Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kerralla backline kuntoon!
1 2 3
Morhange
18.10.2011 03:48:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olen siis kitaristi alunperin ja nyt sitten pop/rock bändin basistina soitan. Basson sain hankittua jo, Ibanezin 5-kielisen ihan suhteellisen hyvän soittimen. Vireenä käytän A-D-A-D-G:tä, joten aika alhaalta pitäisi pystyä kunnolla toistamaan hyväsaundisesti matskua.
 
Kysymyspä siis kuulukin, että minkälaisella setillä tuollaista nyt kannattaisi lähestyä? Olen yrittänyt katsella netin tarjontaa (myös käyttänyt hakua) ja käydä katselemassa myös paikalliset liikkeet. Mutta en silti aika tietämättömänä oikein tiedä, että mitkä ovat ne standardit näissä beissipuolen käytännöissä.
 
Olen ajatellut nuppia ja kaappia helpon päivittämisen ja pelkän nupin roudaamisen helppouden takia. Mutta mikä on se tavallinen setti, joka pärjäisi minun käytössä? Sisältää aika reilusti keikkailua erilaisissa paikoissa: klubit, isommat sisätilat ja ulkoilmakeikat. Saundit ovat yleensä aivan perus särötön ja sitten joskus on tarvetta myös lievälle särösaundillekin.
 
Pitäisikö hankkia 4x10-kaappi vai vaatiiko 5-kielen A jopa 15":sta kaiutinta? Onko 10", 12" ja 15" kokoeroissa saundillisia vaikutuksia? Mikäli 15" olisi hyvä vaihtoehto, niin riittääkö sen kaveriksi 2x10, vai laittaako silti 4x10? Pärjääkö pelkällä yhden 15":n kaapilla? Mikä on hyvä tehonkesto kaapille, jos todella mökää saa ihan reilusti lähteä puhtaasti, ilman piereskelyä?
 
Nuppien puolella sitten kysymyksenä ehdottomasti: trakku, putki vai hybridi? Toisena kysymyksenä tehot. Kuinka paljon saa vahvaimesta watteja löytyä, jotta sillä saisi mukavasti ja vaivattomasti saundit kuulumaan, niin treeneissä, kuin lavoilla? Mitä meinaa joissakin nupeissa ilmoitettavat tehot esim: 2x300w?
 
Hintaluokassa 300-900€ kaikki mahdolliset hyväksi todetut tai suositellut yhdistelmät voi laittaa ehdolle, jotta voin hieman tutkia, mitkä löytämistäni laitteista ovat oikeasti kelpoja. Tarjontaa tuntuisi riittävän.
 
Jos joku on jaksanut lukea ja viitsisi näihin kysymyksiin hieman apua tarjota, olisin kyllä kiitollinen.
 
T: Matti
basisti1971
18.10.2011 09:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Elementin kartion koolla ei sinänsä ole suoraan juurikaan merkitystä soundiin, taajuustoistoon, tai tehonkestoon, kokonaispinta-alalla on.
 
Vaikkakin kuulun siihen valtaväestöön joka epäoikeaoppisesti soittelee 115 alakaappina ja 410 yläkaappina, olen ongelmat tiedostaneena kuitenkin yhdistelmään kohtuu tyytyväinen. Totuuden nimissä on kuitenkin todettava että tuo alakaappi on melkoisen paljon stydimpi kuin tuo yläpää.
 
Putki/hybridi/trankku on henk.koht. valinta, itse olen putkien lämpöön tykästynyt, mutta arsenaalista on löytynyt tai löytyy myös hybridejä ja trankkupelejä.
 
Oma läjä, Fame BVH300+Laney410+HK115 on esimerkiksi varmasti käytettynä hintahaarukkaan sopiva, ja F#BEADG vireisellä kutosella on tullut pikkupaikoissa vedeltyä ilman PA:n apuakin silloin kun kutosta vaativassa bändissä vielä soittelin.
 
Tervetuloa meidän muiden epäonnistuneiden kitaristien sankkaan kastiin ;).
 
T:Samuli
 
Morhange
16.12.2011 03:52:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tosiaan tuosta vastauksesta!
 
Homma ei tosin ole vielä edennyt mihinkään. Olen pohtinut erilaisia vaihtoehtoja kamoiksi ja luulisin, että nuppi-kaappi yhdistelmä olisi paras minulle.
 
Mutta tuossa tuli kuitenkin roudausta helpottaakseni mieleen, että olisiko minkälaisilla tarpeilla mahdollista soittaa reenit ja keikat suoraa PA:n läpi? Keikoilla siis paikan PA:n läpi ja sehän olisi helppo homma sinänsä, mutta että minkäslainen PA pitäisi sitten olla mulla kämpällä, että siitä voisin oman soittoni pelkästään tuutata? Sitä voisi siis ottaa ohjaamaan jonkin etuasteen? Entä audio-interfacet, Mac ja Mainstage?
 
Tämmösiä tuli tuossa tosiaan mieleen, että josko sitä kehittelisi jotain muuta kuin tuon perinteisen vahvistinsysteemin.
 
Mutta, jos viitsisitte ihan noiden nuppien ja kaappien kanssa auttaa linkittämällä kokemuksesta hyviä merkkejä ja malleja vaikkapa sitten Thomannilta? Siitä olisi apua, koska tarjontaa on paljon ja periaatteessa melkolailla moni kampe näyttää hyvältä specseistä.
 
-Epäonnistunut kitaristi
magic
16.12.2011 08:39:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Itse soitan ilman backlinea, eli käytössä on Line6 Bass Pod XT pro josta signaali toisaalta PA-mikseriin, toisella piuhalla korvamonitorimikseriin. Vastaava systeemi on koko bändillä käytössä.
Treenikämpällä soitetaan myös korvamonitorilla mutta otamme monitorimikseristä signaalia myös pariin pieneen monitorikaappiin, lähinnä jotta mahdolliset vieraat ja "konsultit" kuulisivat jotakin, ja välillä kun aloitetaan uutta kappaletta niin on sen verran paljon juteltavaa että on helpompi kun ei tarvii nappeja repiä irti koko ajan.
 
Eikä mikään estä hankkimasta lisäksi vaikkapa 115 ja 410-kaapit, joku pääteaste ja miksei jakosuodinta niin on sitten tämäkin vaihtoehto kun tarvii.
 
Etvi
16.12.2011 10:51:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari poimintaa torilta. Itse harkitsisin näitä kyllä vakavasti, jos olisin hyviä peruskamoja vailla.
 
Usein backlinessä näkyvää settiä.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=587264
 
Kombo kylläkin, mutta pesee ja linkoaa.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=578063
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
Morhange
15.01.2012 02:52:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiat alkavat sinänsä edetä jossain määrin, mutta kamat puuttuvat yhä. Tuli tuossa eilen soitettua jälleen kerran keikka MarkBassin nupilla, oliskohan ollut R-500. Mitenkäs tommoset Markbassin pienemmät nupit, esim. toi Little Mark 250 malli, joka tarjoaa 250W @ 4Ohm, niin riittäiskö semmonen reeniskäyttöön ja keikoille jopa pelkästään ja ainakin sitten monitorointiin itselle, jos saundin yleisölle saa PA:n kautta? Onko ne watit aina se ensimmäinen kriteeri, mitä vahdata?
 
Mitenkäs sitten tuommoiselle pienelle nupille jotain suhteellisen hyvää kaappia kaveriksi? Vaikkapa noita 4x10 vehkeitä? Vai onko Markbassin kanssa hyviä nää 1x15:set? Paljonko olisi suotavaa olla kaapissa tehonkestoa tuommoisen 250W nupperoisen kanssa?
 
Kokemuksianne kaipailisin kaikenlaisista Markbeissin nupeista täällä ja noiden isompien kanssa käyttämistänne kaapeista.
 
Kiitos aikasemmista ehdotuksista ja vastauksista, mutta eivät olleet ihan vielä minun kamoja ne. :)
T.Nick
15.01.2012 10:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morhange: Asiat alkavat sinänsä edetä jossain määrin, mutta kamat puuttuvat yhä. Tuli tuossa eilen soitettua jälleen kerran keikka MarkBassin nupilla, oliskohan ollut R-500. Mitenkäs tommoset Markbassin pienemmät nupit, esim. toi Little Mark 250 malli, joka tarjoaa 250W @ 4Ohm, niin riittäiskö semmonen reeniskäyttöön ja keikoille jopa pelkästään ja ainakin sitten monitorointiin itselle, jos saundin yleisölle saa PA:n kautta? Onko ne watit aina se ensimmäinen kriteeri, mitä vahdata?
 
Mitenkäs sitten tuommoiselle pienelle nupille jotain suhteellisen hyvää kaappia kaveriksi? Vaikkapa noita 4x10 vehkeitä? Vai onko Markbassin kanssa hyviä nää 1x15:set? Paljonko olisi suotavaa olla kaapissa tehonkestoa tuommoisen 250W nupperoisen kanssa?
 
Kokemuksianne kaipailisin kaikenlaisista Markbeissin nupeista täällä ja noiden isompien kanssa käyttämistänne kaapeista.
 
Kiitos aikasemmista ehdotuksista ja vastauksista, mutta eivät olleet ihan vielä minun kamoja ne. :)

 
Mä väitän, että ei kannata tuijottaa tehonkestolukemia. Se on sellainen juttu mihin on itsekin tullut aikoinaan sorruttua. Homman A ja O on riittävä kaiutinpinta-ala sekä etenkin kaiuttimien herkkyys.
 
Oon löytäny onnistumisia joskus yllättäviltä tahoilta jämäkän alaviresoundin kanssa. Erittäin hyvä yhdistelmä oli vanhan mallinen Hartken 350W hybridinuppi ja siihen 4 ohminen Behringer BB410. Näissä kamoissa ei ollu juuri mitään väriä ilman mitään, mutta botnea irtosi kivasti eikä headruumi loppunut nupista. Näiden hinta käytettynä yhteensä noin 500€. En välttämättä suosittele hankkimaan juuri näitä, mutta tolla hinnalla mahdollista päästä johonkin kiinni hyvällä tuurilla.
 
Ampegin SVT-CL elikäs 300W putkinuppi sekä 810 saman valmistajan kaappi eivät toimineet yhtä hyvin kuin yllä mainittu yhdistelmä, vaikka hintaero oli viisinkertainen. Muutenhan Ampegin saundit olivat tiettyyn juttuun tosi täyteläisiä ja lämpöisiä, mutta E:n alapuolelta soitetut äänet eivät enää tahtoneet yltää ylempien taajuksien tasolle voimakkuuden tai minkään muun ominaisuuden puolesta. Vietnam-settinä näiden hinta vähän alta kaksi tonnia, jenkki-kamoina varmaan kolmatta tonnia.
 
Tällä hetkellä mulla on tommoset vehkeet, missä on vääräoppisesti 410 Warwickin yläkaappi pillillä ja Neodymium-kajareilla sekä "alakaappina" Ashdownin ABM-combo 15" kajarilla + kaksi (vai kolme) refleksiputkea kaapin takana. Kombossa on paukkuja neljään ohmiin jotain päälle viisisataa wattia. Näissä kamoissa on etuna, että ne on noin puoli metriä matalampi pino kuin rantis ja kiuas sekä painaa ehkä 70 kiloa vähemmän. Refleksiputket jakaa mielipiteitä, mutta miun mielestä ne on hyvä olla olemassa. Jos jossain tilassa tahtoo olla liian mutaista saundia, niin ne pikku röörit on helppo tukkia, mutta sitten taas jos tuntuu munattomalta, niin niitä reikiä ei voi loihtia tyhjästä. Tällästen hinta torilla olis sitten taas jotain alle tonnin. Toimii myös hyvin alavireiden kanssa. Silti väittäisin, että toi Hartke + Behku antoi parhaiten jytinää. Nää ei hirveesti sille läjälle kuitenkaan häviä "subbarina" ja sitten taas saundi on muutoin paljon laadukkaampaa. Tietenkään noilla bassokamoilla ei pidä hakemalla hakea ihan subbaritaajuuksia. Vaatii hirveesti tehoa, sekä viimeistään tuhoaa sen vähäisen selkeyden bändikontekstissa. Alavireillä bändisoitossa lienee parasta korostaa sitä ensimmäistä (tai toista) kerrannaistaajuutta?
 
Ja mun vähäinen kokemus eri kokoisista mestoista on osoittanut, että keikoilla kamat on aina puolet hiljaisemmalla kuin treeniksellä. Kamojen potku täytyy siis jotakuinkin mitoittaa treenisolosuhteiden mukaan. Tääkin riippu tietty aina musasta ja siitä, että minkämoinen koppi treeniksenä on.
 
Jos homma on ikäänkuin alkutekijöissään, eikä kaikkia kamoja saa kerralla hankittua, niin tällöin rahoille saa luultavasti ja mahdollisesti parhaiten vastinetta kun ostaa 4 ohmisen suurehkon 410-kaapin ja jonkun tälläsen >300 wattisen trankkunupin. En suosittele hankkimaan jotain 8 ohmin pikkukomeroa sillä ajatuksella, että sitten hankkii sille jonkun kaverin myöhemmin. Ne kamat on syytä pistää kerralla sellaselle levelille, että niillä pystyy kunnolla vetämään. Tietysti budjetin rajoissa. Tonnilla saa kyllä jo kohtuulaatuista kaiutinpinta-alaa ja nuppitehoa aivan varmasti normaalitarpeisiin.
 
Morhange
16.01.2012 00:15:53 (muokattu 16.01.2012 00:17:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Mä väitän, että ei kannata tuijottaa tehonkestolukemia. Se on sellainen juttu mihin on itsekin tullut aikoinaan sorruttua. Homman A ja O on riittävä kaiutinpinta-ala sekä etenkin kaiuttimien herkkyys.
 
Elikkäs onko sitten 4x10 jo ihan hyvä vaihtoehto, että silläkin pärjää? Verrattuna vaikkapa 8x10 rantasaunoihin? Mitä on sitten laadukas kaiutinpinta-ala ja mistä/minkä hintaluokan kaapeista semmosta yleensä ottaen löytyy?
 
Ilmoitetaanko herkkyys yleensä: "SPL ja vaikka 105 dB"? Mikä on sitten suositeltava herkkyys? Onko parempi siis, jos herkkyys on matala vai korkea? Anteeksi tietämättömän tyhmistä kysymyksistä.
 
Tuommoisen Markbass Little Mark III:n voisin ostaa nupiksi, koska Markbassin saundit itseä paljon miellyttävät. En ole päässyt tuota mallia testaamaan, eikä Oulussa taida olla mahdollisuutta päästä testaamaan. Kannattaako ostaa netistä, testailla rauhassa ja palauttaa, jos se ei miellytä? Onko tuolla LMIII:llä ja Markbass F1:llä minkälaista eroa? Ovat samasta hintaluokasta, enkä nopean youtubetuksen jälkeen hirveätä saundillista eroa huomannut. Onko teillä kokemuksia noista?
 
Onko Markbass yleensä ottaen M.net hyväksyttyjen merkkien listalla saundin, laadun ja kestävyyden puolesta?
 
E: Mitä nämä neodymium kajarit sitten ovat?
Jakkeko
16.01.2012 08:11:41 (muokattu 19.01.2012 09:46:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari hieman eriävää mielipidettä, eli nyt on pakko ilmaista omat mielipiteetkin. Kaiuttimen tehonkestolla on ehdotomasti väliä. Jos ostat kilowatin päätteen ja 200w tehoa kestävän kaiuttimen, voit olla melko varma, että yhdistelmä ei kestä pitkään. Soitin aikoinaan 240w@8 ohm tarjoilevalla hartkella ja 150w kestävällä kaiuttimella vuosia ilman ongelmia. Jos kuitenkin ajat kaiuttimeen esim. täyttä tehoa tai hieman yli tehonkeston menevää tehoa, on vauriot todennäköisiä. Niin ja eihän kilowatin päätekkään kilowattia ulos anna, ellei sitä aja täysillä. Mutta silti mielestäni riittävä tehonkesto on must. Vahvistinpuolella wattien tuijottaminen sen sijaan on mielestäni hieman yliarvosteta.
 
Kaiutin pinta-ala ja herkkyys on mielestäni homman avain kun haetaan kovaa ääntä. Kaiuttimen herkkyys kuvaa (yleensä) yhden watin teholla saatua äänenpainetta metrin päässä. 10" bassokaiuttimilla puhutaan yleensä n. 95 dB luokasta, tai alle. Kitarakaiuttimilla (12") n. 100...105 dB luokasta.
 
Jakkeko:Kaiutinelementtien tuplaaminen lisää herkkyyttä 3 dB... Eli jos yksi elementti tuottaa 95 dB (SPL) tuottaa 2 elementtiä 98dB ja neljä 101 dB. Tästäkin syystä esim. 4x10" kaappi on yleensä äänekkäämpi kuin 1x15". -ei näinä-
 
Itse hankkisin 1. kaapiksi jonkun 4x10" boxin... Ja ehdottomasti 8 ohm. Vaikka 8 ohm ei saakkaan trankkupelistä täyttä hönkää irti, on se silti laajennettavuuden kannalta mielestäni parempi. Harva laite hyväksyy 2 ohm kuormaa, joten jos yksi 4x10" ei riitä, on 4 ohm kaverikisi vaikea löytää mitään järkevää. 8x10" ei mielestäni ole liian roudausystävällinen, ellet sitten omista pakua ja vahvaa selkää. Soundillisesti 8x10" sen sijaan pesee mielestäni tuon paljon puhutun 4x10" + 1x15" yhdistelmän.
 
Itselläni on vähän sellainen veikkaus, että ekalla kerralla tämä homma ei osu kohdilleen, vaikka koko m.net auttaisi sinua valinnassa. Jokaisella kuitenkin on omat mieltymykset ja tarjonta on runsasta. Jos päädyt trankkulaitteeseen, niin mielestäni kannattaa ostaa joku vähintään tuon 200w @8 ohm puskeva peli ja siihen sitten vähintään 400w tehonkestolla oleva 8 ohm kaappi. Tuosta voi s itten lähteä päivittelemään tarpeen mukaan. Testaa mahdollisimman monta ennen kuin ostat mikäli mahdollista. Näin saat selville omat mieltymyksesi.
 
edit. virheellinen tieto merkattu
 
rokrokpoprok
T.Nick
16.01.2012 08:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morhange: Elikkäs onko sitten 4x10 jo ihan hyvä vaihtoehto, että silläkin pärjää? Verrattuna vaikkapa 8x10 rantasaunoihin? Mitä on sitten laadukas kaiutinpinta-ala ja mistä/minkä hintaluokan kaapeista semmosta yleensä ottaen löytyy?
 
Ilmoitetaanko herkkyys yleensä: "SPL ja vaikka 105 dB"? Mikä on sitten suositeltava herkkyys? Onko parempi siis, jos herkkyys on matala vai korkea? Anteeksi tietämättömän tyhmistä kysymyksistä.
 
Tuommoisen Markbass Little Mark III:n voisin ostaa nupiksi, koska Markbassin saundit itseä paljon miellyttävät. En ole päässyt tuota mallia testaamaan, eikä Oulussa taida olla mahdollisuutta päästä testaamaan. Kannattaako ostaa netistä, testailla rauhassa ja palauttaa, jos se ei miellytä? Onko tuolla LMIII:llä ja Markbass F1:llä minkälaista eroa? Ovat samasta hintaluokasta, enkä nopean youtubetuksen jälkeen hirveätä saundillista eroa huomannut. Onko teillä kokemuksia noista?
 
Onko Markbass yleensä ottaen M.net hyväksyttyjen merkkien listalla saundin, laadun ja kestävyyden puolesta?
 
E: Mitä nämä neodymium kajarit sitten ovat?

 
Joku vajaa viisi vuotta takaperin tuntui olevan hillitön Markku-buumi. Niitä kamoja tuntui joka jätkä hankkivan ja sitten niitä oli tuolla keikkapaikoillakin erimoisia ja tulivat mullekin sitä kautta tutuiksi. Niissä kun oli sellainen pointti, että hiton pienillä kamoilla isojen kamojen saundi, niin sitten ne kamat mitä oon päässy kokeilemaan ampui jo siinä periaatteessa yli, että oli sellasia puolikkaan mikroaaltouunin kokoisia 12" comboja jotka saundas puolentoista mikroaaltouunin kokoisilta. Aika pian jotenkin toi hype tasaantui silleen, että kyseinen merkki ei ole enää mitenkään yliedustettu. Näistä oikean bassokamojen kokoisista Markuista mulla ei ole kokemuksia.
 
4x10 kaapit on hyvä aloitus siinä vaiheessa, kun budjetti / kuljetuskapasiteetti on rajallinen. Niissäkin on sitten vaan käytännön eroja paljon sen suhteen kuten impedanssi (eli ohmilukema) ja kaapin rakenne. Alavirehommeleissa suljetut kaapit (eli esim Ampeg 410HE, Ampegin rantis) eivät ehkä yhtä helposti tuo haluttua lopputulosta. Lisäksi Ampegit on hieman liian Lo-Fi henkisiä kaappeja muutenkin, kun ehkä haetaan sellasta hifimpää saundia ja hymy-EQ:ta. Niin ikään tuollainen Warren ND 410 mikä mulla on, toimii nimenomaan vaan yläpäänä. Se ei tahdo toistaa matalia vireitä erityisen hyvin, mutta sitten taas tekee tanakkaa keskiääntä ja kirkkautta soittoon. Sen melkein pystyy aistimaan jo pelkästään siitä, että kyseinen kaappi painaa hädin tuskin 20 kiloa. Ainoana kaappina yksi hyvä vaihtoehto voisi olla esimerkiksi Ampegin 410 HLF tai muun merkkinen rakenteeltaan vastaava kaappi. Siinä on jo sitä massaa ja tilavuutta hieman eritavalla, mikä edesauttaa siihen matalien taajuuksien toistoon.
 
Sitten jos on isompi vaihtelu sen suhteen että millaista keikkaa vetää, niin sitten on tietysti perustellumpaa ostaa esimerkiksi kaksi pienempää kaappia. Itselläni näin osittain myös siitä syystä, että ainakin puolet keikoista on näitä tälläisiä hääkeikkoja pienissä mestoissa, missä soittotila on melkein aina mitoitettu alakanttiin ja jokainen sentti ratkaisee. Sinne sitten yksi kaappi ja baarikeikalle molemmat kaapit mukaan.
 
Neodymium on metalli mitä käytetään ND-kaiuttimien puhekeloina. Se on vahvasti magneettinen ja kevyt jalomman puoleinen metalli. Merkittävin etu on keveys ja suuri magneettisuuden määrä painoon nähden.
 
Nämä näkemykset on aivan puhtaasti mun oman suht. rajallisen kokemuksen mukaisia. En ole omistanut koskaan esim. 212 tai 412 kaappeja, joiden kuitenkin uskon olevan aika hyviä kokoja mitä tulee basson soiton kannalta optimaaliseen taajuusalueeseen.
 
Hyvää ja laadukasta kaiutinpinta-alaa luulisin olevan esimerkiksi EBS, Aquilar, Ashdownin ABM-sarja, Mesa, Ampegit varauksella, uskoakseni myös Mark. Lisäksi listasta puuttuu varmasti vielä hyviä merkkejä, joista mulla ei taasen ole yhtään minkäänlaisia kokemuksia. Villinä korttina hyvään hinta-laatusuhteeseen heittäisin vielä Gallien & Kruegerin, josta ostaisin varmaan oitis sellaisen 212-kaapin tai pari, jos tulisi sopivalla hinnalla vastaan, koska ne ei muutamaa satasta enempää maksa mutta luultavasti ajavat asiansa kohtuu kivasti.
 
T.Nick
16.01.2012 08:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Pari hieman eriävää mielipidettä, eli nyt on pakko ilmaista omat mielipiteetkin. Kaiuttimen tehonkestolla on ehdotomasti väliä. Jos ostat kilowatin päätteen ja 200w tehoa kestävän kaiuttimen, voit olla melko varma, että yhdistelmä ei kestä pitkään. Soitin aikoinaan 240w@8 ohm tarjoilevalla hartkella ja 150w kestävällä kaiuttimella vuosia ilman ongelmia. Jos kuitenkin ajat kaiuttimeen esim. täyttä tehoa tai hieman yli tehonkeston menevää tehoa, on vauriot todennäköisiä. Niin ja eihän kilowatin päätekkään kilowattia ulos anna, ellei sitä aja täysillä. Mutta silti mielestäni riittävä tehonkesto on must. Vahvistinpuolella wattien tuijottaminen sen sijaan on mielestäni hieman yliarvosteta.
 
Tämä on kyllä aivan totta. Kuitenkin se, mikä ymmärtääkseni paljon tuhoja aiheuttaa näissä, on se asetelma, kun ajetaan liian pienellä vahvistimella ja vahvistinta joutuu pitämään täysillä. Se tekee sitten sellasta epätervettä signaalia elikkäs kanttiaaltoa, joka voi rikkoa kaiuttimen, vaikka sillä olisi enemmänkin tehonkestoa.
 
Kaiutin pinta-ala ja herkkyys on mielestäni homman avain kun haetaan kovaa ääntä. Kaiuttimen herkkyys kuvaa (yleensä) yhden watin teholla saatua äänenpainetta metrin päässä. 10" bassokaiuttimilla puhutaan yleensä n. 95 dB luokasta, tai alle. Kitarakaiuttimilla (12") n. 100...105 dB luokasta. Kaiutinelementtien tuplaaminen lisää herkkyyttä 3 dB... Eli jos yksi elementti tuottaa 95 dB (SPL) tuottaa 2 elementtiä 98dB ja neljä 101 dB. Tästäkin syystä esim. 4x10" kaappi on yleensä äänekkäämpi kuin 1x15".
 
Ja sitten vielä sellainen huomio, että 1x15 on suuntaavampi kokoonpano kuin 4x10. Käytännössä sen huomaa vaikkapa siitä, että kun soittaa ja kävelee eri kohtiin huonetta, niin saundi muuttuu sitä mukaa.
 
Itse hankkisin 1. kaapiksi jonkun 4x10" boxin... Ja ehdottomasti 8 ohm. Vaikka 8 ohm ei saakkaan trankkupelistä täyttä hönkää irti, on se silti laajennettavuuden kannalta mielestäni parempi. Harva laite hyväksyy 2 ohm kuormaa, joten jos yksi 4x10" ei riitä, on 4 ohm kaverikisi vaikea löytää mitään järkevää. 8x10" ei mielestäni ole liian roudausystävällinen, ellet sitten omista pakua ja vahvaa selkää. Soundillisesti 8x10" sen sijaan pesee mielestäni tuon paljon puhutun 4x10" + 1x15" yhdistelmän.
 
Nimenomaan näin. Tosin jos basso aloittajan mainitsemassa ADADG-vireessä, niin vanhan liiton rantiksia suunniteltaessa ei ole ajateltu moisia alavireitä. Mun kokemukset tosin rajautuu siihen yhteen Ampegin rantikseen, mikä ei todellakaan ollut paras kaappi viisikielisen kanssa.
 
Itselläni on vähän sellainen veikkaus, että ekalla kerralla tämä homma ei osu kohdilleen, vaikka koko m.net auttaisi sinua valinnassa. Jokaisella kuitenkin on omat mieltymykset ja tarjonta on runsasta. Jos päädyt trankkulaitteeseen, niin mielestäni kannattaa ostaa joku vähintään tuon 200w @8 ohm puskeva peli ja siihen sitten vähintään 400w tehonkestolla oleva 8 ohm kaappi. Tuosta voi s itten lähteä päivittelemään tarpeen mukaan. Testaa mahdollisimman monta ennen kuin ostat mikäli mahdollista. Näin saat selville omat mieltymyksesi.
 
Näinpä. Niitä kamoja tulee kuitenkin mitä luultavimmin vaihdeltua hautaan saakka, eli liian suuria paineita ja pitkällisiä pohdintoja ei kannata tehdä ensimmäisten kamojen kohdalla. Pitäisi pystyä arvioimaan, mitkä on sen verran arvossa olevia laitteita, että ne saa myytyä eteenpäin, jos sen tarve tulee. Eli älä osta Behringereitä huolimatta siitä, että niilläkin voi olla hetkensä ja hinnat on todella alhaiset. Se on vaan kylmä fakta, että niistä on aina vaikea päästä eroon, kun ovat kerran saaneet tietynlaisen huonon maineen.
 
Aldrin
16.01.2012 13:25:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinpä. Niitä kamoja tulee kuitenkin mitä luultavimmin vaihdeltua hautaan saakka, eli liian suuria paineita ja pitkällisiä pohdintoja ei kannata tehdä ensimmäisten kamojen kohdalla. Pitäisi pystyä arvioimaan, mitkä on sen verran arvossa olevia laitteita, että ne saa myytyä eteenpäin, jos sen tarve tulee. Eli älä osta Behringereitä huolimatta siitä, että niilläkin voi olla hetkensä ja hinnat on todella alhaiset. Se on vaan kylmä fakta, että niistä on aina vaikea päästä eroon, kun ovat kerran saaneet tietynlaisen huonon maineen.
 
Naulan kantaan. Ketjun otsikko sisältää jo väärän oletuksen: backlinea ei voi saada kerralla kuntoon. Kamoja voi käytännössä testata vain käytännössä eli ostamalla ja käyttämällä. Sen takia kannattaa keskittyä aluksi ostamaan käytetyt vehkeet, jotka saa tarvittaessa poistettua nopeasti ja samalla hinnalla kuin ostikin, jotta pääsee hankkimaan ja testaamaan seuraavia.
 
Kun torilla näkyy sopivan näköinen setti, pane tänne palstalle kysmys, onko hinta ja jälleenmyyntiarvo kohdillaan. Täällä kyllä raati nopeasti kommentoi.
 
Morhange
16.01.2012 14:43:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset todella hyvistä faktoista, mitä viitsitte kertoa tuossa! Todella paljon auttaa näin tietämätöntä tässä kaapin hankinnassa.
 
Jos nyt sitten vielä nuppiin palatakseni, niin siellä ilmeisesti pätee samat merkit noin yleispätevästi? Tehoa varmaankin saa olla sen 300-500W 4 ohmiin?
hollstro
16.01.2012 15:06:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morhange: Kiitokset todella hyvistä faktoista, mitä viitsitte kertoa tuossa! Todella paljon auttaa näin tietämätöntä tässä kaapin hankinnassa.
 
Jos nyt sitten vielä nuppiin palatakseni, niin siellä ilmeisesti pätee samat merkit noin yleispätevästi? Tehoa varmaankin saa olla sen 300-500W 4 ohmiin?

 
Älä sitä tehoa tuijota. Se kun riippuu ihan siitä kenen vehkeistä puhutaan minkä verran sitä pitää olla. Jos haluat yleispätevän vastauksen niin 500 W, jos valmistaja on joku joka imoittaa tehonsa todella optimistisesti. Itse en ole ikinä tarvinnut yli 200 W tehoa kun kaapit on hyviä (kalliimmasta päästä) ja nupit myös.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sorhe
16.01.2012 20:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
... Vaikkakin kuulun siihen valtaväestöön joka epäoikeaoppisesti soittelee 115 alakaappina ja 410 yläkaappina, olen ongelmat tiedostaneena kuitenkin yhdistelmään kohtuu tyytyväinen. Totuuden nimissä on kuitenkin todettava että tuo alakaappi on melkoisen paljon stydimpi kuin tuo yläpää...

 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä tuosta 4x10 + 1x15 -yhdistelmästä tekee vääräoppisen? Kyllähän tollasilla pinoilla monikin soittaa. Mikä on oikeaoppinen yhdistelmä?
 
T.Nick
16.01.2012 21:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sorhe: Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä tuosta 4x10 + 1x15 -yhdistelmästä tekee vääräoppisen? Kyllähän tollasilla pinoilla monikin soittaa. Mikä on oikeaoppinen yhdistelmä?
 
True-hifibasisti soittaa pelkästään yhen kokoisilla elementeillä ja ne pitää olla vertikaalisesti toisiinsa nähden, elikkäs tornina. Mitä enemmän elementtien sijoittelu menee vierekkäisiin elementteihin ja varsinkis eri kokoisiin niin tapahtuu karmiva kampasuodin-ilmiö: http://opiskele.com/kurssit/musiikk … a/html/02c_kampasuodin_phaser.shtml
 
Minäkin olen kyllä korvieni puolesta niin maalainen, että en tunnusta sen vaikutusta basson räimimiseen. Tiedänpä vain, että kyseisestä ilmiöstä johtuen on väärin käyttää keskenään erikokoisia vehkeitä.
 
hollstro
16.01.2012 21:11:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: True-hifibasisti soittaa pelkästään yhen kokoisilla elementeillä ja ne pitää olla vertikaalisesti toisiinsa nähden, elikkäs tornina. Mitä enemmän elementtien sijoittelu menee vierekkäisiin elementteihin ja varsinkis eri kokoisiin niin tapahtuu karmiva kampasuodin-ilmiö: http://opiskele.com/kurssit/musiikk … a/html/02c_kampasuodin_phaser.shtml
 
Tästä johtuen 1x15" elementti ei suuntaa enemmän kuin monielementtinen, esim. 4x10" kaiutin.
 
Kyllä se kampasuodinilmiö taphtuu päällekkäisillkin elementeillä, se vaan on vaakasuorassa, ei sivuttaissuunnassa niinkuin vierekkäisillä elementeillä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Heikki L.
16.01.2012 21:32:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sorhe: Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä tuosta 4x10 + 1x15 -yhdistelmästä tekee vääräoppisen? Kyllähän tollasilla pinoilla monikin soittaa. Mikä on oikeaoppinen yhdistelmä?
 
Yksi syy on se, että 1x15" ei yleensä pysy 4x10":n kyydissä. Yleensä 4x10"-kaapit kestävät enemmän tehoa ja ovat äänekkäämpiä kuin 15":et. Jos näin, niin kovaa soitettaessa viistoistasella tulee rajat vastaan kun nelikymppi porskuttaa vielä eteenpäin. Pahimmassa tapauksessa 1x15" saattaa hajota.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Morhange
17.01.2012 01:03:19 (muokattu 17.01.2012 01:17:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No torilta ekana mieleen heilahti tämmöisiä. Mikä on näiden Ampeggien laatu? Entä tuo hintapyyntöpolitiikka tolle setille?
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=596926
 
Sitten siellä oli tämmöinen nupperoinen:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=596794
 
Ampegin USA nupilla varustettu setti:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=597076
 
GK-nuppi:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=597054
 
Mitä mietteitä noista teillä kokeneemmilla?
rintapek
17.01.2012 02:04:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sorhe: Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä tuosta 4x10 + 1x15 -yhdistelmästä tekee vääräoppisen? Kyllähän tollasilla pinoilla monikin soittaa. Mikä on oikeaoppinen yhdistelmä?
 
Mä puolestani pyydän anteeks maalaisuuttani ja ihmettelen sitä, et minkä helvetin takia jokseenkin jokainen kysyjä ihmettelee sitä, et mist lähtee taatusti tarpeeksi ääntä ja mikä on taatusti riittävä tehon määrä.
 
Oikee vastaus on se, et ihan jokaikisestä pändikäyttöön suunnitellusta vehkeestä lähtee ihan perkeleesti ääntä, joka voi olla saundiltaan hyvää/siedettävää/paskaa.
 
Tehoista ny sevverran, et onko 1600wattinen hiustenkuivaaja saundiltaan parempi ko tuhatwattinen mikroaaltouuni? Pölynimurin paskaa saundia ei tartte edes miettiä, koska meist kukaan ei kuulosta hyvältä, jos meit työnnetään naamallamme pitkin lattiaa.
 
Ainoo oikee vastaus noihin kymysyksiin lie se, et tarpeeksi ei riitä mihinkään ja tolkuttomasti liikaa vois olla nipinnapin tarpeeksi.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «