Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä hankitte soitinrakennuspuitanne?
1
samipa
15.01.2012 22:07:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi mukava kuulla teidän kokemuksia puiden hankinnasta eri maiden tai kotimaisten myyjien osalta. Oheen voisi kertoa myös ostamansa puun lajin ja laadun. Hintataso olisi myös hyvä. Paikkoja on maailmassa paljon, joten hyvät kiinnostavat aina. kokemuksia myös, jos on tullut käytyä paikanpäällä ja varsinkin jossain ulkomailla käynnit kiinnostavat.
 
Itse olen ottanut osaa täällä kimppatilauksiin pariin otteeseen, jolloin tavaraa on tilattu Espanjasta. Nämä kimppatilauksesta tulleet puut ovat olleet hinnaltaan ja laadultaan hyviä, ainakin ensimmäisen tilauksen osalta (toinen vielä tuloillaan). Ekassa tilauksessa oli Madagasgarin ruusupuuta pohja ja sivut. Pohjan molemmat puolikkaat olivat pahasti haljenneet, mutta ilman vaivaa lähettivät heti uudet ja hyvää tavaraa !
Jonkun verran puita olen ostanut Liikasten soitinverstaalta Herttoniemestä. Asun melko lähellä tuota Liikasten vertasta, joten sieltä olen myös saanut helposti tarvitsemani puut (akustisen kitaran tarpeiksi + Brasilialaista ruusupuuta jota heillä on varatossa paljon, lähinnä kalikoita!). Puiden laatu on ollut hyvä ja hinta edullista kotimaisissa mitoissa. Esim otelautoja olen saanut 10-30 € laadusta riippuen ja pohjia sivuineen noin 40-90€. Kansipuut myös laadun mukaan, mutta halvimmat taisivat olla 25 € ja vielä melko hyvälaatuisia. Kalliit maksavat sitten noin 80 €. Brsilianruusupuu on 15 € kilo.
Jenkeistä toin joskus mukani puita, joskin silloin olin vähän kuutamolla ja en oikein tiennyt millaista hyvän soitinpuun pitäisi olla. Hintavia olivat paikallisen puukauppiaan puut (ei siis soitinpuukauppias). Ostin lankun (n. 20 x 300 x 1200) eebeniä 300 dollarilla ja cocoboloa laudan (15 x 100 x 2000) 80 dollarilla. Laudat eivät olleet sahattu oikeaoppisesti eli hintaa piisasi.
Joskus olen ostanut mahonkia tattarisuolla olevalta puusepältä hintaan 50 € (lankku oli noin 60 x 350 x 600). Puukeskus myös tuttu paikka, josta tuli alkuaikoina haettua vaahteraa ja tuota mahongin korviketta khayaa (kai sekin jokin mahongin laji on, mutta ei kovin kummoinen). Kuutiohinnat unhohtuivat, mutta löytynevät netistä. Ei arvaa veikkailla..
Rimoiksi kitaroihin on joskus tullut kaiveltua roskalavalta aikasta vanhaa lankkua, joka oli purettu vanha talon sisältä. Kevyttä tavaraa ja hyvin kuivunutta, eikä maksanu ku vaivan !!
Joskus tilasin myös Alaskasta rimapuuta ja muutaman kannen sitkakuusta. Laatu oli sitä mitä tilasin ja hinnat melko edulliset, kun kuljetus järjestyi tuttavan kyydillä. Tuttava lupasi olla enää koskaan kantamatta lankkuja matkalaukussaan, joten se siitä..
Madinter Epsanjassa on myös yksi melko hyvä puutavaran toimittaja. Hinnat ok suhteessa laatuun.
 

 
-Sami
 
jukcat
16.01.2012 08:20:26 (muokattu 16.01.2012 08:20:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hakalan puutukusta on tullut viimeaikoina haettua, hinnasto löytyy tuolta
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=17723
Myyjän mukaan siellä olisi nyt 18v kuivunutta padaukkia kaupan...
 
sex, juice and rock'n roll..
joseplluissans
16.01.2012 22:27:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukcat: hakalan puutukusta on tullut viimeaikoina haettua, hinnasto löytyy tuolta
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=17723
Myyjän mukaan siellä olisi nyt 18v kuivunutta padaukkia kaupan...

 
Oon kuullu paljon kehuja lafkasta, pitäis käydä hakemassa vaahteraa ja leppää...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
e0700719
16.01.2012 22:55:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ostanut sieltä esp.seetriä sekä mahonkia. Aina saanut mitä hauan. Joskus tuntuu, että ukko on hieman hermona, toki mulla on aina niin oudot toivomkset. Tosi hyvin sielä palvelu kuiteski pelaa. (siis hakala)
 
Korpi instrumentsistä olen hommannut vaateraa, ruusupuuta ja eebeniä ja aina olen ollut tyytyväinen. Toki onhan nuilla hintaa.
 
Lepän, koivun, pihlajan ja saarnin olen käynyt hakemassa Per Erik Långilta veikarsista (18 km vaasasta) hyvä valikoima tervalepässä, visa ja loimu koivussa sekä monessa muussa kotimaisessa lajissa. Varmaan osaavat sielä suomeakin, itse olen ruåttia änkyttänyt. Erittäin edullista niin en viitti turhaan vaihtaa kieltä.
 
laurilaguitars.blogspot.com
joseplluissans
16.01.2012 22:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Itse olen ostanut sieltä esp.seetriä sekä mahonkia. Aina saanut mitä hauan. Joskus tuntuu, että ukko on hieman hermona, toki mulla on aina niin oudot toivomkset. Tosi hyvin sielä palvelu kuiteski pelaa. (siis hakala)
 
Korpi instrumentsistä olen hommannut vaateraa, ruusupuuta ja eebeniä ja aina olen ollut tyytyväinen. Toki onhan nuilla hintaa.
 
Lepän, koivun, pihlajan ja saarnin olen käynyt hakemassa Per Erik Långilta veikarsista (18 km vaasasta) hyvä valikoima tervalepässä, visa ja loimu koivussa sekä monessa muussa kotimaisessa lajissa. Varmaan osaavat sielä suomeakin, itse olen ruåttia änkyttänyt. Erittäin edullista niin en viitti turhaan vaihtaa kieltä.

 
Kuulin juttua että Hakalaan kannattaa soittaa etukäteen ja kertoa mitä kaipailee. Se sitten kaivelee valmiiks jotain. Sitten ei kuulemma oo niin hermona :P Ja on mielissään jos ostaa vielä ekstraa...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Ketjukuula
19.01.2012 08:07:24 (muokattu 19.01.2012 08:08:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite olen keräillyt puita aina vähän mistä sattuu löytymään. Naapurista kaadettiin joku vuos sitten muutama isompi harmaaleppä niin sain niistä kaikista paksuimmat pöllit kun ois polttopuuksi mennyt.
 
Läheiseltä hautuumaalta kaadettiin kolme semmosta ihan mahottoman isoa vaahteraa niin iskän kanssa roudattiin sieltä sitten iso kasa runkoja pihalle ja yhellä tutulla on semmonen iso vannesaha jolla käytiin sahuuttamassa lankuiksi. Suurin osa semmosta epämääräistä tummaa ydinpuuta mistä kyllä saa tosi hienoja kansiaihioita, mutta muutama pinnasta sahattu lankku on semmosta tosi tasalaatusta vaaleaa puuta mistä kaulaankin saa matskua.
 
loimukoivua tais joskus löytyä ihan sattumalta koululta kun joku oli ottanut hyllystä muutaman pätkän koivua ja käynyt höyläämässä ja kattonut että onkin loimua niin laittanu takas hyllyyn... Ostin itelleni kaikki:)
 
Ainut mitä oon ostanu taitaa olla nuo pari ruusupuuotelautaa valmiiksi ureitettuna amfisoundilta.
 
Nick Curry
29.01.2012 22:15:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Olisi mukava kuulla teidän kokemuksia puiden hankinnasta eri maiden tai kotimaisten myyjien osalta. Oheen voisi kertoa myös ostamansa puun lajin ja laadun. Hintataso olisi myös hyvä. Paikkoja on maailmassa paljon, joten hyvät kiinnostavat aina. kokemuksia myös, jos on tullut käytyä paikanpäällä ja varsinkin jossain ulkomailla käynnit kiinnostavat.
 
Kotimaisia puita hyvään hintaan hyvän palvelun kera myy ainakin Fiskarsin laatupuu Raaseporissa. http://www.fiskarslaatupuu.fi/fi/
 
e0700719
29.01.2012 22:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Curry: Kotimaisia puita hyvään hintaan hyvän palvelun kera myy ainakin Fiskarsin laatupuu Raaseporissa. http://www.fiskarslaatupuu.fi/fi/
 
Tuola melkeen pitää käydä ite valkkaamas. Kerran tilasin sieltä Puut stratoon ja sain jotain ihan ruokotonta.
 
laurilaguitars.blogspot.com
samipa
01.02.2012 19:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muilla yhtä huonoja kokemuksia eli voiko yleistää tuon Fiskarsin paikan huonoutta?
 
-Sami
 
Nick Curry
05.02.2012 15:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Tuola melkeen pitää käydä ite valkkaamas. Kerran tilasin sieltä Puut stratoon ja sain jotain ihan ruokotonta.
 
Tosi kurja, jos olet saanut huonoja puita. Minä käyn siellä itse valitsemassa joka lankun. Jos silloin tulee sutta, saa syyttää vain itseään.
 
e0700719
05.02.2012 18:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Curry: Tosi kurja, jos olet saanut huonoja puita. Minä käyn siellä itse valitsemassa joka lankun. Jos silloin tulee sutta, saa syyttää vain itseään.
 
Itse kans nykyään valkkaan paikanpäällä paikallisella sahalla. Eksoottisemmat puut kun tilaan hakalasta, en ole koskaanpettyny
 
laurilaguitars.blogspot.com
Solex
07.02.2012 23:10:11 (muokattu 07.02.2012 23:16:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin itse Martinin D-projektiini puut espanjalaiselta Maderas Barberilta(www.maderasbarber.com ). Puut olivat 200e sisältäen epanjalaisen alvin ja 40 euroa kuriiripostista suht pitkälle paketille.
 
Siinä mielessä mielenkiintoinen lafka että myyvät aitoa hondurasin mahonkia erikokoisissa paloissa. Kaula-aihiot ovat suorastaan halpoja, mutta sähkiksen runkolankku maksaa jo aika paljon. Meikäläisen kaulalankku oli kympin hintaiseksi aivan käsittämättömän hyvä. Otelaudat ovat myös ehkä parhaita hinta/laatusuhteelta mitä tiedän, kokemusta on useammasta ruusupuisesta sekä eebenpuisesta. Kaikki mitä olen tuolta ostanut on ollut priimaa, mutta hinnoissa on aivan huikeita eroja.
 
Basso on jalo soitin
joseplluissans
08.02.2012 14:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Tilasin itse Martinin D-projektiini puut espanjalaiselta Maderas Barberilta(www.maderasbarber.com ). Puut olivat 200e sisältäen epanjalaisen alvin ja 40 euroa kuriiripostista suht pitkälle paketille.
 
Siinä mielessä mielenkiintoinen lafka että myyvät aitoa hondurasin mahonkia erikokoisissa paloissa. Kaula-aihiot ovat suorastaan halpoja, mutta sähkiksen runkolankku maksaa jo aika paljon. Meikäläisen kaulalankku oli kympin hintaiseksi aivan käsittämättömän hyvä. Otelaudat ovat myös ehkä parhaita hinta/laatusuhteelta mitä tiedän, kokemusta on useammasta ruusupuisesta sekä eebenpuisesta. Kaikki mitä olen tuolta ostanut on ollut priimaa, mutta hinnoissa on aivan huikeita eroja.

 
Täältä on myös kimpattu aiemmin.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
e0700719
09.02.2012 19:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Täältä on myös kimpattu aiemmin.
 
Ja minä olin tyytyväinen
 
laurilaguitars.blogspot.com
joseplluissans
09.02.2012 22:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Ja minä olin tyytyväinen
 
Minäkin :) Tilaan jatkossakin, mikäli tilataan vielä...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
nakedzen
20.12.2021 09:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://puustore.com/collections/jalopuulankut/
https://www.madinter.com/es/
https://guitarsandwoods.com/
https://kimballhardwoods.com/shop/
 
Huom! Olet kirjoittamassa yli 3601 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Lisäsin nuo koska google. Olleet kaikki hyviä ja jopa halpoja, ainakin G&W.
 
Chuck Norris on paras Power Ranger
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «