Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 520 21 22 23 24399 400 401 402 403
Linnunlaulupuu
30.12.2011 15:36:27
Kailis: No hei P. Punakuono, meniskö youtube-videoiden ja TV-ohjelmien katsominen joteski enemmän yhteen?

En tiedä, mut täysin oma alueensa noilla pitäisi olla.
"Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen"
Epämuusikko
30.12.2011 18:05:30
Toissapäivänä kuuntelin bändiä jossa rumpusetistä 90% oli cajon-touhua ja voi jumalauta että toimi hyvin! En kuuna päivänä olisi halunnut kuulla sen tilalle minkään valtakunnan settiä.

Bändissä ei myöskään ollut basistia. Sekin oli vitun hyvä juttu.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
30.12.2011 18:27:13

Jos nyt ajatellaan miten vähän perkkavideoita tänne on postattu niin eipä luulis niin paljoa haittaavan. Toisaalta, voihan sitä perustaa oman topicinsa, johon sitten putoilee kerran pari kuussa uutta pätkää. Ihan vaan siksi että saadaan pidettyä rumpuosasto puhtaana kaikelta kulttuurivaihdolta.
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
-Dr.DW-
30.12.2011 21:04:59
Kailis: No hei P. Punakuono, meniskö youtube-videoiden ja TV-ohjelmien katsominen joteski enemmän yhteen?

Heh, no taitaapa niissä uusissa hifihifitöllöissä olla ihan omat pikakuvakkeet youtubelle...=P
Viina on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän!
Raatis
31.12.2011 12:48:37

Cajon on rumpu. Ja Laiho soittaa sitä hiton hyvin. Jos se ei jotakuta miellytä, siitä omasta mielipiteestänsä on täysin turhaa tehdä suurta numeroa. Rakentava kritiikki on eri asia.

Yleensäkin, jos joku asia maailmassa ei miellytä, kannattaa ensimmäisenä yrittää välttää sille altistumista. Netissä se ei ole vaikeeta, sulje selain/välilehti. Jos sen vältteleminen ei onnistu, voi koittaa opetella sietämään sitä ja viimeisenä suositeltavana toimenpiteenä voi koittaa sopia toisen osapuolen kanssa rajat, esimerkiksi että perkussiot tuolle puolelle ja rumpusettijutut tälle. Mutta kun kaikki rummut on samassa karsinassa niin ei varmaan ole kohtuutonta pyytää että kaikkea rummutusta täytyy vähintään sietää?
The difference between ordinary and extraordinary is that little extra.
Rumba-Ali
31.12.2011 14:10:41

hollmi-5: Cajon ei ole rumpu. Se on puulaatikko.

Rumpu ei ole rumpu. Se on (yleensä) puinen lieriö tahikka sylinteri.
Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
jazzmies
31.12.2011 15:06:51
hollmi-5: Cajon ei ole rumpu. Se on puulaatikko.

Pitäisi olla perkussioille oma palsta :) En pidä cajonista. Kun hyväkin rumpali menee persellään cajonin päälle, niin minua alkaa jyrsimään. Mun sanavarasto ei riitä sen nyhjäämisen kuvailuun... Rumpuhärpäkkeistaä joku duallist-spedu molempiin jalkoihin edustaa samaa osastoa...

Cajon luokitellaan idiofoniksi, itsessään soivaksi lyömäsoittimseksi. Eli se ei ole membranofoni, kalvorumpu, vaikka ohut vanerilevy muistuttaakin kalvoa funktioltaan. Mutta vanerilevyä ei jännitetä, mikä on puolestaan membranofonin tärkein kriteeri.

HornbostelSachsin soitinluokitteluun kannattaa tutustua, jotta ymmärtää lyömäsoitinten periaatteellisen kategorisoinnin. Taas rumpu, symbaali ym. termit ovat kulttuuri- ja kielialuesidonnaisia soitinnimiä. Rumpu-drum-trumma-trommel tulee germaanisen kielialueen suunnalta, tambour-tambor-tabor-tamburo-toba latinalaiselta alueelta, beben-buben-bugnas-baraban slaavilaiselta alueelta jne., joten on kulttuurin oma asia, mikä luokitellaan rummuksi ja mikä taas ei. Esim. steeldrum tai slit drum ei ole rumpu, vaan idiofoneja molemmat. Mutta taas jos hollmin kulttuurin mielestä cajon ei ole rumpu, niin siitä vaan!

Makuasioista on mukava kiistellä, mutta hollmin perucussiosoiton dissaus on jotakin ihan käsittämätöntä. Esim. vinoilu arselle tai Laiholle on erikoishommaa, sillä molemmat ovat todella kovan luokan muusikoita sekä kokemuksiltaan että taidoiltaan.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
hollmi-5
01.01.2012 13:54:23
jazzmies:

Makuasioista on mukava kiistellä, mutta hollmin perucussiosoiton dissaus on jotakin ihan käsittämätöntä. Esim. vinoilu arselle tai Laiholle on erikoishommaa, sillä molemmat ovat todella kovan luokan muusikoita sekä kokemuksiltaan että taidoiltaan.

Enhän minä Arselle tai Laiholle vinoile. Pakkoko siitä Cajonista on ryhtyä pitämään, kun tarpeeksi moni perustelee ;)
Soundit, piuhat ja kajarit.
Duro
01.01.2012 13:59:08 (muokattu 01.01.2012 15:28:15)
hollmi-5: Enhän minä Arselle tai Laiholle vinoile.

Kyllähän se melkosesti henkilökohtaiseksikin vinoiluks minusta menee, jos dissailee soittimia joihin ko. jampat on selkeesti panostaneet erittäin paljon :)
öggöbö.
Raatis
01.01.2012 20:50:29

Siis jokaisellahan on täysi oikeus olla pitämättä jostain tietystä soundista, vaikkapa cajonista. Vaikka joku toinen osaisi miten hyvin perustella miksi siitä pitäisi pitää. Mutta vaikka se ärsyttää ja tulee hirmuinen palo purkaa se oma huono fiiliksensä kanssaeläjiin, sen pahan fiiliksen voi myös opetella pitämään kontrollissa. Tämä voi pitemmällä aikavälillä myös vaikuttaa siihen miten omat mielipiteet saa kunnioitusta muiden suunnalta.
The difference between ordinary and extraordinary is that little extra.
Duro
01.01.2012 21:37:04
Raatis: Siis jokaisellahan on täysi oikeus olla pitämättä jostain tietystä soundista, vaikkapa cajonista. Vaikka joku toinen osaisi miten hyvin perustella miksi siitä pitäisi pitää. Mutta vaikka se ärsyttää ja tulee hirmuinen palo purkaa se oma huono fiiliksensä kanssaeläjiin, sen pahan fiiliksen voi myös opetella pitämään kontrollissa. Tämä voi pitemmällä aikavälillä myös vaikuttaa siihen miten omat mielipiteet saa kunnioitusta muiden suunnalta.

Njuu, pointti kyllä tämäkin.
Tähän ei kyllä keksimälläkään keksi mitään järkevää.
VeKrio
01.01.2012 22:04:59

Niin siis kyllähän tässä nyt näköjään yhteismielipiteellisesti tuli ilmaistua, että hollmin pelisilmä on pettänyt mitä tulee hyviin tapoihin. Ei täs kuitenkaan o oikeastaan mistään muusta kysymys.

Ja raatis hyvin otti esille sen, että arvostus ansaitaan. Sen on ansainnut esimerkiksi Duro, joka on rumpalit.netin arvostettu tyyppi ja ihan hyvistä syistä. Sillä arvovallalla hän kommentoi hollmia. Arvostan ite hollmia erityisesti rakennusvinkkiensä takia, ne on ihan ässä-kamaa. Todella hyvää nikkarointimeininkiä, joka on auttanut varmaan monia foorumilaisia täällä.

Mä jatkan Chris McHughin kuuntelua
Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää
VeKrio
03.01.2012 23:19:33

Täs ei valitettavasti oo cajunisoittoa vaan ihan settisoittoa. Komppeja ja fillejä.
Perkasin valittuja paloja nauhalta.

Oon yrittänyt viime syksynä harrastaa erityisesti mentaalipuolen reenausta, kun treenikselle on pässyt aika harvakseltaan tänä syksynä jostain syystä. Oikeaa kättä oon yrittänyt jämäköittää ja samalla rentouttaa ja kaivella sieltä nyansseja. Sellasta Porcaro-loupingia. Niitä nyansseja ei ole edelleenkään liikaa. Seuraava kehittämisen ja siistimisen kohde on basari, joka välillä haahuilee liikaa.

Lyön vielä joskus tarpeettoman kovaa, joka juontaa perunsa hevitaustasta ja siitä, että apinat pitivät marsua niin maanalainen paikka kovalla. Havahduin tähän pari vuotta sitten kun kävin Kaakkuriniemen opissa yhden visiitin verran ja se sanoi, että paiskon tosi kovaa, ja rummusta läpi aivan sikana, ja mä mielestäni soitin niinku mediumisti. Sit maestro näytti demonstraatiota, miten lyödä kovaa, mutta ei "läpi". Näytti ja kuulosti hyvältä.

Kaikenlainen (rehellinen ja rakentava) kommentointi otetaan kiitollisuudella vastaan! http://www.youtube.com/watch?v=Jsyz-lBTAp4
Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää
arse
04.01.2012 11:45:37 (muokattu 04.01.2012 11:47:18)

Voi ei! Missasin taas täysin yhden cajón-aiheisen "keskustelun"! Voi rähmä. Huutelen kuitenkin vähän perään ihan sen kunniaksi että mut on tällä kertaa oikein nimimerkiltä mainittu ja olen muutenkin miettinyt näitä juttuja aika paljon.

Mulla on laatikkoon vähän samantyyppinen viha-rakkaus -suhde kuin vaikkapa djembeen. Molemmat kuulostavat älyttömän hyvältä soveliaassa musiikillisessa ympäristössä hyvin soitettuna, mutta kumpikin on myös ollut vuorollaan se jokamiehen unplugged-puisto-hippirumpu, jolla on helppo matalia ja korkeita ääniä vuorotellen lyömällä jäljitellä rumpusettikomppeja ja jota ei tämän helppouden takia tarvitse opetella kunnolla soittamaan.

Yleishippirumpuna ja/tai rumpusetin matkijana laatikko kuulostaa lähes poikkeuksetta ihan paskalta. Siihen nähden ko. väärinkäyttöön törmää ammattiympyröissäkin harmittavan usein. Ylipäänsä popmusiikissa laatikon räpättävälle kopinalle on mun mielestä tosi harvoin tilaa edes ammattimiehen käsissä, saati sitten vaihtelua kaipaavan settirumpalin.

Niin että ei ihme, jos tuon perusteella vihaa koko soitinta. Mullakin olisi varmasti ihan puhdas viha-viha -suhde siihen, ellen olisi puuhastellut niin paljon kuubalaisen rumban kanssa. Sitä paitsi negatiiviset tunteet ovat ihan ookoo. Mun omasta mielestä jouhikko on soittimena ihan perseestä eikä sovi mihinkään, mutta se on jo toinen tarina...

edit: Ollaan myös positiivisia, niin totean vielä, että Jarkko on boksin kanssa soolona niin taitava, että voisi pistää tuubiin enemmän bändipätkiä.
Ai hitto kun mie tykkään!
Kefiiri
04.01.2012 12:07:58
arse: Mun omasta mielestä jouhikko on soittimena ihan perseestä eikä sovi mihinkään, mutta se on jo toinen tarina...

Tuo on pitkälti fakta, eikös ne jouhet ole peräisin hevosen peräpäästä.
hollmi-5
04.01.2012 12:35:08
VeKrio: Kaikenlainen (rehellinen ja rakentava) kommentointi otetaan kiitollisuudella vastaan! http://www.youtube.com/watch?v=Jsyz-lBTAp4

Persoonallinen lähestymistapa settiin on positiivista. Siihen persoonallisuuteen kuuluu tapasi pitää kapulaa melko lailla kämmenen sisällä ja "ranskalaisotteella". Siis peukalon kynnet katsovat kattoon ja välillä jopa sivuseiniin ;)

Voisit kokeilla hiukan avata etusormen ja peukalon väliä ja kääntää kämmenselkiä enemmän vaakatasoon normaalissa haitsu-virveli kompissa? Mikään ei tosin vaadi tyylinmuutosta, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Minulla oli pitkään samanlainen kapulaote, mutta muutin sen ja minulle se toimi.

Räväkästi lähtee fillit ja kuskin pallilla istuu päällikkö, joka määrää tahdin.
hollmi-5
04.01.2012 12:38:56
arse:

Yleishippirumpuna ja/tai rumpusetin matkijana laatikko kuulostaa lähes poikkeuksetta ihan paskalta. Siihen nähden ko. väärinkäyttöön törmää ammattiympyröissäkin harmittavan usein. Ylipäänsä popmusiikissa laatikon räpättävälle kopinalle on mun mielestä tosi harvoin tilaa edes ammattimiehen käsissä, saati sitten vaihtelua kaipaavan settirumpalin.

edit: Ollaan myös positiivisia, niin totean vielä, että Jarkko on boksin kanssa soolona niin taitava, että voisi pistää tuubiin enemmän bändipätkiä.

Justiinsa näin. Olenhan sen kertonut ennenkin, mutta nämä "unplugged rockit cajonilla"-viritykset saa mun perseen näppylöille. Jopa Emma Salokosken jazzkeikalla setistä cajonille välillä siirtynyt huippurumpali ajoi samaan miinaan. Toki vain mielestäni.

Pahoitteluni, jos olen antanut ymmärtää, että minä olisin jotenkin Jarkkoa tai arsea dissannut. Ei ollut tarkoitus.
VeKrio
04.01.2012 12:54:35

hollmi-5: Persoonallinen lähestymistapa settiin on positiivista. Siihen persoonallisuuteen kuuluu tapasi pitää kapulaa melko lailla kämmenen sisällä ja "ranskalaisotteella". Siis peukalon kynnet katsovat kattoon ja välillä jopa sivuseiniin ;)

Voisit kokeilla hiukan avata etusormen ja peukalon väliä ja kääntää kämmenselkiä enemmän vaakatasoon normaalissa haitsu-virveli kompissa? Mikään ei tosin vaadi tyylinmuutosta, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Minulla oli pitkään samanlainen kapulaote, mutta muutin sen ja minulle se toimi.

Räväkästi lähtee fillit ja kuskin pallilla istuu päällikkö, joka määrää tahdin.

Kiitosta, just tällasta kaipasin. Oon paljon pohtinut tota otetta, ja se ote tuntuu elävän vähän omaa elämäänsä. Kun soitin aikoinaan enempi sillai Porcaro-tyylisellä otteella jossa on just kämmenselkä enemmän ylöspäin niin silloin tuntui, että mä en saa ikäänkuin "ruoskattua" sitä iskua niin kivasti kun tollasella otteella!

Itseasiassa se tais olla Colaiuta, jonka näin niissä Buddy Rich -piiseissä vetävän aika lailla rideä sellasella ruoska-tyylillä. Olennaista kai olis, että soittais molemmilla tilanteen mukaan sillai alitajuisen huomaamattomasti vaihtaen.

Mutta tattista ja jatketaan!
Weetoz
04.01.2012 12:55:51
VeKrio: Kaikenlainen (rehellinen ja rakentava) kommentointi otetaan kiitollisuudella vastaan! http://www.youtube.com/watch?v=Jsyz-lBTAp4

Tuli sellanen juttu mieleen tuota katsellessa, että minun makuuni noi haitsun avaukset kompin keskellä kuulostaa monesti paremmalta jos sitä haitsua ei aukaise ihan noin paljon. Ite tykkään tehä ne nostot silleen että kantapää on koko ajan kiinni pedaalissa, ja varpaita vaan pikkasen nostan. Joihinkin paikkoihin tietty sopii isommatkin nostot, mutta noissa videon kompeissa niistä tuli minusta pikkasen sellanen turhan raskas fiilis. Tää nyt on tosiaan jo aikamoista pilkun hyväilyä, ja ehkä makuasiakin, mutta tossa nyt on yks juttu mihin voisit kiinnittää huomiota jos haluat. Kaiken kaikkiaan soitto kulki kuitenkin oikein hyvin minusta.
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)