Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Avovireet
1
llarppp
05.01.2012 17:58:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt millään hakusanoilla kyseisestä aiheesta mitään.
 
Niin sitä vaan, että miten olisi fiksuinta lähtä opettelemaan erilaisten avovireiden käyttöä?
 
"Every man dies, not every man really lives."
RamoQ
05.01.2012 20:35:54 (muokattu 05.01.2012 20:36:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittamalla.
 
Itse ainakin olen opetellut avointa G:tä ihan vain Rollareiden biisejä hakkaillessa. Pikkuhiljaa sitä oppii käyttämään niitä juttuja itsekkin omassa soitossaan. Muita avovireitä en sitten tosin kyllä käytäkkään...
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Todd
05.01.2012 20:55:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slidellä.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
akuankkakomppi
05.01.2012 21:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Niin sitä vaan, että miten olisi fiksuinta lähtä opettelemaan erilaisten avovireiden käyttöä?
 
Soittamalla ja kuuntelemalla.
 
Avoin G on klassikko (kiitos Keef!), mutta kannattaa kuunnella myös esim. Joni Mitchelliä, Neil Youngia, Eric Sardinasia jne.
 
Virityksistä on aika hyvä suomenkielinen kirjakin, Mark Hansonin "Kitaran eikoisviritykset" (ISBN 9789518844825). Löytynee lähimmästä kirjastosta, ellet halua ostaa.
 
sum ergo cogito
hampsir
15.01.2012 22:11:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ymmärtänyt, että avoin E viritys on varsin hyvä slide kitarointiin. Olen kuulevinani sitä (ja vastaavaa sävelaskeleen alempaa D)versiota useimmiten, varsinkin blues sävyisissä jutuissa. Erja Lyytinen kertoi myös Iiron ohjelmassa käyttävänsä avointa D viritystä... "koska siinä on se ala D".
 
Tuntematon soittaja
akuankkakomppi
17.01.2012 09:40:46 (muokattu 17.01.2012 09:42:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulen, että avoin D (D A D F# A d) on enemmän käytetty kuin avoin E.
 
Kannattaa kokeilla myös "drop-D" -viritystä (D A D G H e), jos ala-D:n haluaa.
 
sum ergo cogito
Funkånaut
18.01.2012 13:01:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuankkakomppi: Luulen, että avoin D (D A D F# A d) on enemmän käytetty kuin avoin E.
 
Käsittääkseni "vanhassa" bluesissa näin olikin. Kielet ku ei tykkää ylöspäin virittämisestä liikaa, vaan oli helpompaa laskea tarvittavia.
 
"Kaikilla on omat vahvuutensa. Sattuu vain olemaan niin, että minussa nämä kaikki vahvuudet yhdistyvät." - Paavo Väyrynen Kuuntelen tälläistä
darrell
18.01.2012 13:54:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hampsir: Olen ymmärtänyt, että avoin E viritys on varsin hyvä slide kitarointiin. Olen kuulevinani sitä (ja vastaavaa sävelaskeleen alempaa D)versiota useimmiten, varsinkin blues sävyisissä jutuissa. Erja Lyytinen kertoi myös Iiron ohjelmassa käyttävänsä avointa D viritystä... "koska siinä on se ala D".
 
Ainakin Derek Trucks ja Cläbä käyttää open G:tä, ja näyttää soitto sujuvan.
Open G: D-G-D-G-B-D
 
Se on aika makuasia, mitä virettä käyttää, mutta tietty sen pohtimiseen voi hetken käyttää, koska se slidesoittamisen sanavarasto skaaloineen sitten aikaa myöten rakentuu sen ympärille. Voihan sitä opetella käyttämään useampaakin avointa virettä.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
kylie-o
18.01.2012 15:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten tietysti Mark Tremonti (Creed, Alter Bridge) ja D5-viritys (D-A-D-A-D-D) jos semmosista tykkää. Ihan kivoja juttuja, matkimalla tai kokeilemalla.
 
Sakmongkol
18.01.2012 19:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä ja miksi käytetään avoimia mollivirityksiä ja kuka niitä käyttää? Itse tiedän lähinnä Skip Jamesin jonka innoittamana kokeilin avointa D-mollia mutten sillä mitään fiksua saanut aikaan.
 
akuankkakomppi
19.01.2012 09:51:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bukka White (avoin Dm): Aberdeen Mississippi Blues
http://www.youtube.com/watch?v=bsMpHHSLSlc
 
Esim. Dm7, Dm9, Dm11 jne. on helppo ottaa
 
Dm7: 0-0-0-0-3-0
Dm9: 0-0-2-0-0-0
Dm11: 0-0-3-2-3-0
 
Duurisoinnutkaan eivät aiheuta harmaita hiuksia esim.
 
D: 0-0-0-1-0-0
D7: 0-0-0-1-3-0
 
Avoin molliviritys siis saattaa tarjota vähän enemmän pienellä vaivalla, kuin mitä vastaava duuri. Tätä ei tietenkään saa eikä pidä yleistää. Erilaiset viritykset palvelevat musiikkia - ei päinvastoin.
 
sum ergo cogito
zapateados
21.01.2012 23:35:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Ainakin Derek Trucks ja Cläbä käyttää open G:tä, ja näyttää soitto sujuvan.
Open G: D-G-D-G-B-D
 
Se on aika makuasia, mitä virettä käyttää, mutta tietty sen pohtimiseen voi hetken käyttää, koska se slidesoittamisen sanavarasto skaaloineen sitten aikaa myöten rakentuu sen ympärille. Voihan sitä opetella käyttämään useampaakin avointa virettä.

 
Eikös Derek Trucks soita kaiken avoimesta E-vireestä? Mulla on sellainen mielikuva, että mies on sanonut näin itse parissa eri Guitar Playerin haastattelussa.
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «