Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaristien akustiikkaratkaisut kotona
1 2
Vladi
10.01.2012 12:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
En varmasti ole ainoa, joka soittelee "ylimitoitetuilla" kamoilla kotonaan. Mitä nyt olen omakuvia katsellut, niin sieltä löytyy 4x12:sta kaappia nahkasohvan vierestä ja ties mitä. Itselläni on samat käytössä niin kotona kuin keikalla, varsinkaan kun ei ole vakituista kokoonpanoa/bändikämppää.
 
Olen onnistunut saamaan varsin hyviä soundeja kotioloissakin, varsinkin tässä uudessa kerrostaloasunnossa, jossa pystyy soittamaan yllättävänkin kovaa. Tai sitten naapurini ovat kuuroja. Ainoaksi ongelmaksi on muodostunut olohuoneen ja makkarin välissä oleva kiprokkiseinä, jota vasten kitarakamani ovat. Kaappina on käytössä Mesan Rectifier 2x12, joka puskee muutenkin tuntuvasti bassoa, mutta tuon seinän vieressä homma tuntuu karkaavan potenssiin neljä. Eron huomaa varsinkin, kun soittelee samoilla kamoilla muualla ja tuo ne sitten takaisin tänne. Soundi menee todella tukkoon tai sitten bassoa pitää vähentää niin paljon, että äänestä katoaa kaikki potku. Jos kaappia siirtää metrin seinästä, ongelmaa ei ole. Tällöin se vain on ikävästi kulkureitillä. Myöskään kamojen siirto muualle huoneessa ei onnistu.
 
Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Pitäisikö kaapin taakse lätkäistä vaikka pala akustiikkalevyä tai ympäröidä se tyynyillä? Oletteko tehneet asuntoihinne jotain äänenlaatua parantavia kikkoja?
 
-Vladi
hallu
10.01.2012 13:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itse olen miettinyt, että vuoraisin soitto/työhuoneen akustisointilevyillä ja bassoansoilla, mutta intoa on hiukan laskenut kun olen katsellut niiden hintoja (maksais varmaan monta tonnia koko kämppä niillä vuorata). Toistaiseksi olen siis tyytynyt laittamaan paksut ja raskaat ikkunaverhot ja painavia mattoja lattialle ja ryijyjä seinälle, jotka eivät ole sen enempää allergiaystävällisä kuin eleganttejakaan, mutta jälkikaiuntaa ne sentään hukan syövät vaikkakaan eivät niin tehokkaasti kuin toivoisin akustisointilevyjen sitä jälkikaiuntaa vähentävän. Jos olisi itsellä mitään tajua akustiikasta niin niitä levyjä voisi asentaa vain sellaisiin kohtiin missä ne ovat merkityksellisiä (lattia ja katto kai ovat aika kriittisiä läkikaiunnan hallinnassa eli voisihan niillä kokeeksi vuorata vain katon).
 
Kaikkein tehokkain keino tähän mennessä on ollut korvakuulokkeet, jotka ovat olleet Fneder BluesDevillen kanssakin yllättävän hyväsaundinen ratkaisu, mutta sehän riippuu lopulta kuinka hyvä kaiutinsimulointi on siinä keinokuormassa jota käyttää.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
PJS
10.01.2012 13:57:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon soitellu himassa seuraavalla yhdistelmällä melkolailla hyvin saundein, oikealla 50w putkivahvistimella ja naapureita/puolisoa häiritsemättä.
 
Vahvistin--->Keinokuorma---lineout--->Tietokoneelta kaappimallinnos--->Luurit.
 
Hyvin toimii ja plussana on äänitysmahdollisuus, metronomi, ylimääräiset efektit, taustamusan/kitaravolan tasojen säätö samasta paikasta yms...
 
Peace!
Entropia666
10.01.2012 15:04:53 (muokattu 10.01.2012 17:05:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 100w putkimarsu ja 412-kaappi omassa yksiössä. :D
Volume ykkösellä ja MXR:n eq loopissa ja siitä vedette vaimennusta. Kyllä sillä ihan ok soundit lähtee, mutta omimmillaan toi härveli ois jossain kutosella. Iltasella soittelen koneen kautta Guitar Rig 4 kautta mallintavilla. Ihan säädyllisiä soundeja niistäkin.
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
Karvamammutti
10.01.2012 16:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie käytän Marsua kotosalla kans. JVM205. Hyvin toimii kerrostalossa, kun saa vedettyä kaiutinsimulaation kanssa lineoutista mikseriin. Soundi ei näin keinoteltuna ole ihan parasta mutta hyvin sillä pärjäilee. Päiväsaikaan jos soittelen, niin sitten ihan suoraan kaapin kautta pihalle, soundi paranee hiukan sillä. Treeniksellähän se on parhaimmillaan.
 
Ba-dumm-ptsihh! The Eastwood
Celeb
10.01.2012 17:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut minkälaisia akustointiratkaisuja teil on käytössä? :)
 
ReBeat
10.01.2012 17:52:24 (muokattu 10.01.2012 17:52:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkietusta & päätettä taikka sitten putkinuppia kurmuutetaan täällä näin että
 
Vahvistinosasto ---> Palmer PGA-05 (jonka perässä marsun keinokuorma, pelkästään kuormana) ---> Sony DPS-V77 ("amp sim" asetuksia, jotka on käytännössä pelkkää equtusta) ---> Eventide Eclipse (bandpass filter) ---> mahdollisia efektejä (kaikua tms.) ---> tietokoneelle ja luureihin.
 
vänkylä
10.01.2012 17:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Celeb: Mut minkälaisia akustointiratkaisuja teil on käytössä? :)
 
Akka pihalle.
 
RamoQ
10.01.2012 18:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vänkylä: Akka pihalle.
 
Suosittelen, samalla häviää soundista semmonen valittava honotus.
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Leri
10.01.2012 18:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs sitte ongitaan blues elämään, jos eukko ei kimitä jatkuvasti vieressä.
 
RamoQ
10.01.2012 18:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leri: Mistäs sitte ongitaan blues elämään, jos eukko ei kimitä jatkuvasti vieressä.
 
No sitten lauletaan siitä kun ei ole eukkoa.
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Vladi
10.01.2012 19:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitushan oli tosiaan herättää keskustelua kodin mahdollisista akustoinneista, ei siitä, millä kamoilla ihmiset soittelee kotona. Ongelmana kun eivät ole soittokamat, vaan tilat. :)
trih
10.01.2012 19:35:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos bassoa (kuminaahuminaa) haluaa vaimentaa niin sitten kaappi kauas kyprokseinästä ja irti lattiasta. Nosta kaappi jollekin jakkaralle keskelle huonetta korvien tasolle. Jos vaikka joku halpa ns pc-tuoli niin sitä olisi helppo rullata eri paikkoihin soundia etsiessä.
 
Sisustuselementtinä ei tosin toimi.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Antti1
10.01.2012 19:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Jos bassoa (kuminaahuminaa) haluaa vaimentaa niin sitten kaappi kauas kyprokseinästä ja irti lattiasta. Nosta kaappi jollekin jakkaralle keskelle huonetta korvien tasolle. Jos vaikka joku halpa ns pc-tuoli niin sitä olisi helppo rullata eri paikkoihin soundia etsiessä.
 
Sisustuselementtinä ei tosin toimi.

 
Kaikki istuimesta alkaen irti ja pulteilla kiinni sopiva pohjalevy vahvaria tukemaan. Ei näytä ihan niin rujolta enää sen jälkeen.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
hallu
10.01.2012 20:42:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaanpas tätä ketjua hiukan ja kysäisen. Olen itse tuumaillut, että laittais tuon kombon makaamaan selälleen tai ainakin lähes tulkoon. Jonkinlainen tuki toki niin, että ilma pääsee kiertämään vahvistimeen. Sitten laittaisi jonkinlaisen akustiikkalevysermin suunnilleen vastapäätä kaiutinkartioita muutaman metrin päähän (käytännössä kattoon). Mitäpä sanotte onnistuuko tällainen? vahvistin olisi irti lattiasta (vaimenisi vähän ne alapään kuminat), vahvistimen käyttöpaneeli, joka on siis siinä vahvistimen päällä, tulisi hiukan käytännöllisemmin soittajaa kohti, selviäisi rajallisella akustiikkalevymäärällä kun ei koko kämppää niillä vuoraisi. Miten kaiuttimet toimivat ylöspäin tai yläviistoon? nehän on kai kuitenkin suunniteltu toimimaan pystyssä eli yhdeksänkymmenen asteen kulmassa maan vetovoimaan nähden. No joka tapauksessa ajattelin että johonkin telineeseen tuon vahvistimen laittaisin irti lattiasta. Kaupasta ostettavat vahvistintelineet ovat vain aika kalliita, mutta äkkiäkös tuommoisen värkkää itse.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Krice
10.01.2012 22:52:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tarkoitushan oli tosiaan herättää keskustelua kodin mahdollisista akustoinneista, ei siitä, millä kamoilla ihmiset soittelee kotona. Ongelmana kun eivät ole soittokamat, vaan tilat. :)
 
Niin, ongelmahan ei siis ole 100W putkivahvistimessa ja 4x12 kaapissa, jota soitetaan täysillä parin neliön huoneessa, vaan kyseisen tilan akustoinnissa.
 
Vladi
10.01.2012 22:55:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Niin, ongelmahan ei siis ole 100W putkivahvistimessa ja 4x12 kaapissa, jota soitetaan täysillä parin neliön huoneessa, vaan kyseisen tilan akustoinnissa.
 
Kiitos panoksestasi ketjuun. Varmasti kivaa ymmärtää tahallaan väärin ja kirjoittaa näin oivaltava ja naseva kommentti vastaukseksi.
Krice
10.01.2012 23:06:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Kiitos panoksestasi ketjuun. Varmasti kivaa ymmärtää tahallaan väärin ja kirjoittaa näin oivaltava ja naseva kommentti vastaukseksi.
 
Aloitusviestistä tulee mieleen, että äänenpaineet on naurettavat tilan kokoon nähden. Jos musiikkia kuuntelee ja soittaa oikealla voimakkuudella ja välineillä huoneen kokoisessa tilassa niin mitään akustiikkaongelmia ei ole. Ellei sitten ole tyyliin joku hifisti.
 
Vladi
10.01.2012 23:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Aloitusviestistä tulee mieleen, että äänenpaineet on naurettavat tilan kokoon nähden. Jos musiikkia kuuntelee ja soittaa oikealla voimakkuudella ja välineillä huoneen kokoisessa tilassa niin mitään akustiikkaongelmia ei ole. Ellei sitten ole tyyliin joku hifisti.
 
Mitähän sinä taas vaihteeks horiset? Mainitsen aloitusviestissä, että tässä kerrostalossa pystyy soittamaan yllättävänkin lujaa. Tarkoittaa sitä, että ei tarvitse ihan kuiskausvolalla soitella, vaan kuulee oikeasti hieman jo sitä vahvistintakin. Ei tässä mistään suurista äänenpaineista ole kyse. Sitäpaitsi tuossa aloitusviestissähän selvästi ilmaisen, että ongelmaa ei ole, kun vahvarin siirtää metrin irti seinästä. Kun sen siirtää takaisin, bassotus palaa taas. Mikä muu tämä mielestäsi on, kuin akustiikkaongelma?
oiva tumpeloinen
10.01.2012 23:16:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on varmaan siinä kaapissa renkaat mukana? Tai ainakin uusissa tulee, niin oletan siltä pohjalta. Onko täysin poissuljettu vaihtoehto, jos sitä vähän vetää ulos, kun alkaa soittamaan? Ymmärrän toki, ettei se välttämättä voi pitkiä aikoja seistä, mutta vähänkin saattaisi auttaa, mikäli takana olevaa seinää vähän operoisi. Joku paksu ryijy tms. siihen voisi tehdä tempun yhdistettynä tuohon pieneen siirtoon. Bassoansatkin voisi olla ihan jees, mutta mä olen ainakin sen verran tyhmä, että mun on vaikea kuvitella semmoisen toimivuutta kotiolosuhteissa. Lähinnä sisustuselementtinä toimimisena.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «