Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aliarvostetuin rumpali
1 2 3 4
velipesonen
03.01.2012 20:37:39 (muokattu 03.01.2012 20:40:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yliarvostetuimmalle rumpalille on oma ketjunsa mutta aliarvostetuimmalle ei. Se puute poistuu nyt. Sovitaan kuitenkin että itseään ei saa ehdottaa, eipä silti kyllähän joku meistä voi periaatteessa ollakin se kaikkein aliarvostetuin mutta siinä tahtoo keskustelu etsiytyä sivuraiteelle joten suvainnette rajoituksen.
 
Yliarvostetuin rumpali on tietysti se jota kehutaan eniten ilman ansioita. Yliarvostettuja on melko helppo löytää sillä mitä tunnetumpi olet, sitä suuremmaksi kasvaa aiheettoman arvonannon riski kohdallasi. On erittäin todennäköistä että kaikki arvostus ei maailmassa tule syystä.
 
Aliarvostetuimman nimeäminen on erittäin hankalaa jo siksi että vaikkapa Intiassa ja Afrikassa on pilvin pimein meille täysin tuntemattomia rummunlyöjiä joiden musiikillinen ilmaisukyky taitotasoineen on huippuluokkaa. On myös helpompi osoittaa muodikkaita uskomuksia joiden nojalla aiheettomasti kehutaan kuin esittää parempia uskomuksia joiden nojalla pitäisi aiheellisesti kehua. Nälviminen on helpompaa ja onhan se kriittistäkin.
 
Toisaalta aliarvostetuimman etsintä joka tapauksessa johtaa myös yliarvostamisen syiden nimeämiseen. Mutta eipäs mennä asioiden edelle. Vaatimattomasti aloitan eräästä aliarvostetusta rumpalista joka sattuu olemaan suomalainen enkä ehkä tietäisi häntä ellei hän olisi. Elonkorjuu- ja Tyly Kohtalo -yhtyeissä soittanut Eero Rantasila on mies jolla Ocean Songin perusteella on ainakin musiikin arvopohja kohdallaan vaikka sisällöllisesti pelaakin parilla-kolmella jujulla.
 
http://www.youtube.com/watch?v=bEAmvlYhjPY
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
-Dr.DW-
03.01.2012 21:12:28 (muokattu 04.01.2012 00:44:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aliarvostetuin... Hmm, mie! =D
 
...Noh, tuosta soolosta tuli mieleeni Rumpusoolokilpailun -Takametsien rumpushamaani. Ei ollut huonokaan idis siinä soolossa, vähän jännitti, mutta kämmäsihän se tuokin tuossa yhessä kohassa, hyvin tosin noukki!
 
Muuten voisin ehkä tähän väliin tuumata että: Matt Abts-Govt Mule,
Jean Paul Gaster-Clutch ja Kimball Glaspie
 
Edittien editti: HIM:n Kaasu!
 
Viina on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän!
Speedy
03.01.2012 21:26:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morgan "Dingo" Pettson, Danielle Bronson tai Lars Ulrich.. Aika vaikee päättää..=I
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
tiukkapipo
04.01.2012 20:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ringo Starr
 
velipesonen
04.01.2012 22:25:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiintoisia ehdotuksia, tosin Abts, Gaster ja Glaspie eivät vaikuta kauhean vähän arvostetuilta, ainoastaan suuren yleisön tunnettuus puuttuu. Pettson ja Bronson lienevät erittäin aliarvostettuja kun ei nettikään tiedä heistä mitään.
 
Lasse nauttii kyllä suurta arvostusta muttei ihan kaikkien taidollisesti kehittyneempien soittajien keskuudessa. Osa heistäkin lienee jo tajunnut että miehellä on ideoita ja Metallican tyylikkyys pohjautuu todennäköisesti eniten juuri Larssiin.
 
Ringo on erittäin arvostettu niiden joukossa jotka ymmärtävät että rumpalistahan se vastustamaton potku perimmältään lähtee. On lisäksi syytä epäillä että Ringoa tahtovat herkästi väittää huonoksi soittajaksi he keitä Beatlesin suosio jostain syystä ärsyttää. Vaan mistähän syystä esimerkiksi Max Weinberg ja Jim Keltner nimeävät Ringon numero ykköseksi?
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
markkuliini
04.01.2012 22:44:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ringo on tavallaan samaan aikaan aliarvostetuin ja yliarvostetuin. Melko polarisoitua mielipidekenttää kaverista, joko ihan paras tai sitten sysipaska.
Omasta mielestä hieno rumpali ja hyvä rumpali Beatlesiin, mutta toisaalta oon myös sitä mieltä että niitä biisejä on tosi vaikea pilata. Eli olis moni muukin sopinut siihen bändiin rumpaliksi, ja silti olis toiminut. Ihan jees mun kirjoissa, muttei jumal-asemassa.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Vallu-Veke
04.01.2012 23:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lasse on säveltäjä, sovittaja, rumpali, ...
Hän soittaa musiikkia, ei rumpuja... . Metallica on pelkkää pasedoblea ilman Lassea.
Hassua kun häntä niin kamalasti dissataan, jos kunto on vähän vanhemmuten repsahtanut. Ideoita hänellä on ollut nuorempana ja kuntoakin. Vanha mestari ja heitä pitää kunnioittaa aina.
 
tiukkapipo
05.01.2012 01:18:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ringosta: ...Omasta mielestä hieno rumpali ja hyvä rumpali Beatlesiin, mutta toisaalta oon myös sitä mieltä että niitä biisejä on tosi vaikea pilata. Eli olis moni muukin sopinut siihen bändiin rumpaliksi, ja silti olis toiminut. Ihan jees mun kirjoissa, muttei jumal-asemassa.
 
Kun olin nuorempi, niin omaksuin mystifioivien musiikkijournalistien juttujen rivien väliin kirjoitetun "faktan", että Ringo Starr olisi vähän hassulta näyttävä maailman onnekkain kaveri, osuttuaan huippubändiin, jonka rumpuosuuksista hädin tuskin selviytyi. Samoista rivien väleistä luin, että Charlie Watts soittaa vapaa-ajoillaan jazzia ollen siten ehkä vähän turhautunut rollareiden yksinkertaiseen musiikkiin.
 
Nyt vähän enemmän musiikkia kuunnelleena olen sitten aikuisempana ihmetellyt, että eihän se Ringo niin huono ole lainkaan, parit rollareiden live-vedot kuunneltuani olen ajatusleikkinä vaihtanut Rollareiden ja Beatlesin rumpalit päikseen - näiden ulkonäön perusteella musiikkia arvostelleiden journalistien juttujen perusteella rollareiden taso olisi varmaan laskenut, mutta olisikohan noin käynyt?
 
Muusikoiden tai rumpalien mielipiteestä en osaa sanoa, kun en heitä pahemmin tunne, mutta suuren yleisön mielikuvissa epäilen Ringon olevan aliarvostetuimpia rumpaleita, vaikka sama yleisö silti arvostaneekin häntä Beatles-legendana.
 
Cimble
05.01.2012 09:20:25 (muokattu 05.01.2012 09:27:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Lasse nauttii kyllä suurta arvostusta muttei ihan kaikkien taidollisesti kehittyneempien soittajien keskuudessa.
 
Noo, kyllä joku keskivertokin saattaa huvikseen kritisoida. :) Tosin Lersin saavutuksia ja muuta sellaista arvostan ainakin itse, mutta jos livenä soittaa usein luvattoman huonosti, niin vaikea siinä on pelkästään jotain levymyyntiä ja sovittamista/säveltämistä sekä fiiliksellä soittamista ylistää.
 
Metallican tyylikkyys pohjautuu todennäköisesti eniten juuri Larssiin.
 
Miten tyylikkyyden nyt ottaa, minun mielestä sellainen tyylikkyys näkyy ja kuuluu ennemminkin vaikkapa esimerkkinä Megadethin väännössä, joka on taidollisesti, otteeltaan ja tiukkuudeltaan ihan eri maailmasta. Ymmärrän kyllä, että Metallicalla on oma tyylinsä ja juttunsa ja onhan se Puppets aikalaisekseen helvetin loistava levy ja saavuttamaton rykäisy useimmille muusikoille ja tekijöille. Ja itse ajattelen Metallican tyylikkyyden perustuvan hyvinkin pitkälti myös Hetfieldin ääneen ja tulkintaan. Puhumattakaan siitä ryhdistä ja fiiliksestä, mitä se tuo Metallican muuten vähän löperöön kitarointiin.
 
En tiedä, saattaa olla että Metallican suosio perustuu paljolti myös myös sen musan ja soittotaitojen kansantajuisuuteen. Niin moni keskivertoamatöörisoittajakin voi soittaa ne jutut tuosta vaan ja fiilistellä. Ehkä siinä on se juju juurikin. Ja ne riffit, niitä tapailee ihan satunnaisetkin kitarankokeilijat. Se on se samaistuminen, mitä ei kansan syvillä riveillä tapahdu välttämättä Frank Zappan musiikin kohdalla.
 
Joo, tykkään myös "mustasta levystä", vaikka voin musiikillisten ja soitannollisten arvojen puolesta pahoin, kun vaikkapa autossa Radio Rockilta tulee joku Sad but true. ;)
 
Niin että sitä en ymmärrä miten Lers ponkaisi tässä ketjussa esille, vaikka esiintyykin yleensä ihan joka ketjussa. :) Lers ei missään nimessä ole aliarvostettu, mutta ehkä ei myöskään yliarvostettu, vaikka hänellä on käynyt myös uskomaton tuuri voidessaan tehdä sitä mitä osaa ja haluaa ilman kummempia taloudellisia ja suosiollisia floppeja. Johonkin ominaisuuteen ja lahjakkuuteen se homma silloin perustuu, kai.
 
Suklaapallo ei ole välttämättä geishakuula.
velipesonen
05.01.2012 10:15:41 (muokattu 05.01.2012 10:41:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo: Kun olin nuorempi, niin omaksuin mystifioivien musiikkijournalistien juttujen rivien väliin kirjoitetun "faktan", että Ringo Starr olisi vähän hassulta näyttävä maailman onnekkain kaveri, osuttuaan huippubändiin, jonka rumpuosuuksista hädin tuskin selviytyi. Samoista rivien väleistä luin, että Charlie Watts soittaa vapaa-ajoillaan jazzia ollen siten ehkä vähän turhautunut rollareiden yksinkertaiseen musiikkiin.
 
Nyt vähän enemmän musiikkia kuunnelleena olen sitten aikuisempana ihmetellyt, että eihän se Ringo niin huono ole lainkaan, parit rollareiden live-vedot kuunneltuani olen ajatusleikkinä vaihtanut Rollareiden ja Beatlesin rumpalit päikseen - näiden ulkonäön perusteella musiikkia arvostelleiden journalistien juttujen perusteella rollareiden taso olisi varmaan laskenut, mutta olisikohan noin käynyt?
 
Muusikoiden tai rumpalien mielipiteestä en osaa sanoa, kun en heitä pahemmin tunne, mutta suuren yleisön mielikuvissa epäilen Ringon olevan aliarvostetuimpia rumpaleita, vaikka sama yleisö silti arvostaneekin häntä Beatles-legendana.

 
Musiikkijournalismiin on syytä suhtautua samalla kriittisyydellä kuin muuhunkin journalismiin, tai ei aivan samalla vaan paljon suuremmalla. Kaikkialla tiedonvälityksen kentässä jylläävät muodit ja toimittajien ammattitaito rakentuu paljolti kyvystä hännystellä kulloistakin mielipidejohtajaa mahdollisimman imelästi, mutta musiikkijournalismi on primus inter pares, paras vertaistensa joukossa. Eli siis huonoin.
 
Olisin vähän eri mieltä Markkuliinin kanssa siitä että Beatles olisi kuulostanut itseltään jonkun perusvarman perushyvän kenen tahansa rummuttamana. Tästähän on esimerkkejäkin, Anthology 1:lla on Please Please Me Andy Whiten erittäin hyvin soittamana mutta eihän siinä ole sitä samaa tulta ja piiskaa kuin Ringon meiningissä. Paul McCartney onnistuu kolmella Beatles-raidallaan vähän paremmin (3 kpl 1968, 1 kpl 1969) mutta hänpä olikin saanut seurata Ringon työskentelyä yli viisi vuotta. Maccan rumpujensoitto kuulostaa Ringoon verrattuna vähän mekaaniselta ja turhan paljon mietityltä, rakennellulta, vaikkei missään nimessä huonolta.
 
Haluaisin kääntää koko baletin toisin päin eli minusta Beatles oli onnekas saadessaan Ringon riveihinsä. Ei sitä potkua ja imua olisi moni pystynyt toteuttamaan, tässäpä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=6ibeqQA2_Yw
 
Tästäpä tulikin mieleeni asia josta Esa Kuloniemi huomautti Rock-Suomen jaksossa: Rock'n'Roll ja Rockabilly ovat erittäin vaativaa soitettavaa. Tähän leikkaamani Long Tall Sally osoittaa että Ringo pystyi takomaan rokkiin meininkiä paremmin kuin hyvin.
 
Sikäli kuin ymmärrän oikein mitä lopussa sanot, suuri yleisö arvostaa Ringoa Beatles-legendana muttei rumpalina. Minun mielestäni suuri yleisö ei tee eroa näiden asioiden välille edes tiedostamattaan, ne on vaan nämä Mnetin henkiset akateemikot ja henkiset byrokraatit jotka semmoisen eron tekee. Jos Beatleseilla ei olisi ollut Ringoa, ei suuri yleisökään tuntisi Beatlesia niin hyvin kuin nyt tuntee, väitän minä.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
markkuliini
05.01.2012 10:43:36 (muokattu 05.01.2012 10:51:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen:
 
Olisin vähän eri mieltä siitä että Beatles olisi kuulostanut itseltään jonkun perusvarman perushyvän kenen tahansa rummuttamana.

 
Väärinkäsitysten välttämiseksi varmistan, että mä en ollut tuota mieltä. Tarkoitin että Ringo tuskin oli ainoa rumpali joka olisi mahdollistanut bändin menestyksen, mutta ei siihen olisi riittänyt joku perusvarma+perushyvä kuka vaan. Mä uskon, että olisi löytynyt muitakin hyviä ja sopivia, varsinkin jos se joku toinen rumpali olisi saanut olla bändissä ja kasvaa sen mukana koko sen elinkaaren. Yhtä biisiä varten tilatut sessiosoittajat soittavat yleensä tottakai varmanpäälle.
Ringo ei ollut yksi miljardista, mutta biisintekijöinä McCartney+Lennon-yhdistelmä oli.
Tämä siis mitenkään väheksymättä esim. rockabillyn soittoa. Vaikea laji.
 
Edit: Linkaamassasi Long Tall Sallyssa rumpali ei ole mun korvaan se joka imee ja potkii, vaan pianisti on se veturi. Piano on eniten nokillaan ja soittaa suorimpia 8-osia. Ringo soittaa timessä vähän taempana ja kolmimuunteisemmin. Toimii ihan hyvin, mutta ei mun mielestä paras mahdollinen esimerkki bändin potkimisesta. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
velipesonen
05.01.2012 11:07:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Väärinkäsitysten välttämiseksi varmistan, että mä en ollut tuota mieltä. Tarkoitin että Ringo tuskin oli ainoa rumpali joka olisi mahdollistanut bändin menestyksen, mutta ei siihen olisi riittänyt joku perusvarma+perushyvä kuka vaan. Mä uskon, että olisi löytynyt muitakin hyviä ja sopivia, varsinkin jos se joku toinen rumpali olisi saanut olla bändissä ja kasvaa sen mukana koko sen elinkaaren. Yhtä biisiä varten tilatut sessiosoittajat soittavat yleensä tottakai varmanpäälle.
Ringo ei ollut yksi miljardista, mutta biisintekijöinä McCartney+Lennon-yhdistelmä oli.
Tämä siis mitenkään väheksymättä esim. rockabillyn soittoa. Vaikea laji.
 
Edit: Linkaamassasi Long Tall Sallyssa rumpali ei ole mun korvaan se joka piiskaa ja potkii, vaan pianisti on se veturi. Piano on eniten nokillaan ja soittaa suorimpia 8-osia. Ringo soittaa timessä vähän taempana ja kolmimuunteisemmin. Toimii ihan hyvin, mutta ei mun mielestä hyvä esimerkki bändin piiskauksesta. :)

 
Kiitos tarkennuksesta. Tässä kun rumpuosastolla ollaan niin voisi tietysti herättää keskustelua myös Ringon vasenkätisyyden vaikutuksesta bändin ilmeeseen ja muuhunkin musiikkiin kuin vain Beatlesiin. Erikoiset fillit kaikki tunnemme. Samoin tulee komppeihin semmoinen jännä ilmassa roikkuva perusfiilis, jota Lennonin raskas kitara kiskoo alas maahan. Voisi kuvitella että Beatlesin tenhosta merkittävä osaa perustuu juuri tähän että Lennon kiskoo Ringoa alas ja siitä koituva jännite on parhaimmillaan huikea.
 
Kysymyksen voikin asettaa uudelleen muotoon: Kuinka monta oikeakätisesti komppaavaa vasenkätistä (tai vasenkätisesti komppaavaa oikeakätistä) rumpalia Beatlesilla olisi ollut valittavanaan kesällä 1962? Oletetaan että heidän lukumääränsä olisi ollut korkeintaan kymmenen edes teoriassa. Kuinka moni näistä kymmenestä olisi ollut niin huumorimiehiä että olisi kestänyt Lennonin ja McCartneyn kivitalonkokoisten egojen puristuksessa? Totuus kuitenkin on ettei Beatlesin rumpalina olo ollut henkisesti helpoimmasta päästä.
 
Ringon vasenkätisyys ja tavanomaista molempikätisempi soittotapa yhdistettynä siihen ettei hänellä paljon jazzmaisuuksia ollut vaan pikemminkin rokkia ja klassisen musiikin tavoin kappaleiden rumpuosuuksien läpisäveltämistä, vaikutti myös muiden rumpalien soittoon; väitän ettei Keith Moon olisi ollut Keith Moon ilman Ringoa ja Ringon vasenkätisyyttä, vaikka olikin oikeakätinen.
 
Jos (ja mielestäni kun) edellä esittämäni arvio Ringosta menee oikein, voikin alkaa puhua tämän ketjun aiheesta eli aliarvostamisesta. Ringon henkilökohtainen vaikutus post-1963 -rummutukseen on sisällöllisestikin huima eikä vain esimerkkinä muille että ruvetkaapas rumpaliksi. Ringon myötä rummut alettiin yleisemmin nähdä oleellisena ja tarpeellisena osana musiikillista kudosta eikä vain esim. ryhtiä tai raskautta tarpeen vaatiessa synnyttävänä lisäsoittimena. Ringosta alkaa kokonainen musiikkiajattelun universumi. Tässä katsannossa alkaa näyttää jopa uskottavalta että juuri Ringo on maailman aliarvostetuin rumpali.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
passe
05.01.2012 11:17:36 (muokattu 05.01.2012 11:18:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ringo kuulemma tyrkytti ahkerasti omia biisejäänkin. Viidakkorummun mukaan tästä kehkeytyi lähes sellainen sisäpiiriläppä: "äääh... taasko sä tuot näitä juttujas...". Päätyi niitä levyillekin, lonkalta muisteltuna reilu parikymmentä biisiä.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
velipesonen
05.01.2012 11:27:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Ringo kuulemma tyrkytti ahkerasti omia biisejäänkin. Viidakkorummun mukaan tästä kehkeytyi lähes sellainen sisäpiiriläppä: "äääh... taasko sä tuot näitä juttujas...". Päätyi niitä levyillekin, lonkalta muisteltuna reilu parikymmentä biisiä.
 
Tyrkyttikö Ringo biisejään omille soololevyilleen? Beatles-kataloogissa on kaksi Ringon biisiä ja kolmanteen osakrediitti ilmeisesti sanoittamiseen osallistumisesta. Sanoituksiin hän muutenkin osallistui, esim. a hard day's night on hänen ilmauksensa. Sekä tietenkin sovittamiseen erittäin paljon.
 
Vai laittoivatko Lennon-Macca Ringon biisejä omiin nimiinsä?
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
passe
05.01.2012 11:29:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Tyrkyttikö Ringo biisejään omille soololevyilleen? Beatles-kataloogissa on kaksi Ringon biisiä ja kolmanteen osakrediitti ilmeisesti sanoittamiseen osallistumisesta. Sanoituksiin hän muutenkin osallistui, esim. a hard day's night on hänen ilmauksensa. Sekä tietenkin sovittamiseen erittäin paljon.
 
Vai laittoivatko Lennon-Macca Ringon biisejä omiin nimiinsä?

 
Tämä saattaa olla aivopieru, jostain syystä mulla on joku luku 27-28 takaraivossa. Täytyy tarkistaa.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
velipesonen
05.01.2012 11:41:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Tämä saattaa olla aivopieru, jostain syystä mulla on joku luku 27-28 takaraivossa. Täytyy tarkistaa.
 
Beatlesin olemassaolonsa aikana Englannissa EMIllä julkaisemien coverbiisien lukema on 25, kun trad.:in säveltämä Maggie Maekin lasketaan joukkoon. Kun tähän lisätään Ringon kaksi ja 1/3 biisiä, saadaan juuri 27:n ja 28:n välissä oleva luku. Järkeä tässä on sen valossa että Ringon kappaleet hyllytettiin enimmäkseen siksi että ne muistuttivat yleensä liikaa muiden tekemiä kappaleita, olisiko olleet juuri niitä covereita jotka Beatles levytti.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Speedy
05.01.2012 14:48:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Ringon henkilökohtainen vaikutus post-1963 -rummutukseen on sisällöllisestikin huima eikä vain esimerkkinä muille että ruvetkaapas rumpaliksi.
 
Aliarvostettuihin rumpaleihin voisi myös lukea alkuaikojen studio ketut - Stax, Atlantic Records yms yhtiöillä olleet "housebandit".. Kyllähän heitä yleisesti ottaen arvostetaan muusikkoina, mutta entä rumpaleina? Heillä on varmasti ollut suuri vaikutus rummutuksen kehityksessä jälkipolville.. Ja nimen omaan sen kautta, että levytykset ovat jääneet elämään ja ovat käytössä edelleenkin..
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
velipesonen
05.01.2012 14:57:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: .. Kyllähän heitä yleisesti ottaen arvostetaan muusikkoina, mutta entä rumpaleina?
 
Olenkohan Mnetissä ainoa kun minusta rumpaleiden pitäisi olla juuri muusikoita.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
tiukkapipo
05.01.2012 16:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Musiikkijournalismiin on syytä suhtautua samalla kriittisyydellä kuin muuhunkin journalismiin, tai ei aivan samalla vaan paljon suuremmalla.
Kyllä, kun elää, niin oppii - ainakin suhtautumaan tietyllä kritiikillä journalismiin. Musiikkijournalismilla on kuitenkin suuri vaikutus yleiseen mielipiteeseen, ns. suuri yleisö ei kuuntele niin tarkasti kuin jotkut. Muistuu mieleen esim. koulun musiikkiopettaja joka soitti jotain a capella -lauluyhtyettä (oli barbershop-tyylinen, eikä näitä nykyajan porukoita, jotka simuloi soittimia) ja haastatteli oppilaita mitä soittimia he kuulivat esityksessä. Kyllä siellä jotkut kuulivat rummutkin kitaroiden lisäksi. Kyllä tällaiset ihmiset uskoivat, kun se musiikkilehdessä luki, että Mick Jagger on kova laulaja koska juoksee konsertin aikana 10 kilometriä, ja toisaalta sympaattinen Ringo on rumpalina onnekas Hessu Hopo -hahmo.
 
Paul McCartney onnistuu kolmella Beatles-raidallaan vähän paremmin (3 kpl 1968, 1 kpl 1969) mutta hänpä olikin saanut seurata Ringon työskentelyä yli viisi vuotta.
Olen minäkin seurannut joskus jotain läheltä, mutta ei silti vain irtoa... Nyt kun kuuntelin muutamat live-esitykset niin kylläpä Maccan bassottelu onkin takuuvarmaa ja osaltaan varmaan vaikuttaa myös Ringon soittoon. Mitkäs ovat nämä Maccan rummuttelemat raidat?
 
Jos Beatleseilla ei olisi ollut Ringoa, ei suuri yleisökään tuntisi Beatlesia niin hyvin kuin nyt tuntee, väitän minä.
Näin varmaan onkin, mutta kysehän oli aliarvostamisesta rumpalina.
 
velipesonen
05.01.2012 16:42:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tiukkapipo: Olen minäkin seurannut joskus jotain läheltä, mutta ei silti vain irtoa... Nyt kun kuuntelin muutamat live-esitykset niin kylläpä Maccan bassottelu onkin takuuvarmaa ja osaltaan varmaan vaikuttaa myös Ringon soittoon. Mitkäs ovat nämä Maccan rummuttelemat raidat?
 
Sinnepä eksyi sana kolme vaikka piti olla neljä, anteeksi. Kappaleet ovat Back in the U.S.S.R., Dear Prudence, Martha My Dear ja Ballad of John And Yoko. Jos joku tietää vielä jonkin niin hihkaiskoon. Nämä siis Maccan rumpusetillä soittamat biisit.
 
Kaikki Beatlet ja roudari Mal Evans soittivat levyillä lyömäsoittimia kuten egyptiläinen tabla, bongot ja bassorumpu. Ringoa voisi muuten vielä kehaista hienosta tamburiininsoitosta esimerkiksi kappaleessa I'll Cry Instead, ei lähde joka jätkältä näin hyvin: http://www.youtube.com/watch?v=JC0d-yY82qU
 
Sitten oli intialaisia soittajia eli paljonhan noita lyömäsoitintaiteilijoita Fabsien levytyksissä on. Ja Bernard Purdie soittaa muutamassa alun perin Saksassa äänitetyssä kappaleessa Pete Bestin rumpujen päälle tuplauksen: http://www.youtube.com/watch?v=e1FSRMfNtLU . Kieltämättä outo trikki mutta näitä haluttiin myydä jenkeille ja katsottiin että rumpuja piti vahvistaa.
 
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «