Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Englanniksi laulaminen
1 2
Singer22
09.01.2012 19:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten voisin opetella laulamaan hyvin englanniksi? Olen hyvä englannissa, mutta harjoitteluissa yleensä sanat menee miten sattuun ja sanon jotaki "akslkgaåsa,f" En osaa lausua niitä oikein, mutta osaan kirjoittaa sitä hyvin.
-Toni
 
jannu79
10.01.2012 10:36:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei kai se auta kun treenata niitä sanoja.
 
Laulun opettajan kanssa joskus aikoinaan käytiin kappaleen jokainen sana läpi ennen kuin alettiin edes laulamaan. Eli kuunnellaan miten se lausutaan ja sitten harjoitellaan. Sen jälkeen oon aina esim. osannu sanoa sanan "words" oikein. Sehän lausutaan oikeastaan että "wööds".
 
Netistä löytyy hyviä sivuja missä voi kuunnella sanojen pronunciation.
 
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
vesipeto
11.01.2012 11:48:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Singer22: Miten voisin opetella laulamaan hyvin englanniksi? Olen hyvä englannissa, mutta harjoitteluissa yleensä sanat menee miten sattuun ja sanon jotaki "akslkgaåsa,f" En osaa lausua niitä oikein, mutta osaan kirjoittaa sitä hyvin.
-Toni

 
Vaikka asun Englannissa, on Englanning lausuminen ja laulaminen ollut haasteellista pitkään. Ehkä isoin ongelma on ollut oppia kuulemaan ja tuottamaan erilaisia vokaaleja, joita ei Suomenkielessä ole. Esim jotain A:n ja Ö:n välimuotoja. Korkealle mentäessä vokaalit myös "tummenevat", joten koko homma on vähän hakemista.
 
Jos asia tosissaan kiinnostaa, niin tästä kirjasta voisi olla apua. Itselle ainakin on ollut.
http://www.amazon.com/Singing-Commu … ction/dp/0195311396/ref=pd_sim_b_13
 
Mikko L
11.01.2012 23:57:01 (muokattu 11.01.2012 23:57:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu79: Sen jälkeen oon aina esim. osannu sanoa sanan "words" oikein. Sehän lausutaan oikeastaan että "wööds".
 
Joo kuten vesipetokin sanoi niin suomalaiset ei osaa edes kuunnella tarkkaan kaikkia vokaaleita mitä englannin kielessä on. Tämä WORDS ei nyt kuulosta oikealta jos sanoo "wööds". Suomalainen töksäyttäisi tuon D:n liian terävästi kun taas tuossa sanassa se laulutaan tosi pehmeästi. Myöskään ÖÖ ei ole ihan oikein. Se on ennemminkin Ö joka taittuu Ä:hen lopussa. :)
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
jannu79
12.01.2012 10:55:43 (muokattu 12.01.2012 10:55:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.howjsay.com/index.php?word=words&submit=Submit
(äänet päälle)
 
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
zodoff
12.01.2012 12:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy osata antaa myös itselleen jonkun verran anteeksi, aksentista on hyvin vaikea "oppia" pois, ja sujuva puhuminen niin että englanti tai mikään kieli olisi kuin toinen äidinkieli vaatii kyllä helkkarin pitkän ajan. Tai no, jos on loistava aivokapasiteetti niinkuin sillä yhdellä kaverilla joka islannin opetteli viikossa, mutta juu...
 
Shit happens, sanoi koprofiili.
Kalmo
16.01.2012 22:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. Ja "Feisbuuk" on ruotsia, "feisbuk" englantia (oikeastaan "pisteeellisellä" uulla :o)).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikko L
19.01.2012 04:04:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti ottaen Suomessa kuulee todella paljon huonolla aksentilla laulavia tyyppejä. Näistä hyvä esimerkki: Sunrise Avenue ja sen laulajan oma keksimä R-kirjain. Täytyy myöntää että minulla vaihtuu radiokanava joka kerta kun kuulen sen.
 
Mun mielipide on että jos se englanti on niin vaikeaa ettei sitä osaa lausua kutakuinkin oikein niin eikö olisi yksinkertaisempi kertoa se oma asia ihan vaan suomeksi? Miksi kaikki haluaa laulaa englanniksi? Tuleeko siinä jotenkin enemmän rokkari olo kun vedetään englanniksi? Jollain tasolla yhdistän sen fanimeininkiin ja tottakai olen itse tässä asiassa ihan samanlainen.
 
Jos harkitsette että kummalla kielellä laulatte niin ajatelkaa asiaa toisinpäin. Kuvitelkaa että esim. joku saksalainen mongertaa suomea keskinkertaisesti. Vaikuttaako se ammattimaiselta?
 
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Johnson D
19.01.2012 15:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa on maailman tiukimmat rokkipoliisit mitä tulee englannin lausumiseen.
 
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
vesipeto
19.01.2012 19:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnson D: Suomessa on maailman tiukimmat rokkipoliisit mitä tulee englannin lausumiseen.
 
Totta. Me olemme liian ankaria itsellemme. Englanti on nykyään kansainvälinen kommunikointiväline ja ehkä voisimme olla vähän sallivampia sen suhteen, sillä jokaisen maan asukeilla on oma englannin aksenttinsa. Lopulta Englannin puhujia on paljon enemmän kuin natiiveja, joten kuka on enää oikeassa kuinka sitää PITÄÄ lausua :)
 
Kuitenkin jos tekee musaa Suomalaisille, niin miksi ei sitten Suomeksi? Tosin jos musa on rääkymistä, niin on aivan sama mitä huutelee, kun ei sitä kukaan kuitenkaan saa selvää.
 
Johnson D
20.01.2012 16:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari anekdoottia vielä:
Pyysin kaveriani (kotoisin Etelä-Lontoosta) kirjaamaan sanat ylös erään Walesilaisen bändin biisistä. Ei saanut tolkkua kuin osittain.
 
Netissä päivystävä rokkipoliisi kritisoi ekaa levyämme englannin lausumisesta. Myöhemmin olimme soittamassa erään liverpoolilaisen bändin kanssa, (ei SE bändi) ja kysyin englannin pojalta jonka tiesin omistavan meidän lätyn, että mitä mieltä se on lausumisesta. "Noooo problem! It's ok!" tuli vastaus.
 
Seuraavalla levyllä hieman tasoittelin konsonantteja. Vaikeempi on euro-pojan seurata biisin tarinaa, mutta kuulostaapa vittu amerikammalta!
 
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
Hurmeli
23.01.2012 14:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Yleisesti ottaen Suomessa kuulee todella paljon huonolla aksentilla laulavia tyyppejä. Näistä hyvä esimerkki: Sunrise Avenue ja sen laulajan oma keksimä R-kirjain. Täytyy myöntää että minulla vaihtuu radiokanava joka kerta kun kuulen sen.

 
Onhan näitä. Täytyy kuitenkin myös muistaa, että englantia puhutaan ympäri maailmaa ja mitä erilaisimmilla aksenteilla. Pohjoismaista löytyy paljon artisteja jotka laulavat omalla sekä englanninkielellä milloin millaisella aksentilla. Se ei aina ole paha juttu kunhan nyt englanti on noin perustasolla kunnossa.
 
Kalmo
02.02.2012 14:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnson D: Pari anekdoottia vielä:
Pyysin kaveriani (kotoisin Etelä-Lontoosta) kirjaamaan sanat ylös erään Walesilaisen bändin biisistä. Ei saanut tolkkua kuin osittain.

 
Joopa. Olen törmännyt usein vastaaviin tilanteisiin. On ihan tavallista, että äidinkielenään englantia puhuva ei saa toisen natiivin teksteistä minkäänlaista selvää.
Se on aika lohduttavaa.
 
Ehkäpä se noloin, mihin esim. suomalainen laulaja voi syyllistyä, on yrittää olla "liian cool ja cockney", eli tavallaan "yliääntää", jos ei kuitenkaan oikeasti osaa sitä slangia tai murretta, mitä mielestään jäljittelee.
 
Matalan profiilin lähestyminen ääntämiseen minimoi mielestäni säälittäväksi leimautumisen riskin :o).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
joku muu sikko
03.02.2012 13:05:41 (muokattu 03.02.2012 13:05:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnson D: Suomessa on maailman tiukimmat rokkipoliisit mitä tulee englannin lausumiseen.
 
Nii-in. Kyllä se Kreikassa kelpaa mutta kuvittelepa miltä se tankero enklanti kuulostaa jenkkien korvissa. Eiköhän se ole yksi suurin syy siihen miksi suomalaiset bändit ei siellä breikkaa.
 
Musiikki ei välttämättä ole hyvää vaikka se kuulostaisikin siltä.
Zieberheim
03.02.2012 16:07:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielipide on että jos se englanti on niin vaikeaa ettei sitä osaa lausua kutakuinkin oikein niin eikö olisi yksinkertaisempi kertoa se oma asia ihan vaan suomeksi?
 
Menee hieman ot:ksi ehkä, mutta ainaki omat motiivit englanniksi laulamiseen on se, että pienehkö ärrävika syö itseluottamusta suomeksi laulamiseen sen verran paljo, että englanniksi laulaminen on aina tuntunut helpommalta. Suomeksi lauleskelisin ehdottomasti mieluummin.
 
Jossain tällä palstalla annettiin joskus ohje, että englanniksi laulettaessa kannattaa hieman yliartikuloida, muuten lausuminen saattaa mennä epäselväksi mongerrukseksi. Myös tuo sanojen lausumisen googlaaminen toimii, vaikkakin helpompi ois ehkä tehdä sanoitukset sellasilla sanoilla, joita osaa myös varmasti käyttää ja lausua oikein.
 
http://www.soundcloud.com/dimtone
Singer22
23.02.2012 15:47:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Yleisesti ottaen Suomessa kuulee todella paljon huonolla aksentilla laulavia tyyppejä. Näistä hyvä esimerkki: Sunrise Avenue ja sen laulajan oma keksimä R-kirjain. Täytyy myöntää että minulla vaihtuu radiokanava joka kerta kun kuulen sen.
 
Mun mielipide on että jos se englanti on niin vaikeaa ettei sitä osaa lausua kutakuinkin oikein niin eikö olisi yksinkertaisempi kertoa se oma asia ihan vaan suomeksi? Miksi kaikki haluaa laulaa englanniksi? Tuleeko siinä jotenkin enemmän rokkari olo kun vedetään englanniksi? Jollain tasolla yhdistän sen fanimeininkiin ja tottakai olen itse tässä asiassa ihan samanlainen.
 
Jos harkitsette että kummalla kielellä laulatte niin ajatelkaa asiaa toisinpäin. Kuvitelkaa että esim. joku saksalainen mongertaa suomea keskinkertaisesti. Vaikuttaako se ammattimaiselta?
En yritä olla "cool" jos laulan englanniksi, englanti kuulostaa "paremmalta" ja tykkään siitä, ja en halua laulaa rokkia, ihan poppia, mutta kiitos vastauksista! :)
 
badcompany
24.02.2012 13:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Yleisesti ottaen Suomessa kuulee todella paljon huonolla aksentilla laulavia tyyppejä. Näistä hyvä esimerkki: Sunrise Avenue ja sen laulajan oma keksimä R-kirjain. Täytyy myöntää että minulla vaihtuu radiokanava joka kerta kun kuulen sen.
 
Mun mielipide on että jos se englanti on niin vaikeaa ettei sitä osaa lausua kutakuinkin oikein niin eikö olisi yksinkertaisempi kertoa se oma asia ihan vaan suomeksi? Miksi kaikki haluaa laulaa englanniksi? Tuleeko siinä jotenkin enemmän rokkari olo kun vedetään englanniksi? Jollain tasolla yhdistän sen fanimeininkiin ja tottakai olen itse tässä asiassa ihan samanlainen.
 
Jos harkitsette että kummalla kielellä laulatte niin ajatelkaa asiaa toisinpäin. Kuvitelkaa että esim. joku saksalainen mongertaa suomea keskinkertaisesti. Vaikuttaako se ammattimaiselta?

 
Ihme kun porukka ei ole ottanut Remun englantia puheenaiheeksi:)
 
Elbura
02.03.2012 02:33:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite tykkään kirjoittaa laulut englanniksi, sillä on jotenkin kivempi leikkiä. Tai se toimii eritavalla kuin kaunis suomenkielemme. Lyriikkani jotka eivät (suunnitelmien mukaan) päädy koskaan musiikkiini, kirjoitan suomeksi. Suomeksi laulaminen on kyllä kivempaa.
 
arppah8
09.03.2012 23:31:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

badcompany: Ihme kun porukka ei ole ottanut Remun englantia puheenaiheeksi:)
 
Miksi pitäisi? Lissun lässyn luupi luu, taidatkos rokkitekstiä paremmin tehdä?
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Ianuarius
10.03.2012 10:29:18 (muokattu 10.03.2012 10:29:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toikihan on vähän niinku korvan treenaamista, että oppii vaan kuuleen miten se joku vokaali lausutaan ja mitkä konsonantit on hiljasia ja miten paljon ne on pinnalla jne. Lisäksi joku kaveri selitti, että englantia lausutaan ihan eri kohassa päätä ku suomea (että englantia vedetään enemmä naamalla tms.) en tiiä sit paljonko siinä on perää.
 
Mulla auttaa se, että ajattelen ensin päässä miten haluan jonku jutun lausua ja sit vasta sanon/laulan sen... ihan samaanlaihin ku vireenki kanssa. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «