Aihe: Sandberg bassot
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Seppo(Nimi muutettu)
03.01.2012 22:48:26
balzary: Mulla katkeili vuosia sitten tosi nopeesti kielet bassosta. Tallakin vaihdettiin, ei auttanut. Ostin uuden basson ja ongelma jatkui. Funtsin sitten tapaani laittaa kielet bassoon. Aloin kieliä paikalleen laittaessa "suoristamaan" niitä useamman kerran vetämällä tallan päästä kielen toiseen päähän asti silloin, kun kieli on jo pistetty tallaan kiinni. Sen jälkeen en ole varmaan yhtään kieltä katkaissut. Oon huomannut, että osassa talloista kieli jää helposti mutkalle, eikä sitä välttämättä huomaa.

Toi olikin hyvä vinkki. Täytyy kiinnittää huomiota.
Nyt on kielinä ollut curt mangan 40-125 ja näitä ennen tehdaskielet. Näitten lisäks oon vaihdellut kieliä joita on jäänyt jemmaan kun enään en uusia laita ennen kun vika on selvillä. BDEAG vireessä oon piänyt.
Laitan kuvia kunhan saan nykytekniikan tottelemaan.
Kuitenkin tallassa on selvät jäljet enkä muissä bassoissa oo vastaavaa kulumaa huomannu. tosin tallat eroo paljonkin toisistaan. Pelkkä tallan vaihto kuullostais hyvältä vaihtoehdolta tai vielä parempi olis kielen oikeaoppinen pujotus jos näistä apu löytyis.

Kiitos paljon hyvistä neuvoista.
JussiKoo
04.01.2012 00:07:48
Noin mulla on kielet tallaan pujotettu.

http://cosa.kuvat.fi/kuvat/sandberg/

Tuohon on vaikea asettaa kieliä niin, että ne menisivät pahasti pieleen. Jos itselläsi ne ovat samalla lailla, voisin kallistua syyttämään kovaa tatsia.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
hollstro
04.01.2012 01:01:22

Rock-Ola: Noin mulla on kielet tallaan pujotettu.

http://cosa.kuvat.fi/kuvat/sandberg/

Tuohon on vaikea asettaa kieliä niin, että ne menisivät pahasti pieleen. Jos itselläsi ne ovat samalla lailla, voisin kallistua syyttämään kovaa tatsia.

Jeps. Ja kysyjällä on kielet droppivireessä, siis löysällä. Tallan viaksi on melkein mahdoton laitaa. Operator error, tämä on mun veikkaus.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
T.Nick
04.01.2012 06:40:59 (muokattu 04.01.2012 06:41:31)
Mä melkein arvaisin, että löysänä kielet saattaa katketa herkemmin, jos niitä oikein murjomalla soittaa. Siinä rupee kielen tyvessä tallan päässä olemaan sen verran runsasta liikettä/kulmaa/taittoa, että metallin myötöraja ylittyy (tjsp). Toi setti tohon vireeseen kuulostaa mun korvaan sangen ohuelta. Onko sulla mennyt paksumpia kielisettejä yhtä lailla poikki?
T.Nick
13.01.2012 21:04:51
Tossa vaihtelin toissa päivänä kieliä mun Sandbergiin ja kiinnitin huomiota tälläseen seikkaan, että siinä on aika kulmikas tuo upotus, mihin tulee tuo kielen "ball end" elikäs "pallopää". Kattelin, että jos se pallopää on 45 asteen kulmassa tallaan nähden, niin se upotuksen kulma painuu sinne pallopään uraan mistä kielen ydinlanka kiertää ympäri. Siinä kohtaa kielen kyllä pitäisi olla suht staattisessa asemassa, eikä mitään hankaavaa liikettä pitäisi päästä syntymään, mutta kuiteskin. Voikohan tälläsestä olla kyse, jos kielen poksuu katki.
Seppo(Nimi muutettu)
14.01.2012 12:34:31
Thominisk: Tossa vaihtelin toissa päivänä kieliä mun Sandbergiin ja kiinnitin huomiota tälläseen seikkaan, että siinä on aika kulmikas tuo upotus, mihin tulee tuo kielen "ball end" elikäs "pallopää". Kattelin, että jos se pallopää on 45 asteen kulmassa tallaan nähden, niin se upotuksen kulma painuu sinne pallopään uraan mistä kielen ydinlanka kiertää ympäri. Siinä kohtaa kielen kyllä pitäisi olla suht staattisessa asemassa, eikä mitään hankaavaa liikettä pitäisi päästä syntymään, mutta kuiteskin. Voikohan tälläsestä olla kyse, jos kielen poksuu katki.

Tällä saattaa hyvinkin olla merkitystä. Jäsen Balzaryn kommentista otin oppia kieliä pujottaesa. Ennen yritin saada pallon juurikin 90 asteen kulmaan ettei uran kulma osuisi ydin lankaan. Jäsen Rock Olan kuvista näkee 45 asteen kulman, jos tarkotat kyseistä tapaa? Nyt on kielet kestänyt sen vähän mitä soitella oon ehtinyt. Tänään illalla on treenit niin katotaan miten käy.
velluh
09.03.2012 19:02:34

Sandberg California TM4 Roquefort Blue: Hardcore Aged kotiutui pitkällisen kuolaamisen jälkeen Randy Jacksonin kainalossa.
http://muusikoiden.net/dyn/users/97311.jpg
Rämppy
09.03.2012 21:22:57
velluh: Sandberg California TM4 Roquefort Blue: Hardcore Aged kotiutui pitkällisen kuolaamisen jälkeen Randy Jacksonin kainalossa.

Huh, kun on tyylikäs.
En sitten malttanut olla sanomatta.
T.Nick
10.03.2012 09:40:44
velluh: Sandberg California TM4 Roquefort Blue: Hardcore Aged kotiutui pitkällisen kuolaamisen jälkeen Randy Jacksonin kainalossa.

Tuollasta oon salaa kans himoinnut. Oliks näin että Hardcore aged -sarjassa oli jopa jonkinlainen resonanssikäsittely tehty, millä saadaan runkopuut kuulostamaan vanhoilta? Entäs onks tuo kaula myös pantu paskaksi, kuva ei oikeen kerro?
90 mice 2
velluh
11.03.2012 10:03:25 (muokattu 16.03.2012 20:03:11)

Thominisk: Tuollasta oon salaa kans himoinnut. Oliks näin että Hardcore aged -sarjassa oli jopa jonkinlainen resonanssikäsittely tehty, millä saadaan runkopuut kuulostamaan vanhoilta? Entäs onks tuo kaula myös pantu paskaksi, kuva ei oikeen kerro?

Tästä on olemassa 1000€ kalliimpi versio, missä on nuo runkopuut käsitelty:
"HARDCORE AGED MASTERPIECE same as hardcore aged including aged hardware
and fretboard. All MASTERPIECE build basses are getting vibration treatment to reach an authentic old school sound."

Tässä yksiössä on kaula melko "siisti", joitakin kolhuja on, ja jonkinlainen "polttomerkki" tuossa lavan yläosassa...makuasioita kaikki tietysti:
http://muusikoiden.net/dyn/users/97600.jpg
Esa H
29.04.2012 11:02:26 (muokattu 29.04.2012 11:03:19)
Testailin eilen lisää Kojonesilta tullutta JM4:sta. Saundi on juuri sitä mitä olin hakemassa. Etumikillä tulee astetta pyörempi saundi kuin PM4:n etumikillä. Passiivinen saundi on tosi hyvä. Ergonomia on erinomainen aivan kuin PM4:ssa. Erittäin soppeli basso meikäläiselle.

Tortoisepleksi menee vaihtoon. Ei sovi mun silmään yhtään.
Fortune
29.04.2012 22:59:17
Esa H: Testailin eilen lisää Kojonesilta tullutta JM4:sta. Saundi on juuri sitä mitä olin hakemassa. Etumikillä tulee astetta pyörempi saundi kuin PM4:n etumikillä. Passiivinen saundi on tosi hyvä. Ergonomia on erinomainen aivan kuin PM4:ssa. Erittäin soppeli basso meikäläiselle.

Heh, sehän nopeasti meni kiertoon. Meikäläisen entinen basso siis.

Soitin on käynyt Skotlannissakin reissussa, joten toivottavasti siinä on sopivasti mojoa :)
"Look behind you, a three-string bass!"
kojones
30.04.2012 06:04:30
Esa H: Testailin eilen lisää Kojonesilta tullutta JM4:sta. Saundi on juuri sitä mitä olin hakemassa. Etumikillä tulee astetta pyörempi saundi kuin PM4:n etumikillä. Passiivinen saundi on tosi hyvä. Ergonomia on erinomainen aivan kuin PM4:ssa. Erittäin soppeli basso meikäläiselle.

Heh, tässä tapauksessa vaihdot natsaskin hienosti, toi PM4 on soundiltaan just eikä melkein sitä mitä oon tässä useamman vuoden hakenut.
T.Nick
30.04.2012 08:21:02
kojones: Heh, tässä tapauksessa vaihdot natsaskin hienosti, toi PM4 on soundiltaan just eikä melkein sitä mitä oon tässä useamman vuoden hakenut.

Jos joskus kyllästyt tuohon, tai menetät sormesi vannesahaan, niin tarjoa mulle ennen kuin pistät torille ;) Ja taitavana modaajana osaat varmaan heittää johonkin väliin tone-konkan, joka leikkaa passiivimoodissa.
90 mice 2
Esa H
01.05.2012 09:56:51
Tässä on taas hinkutettu Samperin nollanauhaa. Musitecin mekaanikko oli sitä mieltä, että urat on normaalia kulumaa.

Niin se varmaan on, koska kielet lepää koko ajan sen päällä. Muutkin naunat kuluvat vaikka kielet on niitä vasten harvemmin. Kun vaihdoin tähän kieliä, näkyi nollanauhan vieressa hieman eräänlaista viilan purua, joka oli varmaan irronnut just nollanauhasta.

Tälläkin nauhalla basson sai säädettyä, mutta nauhan vaihtamisen jälkeen setuppi on varmaan helopompi säätää. Vanhasta nauhasta oli kulunut puolet E-kilen kohdalta pois. (Hyvin soitettu vehje siis). Vanhan tilalle tulee teräksinen kestävämpi nauha.
Esa H
18.05.2012 21:26:02
Nyt on JM4:seen saatu valkoinen pleksi, teräksinen nollanauha ja kunnon kielet. Hyvin pelittää.

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2774.jpg
JussiKoo
18.05.2012 21:41:27
Esa H: Nyt on JM4:seen saatu valkoinen pleksi, teräksinen nollanauha ja kunnon kielet. Hyvin pelittää.

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2774.jpg

Huutaa helmiäspleksiä.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
pekezu
18.05.2012 22:26:55

Rock-Ola: Huutaa helmiäspleksiä.

Offtopiciks menee mut niin huutaa myös kielten päiden katkomista.

Mäen tajua miten noi saa noin rumasti edes yrittämisellä tonne? Eiks toi ole vaikee laittaakin kun kieli pomppaa aina välistä poies? Se reikä siellä keskellä on sitä varten, että sen pään voi työntää sinne ja taittaa.

Pahoitteluni avautumisesta.
novo
19.05.2012 06:33:42
pekezu: Offtopiciks menee mut niin huutaa myös kielten päiden katkomista.

Mäen tajua miten noi saa noin rumasti edes yrittämisellä tonne? Eiks toi ole vaikee laittaakin kun kieli pomppaa aina välistä poies? Se reikä siellä keskellä on sitä varten, että sen pään voi työntää sinne ja taittaa.

Pahoitteluni avautumisesta.

Kuulostaa melko homolta. Ite oon tainnu katkoo kielistä ylimääräset viimeeks floikallisen kitaran ollessa taloudessa, eli muutamat vuodet sitten. Vois sitä toki yrittää panostaa muutenkin siihen kielittämiseen.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)