Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bogner Metropolis ja Hard Rock soundi
1
juini
08.01.2012 21:19:53 (muokattu 08.01.2012 22:50:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Itselläni on käynyt tuuri saada omistukseen Bogner Metropolis kombo (15w, 1x12 Greenback). Metropolis toimii a-luokassa 2 EL84-putkella (vrt. Vox ac-15). Saan läpitunkevat cleanit suoraan vahvistimesta ja AC/DC ja blues-säröosaston haen MI Audio Blues Boy -pedaalin avulla. Soundi on kirkas mutta toimiva.
 
Yritän saada aikaan Metropoliksella hard rock säröä. Hakemani soundimaailma löytyy vaivattomasti esim. Marshall Jubilee tai Hughes & Kettner Switchblade -vahvistinten lead-kanavilta. Metropoliksella en ole toistaiseksi päässyt lähellekään.
 
Omistan MI Audion Crunch Boxin. Soundi on väärällä tavalla liian kirkas. Kun tonea kääntä pois muuttuu soundi liian tumpuksi. Soundi paranee hieman, kun soittaa koko pedal boardin läpi, mikä leikkaa yläpäätä aavistuksen miellyttävämmin.
 
Kitaroina käytän Les Pauleja. Kirkkaammat kitarat tuskin toimivat ainakaan paremmin. Etuasteputkina on tällä hetkellä JJ:t. Soundi muuttui hieman paremmaksi, kun otin Tungsolit pois. Elementin pitäisi olla hyvin sisäänsoitettu. En ole vielä koittanut muita kaappeja. Voisiko elementin vaihtaminen auttaa ongelmaan?
 
Kokeilin säröjä myös Sansampin GT-2:lla. Ei toimi minulle. Kokeilin myös Big Muffin kaltaista fuzzia. Yllättäen soundi ei kuitenkaan ihan hard rockia ollut.
 
Käytän Metropoliksesta 3-voicing asetusta, joka on eniten keskiääninen. Muilla asetuksilla on entistä vaikeampaa saada rokkisäröä. Kertokaa, miten olette saaneet samantyylisiä vahvistimianne hevikäyttöön. Kiitos!
 
-J
 
E: kokeiltu on myös DS-1-tyylistä säröä sekä Line6 M-sarjan valikoimaa. Parhailta kuulostavat Tube Drive ja Tube Screamer mallinnukset. Eivät kuitenkaan tuota haluamaani soundia.
 
jumara
08.01.2012 23:48:42 (muokattu 08.01.2012 23:54:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Kertokaa, miten olette saaneet samantyylisiä vahvistimianne hevikäyttöön. Kiitos!
 
Helvetin huonosti.
 
Ensinnäkin, takaa avoin combo kera pienten ulkomittojen ei oikein ole paras konfiguraatio mättösoundien luomiselle. Kytkeminen takaa suljettuun mielellään varsin isoon lisäkaappiin saattaa auttaa, mut sellaista varten harvoin ostetaan pientä putiikkikomboa... Toisekseen, EL84-putket eivät ole paras vaihtoehto kovarokki-/metallisoundin metsästämiseen.
 
Varmaan kiva vahvistin, mutta ei mistään (fyysisestä) vahvistimesta saa ihan aikuisten oikeasti hyviä soundeja rautalangasta norjalaismetalliin. On pitänyt todeta tää jo monta kertaa näissä "mikä combo monipuoliseen puuhasteluun" -ketjuissa, mutta en ole jaksanut. Ulkomitoiltaan pieni 1xjotain tuumia -combo kera EL84-pääterööriparin går inte med hård rock, ainakaan silleen miten mä kyseisen konseptin ymmärrän. Mut tollainen styge on oikein jättekiva vaikkapa bluesin soittoon. Been there, done that. ;-)
 
P.S. Siedettäviin hård rock -soundeihin cover-olosuhteissa olen päässyt Marsun 18W- ja Koch Studiotone -combojen kanssa Fulltonen GT-500 -säröllä, sen kolmialueisella eq:lla on enempi säätövaraa.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Jucciz
09.01.2012 00:01:40 (muokattu 09.01.2012 00:09:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääsääntö pienten combojen kanssa on ehdottomasti tuo, minkä jumara jo kertoi. Tästäkin huolimatta mulla tulee heti mieleen ainakin yksi poikkeus sääntöön, nimittäin Budda Superdrive. Siitä sai yllättävän tanakat hard rock- ja jopa hevisoundit, vaikka kyseessä on takaa avoin 1x12"-combo ja vieläpä EL84-päätteellä. Toki se on fyysisiltä mitoiltaan jonkin verran isompi kuin kaikista pienimmät 1x12"-combot, mutta "pikkucombo" silti. Myös Bogner Duendella soitteli reipasta rokkia ihan mielellään. Eihän noistakaan toki kumpikaan botneosastolla yksinään jyrähdä samalla lailla kuin Marsun 4x12", mutta tärkeillä keskitaajuuksilla ja siitä ylöspäin molemmat tuuttasivat aivan uskottavasti. Basisti oli meidän bändissä muutenkin erikseen. ;)
 
Tässä jonkinlaista osviittaa Buddan särömaailmasta, kyseessä siis combon oma kaiutin mikitettynä:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/lp_modern_gaintest.mp3 (vahvistimen drive-säädin eri asennoissa)
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/dynamics_once_again.mp3 (vahvistimen drive täysillä, soundierot kitaran volume-potikalla)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jumara
09.01.2012 00:16:02 (muokattu 09.01.2012 00:17:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eihän noistakaan toki kumpikaan botneosastolla yksinään jyrähdä samalla lailla kuin Marsun 4x12", mutta tärkeillä keskitaajuuksilla ja siitä ylöspäin molemmat tuuttasivat aivan uskottavasti. Basisti oli meidän bändissä muutenkin erikseen. ;)
 
Kylkyl. Ehdottomasti olen (myöskin) sitä mieltä, että turha botne on, noh, turhaa eikä kuulu kitarasoundiin alkuunkaan. Mutta 1x12 -comboissa yleensä onkin hård rockin suhteen ongelmana se, että niiden konstruktio korostaa itsessään sellaista 700-1000 hZ kaistaa siinä missä closed 4x12 suhtautuu neutraalimmin, ehkä jopa scooppaa ko. taajuuksia. Jälkimmäinen taas on tunnetusti threadissa etsityn soundin kannalta suotuisa asia.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
juini
09.01.2012 13:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: Kylkyl...
 
Kiitos vastauksista tähän asti. Hieman tarkennusta vielä: tavoitetasona on siis ennemminkin siedettävä kuin jumalainen soundi ja nimenomaan cover-touhuihin. Vahvistin ei missään nimessä ole omimmillaan hard rock -soundiin.
 
Haluan uskoa, että voin saada riittävän hyvät soundit vahvistimen omasta kaiuttimesta. Bassot soittaa basisti ja vahvistin lähimikitetään. Paljonko elementtien määrällä on tässä kohtaa vaikutusta PA-soundiin?
 
Olen kokeillut myös eq-pedaalia särön jälkeen. Lievä skuuppaus tosiaan auttaa hieman. Hyvää soundista ei tule kuitenkaan.
 
Numb
09.01.2012 13:52:16 (muokattu 09.01.2012 13:53:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Hieman tarkennusta vielä: tavoitetasona on siis ennemminkin siedettävä kuin jumalainen soundi ja nimenomaan cover-touhuihin. Vahvistin ei missään nimessä ole omimmillaan hard rock -soundiin.
 
Hard rockissakin on monenlaista soundia. Mutta varmaan joku Marshall-in-a-box -tyyppinen voisi toimia. Mut näistä on hemmetin vaikea sanoa, kun nää on niin kuka-tykkää-mistäkin -juttuja.
 
Haluan uskoa, että voin saada riittävän hyvät soundit vahvistimen omasta kaiuttimesta.
 
Mä uskon kanssa, että saat. Pitää vain löytää se oikea palikka kitaran ja vahvistimen väliin - ja se voi olla pitkäkin prosessi. Mulla oli aikaisemmin Hiwatt, jossa on aivan älyttömän hieno puhdas soundi. Mutta sen edessä pyöri sitten iso liuta kaikenlaista lootaa, kun särösoundia haettiin.
 
Paljonko elementtien määrällä on tässä kohtaa vaikutusta PA-soundiin?
 
Eipä vaikuta elementtien määrä käytännössä mitenkään, jos yksi elementti vain mikitetään. Kaapin rakenne vaikuttaa enemmän, siis onko suljettu vai avoin komero.
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
Imper
09.01.2012 15:22:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos Marshall-henkinen isompi särö "riittää" niin suosittelen kokeileman ZVEXin Distortron-pedaalia tai T-REXin Mudhoney-pedaalia. Noi toimii mun mielestä parhaiten EL84-päätteelle isompaa säröä haettaessa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=avbOaNa5y64
http://www.youtube.com/watch?v=9ugHMAv7lRw
 
Sen on oppinut, että jos haluaa soittaa monipuolista musiikkia suht pienellä roudauksella ja säädöllä, niin kompromisseilta soundin suhteen ei voi välttyä.
 
Everyone is a per-son
juini
09.01.2012 19:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista. Haussa on todellakin enemmänkin Marshall-henkinen soundi kuin amerikan hevisoundi. Gainia pitäisi kuitenkin olla esim. perus 800:sta enemmän.
 
Olette siis ilmeisesti sitä mieltä, että kannattaa jatkaa marshall-in-a-box -pedaalien kokeilua. Crunch Box oli olevinaan paras ehdokkaista, kun näitä katsastin.
 
Numb
09.01.2012 19:45:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Olette siis ilmeisesti sitä mieltä, että kannattaa jatkaa marshall-in-a-box -pedaalien kokeilua. Crunch Box oli olevinaan paras ehdokkaista, kun näitä katsastin.
 
Vaikeita juttuja nämä soundin löytämiset... Parastahan tietty on, jos pääsee ostamatta testaamaan, mutta sehän ei välttämättä ota onnistuakseen.
 
Mulla jäi pitkän pyörityksen jälkeen lautaan Blackstar HT-Drive. Siitähän on myös Dual -versio. Mun mielestä oli vahvistimenomaista säröä, ja semmoista juuri olin hakemassa, ja gainia tuntui olevan, kun mulla oli namikka kello kasin tienoolla...
 
Radial Tonebonella on Hot British, josta on monet tykänneet.
 
Tuolla aiemmin jo mainittiin ZVex Distrortron. Semmoinenkin mulla oli, mutta ei jäänyt. Jotain tarkemmin määrittelemätöntä siitä puuttui. Monet siitäkin tykkäävät.
 
Ei muuta kuin sukellus intarvepin ihmeelliseen maailmaan, säröpedaaleja on hirmuiset määrät, ja joku niistä on varmaan se mitä haet. Mutta mikä...? :)
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
jumara
09.01.2012 21:56:32 (muokattu 09.01.2012 21:59:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Kiitos kommenteista. Haussa on todellakin enemmänkin Marshall-henkinen soundi kuin amerikan hevisoundi. Gainia pitäisi kuitenkin olla esim. perus 800:sta enemmän.
 
Ookkos kokeillu laittaa toista säröä, esim. sitä Crunch Boxia Blues Boyn jatkeeksi? Ei sen särön tarvii välttämättä tulla yhdestä purnukasta - pari miedompaa säröä, jotka "nivoutuvat" taajuuksiltaan, voivat yhdessä tuottaa hyvinkin maukkaan lopputuloksen.
 
Tota se oli 80-luvullakin. Soitettiin kahta overdrivea peräkkäin (esim. Adrian Smithillä kaksi TS:ia, Norumilla SD-1&OD-1), boostattiin JCM 800:sta overdrivella tai modattiiin vahvistimeen ylimääräinen säröaste. Samaa shittiä kaikki edellä mainitut: yhdistetään kaksi miedompaa säröä tavoitteena tiheä, runsas ja kompressoitunut särö.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
s151669
10.01.2012 19:59:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota tuota...
 
Eikös tuossa sun skenariossa kannattaisi hakea se Blues/Rock/AC/Dc -osasto vahvistimesta itsestään. Sopivassa määrin päätesärölle vaan. Puhtaat sitten kitaran volumepotikkaa pienemmälle kääntämällä tai kevyemmin soittelemalla. Toki puhtaat tulevat näin tehtynä vähän hiljempaa kuin säröt, mutta ainakin meidän ohjelmistossa puhtaita vaativat kappaleet/kohdat muutenkin vedetään hiljaisemmin.
 
Sitten vaan miedohkoa säröä tuohon valmiiksi säröisen vahvarin päälle, jolloin saadaan hevimmät soundit. Oma "Iron Maiden" -polkusimeni on Marshallin Bluesbreaker 2.
 
Resepti toimii ainakin 18W Marshall-kloonin kanssa - jossa on juurikin 2xEL84 päätteessä.
 
Antikitarasankari
Terry Pantheras
10.01.2012 22:31:55 (muokattu 10.01.2012 22:34:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös siellä Crunch Boxin sisällä ole presence-trimmeri? Itse tykkäsin ko. pedaalista mm. Framus Dragonin puhtaiden päälle, mutta eihän se tietenkään välttämättä Metron kanssa toimi samalla lailla. Varsinkin soundia värittävät pedaalit on yllättävän eri luontoisia eri vahvistimien kanssa.
 
Muox: itse sain a-luokan ja el84-päätteellä varustetusta laney lionheartista loistavat hard rock soundit fulltone fulldrive 2:lla
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
juini
11.01.2012 12:04:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon viestejä ja ehdotuksia, kiitos niistä. Seuraavassa muutamia kommentteja:
 
- Radialia testasin rinnan Crunch Boxin kanssa Musamaailman Bognerilla. En oikeastaan tykännyt kummastakaan. Radialista vielä vähemmän. Päätin antaa Crunch Boxille mahdollisuuden, koska jotain isosäröistä oli siihen hätään saatava
 
- Olin myös käsityksessä, että Crunch Boxissa on trimmeri. Avasin ja ei pistänyt heti silmään. Silloin kuvittelin, että kyseessä oli joku toinen versio pedaalista. Täytyykin katsoa vielä uudestaan
 
- Blackstar saattaisi tosiaan olla kokeilemisen arvoinen. Ainakin aikoinaan omistamani ht5 oli varsin tumma soundiltaan. Pedaali saattaisi olla oivallinen ylikirkkaan vahvistimen seurana
 
- Vahvistimen etuasteesta saa tarpeeksi säröä blues-soundeihin. Päätteen säröttäminen ei ole tarpeen (eikä mahdollista järjettömän äänenpaineen vuoksi). En halua ottaa kuitenkaan vahvistimesta säröä kuin marginaalisesti. Käytän sooloboostina eq-pedaalia, ja haluan, että volume nousee merkittävästi. Käytän säröpedaalien jälkeen kaikuja. Vahvistimessa ei ole efektilenkkiä. Olen lisäksi mieltynyt setappiin, jossa yksi piuha laudasta vahvisimeen riittää
 
- Asia joka vie soundia aavistuksen toivottavaan suuntaan on snadi delay, joka ikään kuin pehmentää kovaa trebleä ja tuo hitusen kaivattua isoutta soundiin
 
Durty
11.01.2012 22:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^ Pitikin juuri ehdottaa Blackstarin HT-Dualia.
 
BoNey
12.01.2012 09:46:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carl Martin Plexitonea kannattaa myös testata. Ei ole kyllä mitään hajua miten toimii kyseisen vahvistimen kanssa, mutta omien kokemusten perusteella erittäin hyvä pedaali brittityyppiseen särösaundiin. Tässä joku demo youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY
 
oamkbonor
14.01.2012 09:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko paras ratkaisu hankkia jo hyväksi toteamasi Marshall Jubilee tai Hughes & Kettner Switchblade?
 
juini
15.01.2012 09:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Olisiko paras ratkaisu hankkia jo hyväksi toteamasi Marshall Jubilee tai Hughes & Kettner Switchblade?
 
...tai moni muu vahvistin, josta tuonhenkisen soundin saa kädenkäänteessä? Varmasti tuo olisi hyvä ratkaisu. Ajattelin kuitenkin yhdellä vahvistimella ja pedaalilaudalla pärjätä. Kenties kokeilen kuitenkin el34-päätteellä toimivaa 1-kanavaista vahvistinta. Ostotarjouksia Bognerista saa esittää.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «