Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotuntien järkevyys harrastelijalla?
1 2
rannanpa
03.01.2012 10:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itseopiskellut koskettimien soittoa kolmen vuoden ajan (ikäni on nyt 23). Viime aikoina olen miettinyt soittotunneille menoa, mutta en ole täysin keksinyt mitä annettavaa niillä olisi minulle. Olen keskittynyt metallimusiikkiin. Tällä hetkellä minulta onnistuu soittaa joitakin Amorphiksen ja Poisonblackin kappaleiden kosketinraitoja kokonaisuudessaan (ja Nightwish on harjoittelussa). Tavoitteenani on pitää soitto keveänä harrastuksena eli ammattilaisen ura ei ole haaveena.
 
Kysymykseni kuuluu, että mitä annettavaa soittotunneilla olisi, kun nuotiston harjoittelu tuntuu onnistuvan itseopiskelunakin ja rytmitajukin on kehittynyt biisejä soittaessa. Tarvitseeko teorian osaamista kovinkaan paljon, jos tarkoituksena on soittaa myöhemmin jollakin porukalla cover-biisejä? Olisiko parempi panostaa löytämään samanhenkistä soittoseuraa, joka kehittäisi mieluummin yhteissoittoa?
 
Paikkakuntani soitto-opetus on hyvin kallista (35e/h), joten mietin olisinko saamassa rahoilleni vastinetta. Harrastuksen nojalla haluaisin keskittyä metallimusiikin soittamiseen ja soittotunneilla keskityttäisiin pop ja rock musiikkiin. Onko tällainen hinta soittotunneista teidän mielestänne liikaa?
 
Feline
03.01.2012 11:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä tiluttelet nuoteista? Periaatteessa ainakin tuolla tavalla soittamaan voi toki oppia hyvinkin ilman ns. virallista opetusta, mutta kannattaa se itsenäinenkin opettelu olla johdonmukaista. Käytä metronomia ja nauhoita soittamisiasi, pää voi valehdella tuon rytmin suhteen :) Ja hanki niitä soittelukavereita. Soittotunneille ehtii sitten myöhemminkin, jos tuntuu siltä että tulee seinä vastaan, nimim. kokemusta on...
 
Ite jos oisin siun tilanteessa, niin en kyllä välttämättä noille soittotunneille lähtis, vaikka tuo hinta on ihan säällinen ja tunneilla varmasti saisi keskittyä juuri siihen mitä ite haluaa soitella (noh, toivottavasti ainakin...).
 
Vastatkoon viisaammat lissee.
 
Sergei Fallinen
03.01.2012 13:13:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rannanpa:
Tarvitseeko teorian osaamista kovinkaan paljon, jos tarkoituksena on soittaa myöhemmin jollakin porukalla cover-biisejä? Olisiko parempi panostaa löytämään samanhenkistä soittoseuraa, joka kehittäisi mieluummin yhteissoittoa?

 
Teorian voi opetella ilman soittotuntejakin. Kyllä sun on sointuja ja asteikoita vähän hyvä osata covereita varten, mikäli muu bändi osaa yhtään teoriaa. Jos muut ei osaa, ei sunkaan tarvi.
 
Sanoisin että soittotunneista on aivan varmasti hyötyä, samoin kuin bändisoitosta. Sen, että mitä sun kannattaa tehdä, voit tietää vain sä ite. Et sä tarvi tunteja tullakses paremmaks soittajaks mutta ei sun myöskään ole pakko tunneille loppuiäkses sitoutua vaikka niillä kävisitkin. Jos et koe hyödylliseksi, sen kun lopetat.
 
nisumaka
03.01.2012 15:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

35 e per h ei ole kova hinta, mutta toisaalta kahden tunnin hinnalla saa jo Tohtori Toonikan ja siihen nykyiset tykötarpeet mukaan (taitaa olla jotain lisälevyjä, vihkoja tarjolla). Ja sitten vielä Suuri Kitarakirja, niin nuo itse opiskelemalla pääsee jo tosi pitkälle. Opettajaa mun mielestäni tarvitaan vasta sitten, kun alkaa bändisoitto. Jotain teorioita voit käydä 2 - 4 h, jos haluat opettajan kanssa. Mutta joo, tuo on paljon rahaa. Itse ajattelin käydä laulunopettajan tunneilla, mutta silti 10 h 500 e käy kukkarolle.
 
rannanpa
03.01.2012 16:00:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkin tutustua tuohon Tohtori Toonikaan. Onko kosketinsoitosta vastaavaa suomenkielistä oppikirjaa kuin kitaristeille on tuo Suuri kitarakirja?
 
baron
03.01.2012 16:13:17 (muokattu 03.01.2012 16:16:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koskettimet on keksitty joskus runsaat 300 vuotta sitten. Sinä aikana ihmiskunta on keksinyt parhaat tavat treenata niitten soittoa.
Ei kannata keksiä pyörää uudelleen vaan käyttää opettajaa joka vie perinnettä eteenpäin.
 
Ei 35 euroa paha hinta ole joskin halvemmallakin voisi jossain saada.
Ei niihin tunteihin tarvitse loppuelämäksi sitoutua, vain siksi ajaksi kun kokee että niistä on itselle jotain hyötyä.
Jos parin viikon välein tunti niin huonomminkin sen 70 euroa kuukaudessa voisi käyttää.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Feline
03.01.2012 16:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ei kannata keksiä pyörää uudelleen vaan käyttää opettajaa joka vie perinnettä eteenpäin."
 
Ite rämppäsin itsenäisesti 3-20 ikävuodet. En keksinyt pyörää fanaattisesta yrityksestä huolimatta, joten meni hermot ja lopetin :)
 
Toimin erittäin hyvin huonona esimerkkinä: "Ei näin!"
 
baron
03.01.2012 16:45:54 (muokattu 03.01.2012 16:47:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Feline: "Ei kannata keksiä pyörää uudelleen vaan käyttää opettajaa joka vie perinnettä eteenpäin."
 
Mä vuosikausia treenasin omin päin ja sitten aloitin soittotunnit.
Musta ne on olleet hirveän kivoja, sattuneet hyvät/kivat maikat ja kun oon joka tapauksessa motivoitunut treenaamaan niin kyllä se aika/vaiva ohjattuna antaa paremman tuloksen.
 
Ja en mä pyri mihinkään mutta kiva harrastus on sitä kivampi mitä enemmän/paremmin osaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Objectif Lune
06.01.2012 00:25:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä tollaisiin soittotunteihin ei tarvitse sitoutua. Voit mennä ottamaan vaikka neljä tuntia ja katsoa, haluatko lisää. Mä veikkaan, että haluat. ;)
 
to
07.01.2012 02:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse näen soittotunnit hyödyllisinä, mutta se on minun mielestä ihan miltä itestä tuntuu. Jos uskoo, että niillä on jotain annettavaa niillä myös silloin on, tietenki myös opettajalla on oltava annettavaa! Mutta, jos opettaja ei ole sopiva tai oma motivaatio lähellä nollaa tunneille menon tai niiden hyödyllisyyden suhteen niin eipä mun mielestä kannata käydä.
 
Itse kävin joskus pianotunneilla, mutta se oli kauheeta suorittamista ja ei kiinnostanut reenata ja en jaksanu innostua niistä tunneista. Paljo paremmalla motivaatiolla menty nyt soittotuntien jälkeen ja "omalla opetelulla".
 
Koska näen kuitenkin soittotunnit hyödyllisinä niin, jos nyt menisin niille niin ehkä kävisin hieman harvemmin kuin kerran viikossa ja enemmän semmosia ideoita haluaisin opettajalta, enkä mitään sellaista holhousta, että tulee reenattua "kotiläksyt".
 
humppahanuristi
17.01.2012 13:31:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rannanpa:
 
Kysymykseni kuuluu, että mitä annettavaa soittotunneilla olisi?

- Johdonmukaisuutta ja määrätietoisuutta harjoitteluun
- tavoitteita
- tekniikkaa
- näkemystä laaja-alaisemmin
 
Itse opiskellen ei välttämättä tule itselleen annettua rajoja tai tiettyä oppimistavoitetta ja opettelu ei tuota tulosta, välttämättä.
Niinkin yksinkertaisessa soittimessa kuin pianokoskettimisto voi oppia uusia soittotekniikoita.
Ja lisäksi siellä soittotunnilla ei välttämättä kannata opetella sitä mitä itse haluaa vaan ottaa ehkä vähän laajempaa näkökantaa soittamiseen, se tuo sitten siihen "omaan juttuunkin" vähän lisämaustetta.
 
Teorian opiskelu... no sen verran kannattaa sitä harrastaa, että nuottimerkinnät osaa ja uusia ennenkuulemattomia tms. kappaleita kannattaa siinä mielessä opetella nuoteista, että se kehittää koordinaatiota ja pystyy sitten jatkossa vetämään vaikka ihan tuntemattoman kappaleen prima vista.
Mutta nuotteihin ei kannata jämähtää kiinni, muistiin vaan sitä mukaa kun valmistuu...
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
baron
17.01.2012 20:25:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsii valkata sellainen maikka, jonka kanssa on kivaa.
Ja tää ei tarkoita että saat lintsata vaan antaa sellaisia läksyjä joita intomielin treenaat.
Ja sitten ylpeenä esität maikalle että opinpas!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Luonnonlapsi
23.02.2012 22:32:52 (muokattu 23.02.2012 22:34:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon viistoist ja oon käyny pianotunneil kuusveestä asti ja klaratunneil kymppivuotiaast asti. Teorioit oon käyny pt 3:een ja musiikintieto 4:en. Teoriatunnit on auttanu melkosesti, varsinki ku on oppinu lähes kaikki sointumerkit ja rytmit ja sen semmoset. Kylhän toi aika kalliilt kuulostaa...
 
Mitä mä oon soittotunneist oppinu, on tunteella soittaminen. Mulla on erittäin ammattitaitoset opet, jotka painostaa sekä oikeeta tekniikkaa että dynamiikkaa. Mitä on musiikki ilman dynamiikkaa (eli äänenvoimakkuuksien säätelyä ja tällast)? Ei mitää.
 
Piano-ope varsinki on neuvonu mua pääsemään vähä enemmän kappaleeseen sisälle, mitä säveltäjä ois voinu ajatella ku se sävelsi tätä kohtaa ja miten mun pitäs se suunnilleen soittaa ja ajatella, mitä soitan.
 
Mä luulen, et sama koskee just kaikissa musiikin lajeissa. Toki tunteella voi soittaa ilman opeeki, mut mua ainaki auttaa opet tosi paljon.
 
Mä en osaa tehdä päätöstä sun puolesta, sun pitää tuntee se sydämelläs. Jos tunnet osaavas suunnilleen ne osa-alueet, mitä tarviit, niin onnee ja pidä hauskaa!
 
elais
28.02.2012 16:04:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos soittotunnit ei kiinnosta niin kirjastoista löytyy soitonoppaita. Vaikka lukiskin sitä kaikista alkeellisinta pianonsoitto-opasta, niin se ei tarkoita, etteikö siellä voisi olla jotain, mitä ei olisi itse huomannut. Soittamiseen tulee ihan uutta fiilistä kun kiinnittää huomiota käsien asentoihin, oikeiden nuottien painotuksiin, tietyn lihaksen rentouteen...
 
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
jperala
29.02.2012 14:11:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kävin useammalla tunnilla, mutta jotenkin ahdisti aina se tilanne niin paljon että iski suorituspaineet niin rajusti että välillä oli basso väärin päin sylissä :)
 
No oppi siellä jotain kuitenkin, nyt opettelen biisejä kotona ja hauskaa on ollut, basso pyörii sylissä melkein päivittäin edelleen.
 
Ibanez AEB8E
Charge
08.09.2012 19:27:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta mielestäni soittotunnit on erittäin hyödyllisiä: Opettaja näkee heti, kun teet virheen, vaikket itse edes tajuaisi sitä. Virheet tulee siis nopeasti korjattua, mutta toisaalta heti kun menee joku juttu hyvin ja oikein, niin saa positiivista palautetta, mikä tottakai on aina kivaa. :) Plus todella tulee niitä tavoitteita asetettua paremmin itselleen. Soittotunneilla myös oppii soittamaan niin, että joku on siinä vieressä kuuntelemassa ja kattelemassa. Lähtee makkarimuusikoilta se päivänvalossa ihmisten edessä soittamisen pelko samalla. ;)
 
"Historys Written Today".
Kalmo
08.09.2012 20:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ajatuksena on joskus jotain muutakin, kuin vain huvikseen soittaminen, eivät ne soittotunnit varmasti mene hukkaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Misiu
01.05.2016 19:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie menin alun perin soittotunnille ihan vaan sen takia että halusin tarkistuttaa ammattilaisella oman soittoasennon.
 
Noh, siinä samalla tajusin että tällä kaverilla on todennäköisesti ihan käsittämätön määrä tietoa, jota mulla ei ole ja opin huomattavasti nopeampaa kun mulla on ammattilainen apuna.
 
Soittotunneilla käyn joka viikko (jos työt tai keikat ei häiritse), ja aina löytyy jotain mitä parantaa! Suosittelen ainakin kokeilemaan!
 
Tämä siis rumpalin kokemusta.
 
"Ei mitään hätää! Kyllä se ehitään soundcheckissä harjotella!"
Synastikki
05.05.2016 16:10:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittotunneissa on se etu, että ammattilainen näkee suoraan semmoiset tekniikkavirheet, jotka eivät välttämättä häiritse vielä tämänhetkisessä materiaalissa, mutta pidemmän päälle voivat ruveta häiritsemään soittotaidon kehittymistä, kun materiaali muuttuu hankalammaksi. Lisäksi joidenkin kappaleiden ja kuvioiden oppiminen nopeutuu huomattavasti, kun osaava henkilö voi suoraan ehdottaa toimivampaa sormitusta tai teknisiä kikkoja. Tällä hetkellä harmittaa ihan vietävästi, kun lopetti klassisen pianon tunnit, kun asevelvollisuus kaatui niskaan, koska nykyisin kaipaisi välillä sitä ulkopuolista osaajaa. Toki tuolla 12 vuoden klasaripohjalla osaa jo jotain itsekin kun teoriatkin on tultu käytyä aika pitkälle.
 
Fear of Keytarnation
Euphonium
13.05.2016 11:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ainakin kannatta mennä soittotunneille. Koskettimista en tiedä, mutta minua on ainakin harmittanut, että itse oppineena soittajana minulla on vielä nykyäänkin vuosikymmeniä soitettuani vääriä tekniikoita ja tapoja, joista tuntuu olevan lähes mahdoton päästä eroon.
 
rannanpa: Harrastuksen nojalla haluaisin keskittyä metallimusiikin soittamiseen ja soittotunneilla keskityttäisiin pop ja rock musiikkiin. Onko tällainen hinta soittotunneista teidän mielestänne liikaa?
 
Pitkän linjan harrastajamuusikkona voin sanoa, että muidenkin kuin oman mielimusiikin tunteminen ja jonkinasteinen osaaminen on hyväksi. Kyllähän metallimusiikkiin on saatu vaikutteita jopa klassisesta musiikista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «