Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 522 23 24 25 26399 400 401 402 403
ferodoz
10.01.2012 06:55:48

hollmi-5: Hö! Minun piti hissutella, kun rummut vuoti solistin mikkiin. Kattokaa laulajan hikistä nahkaa! Minun piti vetää tossa saunassa lainapuku päällä, kun vakiovermeet (sininen Osuma-liivipuku) oli jäänyt Joensuun Kimmeliin. Takki ei mahtunut kunnolla päälle ja kiristi hartioista ;) Vedä siinä sitten ilmavasti ja ilmeikkäästi... En kyllä muutenkaan paljoa kainaloita virppalyöntien välissä haistele ;)

Hah, oot selkeästi miettinyt vastauksen valmiiksi. :) Kai se kuitenkin on tärkeämpää että kuulostaa hyvältä. :P
"Muurarirabbi nyt, on matkalle lähtenyt, haravalla kaiveli hampaistaan, lehtiä oksia"
Lieto Pst
11.01.2012 16:36:08 (muokattu 12.01.2012 19:20:11)
Aekuinen Naenen
11.01.2012 17:41:38
hollmi-5: Väliin ääninäytettä minun ja koko bändi soitosta:

http://www.youtube.com/watch?v=1euDfOFW0hU

Nyt ollaan asian ytimessä! Loistavaa meininkiä, vaikka rumpali soittaa tosiaan kuten kirkon gospel-konsertissa.;) Tätä live-musiikki on parhaimmillaan, kappaleen tempo ja sitä myötä fiilis elää kun ei ole taustanauhoja, klikkiä yms turhuutta pilaamassa menoa.
Hanuriin
12.01.2012 09:50:32
http://www.mikseri.net/artists/finningtelligens/keski-ikainen/498298/

Ei klikkiä, ei mitään. Jotenkin hirveän paljon helpompi ja rennompi soittaa, kun vetää freestylenä!
Cimble
12.01.2012 09:52:58
hollmi-5: Hö! Minun piti hissutella, kun rummut vuoti solistin mikkiin. Kattokaa laulajan hikistä nahkaa! Minun piti vetää tossa saunassa lainapuku päällä, kun vakiovermeet (sininen Osuma-liivipuku) oli jäänyt Joensuun Kimmeliin. Takki ei mahtunut kunnolla päälle ja kiristi hartioista ;) Vedä siinä sitten ilmavasti ja ilmeikkäästi... En kyllä muutenkaan paljoa kainaloita virppalyöntien välissä haistele ;)

Hohoo! Hyvää vanhaa kunnon musaa Heepin hengessä tyylitajulla ja taustalaulutkin toimii. Hyvä bändi. Jos en ois nähny, niin äänen perusteella oisin voinu melkein veikata Sami Hintsasta laulajaks. Tosin Hintsanenhan on saakelin kova sepe laulamaan, vaikka ei tosin teidänkään vokalisti kovin kehno ole. :)

Ymmärrän kyllä sitäkin ongelmaa, jos rummut vuotaa muihin suihin, niin pakko vähän miettiä hiljempaa volaa. Mut tuo sinun meriselitys on oikeastaan melko loistava: "Minä nyt vähän silleen hissuttelin, mutta kattokaapa laulajan hikistä nahkaa." Onneksi ei ollu kahvia suussa mulla. ;)

Hyvin vedetty, ei siinä epäilystä. Mut oon joskus vänkyryyttäni kettuillu sulle napakkuuden ja visuaalisuuden vaimeudesta, eli nyt en jaksa toistaa. Ja se on myös makuasiakin, ilman että tarkoitan sellaista epätarkkaa Jussi69-kainalointia tai Keith Moon-mielenterveyskohtausta.

Ja ens kerralla jos puku kiristää, heitä se hitoille! Tuollaista musaa ei saisi edes rummuttaa puku päällä, ellei se ole tarkoituksellinen ylilyönti tai ellet ole Kuoppis. ;) Joopa joo, hyvin se ränttätänttäkin kuulostaa silti menevän.
Suklaapallo ei ole välttämättä geishakuula.
mukis
12.01.2012 20:36:01

ferodoz: Kuulostaa joo, ja laulajalla on melkoisen kiva raspi. Mutta mua nyppii toi Hollmin eleettömyys. Jotenkin rockmusiikkiin mun mielestä kuuluu rumpujenkin takana tietynlainen esiintyminen, mikä tästä puuttuu kokonaan. En moiti, kiinnitti vain huomiota.

Mä oon ihan eri mieltä. Mulle on ulkomusikaaliset seikat ihan se ja sama musiikinlajista riippumatta. Oikeastaan on vaan paljon parempi, jos bändi, tai soittaja on esim. genre- ym. odotuksiin verrattuna jotenkin epäortodoksisen näköinen. Toisaalta ei kliseinen habituskaan mitään meinaa. Soitto kertoo kaiken.
Cimble
13.01.2012 09:24:43 (muokattu 13.01.2012 09:39:43)
mukis: Mä oon ihan eri mieltä. Oikeastaan on vaan paljon parempi, jos bändi, tai soittaja on esim. genre- ym. odotuksiin verrattuna jotenkin epäortodoksisen näköinen. Toisaalta ei kliseinen habituskaan mitään meinaa. Soitto kertoo kaiken.

Notta toimii jos joku alkaa liikkua ja elehtiä kirkon jouluhartaudessa kuin nuori piripäinen Axl Rose? Ei se pelkkä laulu silloin kaikkea hyvää tai huonoa vaikutusta tee.

Mutta yleisesti vaikkapa rumpujen soittamisesta keikalla. Kyllä minusta musiikissa, soittamisessa ja laulamisessa se eläytyminenkin on melko tärkeää ja se näkymisen lisäksi kuuluu positiivisesti, jos soittaja on muutenkin riittävällä tasolla. Kaikki on tietysti yksilöitä ja tilanteet on tilanteita, mutta en yhtään vähättelisi ilmaisutavan merkitystä ja selvästi olemuksessa havaittavaa tunnevapautumista esiintymisen kokonaisuudessa. Esiintyminen on aina arvosteltavissa moniulotteisemmin ja studio- tai treenisoitto on erikseen. Tosin kyllähän "selvän ilmaisevat" soittajat ilmaisevat, eläytyvät ja fiilistelevät myös treeneissä ja studiossa.

Niin ja en oikeasti ota kantaa pukeutumiseen tai sellaiseen, vaan ilmaisuun tai eläytymiseen. Joku voi olla hyväkin eläytymättä yhtään ja olematta ollenkaan sen näköinen, että tulkitsee tai nauttii soitosta, jota julkisena esiintymisenä tarjoillaan yleisölle. Enkä eläytymisellä tarkoita mitään pakkoteatteria, vaan luonnollista avautumista intohimoa sisältävässä aktissa. :)

Mutta joo, makuasioitahan nämä myös. Mutta minusta useimmissa tapauksissa se ilmaisun elävyys ja kehollinenkin tulkinta ei ainakaan huononna lopputulosta, kuulostavuutta, visuaalisuutta ja koko esityksestä nautittavuutta. Päinvastoin, se lisää vaikuttavuutta ja vaikutusta, jos se on suht luonnollista. Tietty sellaiset yliampuvat pomppimiset ja kaahailut on naurettavia ja vievät voiman esitettävältä musiikilta. Jos sitä voimaa on.

En nyt keskitä tätä hollmiin, vaan ihan yleisellä tasolla, kun asia lähti tässä herättämään keskustelua.
ferodoz
13.01.2012 09:58:21

mukis: Mä oon ihan eri mieltä. Mulle on ulkomusikaaliset seikat ihan se ja sama musiikinlajista riippumatta. Oikeastaan on vaan paljon parempi, jos bändi, tai soittaja on esim. genre- ym. odotuksiin verrattuna jotenkin epäortodoksisen näköinen. Toisaalta ei kliseinen habituskaan mitään meinaa. Soitto kertoo kaiken.

Kuvittele vaikka AC/DC Olympiastadionin lavalle. Kaikki istuu lavan reunalla ja soittaa ihan v*tun tiukasti. Tai esimerkiksi suomen parhaaksi esiintyjäksi rankattu Mike Monroe. Mieti jos hän keikan aikana vain seisoisi, ja nojaisi mikkiständiin eikä liikkuisi muutakuin lavalle, ja lavalta pois.

Mutta jos tykkäät vain kuunnella sitä musiikkia livenä, niin mikäs siinä.
"Muurarirabbi nyt, on matkalle lähtenyt, haravalla kaiveli hampaistaan, lehtiä oksia"
timo.k
13.01.2012 12:00:51
Charlie Wattsilla se käsinousee ja kapulapyörii,sen ansiosta Rollarit vetää yleisöä :) Mie tykkään.
timo.k
13.01.2012 12:44:08
Eikös se sama muumio ole ollut alusta saakka;)Tässä vaan sitä,että noita tuulimyllyjä on kohta joka bändissä ,ja näkyy toisilla menenvän jo soiton edelle se heiluminen. Mut eihä siinä mitään jos meno maistuu.Eikä ole tarkoitus mitenkään halveerata,jokainen vetää tyylillään.
Velli
13.01.2012 13:51:24
timo.k: Tässä vaan sitä,että noita tuulimyllyjä on kohta joka bändissä ,ja näkyy toisilla menenvän jo soiton edelle se heiluminen.

Tuli tästä mieleen The Who-yhtyeen kitaristi Pete Tonwshendin kommentti aiheeseen liittyen:

"We never let the music get in the way of our stage act."

Guitar Player - June 1972
mukis
13.01.2012 13:59:21

ferodoz: Kuvittele vaikka AC/DC Olympiastadionin lavalle. Kaikki istuu lavan reunalla ja soittaa ihan v*tun tiukasti. Tai esimerkiksi suomen parhaaksi esiintyjäksi rankattu Mike Monroe. Mieti jos hän keikan aikana vain seisoisi, ja nojaisi mikkiständiin eikä liikkuisi muutakuin lavalle, ja lavalta pois.

Mutta jos tykkäät vain kuunnella sitä musiikkia livenä, niin mikäs siinä.

Siinäpä se just onkin mun kohdalla..

Stadionkeikoille en enää aio mennä - siinä meiningissä ei ole juuri mitään tekemistä musiikin kanssa, vaan kaiken muun sen sellaisen, josta en juuri välitä. Poikkeuksen tekisi tietysti Pink Floyd, ja siinäkin tapauksessa osallistuisin, vain kaiken muun paitsi musiikin vuoksi, ja jos saisin valita Floydin soittamaan johonkin intiimiin kuvainnollisesti savuiseen miljööseen istumaan lavan reunalla, valitsisin koska tahansa jälkimmäisen.

Jospa Mike Monroe kerrankin nojailisi siihen mikkiständiin, niin voisi ehkä harkita kuuntelevansa ;)

Ja edelleen, hyvä soittaminen vaatinee juurikin aina eläytymistä, mutta ei siihenkään mitään sääntöä taida olla, ja toisaalta kukin meistä eläytyy tyylillään.

Parhailla keikoilla joissa olen ollut on voinut ummistaa silmänsä, ja todeta: toivottavasti tää ei loppuis koskaan..
mukis
13.01.2012 14:06:21

Velli: Tuli tästä mieleen The Who-yhtyeen kitaristi Pete Tonwshendin kommentti aiheeseen liittyen:

"We never let the music get in the way of our stage act."

Guitar Player - June 1972

Kyllähän tuollaisella on ehdottomasti sijansa - historiassa. Nykyään on aika turha yrittää jotain stage actia, jota ei olis jo tehty. Olis paljon parempi keskittyä soittamiseen, ja etenkin siihen mitä soitetaan.
Weetoz
13.01.2012 14:43:16
Minusta tärkeintä on se, että soittajasta näkyy jollain tavalla se soitosta nauttiminen. Joillakin se voi olla tosi vähäeleistä fiilistelyä, joillakin hullua riehumista ja lopuilla sitten jotain siitä välistä. Kaikki toimii, kunhan se on aitoa. Sellanen teeskennelty ja etukäteen suunniteltu riehuminen toimii yleensä tosi huonosti, mutta sekään ei ole kuitenkaan niin paha turn off kuin se, jos soittaja näyttää siltä että sitä ei huvittaisi syystä tai toisesta olla siellä lavalla. Näitä tulee nähtyä valitettavan usein. Sillon se fiilis kuolee ihan totaalisesti, ja sen jälkeen on melko samantekevää miten hyvin soitto kulkee.
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
mukis
13.01.2012 19:23:57

Weetoz: Minusta tärkeintä on se, että soittajasta näkyy jollain tavalla se soitosta nauttiminen. Joillakin se voi olla tosi vähäeleistä fiilistelyä, joillakin hullua riehumista ja lopuilla sitten jotain siitä välistä. Kaikki toimii, kunhan se on aitoa. Sellanen teeskennelty ja etukäteen suunniteltu riehuminen toimii yleensä tosi huonosti, mutta sekään ei ole kuitenkaan niin paha turn off kuin se, jos soittaja näyttää siltä että sitä ei huvittaisi syystä tai toisesta olla siellä lavalla. Näitä tulee nähtyä valitettavan usein. Sillon se fiilis kuolee ihan totaalisesti, ja sen jälkeen on melko samantekevää miten hyvin soitto kulkee.

Pääsääntöisesti juuri näin, mutta on joitain poikkeustapauksiakin kuten herra nimelta Robert Fripp: äijä näyttää aina siltä että ei vois vähempää kiinnostaa, mutta melkoisia spektaakkeleita on ollut kuitenkin luomassa.
Cimble
13.01.2012 20:38:14
timo.k:Tässä vaan sitä,että noita tuulimyllyjä on kohta joka bändissä ,ja näkyy toisilla menenvän jo soiton edelle se heiluminen. Mut eihä siinä mitään jos meno maistuu.Eikä ole tarkoitus mitenkään halveerata,jokainen vetää tyylillään.

Itse ainakin korostin, että en puolusta mitään tuulimyllyilyä. Mutta sama täällä, ei halveerausta, vaan arvostelevaa osallistumista lajitovereiden toimintaan. Soittonsa ovat laittaneet arvosteluun. Ja kyllä, mulla on vähän kuitenkin näkemystä, kokemusta ja rohkeutta kertoa mielipiteeni. :) Joillakin on ehkä enemmän, mutta he tekevät sen mukaan.
hollmi-5
14.01.2012 00:00:25
Sen verran rohkenen kommentoida, että minä kyllä nautin soittamisesta todella paljon. Livesoitto on ihan parasta. Naamalta sitä ei saata lukea, mutta näin se vain on.
Soundit, piuhat ja kajarit.
ferodoz
14.01.2012 00:41:07

hollmi-5: Sen verran rohkenen kommentoida, että minä kyllä nautin soittamisesta todella paljon. Livesoitto on ihan parasta. Naamalta sitä ei saata lukea, mutta näin se vain on.

Juum, jos käsitit että kohdistin tämän suhun, niin käsitit väärin. :) Yleisesti ottaen puhuin esiintymisestä, en sinusta.
Weetoz
14.01.2012 11:35:28
hollmi-5: Sen verran rohkenen kommentoida, että minä kyllä nautin soittamisesta todella paljon. Livesoitto on ihan parasta. Naamalta sitä ei saata lukea, mutta näin se vain on.

Kyllä ton laittamasi pätkän perusteella sanoisin että se nauttiminen näkyy myös ulospäin. Eli laittasin sinut ehdottomasti tuohon vähäeleiseen, mutta hyvin toimivaan joukkoon.

Itelläni on sellanen ongelma, että vaikka nautinkin soittamisesta aina, niin keskittyminen meinaa aiheuttaa sellasen naamahalvauksen että se voi ulospäin näyttää välinpitämättömyydeltä. Pitäs yrittää tuohonkin asiaan jotenkin kiinnittää huomiota, mutta se on aikamoinen haaste kun on jo muutenkin ihan tarpeeksi asioita mihin pitäisi panostaa. Mutta eipä tämä homma ole muutenkaan koskaan mitään helppoa ollut. :)
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)