Aihe: Mikä idea jopa viidestä palasta rakennetuissa kauloissa? | |
---|
|
Ibanezin kalliimmissa malleissa tuntuu olevan vähintään 3:sta, jopa 5:stä palasta rakennettu kaula. Mikä idea tuossa on että enempi on parempi? Onko se harvinainen skenario että kaula itsekseen ajan myötä vääntyy epätodennäköisempi kun on käytetty montaa eri palaa? Itselleni on jäänyt sellainen fiilis että yhdestä puusta tai kahdesta palasta lavan kohdalta yhteenliitetty kaula resonoi voimakkaammin kuin useammasta palata tehty. Voin toki olla väärässäkin, mutta oma maalaisjärki sanoo että yksi puu on parempi kuin mahdollisimman monta eri liitosta. Kenties tulevaisuudessa saamme nähdä jopa 8:sta palasta kasattuja ibanezin kauloja kun viiteenkin ollaan jo päästy.. How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better | Antti1 05.01.2012 02:44:02 (muokattu 05.01.2012 02:45:05) | |
|
Elämistähän tuolla koitetaan estää, sekä jäykistää kaulan rakennetta ylipäätään. Kestävyyttähän se lisää jokatapauksessa. Joissain tapauksissa haetaan varmasti myös tietynlaista ulkonäköä. Soinnilliseen paremmuuteen en ota kantaa. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" | fox 05.01.2012 04:17:52 | |
|
Midrange: Kenties tulevaisuudessa saamme nähdä jopa 8:sta palasta kasattuja ibanezin kauloja kun viiteenkin ollaan jo päästy.. Ei tarvii odottaa, johan noita erittäin monesta palasta laminoituja kauloja on ollu tuolta 50-luvulta alkaen.. Saksalaisissa jatsilootissa (Neubauer, Höfner ynnä muut) voi olla jopa 24-30 säleestä laminoitu kaula, 64-vuoden (sekä uudemmissa reissueissa) Firebirdeistä löytyy 7 palasta laminoituja. Jaa niin, Ibanezeista jos puhutaan, niin 1980-vuoden Musicianeista (Malli MC 550) löytyy 9 palan kauloja, tuossa kuvaa: http://www.ibanezcollectors.com/for … ch;topic=20471.0;attach=22640;image Ja ideanahan on tuo ylempänä mainittu, mahdollisimman stabiili ja vääntöjäykkä kaula. Noilla pähkinäpuu-viiluilla taas on myös ulkonäöllinen funktio. Useasti juur noissa läpirungon kauloissa noita "ekstra" pähkinäpuuviiluja on käytetty, toki useimmiten 5-palaisessa kaulassa. Että eipä tarvitse odottaa, on noita jo nähty.. Kyllä ne Fenderilläkin osaavat, noissa on "lamboo"-otelautoja, ja joissain jopa laminoitu bambukaula.. http://www.musicradar.com/news/guit … n-anniversary-telecasters-359163/10 Bambukaulahan vaatii todella lukuisan määrän noita ohuita säleitä. | Decadetroll 05.01.2012 07:12:53 (muokattu 05.01.2012 07:13:16) | |
|
Joskus näin jonkun wanhan bc richin, jossa oli suorastaan jo vaneria se kaula, oli meinaan varmaan paristakymmenestä viilusta tehty. Erikoisen näköinen, mutta kuulemma ihan toimiva ja soiva vehjes. don't look so surprised,
happy birthday...fucker!
Blow that candle out,
we're gonna kick you, kick you! | |
Itselleni on jäänyt sellainen fiilis että yhdestä puusta tai kahdesta palasta lavan kohdalta yhteenliitetty kaula resonoi voimakkaammin kuin useammasta palata tehty. Voin toki olla väärässäkin, mutta oma maalaisjärki sanoo että yksi puu on parempi kuin mahdollisimman monta eri liitosta.. Onko hyvä että kaula resonoi voimakkaasti ? | |
Ibanezeissa kun tuppaa olemaan niin pirun ohuet kaulat, niin laminoinnilla vahvistuupi ja vielä kun pystysyin laittaa niin sitä enempi. MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP
Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola | |
Luthier: Onko hyvä että kaula resonoi voimakkaasti ? Totta helvetissä. Mä tykkään, että hyvät lankkukitarat resonoivat kauttaaltaan puiden osalta. Se on paljon parempi kuin että kitara on ihan kuollut. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. | novo 05.01.2012 15:37:26 | |
|
AngieRainbow: Totta helvetissä. Mä tykkään, että hyvät lankkukitarat resonoivat kauttaaltaan puiden osalta. Se on paljon parempi kuin että kitara on ihan kuollut. Ja näiden väliin ei mahdu mitään? Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." | |
AngieRainbow: Totta helvetissä. Mä tykkään, että hyvät lankkukitarat resonoivat kauttaaltaan puiden osalta. Se on paljon parempi kuin että kitara on ihan kuollut. Miksi se on parempi? "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" | |
AngieRainbow: Totta helvetissä. Mä tykkään, että hyvät lankkukitarat resonoivat kauttaaltaan puiden osalta. Se on paljon parempi kuin että kitara on ihan kuollut. Jos kitara resonoi liikaa, se imee kielten resonoinnin omaansa, ja tuloksena on nimenomaan kuolleelta soundaava kitara, dead spoteja ym. | |
Sekin vaikuttaa varmasti, että pienemmät puupalaset on kustannustehokkaampia, ei mene puuta hukkaan ja voi rakentaa halvemmalla enemmän esim. kauloja. | fox 05.01.2012 17:24:21 | |
|
Decadetroll: Joskus näin jonkun wanhan bc richin, jossa oli suorastaan jo vaneria se kaula, oli meinaan varmaan paristakymmenestä viilusta tehty. Erikoisen näköinen, mutta kuulemma ihan toimiva ja soiva vehjes. Yleensä noissa kyllä on ollut ihan ykspuinen kaulapuu? Ainakin niissä mitä itse olen nähnyt. Bernardo Chavez Rico sr. (ja varmaan B.Rico jr.) käytti huippulaadukasta vaahteraa, mistä kaulapuut vannesahattiin. Aika monet muut noissa läpirungon kauloissa tekivät sen kaulapuun tuolla cross-banding periaatteella, jotta ei olis se kaulapuu vetänyt mihinkään päin kieroksi - tuo kun on vallankin läpirungollisissa sen koko kitara-aihion turma. Tosin, tuo (yleensä 5 palan laminointi) tulee rakennuskustannuksia kohottavaksi, koska joudutaan monia viiluja valmistelemaan sitä kaulan liimausta varten. Mutta, juurikin tuo ristiinlaminointi kyllä tekee todella vääntölujia kauloja.. Yleisimmin noissa on siis 3 palaa vaahteraa, syyrakenne eri suuntiin, joiden väliin sitten on laitettu useimmiten pähkinäpuuviilut. Tuollasesta monipalakaulasta, mitä edellisessä postauksessani puhuin - olen sellasta 50-luvun saksalaista orkesterikitara/jatsilootaa laitellut, ja kyllä se kaula on ilmeisen tuhtia tekoa vielä vuosikymmenten jälkeenkin. Noissahan ei edes ole kaikissa edes kaularautaa. Ja resonoinnista/soimisesta/sustainista ei ainakaan tuossa ollut tingitty.. ;) | fox 05.01.2012 17:25:38 | |
|
Krice: Sekin vaikuttaa varmasti, että pienemmät puupalaset on kustannustehokkaampia, ei mene puuta hukkaan ja voi rakentaa halvemmalla enemmän esim. kauloja. Tuo kyllä osaltaan, _mutta_ niitten "esivalmisteluun" liimausta varten sitten menee sitä "kallista" työaikaa, oletko sitä ottanu huomioon.. | |
fox: Tuo kyllä osaltaan, _mutta_ niitten "esivalmisteluun" liimausta varten sitten menee sitä "kallista" työaikaa, oletko sitä ottanu huomioon.. Minä en tiedä tästä asiasta mitään, mutta voisin kuvitella että se kustannustehokkuus riivitään enemmänkin koko prosessin järkeistämisestä (siis, varastointi, kuljetus, etc. mahdollisimman tehokkaksi). Tuntuisi loogiselta, että kalliit soitin puut käytetään mahdollisimman tarkkaan hyödyksi, mutta olisi aika järjetöntä tärvellä hyvät raaka-aineet tarpeettomilla liimauksillä (eikö silloin voisi käyttää muutenkin halvempia puita tai muita materiaaleja?). Luulisi, että jos sahausjätettä jää merkittävästi tai sitä halutaan hyödyntää, niin se hyödynnettäisiin jossakin muualla kuin kitaroissa (myydään vaikka lelutehtaalle leikkijuna-aineksiksi tai poltetaan energiaksi). Varmasti säästöjä haetaan tuotannossa totta kai, mutta tuskin lopputuotteen laadun kustannuksella sehän olisi sama kuin ampuisi itseään jalkaan. No kuten sanottua en tiedä asiasta mitään. Tällaista vaan mietiskelen. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | kojones 05.01.2012 18:06:46 (muokattu 05.01.2012 18:06:58) | |
|
Decadetroll: Joskus näin jonkun wanhan bc richin, jossa oli suorastaan jo vaneria se kaula, oli meinaan varmaan paristakymmenestä viilusta tehty. Erikoisen näköinen, mutta kuulemma ihan toimiva ja soiva vehjes. http://www.gibson.com/Files/USA/SGs … Batched/SGZTRWCH1-Features-Neck.jpg Tossakin on aika monta viilua kaulassa. | fox 05.01.2012 18:13:34 | |
|
hallu: Minä en tiedä tästä asiasta mitään, mutta voisin kuvitella että se kustannustehokkuus riivitään enemmänkin koko prosessin järkeistämisestä (siis, varastointi, kuljetus, etc. mahdollisimman tehokkaksi). Tuntuisi loogiselta, että kalliit soitin puut käytetään mahdollisimman tarkkaan hyödyksi.. Varmasti säästöjä haetaan tuotannossa totta kai, mutta tuskin lopputuotteen laadun kustannuksella sehän olisi sama kuin ampuisi itseään jalkaan.
Juurikin, mutta eräällä virmalla (ja varmaan monella muullakin) ne soitinpuut tulee "tiettyihin mittoihin" sahattuina, ei ne niitä siellä tehtaalla mistään runkopuista sahaile. Ja totta kai on järkevää käyttää hyvät ainespuut tarkoin hyödyksi. Kustannustehokkuus totta kai joka osa-alueella on juuri sitä mitä kaikki hakevat. Enkä ihan tällä istumalla usko että paskan laadun tuottaminen on koskaan ollut minkään virman prioriteeteissa. Olkoonkin, että kaiken soitinrakennuksen tarkoitus on, että valmistavalle taholle hommasta jää katetta. Itämaitten soitinrakennus on taas sen verran eri lähtökohdissa, että siellä on eriytetty valmistava tehdas, ja sitten se markkinointikanava, eli tietyn brändin omistava konserni. Mutta samoilla perusperiaatteilla sielläkin toimitaan, toki sillä eroavuudella, että se markkinointikonserni teettää soittimet valmistavalla tehtaalla annetun "hintahaarukan" puitteissa. Mutta - kyllä siellä(kin) täytyy ne puut tarkoin käyttää, siinä olet oikeassa kyllä. Ehkä vielä enemmän joutuvat noita kustannuspuolen kysymyksiä pohdiskelemaan. "Wasting wood is NOT our habit!" luki joskus yhen vapriikin seinällä. | fox 05.01.2012 18:16:51 | |
|
kojones: Tossakin on aika monta viilua kaulassa. Tuokin malli tuli mieleen kyllä.. ;) Toi "rainbow veneer" on sekin itse asiassa tuolta 30-luvulta, ja banjoissa käytetty. Tuppaa olemaan, että soitinrakennuspuolellakin pätee tuo sanonta "Ei mitään uutta auringon alla".. Noi mainitsemani Neubauerit ja Höfnerit on myös tuolla periaatteella, tosin ei niissä tuolla tavoin värjättyjä viiluja käytetty.. ;) | |
kimurantti1: Jos kitara resonoi liikaa, se imee kielten resonoinnin omaansa, ja tuloksena on nimenomaan kuolleelta soundaava kitara, dead spoteja ym. Mun mielipide asiasta on että kaula saa olla jämäkkä,eikä resonoi mutta rungon pitää soida. Runko ei missään tapauksessa saa olla kuollut. G strings are for strippers | kimurantti1 05.01.2012 19:13:08 (muokattu 05.01.2012 19:19:28) | |
|
poppamies: Mun mielipide asiasta on että kaula saa olla jämäkkä,eikä resonoi mutta rungon pitää soida. Runko ei missään tapauksessa saa olla kuollut. Mulla ei ole niin paljon kompetenssia, että osaisin ruveta väittelemään asiasta, mutta ton ylemmän juttuni olen kuullut muutamaltakin aika arvostetulta kitaratohtorilta/soitinrakentajalta. Mulla ei tietenkään ole osoittaa mitään lähdettä internetistä, joten jätän homman tähän. :-) | |
Kyllä varmaan useimmissa tapauksissa jo kaularauta - varsinkin kireällä - estää kaulan resonoinnin esim. bodyn tapaan. Näkisin. MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP
Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|