Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keinokuorman käytöstä
1
Antti1
14.01.2012 18:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on näennäinen ongelma uusien romujeni kanssa ja kaipaisin siihen vähän näkökulmia. Aihe on seuraavanlainen: mulla on 5150 II, Weber Mass III ja haluan äänittää niillä suoraan tietokoneessa olevan interfacen linjatuloon. Ongelma on pieni epävarmuus systeemin toimivuudesta.
 
Kuvia kuormasta:
https://taweber.powweb.com/weber/massIIIfront.jpg
https://taweber.powweb.com/weber/massIIIrear.jpg
 
Kuvia vahvistimesta:
http://www.gear-vault.com/wp-conten … 011/04/peavey-5150ii-amp-review.jpg
http://www.peavey.com/assets/images/large/00575680_8327.jpg
 
Ensin kytkentä: kitara - vahvarin input - kaiutinlähtö (8ohm) - Weberin "From Amp" - Weberin "Line Out" - interfacen linjatulo. Vaihtoehtoisesti koitin myös preamp outista signaalia koneelle ja kuorma kaiutinlähdössä, mutta se ei muuttanut tilannetta miksikään. Loopin sendistä tuli ainoastaan enemmän häiriöitä, joten se jäi pikaisesta testailustani kokonaan käyttämättä. Koitin myös netissä mainostettua vahvari stanbylla ja linjalähdöstä ääntä eteenpäin -metodia, mutta se ei pihahtanutkaan. Ei ilmeisesti toimi ainakaan tällä 5150:n versiolla.
 
Seuraavaksi vähän tietoutta tuosta Weberistä. Kuorma vaimentaa metakan kokonaan bass-potikan ollessa minimiasennossaan (=vastapäivään käännettynä), mutta kuorma jostain syystä ei ole päällä kytkimen ollessa on-asennossa, vaan bypassilla. Tämä on todettu treeniksellä kaapin kanssa ja netistä pikaisella haulla. Jos jollain käyttäjällä on eriävää tietoa, niin kertokaa ihmeessä.
 
Nyt varsinaisen ongelman kimppuun. Tämä yhdistelmä aiheuttaa tietokoneen näyttöön kummallista häiriötä/aaltoilua/väreilyä. Miksi ja onko syytä olla huolissaan? Tätä ei ole ikinä ennen tapahtunut millään laitteilla, joita olen interfaceeni vuosien aikana kytkenyt. Yhdistelmästä kuuluu myös vahvarin masterin asennosta riippuen merkillinen siritys, mutta sen olen tulkinnut johtuvan Weberin kaiutinmoottorista. En kuitenkaan kaiutinjohdon lyhyen mitan vuoksi osannut paikantaa äänen lähdettä, saattoi yhtä hyvin joku nupin komponentti rutista. Osaako joku toinen tuon kaltaisen kuorman käyttäjä vahvistaa tämän? Viimeisenä näkyy putkien melko radikaali sininen loimotus soiton mukana. Mä en ole kamalasti putkia soitellessa ikinä kytännyt, mutten muista kyllä nähneeni mitään vastaavaa. Linkistä löytyy videon pätkä aiheesta, josta kuulee kitaran äänen lisäksi myös sen sirinän: http://dl.dropbox.com/u/23696254/5150_Weber.wmv
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
PJS
14.01.2012 18:20:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käytellyt keinokuormaa ja putkivahvaria ihan samoin. Itselläkin on tullut näyttöön tollasia väreitä soiton myötä. Epäilen että toi täysillä ajettu vahvari aiheuttaa häiriöitä jotka toi näyttö sit "näkee" tolla tavoin.
 
Putket loimottaa varmaan siksi, että ne on jotenkin kovemmalla rasituksella.
 
Peace!
Antti1
14.01.2012 18:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mä oon käytellyt keinokuormaa ja putkivahvaria ihan samoin. Itselläkin on tullut näyttöön tollasia väreitä soiton myötä. Epäilen että toi täysillä ajettu vahvari aiheuttaa häiriöitä jotka toi näyttö sit "näkee" tolla tavoin.
 
Mulla noi häiriöt tulee heti, kun napsauttaa virrat päälle ja volat nollilla. Jännä ilmiö kuitenkin, että miten se pääsee tuota johtoja pitkin kautta häröilemään näyttöön asti. Pieni pelko tässä vaan persiissä on, ettei pääse vääränlaista sähköä koneeseen tuon linjalähdön kautta ja jotakin hajoa. Tietääkö joku pystynkö mä mittaamaan tän yleismittarilla ja jos, niin mitä arvoja mun pitäisi mitata? Mitä siellä todennäköisesti pitäisi näkyä ja mitä sit taas ei?
 
Putket loimottaa varmaan siksi, että ne on jotenkin kovemmalla rasituksella.
 
Tähän en osaa sanoa mitään. Näkeekö vahvari mitään eroa kaiuttimen ja tuon Weberin kaltaisen reaktiivisen kuorman välillä? Vastuksilla toteutettu resistiivinen kuorma ainakin taitaa käyttäytyä aivan eri tavalla.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
ReBeat
14.01.2012 18:31:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sirinä vaikutti mun mielestä täysin normaalilta ilmiöltä. Omassa systeemissä on kuulunut aina kanssa ihan selkeää sirinää/helinää, jos masteria on avannut reilusti. Ei ole tullu vaurioita mihinkään ja marsun SE100 (reaktiivinen) keinokuorma on ollut käytössä useamman vuoden eri vehkeiden kanssa.
 
Toi valoefekti oli jännän voimakas :) En muista omissa putkissa nähneeni ihan tuollaista, mutta en usko että toikaan on mitenkään vaarallista. Kaiutinkaapin kanssa luukuttaessa ilmenis varmaan samaa (?)
 
Joku oli kysellyt joskus 6505:stä että onko sininen valo putkissa normaalia. Ehkä se on erityisen tyypillistä noille Peaveyille että ne laittaa putkiin sinistä.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=152764&o=0&#p7759997
 
Antti1
14.01.2012 18:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Sirinä vaikutti mun mielestä täysin normaalilta ilmiöltä. Omassa systeemissä on kuulunut aina kanssa ihan selkeää sirinää/helinää, jos masteria on avannut reilusti. Ei ole tullu vaurioita mihinkään ja marsun SE100 (reaktiivinen) keinokuorma on ollut käytössä useamman vuoden eri vehkeiden kanssa.
 
Hyvä tietää. Mä en oo koskaan ennen tämän kaltaista kuormaa koittanut ja treeniksellä sitä ei tietenkään muun metelin alta tule huomattua.
 
Toi valoefekti oli jännän voimakas :) En muista omissa putkissa nähneeni ihan tuollaista, mutta en usko että toikaan on mitenkään vaarallista. Kaiutinkaapin kanssa luukuttaessa ilmenis varmaan samaa (?)
 
En ikävä kyllä pistänyt mitenkään merkille tuota kaapin kanssa käyttäessäni. Tää nuppi kun on mulla ollut vasta viikon vai pari, niin ei ole ehtinyt perehtymäänkään ihan kaikkeen vielä. Aiemman omistajan mukaan putket ovat kuitenkin ihan finaaleissa, voisiko se liittyä aiheeseen mitenkään? Etuasteet vaihdoinkin, alkuperäisillä oli melkoiset pörinät ja rutinat. Uudet päättäritkin odottavat jo vieressä, pitäisi hakea vain yleismittari kotiin.
 
Joku oli kysellyt joskus 6505:stä että onko sininen valo putkissa normaalia. Ehkä se on erityisen tyypillistä noille Peaveyille että ne laittaa putkiin sinistä.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=152764&o=0&#p7759997

 
Tästä tulee mieleeni noiden päättäreiden poikkeuksellisen kylmä biasointi. Mahtaako olla niin, että sillä voisi olla jonkinlainen yhteys tähän valospektaakkeliin? Jokatapauksessa tuolla voimakkaalla välkehtimisellä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään tulevasta ydintuhosta kielivää merkitystä?
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
GrooverMan
16.01.2012 11:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan varmistuksena, onhan tietokone ja vahvistin samoissa sähköissä?
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Antti1
16.01.2012 17:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Ihan varmistuksena, onhan tietokone ja vahvistin samoissa sähköissä?
 
On ja on kokeiltu pikaisesti toisesta vaiheestakin. Maadoitukset on kunnossa. Muut putki-ihmetykset sain selviteltyä jo, mutta toi värinä vaivaa edelleen. Enempi volaa = enemmän aallokkoa surffailtavaksi.
 
Yhdellä kitaroistani asennosta riippuen tulee myös oikein epäkiva kierto/vinkuna, kun on gainia ja volaa sopivasti. Tää vinkuvonkukin aiheuttaa väreilyä näytöllä. Joku häiriönsuojauksessa kusee jossain, kitaran elektroniikat on laatukamaa BKP:n mikeistä alkaen ja johdotkin perushyvää Cordialia. Jännä homma.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Kefiiri
16.01.2012 18:49:55 (muokattu 16.01.2012 18:53:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keinokuorman magneettikenttä saattaisi tuottaa jotain häikkää kuvaputkelliseen näyttöön. Uudempiin, litteisiin näyttöihin magneettikentät tuskin vaikuttavat.
 
Jaa, häiriö tulee volat nollillakin? Kekseliäs teoriani ei taida sitten päteä, ja sullahan on tietysti litteä näyttö.
 
Antti1
16.01.2012 19:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Keinokuorman magneettikenttä saattaisi tuottaa jotain häikkää kuvaputkelliseen näyttöön. Uudempiin, litteisiin näyttöihin magneettikentät tuskin vaikuttavat.
 
Jaa, häiriö tulee volat nollillakin? Kekseliäs teoriani ei taida sitten päteä, ja sullahan on tietysti litteä näyttö.

 
Joo, kyllä kuvaputkesta tuli luovuttua jo 10 vuotta sitten. :)
 
Nyt putkien vaihdon ja biasoinnin jälkeen sitä häiriötä ei juurikaan esiinny enää volat nollilla.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
wilo
16.01.2012 22:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä ilmeni töissä vastaavaa, kun porukalle tuli uusia näyttöjä. Ongelma paikallistettiin joissakin tapauksissa siihen, että keskusyksikkö oli kytketty "ATK-sähkön" ja näyttö "tavalliseen" pistorasiaan. Ilmeisesti noiden välillä on jokin maapotentiaaliero, mikä näytön kuvan lepattamisen aiheuttaa.
Huomioitavaa on, että aiemmilla näytöillä vikaa ei ollut. Näyttöjä vaihdettaessa ei vaihdettu kaapeleita, pelkkä näyttölaite. Ilmeisesti näyttöjen virtalähdepuolellakin on eroja. Niin, ja sekä vanhat että uudet näytöt ovat litteitä näyttöjä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «