Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanhat soittimet eivät soi paremmin
1 2 3 4 5
käki
04.01.2012 02:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/201 … aremmuus_kyseenalaista_3146575.html
 
En olekaan enää aikoihin uskonut että esim. vanhoissa Fendereissäkään olisi soundillisesti mitään ylivertaista vaikka joskus tällaistakin on väitetty.
 
Lienee ihan yksilö-, ei ikäkohtaista tuo soundin hyvyys.
 
"If your rhytm is bad, you're dead!" - Neil Stubenhaus
T.Nick
04.01.2012 06:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän toi juttu kyllä nyt ole mitenkään verrattavissa sähköbassoihin. Enkä ole mikään asiantuntija, mutta eikös 50-vuotta vanha viulu ole "uusi viulu", kun taas sähköisissä soittimissa sen ikäiset vehkeet on "vintagee"..? Soittimen sointi paranee puun vanhetessa, mutta missä määrin, se on sitten toinen juttu. Ei sitä just radiosta musiikkia kuunnellessa kelaa, että minkä vuoden Fenderi on studiossa ollut matkassa.
 
okabass
04.01.2012 08:31:28 (muokattu 04.01.2012 13:56:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käki: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/201 … aremmuus_kyseenalaista_3146575.html
 
En olekaan enää aikoihin uskonut että esim. vanhoissa Fendereissäkään olisi soundillisesti mitään ylivertaista vaikka joskus tällaistakin on väitetty.
 
Lienee ihan yksilö-, ei ikäkohtaista tuo soundin hyvyys.

 
Niin. Mikä, tai mitä, on "parempi soundi"?
 
Se, miltä soitin tuntuu, ja mitä fiiliksiä se antaa soittajalle, lienee olennaista tässä asiassa. Jos soitin tuntuu "huonolta" se vaikuttaa soittamiseen myös helposti huonontavasti. Huippuviulistien kilpailu on niin kovaa, että pienestäkin parannuksesta ollaan valmiita maksamaan. Esim. joku jousi saattaa maksaa asunto-osakkeen verran. Uskooko joku, että kovinkaan moni kuuntelija huomaa eron satasen jouseen?
 
Osittain tässä "vanha on parempi"-hypessä on kyse huimasta bisneksestä.
 
Yhdessä vaiheessa, joskus 70-luvulla, 7endereiden taso oli ihan konkreettisesti mielestäni aika huono verrattuina aikaisempiin soittimiin, ja myös myöhempiin. Tämä osittain -ihan todenmukaisesti- lisäsi osaltaan hypetystä.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Rämppy
04.01.2012 11:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Yhdessä vaiheessa, joskus 70-luvulla, 7endereiden taso oli ihan konkreettisesti mielestäni aika huono verrattuina aikaisempiin soittimiin, ja myös myöhempiin. Tämä osittain -ihan todenmukaisesti- lisäsi osaltaan hypetystä.
 
Siis 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa fenderiltä tuli paljon sutta ja sekundaa. Kauheita ylipainoisia ja huonosti soivia paskoja, mullakin on ollut niitä. Laatu lähti selkeään nousuun kun firma siirtyi pois CBS:ltä.
Soundista ja kitaran iästä sanoisin, että mulla kaikki uutena ostetut kitarat ja bassot ovat soineet vuoden käytön jälkeen selvästi paremmin kuin uutena.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Hughes
04.01.2012 15:01:29 (muokattu 04.01.2012 15:04:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan myös kahvivertailun, jossa kahvialan ammattilaiset maistelivat kahveja. Mukana oli suomessa myytäviä peruskahveja sekä erikoiskahveja ja kisan ylivoimainen voittaja oli Juhla Mokka.
 
Sanoo suomen ykköslehti tai hotellissa hitsausmaskit päässä istuva italialaisraati mitä tahansa niin puusoitin paranee soittamalla, ei niinkään vanhenemalla.
 
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
HenriF
04.01.2012 18:43:54 (muokattu 04.01.2012 18:49:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderi on käyttänyt polyesteriä vuodesta 1968. Sitä vanhemmat nitrolakka-soittimet oikeasti vanhenevat ja ehkä voi olla että soundi on vähän erilainen. Kun bändi soittaa 100W vahvareilla ja rumpali hakkaa, niin en usko että kukaan kuulee mikä soitin on kyseessä ja millä se on viimeistelty.
 
Eiköhän soitin kun soitin ole hyvä kun siinä on säädöt kohdillaan ja hyvät kielet.
 
Jos jostain saisin rahaa ja vintage fenderiin tai vastaavaan olisi mahdollisuus, ostaisin made in japanin ja joisin loput tai ja kävisin New Yorkissa.
 
Hughes
04.01.2012 18:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Jos jostain saisin rahaa ja vintage fenderiin tai vastaavaan olisi mahdollisuus, ostaisin made in japanin ja joisin loput tai ja kävisin New Yorkissa.
 
Jep. Tässä on kyllä myös se puoli, että kun ostat kolmen markan basson, joka on siis yhtä hyvä kuin vanha fenderi, niin sen arvo on kymmenen vuoden päästä puolitoista markkaa kun vanhan soittimen arvo on vaan noussut.
 
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
HenriF
04.01.2012 19:35:50 (muokattu 04.01.2012 19:36:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hughes: Jep. Tässä on kyllä myös se puoli, että kun ostat kolmen markan basson, joka on siis yhtä hyvä kuin vanha fenderi, niin sen arvo on kymmenen vuoden päästä puolitoista markkaa kun vanhan soittimen arvo on vaan noussut.
 
Wanhat pre CBS:t on kyllä saavuttamattomissa, siis perus jannuilta.
 
Mikä halpis tai perusbasson arvo voisi nousta 10 vuoden aikana kahden kertaiseksi?
 
Fenderin Jaguar bassoa haetaan nykyisin jonkun verran. Mutta sekin oli aika hintava uutena. Eli "voitto" ei ole mikään ihmeellinen.
 
Entäs nämä uudet made in China Squierit? Ovat herättäneet henkiin wanhoja telecaster beissejä ja muita unohdettuja.
 
Saako Squier Classicista 10 vuoden päästä 500e? Jos se nyt maksaa 350e.
 
Puhutaanko 10v päästä että ne squierit olivat niin hyviä. Ne alkupään tuotannosta olevat varsinkin.
 
Vähän niinkuin 1982-1983 Squiereista?
 
Danny_fox
04.01.2012 19:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Tässä on kyllä myös se puoli, että kun ostat kolmen markan basson, joka on siis yhtä hyvä kuin vanha fenderi, niin sen arvo on kymmenen vuoden päästä puolitoista markkaa kun vanhan soittimen arvo on vaan noussut.
 
näissä mun mielestä mennään taas siihen, että onko basson soittaja vai bassojen keräilijä. Onko tärkeämpää bassonsoiton ulkoiset asiat kuten harvinaisuus ja hinta vai se mihin oikeasti bassoa käytetään... Ei se vuoden '62 jazzari kuulosta hyvältä sen takia kun hintaa on 15.000. Kyllä aika tarkka korvainen saa olla, että kuulee eron vaikka muutaman vuoden uudempaan ja rutkasti halvempaan.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
HenriF
04.01.2012 19:43:44 (muokattu 04.01.2012 19:47:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: näissä mun mielestä mennään taas siihen, että onko basson soittaja vai bassojen keräilijä. Onko tärkeämpää bassonsoiton ulkoiset asiat kuten harvinaisuus ja hinta vai se mihin oikeasti bassoa käytetään... Ei se vuoden '62 jazzari kuulosta hyvältä sen takia kun hintaa on 15.000. Kyllä aika tarkka korvainen saa olla, että kuulee eron vaikka muutaman vuoden uudempaan ja rutkasti halvempaan.
 
Lakland kuulemma tekee erinomaisia soittimia. Mutta onko Laklandin 4000e maksava Precision kopio niin ylivoimainen että se kannattaa hankkia?
 
Kumman valitset?
 
Squier Classicin 350e, tai myydään palstalta 250e.
 
Vai Laklandin 4000e kaupasta tai muusikoiden palstalta 2000e, jonka myyntiaika on pitkä kuin talvi.
 
Nouseeko 4000e Laklandin hinta 6000euroon 10 vuodessa?
 
mr.bungle
04.01.2012 20:18:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käki: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/201 … aremmuus_kyseenalaista_3146575.html
 
En olekaan enää aikoihin uskonut että esim. vanhoissa Fendereissäkään olisi soundillisesti mitään ylivertaista vaikka joskus tällaistakin on väitetty.
 
Lienee ihan yksilö-, ei ikäkohtaista tuo soundin hyvyys.

 
Ei niissä mitään "ylivertaista" ookkaan. Onpahan vaan tietty tunnistettava saundi.
 
Itse etin tällaista saundia pitkään: http://www.youtube.com/watch?v=L1Tv … &playnext=1&list=PLB5D823D268D643C5 , ja se löyty yllättäen 60-luvun alun Presarista. Mutten mä sillä lähtis Foo Fightersiä vetään keikalle.
 
tjugo kilo tursk aer mycket tursk
käki
05.01.2012 01:45:01 (muokattu 05.01.2012 01:47:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mr.bungle: Ei niissä mitään "ylivertaista" ookkaan. Onpahan vaan tietty tunnistettava saundi.
 
Itse etin tällaista saundia pitkään: http://www.youtube.com/watch?v=L1Tv … &playnext=1&list=PLB5D823D268D643C5 , ja se löyty yllättäen 60-luvun alun Presarista. Mutten mä sillä lähtis Foo Fightersiä vetään keikalle.

 
En ihan ihan varmaks mee sanomaan, onko tossa flattikielet vai ei. Ehkä on, se vaikuttaa myös kyllä.
 
Soittajan tatsi vaikuttaa paljon. Mutta en ite tarvii 60-luvun soitinta ton soundin saamiseksi.
 
En tiedä onko tossa pätkässä efektejä, voi olla että on, vo olla että ei.
 
Fenderin Precisionin ns. perus ontto-mutta pyöreä lankkusoundi on tunnistettavissa aina ja sinne päin sen saa monen kaksimikkisen basson etumikistä.
 
edit: roundwoundit näyttää olevan
 
"If your rhytm is bad, you're dead!" - Neil Stubenhaus
stragowa
05.01.2012 02:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittajan tatsi vaikuttaa paljon. Mutta en ite tarvii 60-luvun soitinta ton soundin saamiseksi.
 
Rohkenen epäillä tätä.
 
käki
05.01.2012 08:34:10 (muokattu 05.01.2012 09:11:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stragowa: Rohkenen epäillä tätä.
 
Kaipa se on melko paljon myös kuulijan korvassa. Jonkin ääninäytteen voisin kyl väsätä jos osaan sellaisen johonkin tallentaa. Siitä voisi sitten arvioida, kuulostaisiko 60-luvun Presari erilaiselta tai kuulostaisko tää mun Yamaha tai Ibanez samankaltaiselta kuin toi näytteen soundi.
 
edit: joskus räpläsin Reaperia kun halusin jotain juttuja soitella ja tallentaa, mutta sain vaan sen signaalin särölle ja puuroksi. Jos opettelis sen käyttöä tänään paremmin. Vinkkejä otetaan vastaan, en ymmärrä noista ohjelmistoista mitään.
 
"If your rhytm is bad, you're dead!" - Neil Stubenhaus
hollstro
05.01.2012 10:00:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle ei ole epäselvää että vanhemmat soittimet soivat paremmin. Koska tässä keskustellaan näköjään Fendereistä niin keskustellaan sitten. Fendernin heikoin kausi n. 75-82 toi pääosin painavia halkoja paksulla lakkauksella koska myynti halusi paksut lakat ja tuona aikana myös painavuus oli hyvä jutu kun sen uskottiin tuovan sustainia ja se toi saundiin sellaista jota ei kevyissä passoissa ole, napsetta ja keskiääninenää.
 
Tuotannossa päähuomio oli kustannusjahdissa laadun kärsiessä. Oli siellä hyviäkin joukossa.
 
Nykyään Fenderien laatu on hyvä, mutta sitä tosiasiaa vaan ei voi muuksi muuttaa että puiden laatu jo tekovaiheesa on heikentynyt ja 50 vuotta vanha soitin on 50 vuotta vanha soitin. Puun luovuttaessa hartsinsa ja ligniininsä, lakan luovuttaessa ohenteensa, mikkien magneettien heiketessä jne. soitin muuttuu. Mojo-aspektit on sitten oma lukunsa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Johannes_t
05.01.2012 10:06:26 (muokattu 05.01.2012 10:07:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syystä tai toisesta, suurin osa niistä "ei widdu tää on hyvä soitin" -tapauksista ovat olleet 1960-luvun Fendereitä. Mulla ei semmosta ole, eikä todnäk koskaan tulekaan, mutta silti.
 
E: Ja nämä testattu pääsääntöisesti akustisesti. Vahvistetusta soundista on paha mennä sanomaan, mutta kokemuksen perusteella se korreloi lähes täysin akustisen tuntuman kanssa.
 
HenriF
05.01.2012 12:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin Musafasulla ennakkoluulottomasti kokeilemassa eri fendereitä.
 
Eka American Standard, paksu polyesteri kiiltää hienosti. no joo. Ei paha.
 
Sitten oli Road worn Precision, soi hienosti, mukavan tuntuinen, nitrolakka, kevyempi, kalliimpi.
 
Viimeiseksi testasin Steve Harris Precisionia, jossa erittäin tukeva kaula, samanlainen kuin 51reissuessa. Hemmetin hyvä.
 
Päädyin vintage icon V4 made in Chinaan. Am standardin tyylinen kaula, nitrolakka.
 
Hiotut kielet kiinni ja menoksi.
 
Mun mielestä precision soi parhaiten hiotuilla. My 50snt.
 
hollstro
05.01.2012 12:56:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Kävin Musafasulla ennakkoluulottomasti kokeilemassa eri fendereitä.
 
Eka American Standard, paksu polyesteri kiiltää hienosti. no joo. Ei paha.
 
Sitten oli Road worn Precision, soi hienosti, mukavan tuntuinen, nitrolakka, kevyempi, kalliimpi.
 
Viimeiseksi testasin Steve Harris Precisionia, jossa erittäin tukeva kaula, samanlainen kuin 51reissuessa. Hemmetin hyvä.
 
Päädyin vintage icon V4 made in Chinaan. Am standardin tyylinen kaula, nitrolakka.
 
Hiotut kielet kiinni ja menoksi.
 
Mun mielestä precision soi parhaiten hiotuilla. My 50snt.

 
Miten tämä liittyy tähän aiheeseen?
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
HenriF
05.01.2012 13:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Miten tämä liittyy tähän aiheeseen?
 
Liittyy sillä tavalla että nyt on tarjolla "wanhennettuja" soittimia. Valmistajat ovat yrittäneet tuoda markkinoille jotain sellaista mitä "ennen wanhaan" oli ihan perus kauppojen hyllyillä.
 
Nykyään on mahdollista kokeilla kaupassa miltä nitrolakka tuntuu käpälissä, miten mikit eroavat eri bassoissa. Miten paksu polyesteri eroaa nitrosta?
 
Eikä tartte edes kokeilla 1970 luvun soittimia. Säästyy sekin vaiva.
 
käki
05.01.2012 13:16:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Nykyään Fenderien laatu on hyvä, mutta sitä tosiasiaa vaan ei voi muuksi muuttaa että puiden laatu jo tekovaiheesa on heikentynyt
 
Mitä tämä tarkoittaa ? Onko nyky-Fenderit tehty jotenkin huonommasta puusta kuin aikaisemmat mallit ? Mistä sen voi tietää ?
 
"If your rhytm is bad, you're dead!" - Neil Stubenhaus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «