Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 526 27 28 29 3044 45 46 47 48
baron
14.12.2011 08:36:31 (muokattu 14.12.2011 08:52:59)

komero: Kaikki muut sävelet kävisi mollipentatoniseen paitsi juuri tuo 13. Se viittaa vahvasti dooriseen. Voisi kai tuossa periaatteessa olla myös kyseessä harmonisen mollin 4. moodi ("doorinen #4", "lyydinen doorinen", onko tuolla joku nimi?).

Dorian #4, Dorian #11, Lydian b3,b7.

Jos sitä haetaan niin tuo #4/#11 pitäisi olla sointumerkinnässä eli
Em13#11
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
komero
14.12.2011 09:11:45
baron: Dorian #4, Dorian #11, Lydian b3,b7.

Jos sitä haetaan niin tuo #4/#11 pitäisi olla sointumerkinnässä eli
Em13#11

Joo toki, meinasin vain, että tuon soinnun (Em13) kohdalla asteikko voisi olla tuo doorinen #4 jossain kontekstissa. Toki silloinkin se olisi hyvä ilmaista vaikka sävellaji puoltaisikin #11:sta.
Zeeboo
14.12.2011 10:03:18
komero: Joo toki, meinasin vain, että tuon soinnun (Em13) kohdalla asteikko voisi olla tuo doorinen #4 jossain kontekstissa. Toki silloinkin se olisi hyvä ilmaista vaikka sävellaji puoltaisikin #11:sta.

Kyllä. Kaikkia imrovisoinnissa tai sävelletyssä melodiassa käytettyjä ääniä ei suinkaan tarvitse ilmaista sointumerkissä.
Kyseiseen soinnun kaveriksi istuu aivan täyttä päätä vaikka blues-asteikko, josta tuo #4/ #11 löytyy (enharmonisesti). Kromaattinen asteikko käy kaikkiin sointuihin, eikä varmaan kukaan halua kaikkien äänien funktioita sointuun merkittäväksi...
White men can't Monk
baron
14.12.2011 10:49:59 (muokattu 14.12.2011 10:53:47)

Zeeboo: Kyllä. Kaikkia imrovisoinnissa tai sävelletyssä melodiassa käytettyjä ääniä ei suinkaan tarvitse ilmaista sointumerkissä.

Mun teoriamaikat on opettaneet käsitteen "soinnun läheisin asteikko" jota käytetään teoreettisessa analyysissa.
Kokonaan toinen asia käytetäänkö sitä käytännön soittotilanteessa.
Käyttämällä soinnulle "kaukaista/ei läheistä" asteikkoa saadaan jännitettä joka sitten voidaan purkaa palaamalla läheiseen asteikkoon.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
14.12.2011 11:14:12
Tämä ei ole teoriapalsta! Täällä on enimmäkseen kitaristeja ;)
(Haa, pääsinpäs tökkäämään tällä =D)
White men can't Monk
komero
15.12.2011 11:40:02
baron: Mun teoriamaikat on opettaneet käsitteen "soinnun läheisin asteikko" jota käytetään teoreettisessa analyysissa.
Kokonaan toinen asia käytetäänkö sitä käytännön soittotilanteessa.
Käyttämällä soinnulle "kaukaista/ei läheistä" asteikkoa saadaan jännitettä joka sitten voidaan purkaa palaamalla läheiseen asteikkoon.

Totta tuokin. Se mitä minä hain, oli se, että se "soinnun läheisin asteikko" voisi olla jossain tilanteessa se doorinen #4. Tai kyseessähän olisi silloin varmaankin "soinnun läheisin asteikko kappaleen sävellaji huomioon ottaen".
Ahti Tuumiainen
09.01.2012 15:24:19
No mikäs tämä on?

2
0
2
3
2
x

Itse ajattelin, että voisi olla H12-5(no 3.)
baron
09.01.2012 15:47:32 (muokattu 09.01.2012 16:01:40)

Ahti Tuumiainen:Itse ajattelin, että voisi olla H12-5(no 3.)

Taas sillä oletuksella että onnistuin tulkitsemaan kitaran sävelet oikein:
F(b5)addb9

Vois se myös olla F#mmaj11 josta kvintti ja nooni puuttuu (F#mmaj11no9no5 tai F#mmaj7add11no5)

(Nyrkkisääntö on että kun etsitään säveljoukolle soinnun nimeä niin yritetään löytää sieltä terssi ja septimi ja se se on ja muut sävelet ovat sitten lisäsäveliä, joko muunnettuja tai muuntamattomia)
Ahti Tuumiainen
09.01.2012 18:31:45 (muokattu 09.01.2012 18:31:59)
Eikö tuo sitten voisi olla mikään H-pohjainen sointu? Kun aattelin että se olisi vähän niinkuin H7, mutta alennetulla kvintillä. Mutta 12. sävel ei kuitenkaan ole alennettu.
Tonski
09.01.2012 19:22:00

Ahti Tuumiainen: Eikö tuo sitten voisi olla mikään H-pohjainen sointu? Kun aattelin että se olisi vähän niinkuin H7, mutta alennetulla kvintillä. Mutta 12. sävel ei kuitenkaan ole alennettu.

Ei jotenkin tunnu järkevältä.. Jos miettis vaikka et siinä on h,f,a ja ges/fis eiks, niin jos tulkitsisit alennetun kvintin siihen (eli fis -> f) niin oikeastaan toi e-kielen kakkosvälistä löytyvä fissälle enharmoninen nuotti pitäs diatonisesti tulkita joksikin tuplavähennetyksi sekstiksi tai jotain, sillä duodesimi on siis käytännössä kvintille ekvivalentti sävel ja siten tuntuu vähän oudolta merkitä esmes jotain 12b5 tai muuta puhumattakaan siitä, ettei ainakaan itelle oo koskaan tullut mitään vastaavanlaista merkintää nuoteissa vastaan. Se nyt ei tietty kerro mitään etten minä sitä oo ikinä nähnyt, merkintätapojahan on vaikka miten paljon merkitsijästä riippuen, mutten itse ainakaan ole missään oppilaitoksissa koskaan saanu opetusta tuosta 12-merkintätavasta :D Tuommosenaan aika hankala saada mitään minimalistista sointumerkintää, jos tietäis esmes vaikkapa yhden lisäsävelen bassolta täydentämään tuota johonkin suuntaan niin ehkä merkinnän saisi nätimmäksi. Äkkiseltään tulis noista sävelistä mieleen jotain joka merkkais esmes H:lle lyydistä dominanttia eli 13#11-sointuun perustuvaa moodia, mikä taitas mennä tyyliin h, cis, dis, eis, fis, gis, a joista ottamalla h, eis, fis ja a saadaan jotain moodia mukailevaa, siis terssiä vaille H7add#11(vai merkitäänkö tätä sitten simppelisti vaan H7#11, joku H9#11omit3 tuntuu vähän järettömältä, toisaalta paha tuosta on mitään olettaa terssinkään suhteen suuri vai pieni... just tästä jos terssi tulis vaikkapa bassosta, niin sointu täydentyis ja ilmenis terssikäännöksenä)

Jos miettii, että noi sävelet olit joidenkin tuplavähennysten tms. välttämiseksi h, eis, fis ja a, niin ainakin tällä logiikalla em. veikkaus olis jokseekin oikeutettu. Asteikko ois sit lähinnä jotain 1, x, x, #4 ,5 ,x ,b7, toisaalta tohon kävis myös esmes harm.mollin neljäs..

Notta näin.. En taas tiedä ottaako tuosta mitään selvää, mutta on pirulainen tulkittavaksi soinnuksi ilman kontekstia :D
sustain65
09.01.2012 20:07:05
Eipä näemmä tämäkään sovellus osaa ehdottaa tuolle mitään nimeä.
http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
Zeeboo
09.01.2012 20:21:46
Tonski: Ei jotenkin tunnu järkevältä.. .

Eikä just kuulostakaan. Siis tuo sointu.
White men can't Monk
Ahti Tuumiainen
09.01.2012 20:39:01
Niin, kun mun mielestä vaan kuulostaa makeelta, jos soittaa ensin tuon ja sitten se ikäänkuin purkautuu E-molliin. Eli siinä on ideana, että se on periaatteessa H7, mutta duuriterssin sijaan e.hen mennäänkin ikäänkuin laskeutuen F.stä. Tai F#b.stä?
baron
09.01.2012 21:25:14 (muokattu 09.01.2012 21:36:13)

Ahti Tuumiainen: Eikö tuo sitten voisi olla mikään H-pohjainen sointu? Kun aattelin että se olisi vähän niinkuin H7, mutta alennetulla kvintillä. Mutta 12. sävel ei kuitenkaan ole alennettu.

Kyllähän siitä H-pohjaisen soinnun saa ja helpostikin:
H7add#11no3

Mutta kun soinnussa terssi on tärkeä!
(Edit: Puhutaanhan samaa kieltä: Oon löytänyt sävelet H F A F#)
Edit2: Jos joku etsii tuolle soinnulle asteikkoa niin sehän on ilmiselvä H-overtone (eli Backlundin suomennoksena "yliääniasteikko"! Eli melodisen mollin neljäs eli lyydinen dominantti, Tonski taisi tarjotakin sitä jo aiemmin)
Ahti Tuumiainen
09.01.2012 21:43:07 (muokattu 09.01.2012 21:44:10)
Hyvä, kiitos!

Ja tuossa on just se ideana, että terssi on ikään kuin korvattu alennetulla kvintillä(koska se menis siitä sitten E-molliin).

Tämä on nimittäin jatsia. Eli käytännössä kitara soittaisi normaalin H7-soinnun, ja basisti soittaisi sinne sen F.n.

Olen opiskellut jazz-teoriaa.
baron
09.01.2012 21:45:15 (muokattu 09.01.2012 22:10:58)

Ahti Tuumiainen: Hyvä, kiitos!

Ja tuossa on just se ideana, että terssi on ikään kuin korvattu alennetulla kvintillä(koska se menis siitä sitten E-molliin).

Tämä on nimittäin jatsia. Eli käytännössä kitara soittaisi normaalin H7-soinnun, ja basisti soittaisi sinne sen F.n.

Helpoin tapa merkitä se on H7/F. Kauttasoinnun (slash chord) bassona voidaan käyttää joko sointuun kuuluvaa tai sointuun kuulumatonta säveltä!

Olen opiskellut jazz-teoriaa.

Jos soinnussa on puhdas kvintti, siinä ei voi olla vähennettyä kvinttiä lisäksi, se on #11! Kantsii jatkaa opiskelua:-)

Mut mäkin oon opiskellut:-) Tiedätkö mitä mä tekisin: Mä korvaisin sen H7:n tritonuskorvauksella eli sijaisdominantilla eli F7b9 ja sillä saisin sen kromaattisen laskun Em-sointuun!
Zeeboo
09.01.2012 22:09:32 (muokattu 09.01.2012 22:13:53)
baron: Helpoin tapa merkitä se on H7/F....

Jos tuosta H, F, A, B, F# (enh) rakentaa H7 pohjilta slash-sointua, niin pitäisi vissiin terssin puuttuminen merkata. Just sen puuttuminen määrittää tässä soinnun luonnetta.

Tuosta ryppäästä kun muuttaa ylimmän äänen e:ksi, niin soi jo aika nätisti (imho), samaten purkaus Em:lle ei ole ihan niin kulmikas (taas vaan mun mielestä).

E:
baron: Tiedätkö mitä mä tekisin: Mä korvaisin sen H7:n tritonuskorvauksella eli sijaisdominantilla eli F7b9 ja sillä saisin sen kromaattisen laskun Em-sointuun!

Tai sitten tilanteesta riippuen vaikka Fmaj7b5:llä ;)
White men can't Monk
baron
09.01.2012 22:13:14 (muokattu 09.01.2012 23:09:44)

Zeeboo: Jos tuosta H, F, A, B, F# (enh) rakentaa H7 pohjilta slash-sointua, niin pitäisi vissiin terssin puuttuminen merkata. Just sen puuttuminen määrittää tässä soinnun luonnetta.

Mutta kun alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti edellä että kitaristi soittaa normaalin H7:n ja basisti F:n eli se terssi kuiteskin soitetaan?

(taas vaan mun mielestä

Mä kerroin edellä miten mä purkaisin Em-sointuun.

Tai sitten tilanteesta riippuen vaikka Fmaj7b5:llä ;)

Tuohan ei oo varsinainen dominanttisointu. Mutta olen kyllä nähnyt sitä käytettävän "dominanttifunktiomaisesti", oon joskus teoriapalstalla virittänyt keskustelunkin aiheesta.
(Edit: Piisi oli Pat Methenyn "The Red One" jossa oli maj7 sointua käytetty dominanttisoinnunomaisesti)

Edit2:https://www.doria.fi/bitstream/hand … 10024/50508/musiikki.pdf?sequence=1
Jos joku on niin innokas niin tuossa on analyysi piisistä ja siellä analysoija joutuu ongelmiin kun Cmaj7 sointua on käytetty tritonuskorvausomaisesti vaikka se ei ole dominanttisointu.
Zeeboo
09.01.2012 22:18:37 (muokattu 09.01.2012 22:24:02)
baron: Mutta kun alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti edellä että kitaristi soittaa normaalin H7:n ja basisti F:n eli se terssi kuiteskin soitetaan?

Mä oletin, että tämä samainen alkuperäinen kirjoittaja pohti sen alunperin kysymänsä soinnun funktioita... Siihenhän tuo B7/F ei ihan satu.

Mä kerroin edellä miten mä purkaisin Em-sointuun.

Joo, mä tarjosin tuota maj7b5 korvaamaan alunperin kysyttyä sointua Em suuntaan mennessä. Sen alkuperäisen purkaus mun mielesta Em:iin on vähän kulmikas, ei se sun F7b9 korvaus. Sehän on vallan mainio.
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)