Musiikinteoria I:ssä sanotaan että soinnun "kielletyt" lisäsävelet ovat sellaisia jotka muodostavat intervallin pieni nooni/ylinouseva oktaavi lukuunottamatta b9 dominanttisoinnussa.
Mutta hekin pistävät sanan "kielletyt" lainausmerkkeihin:-)
Funkånaut
04.05.2012 18:25:59

Ei kai siinä kummonenkaan kitaristi täydy olla, että osaa otteen (xx0232) ilmaista muodossa, että soinnussa on äänet D-A-D-F#. Helpottaa avun saamista muitakin soittimia soittavilta.

Tämmöne välihuomautus vain. Tästä ketjusta olen saanut paljon mainioita sointuideoita, jatkakaa samaan malliin.
Otan täyden vastuun siitä mitä sanon ja kirjoitan. En siitä mitä sinä ymmärrät. Kuuntelen tälläistä
baron
04.05.2012 18:34:43 (muokattu 04.05.2012 18:35:07)

Funkonaut: Ei kai siinä kummonenkaan kitaristi täydy olla, että osaa otteen (xx0232) ilmaista muodossa, että soinnussa on äänet D-A-D-F#. Helpottaa avun saamista muitakin soittimia soittavilta.

Ainakin mun elämääni helpottaisi paljon eikä tarvitsisi aloittaa vastausta anteeksipyynnöllä.
Zeeboo
04.05.2012 18:38:46
baron: Ainakin mun elämääni helpottaisi paljon eikä tarvitsisi aloittaa vastausta anteeksipyynnöllä.

Suottapa anteeksi pyytelet. Hyvällä osumatarkkuudella nuo ovat äänet löytyneet.
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)