Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Dynamiikkaa saundiin
1 2 3 4
Laulava Kylätohtori
12.01.2012 13:26:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajatuksena olisi(tuosta Bossin Blues Driverin dynaamisuuden parantumisesta johtuen), miten saisi dynamiikkaa saundiin mahdollisimman vähillä vehkeillä. Nyt en tarkoita sormista ja soittajasta lähtevää dynamiikkaa, vaan kamoista lähtevää dynamiikkaa. Eli kaikki tarvittavat saundit saisi ulos max. kahdesta OD-pedaalista.
 
Tarkennetaan:
Eli puhutaan nyt vaikka jostain SRV tyylisestä biisistä (ja tietysti blues/rock soitannasta yleensä), niin että koko biisi vedetään läpi samoilla säädöillä ilman efektien on/off-rumbaa kuitenkaan dynamiikan katoamatta. Siis ilman, että biisitä tulee saundillisesti tasapaksu. Riffille oma saundi, laulun alle vaikka vähän puhtaammalla ja sooloon tietyti enemmän sustainia. Eli revittelyä ja suvantovaiheita ilman monia speduja ja niiden pois ja päällekytkemistä.
 
Tottakai soittotatsi vaikuttaa, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä. Lähinnä hakisin ideoita sellaisista pedaaleista/pedaaliyhdistelmistä, jotka vastaavat hyvin soittajan komentoihin. Rauhallisemmissa kohdissa voisi vetää hillitymmällä tatsilla ja vaikka pyöräyttää vähän kitaran volumea pienemmälle. Tämä taas vaatii efektin, joka "puhdistuu" hyvin kitaran volumea käyttämällä saundin kuitenkaan kärsimättä.
 
Pitkä(styttävä) alkujorina, mutta kertokaapa, millä vehkeillä/miten olette dynamiikkaa/saundimuutoksia toteuttaneet soitannassanne?
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Tami
12.01.2012 13:42:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tottakai soittotatsi vaikuttaa, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä. Lähinnä hakisin ideoita sellaisista pedaaleista/pedaaliyhdistelmistä, jotka vastaavat hyvin soittajan komentoihin. Tämä taas vaatii efektin, joka "puhdistuu" hyvin kitaran volumea käyttämällä saundin kuitenkaan kärsimättä.
 
Pitkä(styttävä) alkujorina, mutta kertokaapa, millä vehkeillä/miten olette dynamiikkaa/saundimuutoksia toteuttaneet soitannassanne?

 
Niin tuo soundin puhdistuminen kitaran volumella on mun kokemuksen mukaan tapauskohtainen juttu. Siihen vaikuttaa kitara (treble-bleed), polkimet, vahvistin ja sen säädöt. Toisaalta mä en oikeasti huonosti tai paremmin puhdistuvia polkimia kyennyt erottelemaan.... kaikki ne puhdistuu tavalla tai toisella.
Asiaan:
Mulla on tuohon vaikuttavista polkimista käytössä: kitara - MI audio Crunch Box - volyymi poljin (EB junior) - clean vahvistin. Särö on käytännössä koko keikan päällä ( särö klo 15.00, volyymi klo 11.00). Tällöin mä puuhailen "dynamiikat" kitaran volumella ja tuolla volumepolkimella. Clean soundi on siis kitara hiljaisella ja volyymipoljin täysillä ja särö toisin päin. Mä tykkään tuosta portaattomasta särön säädöstä, jolloin soittotatsilla ja kitaran volumella säädellään säröä ja sitten volyymipolkimella tasot silleen, että kitara kuuluu...!
Simppeliä ja halpaa.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
erty
12.01.2012 14:48:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hotcake... Puhdistuu ainakin stratolla täysin puhtaaks vaikka ois drive täysillä. Sitähän se Severikin käytti!
 
dropD
12.01.2012 15:52:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Hotcake... Puhdistuu ainakin stratolla täysin puhtaaks vaikka ois drive täysillä. Sitähän se Severikin käytti!
 
Tätä meinasin kanssa ehdottaa. Ainakin Uraltonen kaverina tuolla + kitaran säädöillä saa melko kattavan paletin täysin puhtaista napakkaan rokkiin saakka.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
sickboy
12.01.2012 21:49:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen kovasti tykännyt Keeleyn Fuzz Headista. Se puhdistuu tosi mallikkaasit. Ja sopivan purevasaundisella tallamikillä saa säröön kunnon lisäpotkua ja läpitunkevuutta. Oikeastaan on yhtä paljon kitaran mikeistä ja kitarasta itsestään kiinni miten hyvin saundi puhdistuu volapotikalla, kuin siitä pedaalista.
 
Ääni nyt kuitenkin Keeleyn Fuzz Headille. Svilo on näköjään mallikaan demonkin tehtaillut: http://www.youtube.com/watch?v=1K2nehrdNH4
 
Tossa videossa ei tosin ihan kauheasti volapotikalla säröä siivoilla, mutta mulla on siitä hyvät kokemukset.
 
StevieRayVehkakoski
12.01.2012 22:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienitehoinen, hienosti säröytyvä putkivahvistin + Strato tai Tele hyvillä mikeillä ja tallamikki vähän ylikäämitty. Siitä sitten tatsilla ja volumepotikalla säädellen puhdasta ja säröä. Hyvä putkivahvari kompressoi niin älyttömästi tossa säröytymisvaiheessa että volyymi ei sooloihin nouse liikaa mutta just riittävästi.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
rtepeg
12.01.2012 22:45:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä on tuo pikku-putkivahvistin-konsepti. Sitten jos isompi-äänisen putkilaitteen kanssa haetaan dynaamista (dynamiikan säilyttävää) pedaalia, niin kuten sen vahvistimen kanssa, myös pedaalin kanssa tietysti tulee kysymys siitä, millainen ääni-/särömaailma on se oma juttu.
 
Itse pidän siitä, että dynamiikka on läsnä ja oma pedaalisuosikki on nyttemmin BJFE:n Honey Bee. Paremmin saatavilla oleva, kohtuullisen dynaaminen, vähän samanlainen, on MP:n Sweet Honey. Itselläni on AC30:n edessä tuo Honey Bee ja sitten kun siitä "tehot loppuu", on sen edessä fuzz...
 
Peter
 
slapvete
13.01.2012 00:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa lähestyä siten, että styrkkarissa on headroomia reippaasti. Eli että se on tarpeeksi kovalla.
 
Ensin säädetään soolosoundi ja sen vola kohdalleen.
 
Sitten heität signaaliketjuun "komppisärön" eteen (tai leadisärön jälkeen) siten, että se tipauttaa volaa (ja samalla ruttua). Sitten homma onkin valmis. Survo yhtä spedua tarpeen mukaan. Kivaa ja hjuvaa, ja dynamiizia on.
 
Jampat menee metsään usein siinä, että luulevat voivansa boostata volaa "soolotasolle" ajamalla rutussa olevaa etuastetta vielä enemmän rutulle. No, enemmän säröähän siinä tulee, joo, mutta kuulokuvassa vola vähenee (ei siis välttämättä absoluuttisesti, eli jättää suosiolla sen desibelimittarin himaan ja käyttää korviaan).
 
Gain structure. Sen hahmottaminen on melkein tärkeintä maailmassa.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
KooAa
13.01.2012 02:32:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa lähestyä siten että opettelee tatsin ja vola- ja tonepotikoiden käytön. Yhden ex. mnettiläisen kuin näin noilla pelaavan niin tiedän ettei muuta tarvi, itsekkin kun olen samaa harrastanu mutta melko paljon vaatimattomammalla menestyksellä.
 
It ain't what you do, it's how do you do? Ketoon, peipi, ketoon.
hallu
13.01.2012 09:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KooAa: Kannattaa lähestyä siten että opettelee tatsin ja vola- ja tonepotikoiden käytön. Yhden ex. mnettiläisen kuin näin noilla pelaavan niin tiedän ettei muuta tarvi, itsekkin kun olen samaa harrastanu mutta melko paljon vaatimattomammalla menestyksellä.
 
Tarkoitatko kitaran vola- ja tonepotikkaa?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
dropD
13.01.2012 09:56:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tarkoitatko kitaran vola- ja tonepotikkaa?
 
Näitäpä juuri. Valistunut arvaus, että jostain tälläsestä oli kyse http://www.youtube.com/watch?v=2BrxPxwB_8Q
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
hallu
13.01.2012 11:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Näitäpä juuri. Valistunut arvaus, että jostain tälläsestä oli kyse http://www.youtube.com/watch?v=2BrxPxwB_8Q
 
No juu, tuohan on näppärä tapa hoitaa tuo homma.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
KooAa
13.01.2012 19:30:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No juu, tuohan on näppärä tapa hoitaa tuo homma.
 
Vastaushan tuli jo. Niillä saa kun niitä osaa käyttää melkeinpä ihmeitä aikaiseksi.
 
It ain't what you do, it's how do you do? Ketoon, peipi, ketoon.
aristoteles666
13.01.2012 19:41:46 (muokattu 13.01.2012 19:42:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietenkin oikea vastaus on, kuten täällä on jo sanottu, volapotikan käyttö, ja myös eri mikkien käyttö eri kohdissa.
mutta kotona soittaessa ne ei vaikuta yhtä paljon kuin kovaa soittaessa.
eli kotona joutuu tyytymään pienempään dynamiikkaan.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
LaMotta
13.01.2012 21:04:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Lähinnä hakisin ideoita sellaisista pedaaleista/pedaaliyhdistelmistä, jotka vastaavat hyvin soittajan komentoihin.
 
Kokeile Ibanez TS-9.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Midrange
13.01.2012 21:41:47 (muokattu 13.01.2012 21:46:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vika on noissa 9V pedaalipurnukoissa joista ei riitä tarpeeksi headroomia vaativalle käyttäjälle. Itse huomasin eron kuin yöllä ja päivällä hankkiessani blackstarin ht dualin putkisärön tuuttaamaan tech 21:sen etuastetta. Ongelmana ja ominaisuutena perinteisissä 9V säröpurnukoissa on se, etteivät yleensä anna ulostuloa kuin about 2 volttia. Monissa on noita diodeja niin paljon että vaikka ajaisit niiden opareita 18 voltilla niin ulostulo rajoittuisi silti hyvin pieneksi, joskin jotkut kokevat että tuo 18V oparissa jo auttaa jonkin verran asiaan.
 
Suurempi headroom jos mikä parantaa dynamiikkaa, sillä silloin ääniaallon ala ja ylähuippujen välinen ero suurenee. Tosin häiriöäänetkin vahvistuvat samalla tavoin joka on eräs huono puoli. Mun vinkki on että heitä ne 9V säröpurnukat poies ja kokeile jotain joka tuuttaa kunnolla sitä sun vahvistinta.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
svilo
14.01.2012 10:28:58 (muokattu 14.01.2012 10:30:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....kannattaa käyttää od/dist purkeissa volumea, ei gainia, esim vol sinne iltapäivän puolelle reippaasti, ja käytellä sitten gain potikkaa oman maun mukaan, jos käyttää gainia paljon, ja ei volaa, on kurapaska ohkanen tone ;)
 
E: Bossin Blues Drive on yksi parhaista Bossin speduista, on käyttäjävirhe jos ei toimi, tai totaalisen yhteensopimattomat koneet
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
-Cale
14.01.2012 13:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

svilo: ....kannattaa käyttää od/dist purkeissa volumea, ei gainia, esim vol sinne iltapäivän puolelle reippaasti, ja käytellä sitten gain potikkaa oman maun mukaan, jos käyttää gainia paljon, ja ei volaa, on kurapaska ohkanen tone ;)
 
E: Bossin Blues Drive on yksi parhaista Bossin speduista, on käyttäjävirhe jos ei toimi, tai totaalisen yhteensopimattomat koneet
 
/sv

 
Näinpä. Aloittajan tapauksessa ja näitä topikkeja saundin viilailusta lueskellessa on käynyt mielessä että löytyykö ratkaisu välttämättä sen signaaliketjun alkupään muutoksista (pedaalit jne.), vai voisiko ongelma kuitenkin olla vahvistinosastossa? Saundi voi olla hyvä mutta ehkä se ei ole juuri sinun saundisi?
 
ReBeat
14.01.2012 14:04:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olis mahdollista soittaa tehokas mutta sopivasti biasoitu putkipääte oikein lujalla, niin siitä sitä dynamiikkaa tulis. Tehoa pitäis olla niin paljon, että kun kitaran antais laulaa kunnolla, niin kaiutinelementit alkais osaltaan myöskin kyykkäämään. Sillon siitä kokonaisuudesta löytyis ihan toisenlainen se loppupään osasto. Tulis sitä Ynkän komppimunaa soundiin. Hiljempaa soittaessa olis iso skaala käytössä puhtaampaa ääntä, johon kuitenkin tulis portaattomasti mukaan sitä särönä melkeinpä havaitsematonta päätesäröytymistä soundiin.
 
Vetehinen
14.01.2012 18:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Jos olis mahdollista soittaa tehokas mutta sopivasti biasoitu putkipääte oikein lujalla, niin siitä sitä dynamiikkaa tulis. Tehoa pitäis olla niin paljon, että kun kitaran antais laulaa kunnolla, niin kaiutinelementit alkais osaltaan myöskin kyykkäämään. Sillon siitä kokonaisuudesta löytyis ihan toisenlainen se loppupään osasto. Tulis sitä Ynkän komppimunaa soundiin. Hiljempaa soittaessa olis iso skaala käytössä puhtaampaa ääntä, johon kuitenkin tulis portaattomasti mukaan sitä särönä melkeinpä havaitsematonta päätesäröytymistä soundiin.
 
Tähän yhtälöön auttaa pienellä tehonkestolla olevat elementit. Tai siis sopivan pienellä.
 
Music is the best escape.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «