Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointi Mäkillä? GB + jotain??
1
Hanuriin
11.01.2012 13:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve, millä ilmaissoftalla kannattaa Mäkillä masteroida tai siis "masteroida"? Winkkarikoneella olen käyttänyt Goldwavea lopulliseen tasojen mahdollisimman korkealle nostamiseen ja miksauksen kompressointiin ja se on ollut kohtuukätevä siihen hommaan.
 
Nyt olen viimeistelemässä ekaa GB-projektiani ja hakusessa olisi joku samantapainen tai miksei ihan joku muukin ratkaisu viimeistelyyn.
 
Ehdotuksia?
 
Grugi
11.01.2012 14:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Terve, millä ilmaissoftalla kannattaa Mäkillä masteroida tai siis "masteroida"? Winkkarikoneella olen käyttänyt Goldwavea lopulliseen tasojen mahdollisimman korkealle nostamiseen ja miksauksen kompressointiin ja se on ollut kohtuukätevä siihen hommaan.
 
Nyt olen viimeistelemässä ekaa GB-projektiani ja hakusessa olisi joku samantapainen tai miksei ihan joku muukin ratkaisu viimeistelyyn.
 
Ehdotuksia?

 
Jos vaikka ihan sillä Garagebandillä.
 
http://blog.macformusicians.com/2010/07/13/mastering-in-garageband/
 
http://www.youtube.com/watch?v=wkuGJlfTnSw
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Hanuriin
11.01.2012 14:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Jos vaikka ihan sillä Garagebandillä.
 
http://blog.macformusicians.com/2010/07/13/mastering-in-garageband/
 
http://www.youtube.com/watch?v=wkuGJlfTnSw

 
Jaahas. Kai sit sillä. Oli vaan suomenkielisessä mäkissä jotkut termit vähän outoja tai jotain tai ajattelin muuten turhan vaikeasti. Kyllä se tästä.
 
Hanuriin
12.01.2012 11:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Jaahas. Kai sit sillä. Oli vaan suomenkielisessä mäkissä jotkut termit vähän outoja tai jotain tai ajattelin muuten turhan vaikeasti. Kyllä se tästä.
 
En tiedä, oliko vika vaan mussa vai missä, mutta mä tein sitten niin, että exporttasin Garagesta klippaamattoman jöötin ulos ja tätä oli sitten varaa Audacityssä kompressoida vielä vähän lytympään.
 
Mä tykkään masteroidessani nähdä aaltomuodon, että on vähän paremmin kartalla. GB:ssä on muuten hyvät mahdollisuudet säätää master-kanavan efektit ja semmoiset mutta olisko tuon lopullisen tasojen noston tosiaan pystynyt jotenkin tekemään GB:ssä suoraan?
 
Tämmönen siitä sitten tuli.
 
http://www.mikseri.net/artists/finningtelligens/keski-ikainen/498298/
 
kmh
12.01.2012 11:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aaltomuoto ei ole erityisen avulias masteroidessa - silmät kun ovat melko huonoja kuulemaan ongelmia.
 
Tasomittarit ja clippaus-indikaattorit taas ovat hyödyllisempiä.
 
Hanuriin
12.01.2012 12:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Aaltomuoto ei ole erityisen avulias masteroidessa - silmät kun ovat melko huonoja kuulemaan ongelmia.
 
Tasomittarit ja clippaus-indikaattorit taas ovat hyödyllisempiä.

 
Totta sinänsä, mutta kun minun prosessillani tuo lopullinen tasojen nosto on vaan ihan kompressointia yleensä, tässä vaiheessa kaikki efektit ja equt ym ovat pulkassa. Totta kai mä sen lopullisen version kuuntelenkin, mutta siitä aaltomuodosta näkee äkkiä, paljonko noin osapuilleen on varaa/syytä nostaa.
 
Mutta millä ohjelmalla te sitten masteroitte tai saako GB:stä jotenkin kätevästi esiin jotain, jolla vastaavan operaation tekisi? Mitä meinaat tässä yhteydessä tasomittareilla?
 
kmh
12.01.2012 12:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu ihan mitä tarkoittaa masteroinnilla. Useimmat tarkoittavat vain sitä että "saisiko pikkaisen kovemmalle", jolloin limiteri sopivilla asetuksilla on ihan hyvä työkalu.
 
Oikea masterointi CD:lle esimerkiksi vaatii huomattavasti enemmän, mutta jostain syystä tämä sanan merkitys on tyystin kadonnut.
 
Hanuriin
12.01.2012 12:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Riippuu ihan mitä tarkoittaa masteroinnilla. Useimmat tarkoittavat vain sitä että "saisiko pikkaisen kovemmalle", jolloin limiteri sopivilla asetuksilla on ihan hyvä työkalu.
 
Oikea masterointi CD:lle esimerkiksi vaatii huomattavasti enemmän, mutta jostain syystä tämä sanan merkitys on tyystin kadonnut.

 
Masterointi-termiä käytetään kyllä tosi "monipuolisesti". Siksi mä alkuperäisessä kysymyksessäni käytinkin termiä "masterointi".
 
Sekin vielä, että mä "masteroin" aina yhden kappaleen kerrallaan. Seuraavan siinä vaiheessa, kun saa sen valmiiksi :)
 
Mutta edelleen mitä sä meinasit niillä tasomittareilla?
 
kmh
12.01.2012 12:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VU-mittareita. Siis sellaisia, jotka näyttävät tasoja. Tasomittari :)
 
Hanuriin
12.01.2012 12:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: VU-mittareita. Siis sellaisia, jotka näyttävät tasoja. Tasomittari :)
 
Jaa joo. Onhan niissäkin puolensa, mutta aaltomuodosta näkee sekunnissa koko roskan ja mahdollisia ongelmakohtia voi sitten lähestyä mm. tasomittarit aseena. Lisäksi aaltomuoto tarjoaa ikäänkuin tiekartan: tässä ollaan nyt ja pitäisi sopivilla kompressoinneilla ja limitoinneilla saada koko roskasta "siisti sininen suorakaide" :) hieman karrikoiden.
 
kmh
12.01.2012 14:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, mä kun luulin että tavoitteena oli säilyttää edes jotain dynamiikkaa :S
 
JPQ
12.01.2012 15:53:26 (muokattu 12.01.2012 15:54:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kmh: Aaltomuoto ei ole erityisen avulias masteroidessa - silmät kun ovat melko huonoja kuulemaan ongelmia.
 
Tasomittarit ja clippaus-indikaattorit taas ovat hyödyllisempiä.

 
tooisaalta eräät ongelmat näkee muttei kuule. ja sen sanon että garageband on kyllä pelottavan hyvä. ja voi minkä trmpun (jos kilpailijoita säälisi) teki Logicin kanssa apple oikein tosissaan (siis vieläknn enempi) tuntuu käännytyksen ottavan nykyään.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Lennu
17.01.2012 21:27:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: tooisaalta eräät ongelmat näkee muttei kuule. ja sen sanon että garageband on kyllä pelottavan hyvä. ja voi minkä trmpun (jos kilpailijoita säälisi) teki Logicin kanssa apple oikein tosissaan (siis vieläknn enempi) tuntuu käännytyksen ottavan nykyään.
 
Jos niitä ei kuule, niin mitä väliä niillä on? Siis musassa.
 
- me ollaan b-osassa - miksi?
Antti1
17.01.2012 21:32:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Jos niitä ei kuule, niin mitä väliä niillä on? Siis musassa.
 
20dB:n boosti 15Hz:n kohdilla voi vähän rajoittaa käytettävissä olevaa kaistaa, jos pitäis saada masterin tasot kovalle. ;)
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Lennu
17.01.2012 22:20:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: 20dB:n boosti 15Hz:n kohdilla voi vähän rajoittaa käytettävissä olevaa kaistaa, jos pitäis saada masterin tasot kovalle. ;)
 
No mutta kun nehän on jo leikattu pois, kun niitä ei kuule.
 
- me ollaan b-osassa - miksi?
Kalmo
19.01.2012 17:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Jaa joo. Onhan niissäkin puolensa, mutta aaltomuodosta näkee sekunnissa koko roskan ja mahdollisia ongelmakohtia voi sitten lähestyä mm. tasomittarit aseena. Lisäksi aaltomuoto tarjoaa ikäänkuin tiekartan: tässä ollaan nyt ja pitäisi sopivilla kompressoinneilla ja limitoinneilla saada koko roskasta "siisti sininen suorakaide" :) hieman karrikoiden.
 
Jos on sellaiset monitorit ja tila, ettei alle 80-100 Hz äänten luotettava säätö onnistu korvakuulolta, niin graafisten EQ:den ja analyysiplugareiden (ilmainen Voxengo Span on ehdoton) käyristä oppii näkemään kohtalaisen hyvin, milloin homma toimii kotistudion ulkopuolisissakin laitteissa. Asiaa täytyy vain tietoisesti opiskella vertailemalla kaupallisten biisien käppyröihin jne. Alaäänet ovat se alue, missä harrastelija helpoiten menee metsään.
 
Har-Bal-plugari on kohtuuhintainen ja ihan järkyn hyvä, jos haluaa opetella kuullun soundin ja toistokäyrän vastaavuuksia. Sillä voi muuttaa oman biisin taajuskäyrän samanlaiseksi, kuin valitsemansa kaupallisen äänitteen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «