Aihe: Anna palautetta miksauksesta: Nerve End - Axis
1 2 3
Toomio
10.01.2012 22:14:40
Kuulostaa oikein hyvältä. Toisaalta kuulostaa niin pirun paljon Devin Townsendin tuotoksilta, että kiinnostaa, oletko oikein tietoisesti opiskellut herran toimintatapoja miksaus/äänitysvaiheessa?

Itse en tiedä juuri mitään itse tästä nippelipuolesta. Sen mitä oman bändin nauhoituksissa on nähnyt jne.

Ihan pelkästä mielenkiinnosta siis kyselen.
Lennu
11.01.2012 04:48:47

sehän meni ihan hyvin :)
"Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen
bedlam
11.01.2012 21:38:09 (muokattu 11.01.2012 21:51:51)

Joo-o. Mulle tää menis kyllä ihan täydestä suuren budjetin huipputuotettuna levytyksenä. Aivan täydellistä, ainut pikkumiinus mulle että basso ei kuulu. Tässä musatyylissä se basso ei monesti erotukkaan muuten kuin taajuuksina, mutta itse tykkäisin kyllä että se erottuisi soittimenakin.

Devinihän tästä paistaa tosiaan kyllä aika selkeästi läpi niin laulusta, biiseistä kuin soundimaailmastakin.

Niin siis noi rummut on kokonaan ohjelmoidut vai? Metallimusiikkiin noi konerummut istuu, mutta tietääkö joku pystyiskö ohjelmoimalla saamaan oikeasti hyvän kuuloisia rumpuja vähän lämpimämpään ja rokimpaankin matskuun? Sori offtopic, mutta tuli vain omaa rojektia varten mieleen... :)
http://www.petrified-eye.net
Antti1
11.01.2012 22:31:58
bedlam: Niin siis noi rummut on kokonaan ohjelmoidut vai? Metallimusiikkiin noi konerummut istuu, mutta tietääkö joku pystyiskö ohjelmoimalla saamaan oikeasti hyvän kuuloisia rumpuja vähän lämpimämpään ja rokimpaankin matskuun? Sori offtopic, mutta tuli vain omaa rojektia varten mieleen... :)

Onnistuu aivan hyvin, riippuu täysin tekijän taidoista. Helpointa lienee ostaa valmiita looppeja, jotka on soitettu ja fiksailtu kuntoon jo valmiiksi. Ongelmanahan on sit tietty se, ettei aina saa 100% haluamaansa, ei ainakaan suoraan. Kyllähän noissa konerummuissa aina on jotenkin sellainen eri tyylinen fiilis, mutta esim. mulla kerrostalossa biisejä nikkaroidessa ei ole kauheasti mahdollisuutta ruveta paukuttamaan rumpuja - pakko hyödyntää tätä softapuolta.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
bedlam
12.01.2012 07:19:33

Antti1: Onnistuu aivan hyvin, riippuu täysin tekijän taidoista. Helpointa lienee ostaa valmiita looppeja, jotka on soitettu ja fiksailtu kuntoon jo valmiiksi. Ongelmanahan on sit tietty se, ettei aina saa 100% haluamaansa, ei ainakaan suoraan. Kyllähän noissa konerummuissa aina on jotenkin sellainen eri tyylinen fiilis, mutta esim. mulla kerrostalossa biisejä nikkaroidessa ei ole kauheasti mahdollisuutta ruveta paukuttamaan rumpuja - pakko hyödyntää tätä softapuolta.

Ok. Loopit on täysin pois laskuista, sen verran tarkasti on nuo rummut on päässä, että jokainen isku pitää saada kohilleen. Ehkäpä teen projektin sellasilla demokonerummuilla ensin ja mietin sitten jatkoa.
JoKo
12.01.2012 09:41:56
bedlam:Ok. Loopit on täysin pois laskuista, sen verran tarkasti on nuo rummut on päässä, että jokainen isku pitää saada kohilleen. Ehkäpä teen projektin sellasilla demokonerummuilla ensin ja mietin sitten jatkoa.

Yksi ihan kokeilemisen arvoinen keino on ensin naputtaa vaikkapa pöydän reunaan "komppia" ja nauhoittaa se. Sitten muutat sen midiksi jonka laitat ohjaamaan rumpusampleja.
bedlam
12.01.2012 10:22:54

JoKo: Yksi ihan kokeilemisen arvoinen keino on ensin naputtaa vaikkapa pöydän reunaan "komppia" ja nauhoittaa se. Sitten muutat sen midiksi jonka laitat ohjaamaan rumpusampleja.

Helpommin käy isku kerrallaan ohjelmoiden, niinkuin tähänkin asti. Sen verran progea tavaraa :D Mutta lopetan offtopicin tähän ja siirrän kyselyni tuonne softaosastolle.
kmh
12.01.2012 10:36:45
bedlam: Helpommin käy isku kerrallaan ohjelmoiden, niinkuin tähänkin asti. Sen verran progea tavaraa :D Mutta lopetan offtopicin tähän ja siirrän kyselyni tuonne softaosastolle.

Mmm, itse teen niin että naputan koskettimilla ensin basso+virveli ekalla pyhkäisyllä, pellit tokalla pyyhkäisyllä, ja kolmannella pyyhkäisyllä fillit - tämän jälkeen siivotaan jälkiä. Huomattavasti nopeampaa kuin isku kerrallaan ohjelmointi, ja saa ihmismäisempää jälkeäkin.
Antti1
12.01.2012 10:46:56 (muokattu 12.01.2012 10:47:10)
kmh: Mmm, itse teen niin että naputan koskettimilla ensin basso+virveli ekalla pyhkäisyllä, pellit tokalla pyyhkäisyllä, ja kolmannella pyyhkäisyllä fillit - tämän jälkeen siivotaan jälkiä. Huomattavasti nopeampaa kuin isku kerrallaan ohjelmointi, ja saa ihmismäisempää jälkeäkin.

Ensin kiippareilla sisään ja sitten siivotan jäljet kvantisoimalla ne kohdalleen. :) No ei vaan, kyllähän se noin nopeampaa on, mutta mä en tykännyt ko. tyylistä. Ostin jopa sellaisen pienen padihäkkäränkin hommaa varten, mutta se toimi vielä huonommin. Pitäisi joskus varmaan viritellä olemassaolevia triggereitä varten joku systeemi, jolla saisi tarvittaessa paukuteltua kotona äänettömästi hommat nauhalle.
kmh
12.01.2012 11:00:12
Antti1: Ensin kiippareilla sisään ja sitten siivotan jäljet kvantisoimalla ne kohdalleen. :) No ei vaan, kyllähän se noin nopeampaa on, mutta mä en tykännyt ko. tyylistä. Ostin jopa sellaisen pienen padihäkkäränkin hommaa varten, mutta se toimi vielä huonommin. Pitäisi joskus varmaan viritellä olemassaolevia triggereitä varten joku systeemi, jolla saisi tarvittaessa paukuteltua kotona äänettömästi hommat nauhalle.

Itse käytän pädihäkkyrää rumpukapuloilla hakattuna. Sormilla en saanut ikinä sitä toimimaan kunnolla :)
bedlam
12.01.2012 12:40:38

kmh: Mmm, itse teen niin että naputan koskettimilla ensin basso+virveli ekalla pyhkäisyllä, pellit tokalla pyyhkäisyllä, ja kolmannella pyyhkäisyllä fillit - tämän jälkeen siivotaan jälkiä. Huomattavasti nopeampaa kuin isku kerrallaan ohjelmointi, ja saa ihmismäisempää jälkeäkin.

No juu, saattaa olla tietokoneella nopeampi noin. Mutta sen rumpukoneen kanssa saan kyllä taatusti nopeammin ja paremmin niin, että asettelen isku kerrallaan.
Hanok
13.01.2012 16:34:07
Hyvältä kuulostaa, eipä juuri valittamisen aihetta löydy. Laulajalle myös propsit.
Ronixis
13.01.2012 17:42:42

Hanok: Hyvältä kuulostaa, eipä juuri valittamisen aihetta löydy. Laulajalle myös propsit.

Kiitos! Laulaja on allekirjoittanut.
If ignorance is bliss, then knock the smile off my face.
JoeBroStout
14.01.2012 10:49:56
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä kun puhuit jossainvaiheessa stereoraidan leventäjästä niin onko se joku plugari vai mitä sillä tarkotat?
Antti1
14.01.2012 11:38:51
slasher: Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä kun puhuit jossainvaiheessa stereoraidan leventäjästä niin onko se joku plugari vai mitä sillä tarkotat?

Plugareitahan noi pääasiassa on. Monet ovat itseasiassa pohjimmiltaan pelkkiä viiveitä, joihin saattaa olla ympätty kylkeen muitakin ominaisuuksia. Saattavat toimia pieninä annoksina, mutta viiveillä on paha tapa muuttaa kuultua stereobalanssia kaiuttimien välillä. Tarkoittaen sitä, että näennäisen leventämisen seurauksena ääni keskittyy ihmiskorvan mielestä enemmän jompaankumpaan kanavaan ja aiemmin tuleva ääni vaikuttaa voimakkaammalta.
Lennu
14.01.2012 11:54:23

Antti1: Plugareitahan noi pääasiassa on. Monet ovat itseasiassa pohjimmiltaan pelkkiä viiveitä, joihin saattaa olla ympätty kylkeen muitakin ominaisuuksia. Saattavat toimia pieninä annoksina, mutta viiveillä on paha tapa muuttaa kuultua stereobalanssia kaiuttimien välillä. Tarkoittaen sitä, että näennäisen leventämisen seurauksena ääni keskittyy ihmiskorvan mielestä enemmän jompaankumpaan kanavaan ja aiemmin tuleva ääni vaikuttaa voimakkaammalta.

Tähän balanssiinhan niistä plugareista löytyy säätimet, säätää sitten niin, että tulee tasaisesti.
"Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen
Groovi
14.01.2012 12:40:34
Toimivin ja ehdottomasti parhaan kuuloinen stereoleventäjä löytyy Eventiden Ultra Harmonizerista. Se on myös monotettuna järkevän kuuloinen, toisin kuin nuo pelkkään viiveisiin ja vaiheisiin perustuvat stereo-plugarit. Tosin eipä sitä monosopivuutta juuri nykyään missään tapaa kuin ehkä jossain matkaradiossa.

Eventide tekee levennyksen siten, että ensin sisään tuleva monosignaali tuplataan, sen jälkeen toista signaalia micropitchataan ihan snadisti ylöspäin ja toista signaalia snadisti alaspäin. Sitten vaan otetaan ääni stereona ulos.

Että jos joku haluaa kokeilla tuollaisen toimivuutta, niin sen voi tehdä omassa softassa tuplaamalla vaikka lauluraidan ja tekemällä pitch-shiftit esimerkin mukaan molempiin raitoihin erikseen ja sitten vaan leikkii stereolevityksellä ja pitchauksen määrällä jne.jne.

Todella monessa varsinkin pop-rock genren biisissä kuulee käytettävän juuri tuollaista levennystä, useimmin siten että originaali lauluraita on keskellä monona ja nuo levennykset sitten sopivalla voluumilla ujutettuna alle.
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Antti1
14.01.2012 12:57:06
Groovi: Toimivin ja ehdottomasti parhaan kuuloinen stereoleventäjä löytyy Eventiden Ultra Harmonizerista...

Kiitoksia vinkistä, täytyypä pistää uusi metodi kokeilun alle.
Noisy
14.01.2012 12:58:07
Jos tuota Eventideä haluaa apinoida, niin hyvät ohjeet löytyy tuolta -> http://www.faderwear.com/guides/split_harmonizer.shtml
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)