Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tyhmä kysymys impedanssista
1
hallu
02.01.2012 18:29:17 (muokattu 02.01.2012 18:31:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsori, kun asia olisi varmaan löytynyt jostakin kun vaan olisin etsinyt. Olen koittanut wikipedian avulla päntätä sähköopin perus SI järjestemä mittäyksiköitä ja mitä ne tarkoittaa ja nyt vaan haluaisin varmistaa olenko ymmärtänyt oikein vai väärin.
 
Eli impedanssi siis mittaa vaihtovirtapiirin vastusta esimerkiki kaiutinkuormaa. Wikipediassa sanottiin, että vahvistimien kaiutinkytkennöissä ilmoitetaan vaadittava minimi impedanssi (esim. 4 tai 8 ohmia) mutta että impedanssi voi olla suurempikin mutta ei pienempi. Meinaako se sitä, että voin kytkeä vahvistimen 8 ohmin kaiutin liitäntään vaikkapa 16 ohmisen kaiuttimen, mutta en neljä ohmista ilman vahvistimen rikkoutumisvaaraa? ja edelleen jos vastuas on kyllä, niin voinko saada vahvistintani hiljennettyä käyttämällä siinä liian korkean impedanssin kaiutinta (esim. vaikka sitä 16 ohmista)?
 
E: lennossa vielä lisäkysymys. Voinko siis käyttää 16 ohmin keinokuormaa 8 ohmin vahvistimessa jos varaan kuorman tehonkestoksi tuplat suositellusta?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Kefiiri
02.01.2012 19:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Wikipediassa sanottiin, että vahvistimien kaiutinkytkennöissä ilmoitetaan vaadittava minimi impedanssi (esim. 4 tai 8 ohmia) mutta että impedanssi voi olla suurempikin mutta ei pienempi. Meinaako se sitä, että voin kytkeä vahvistimen 8 ohmin kaiutin liitäntään vaikkapa 16 ohmisen kaiuttimen, mutta en neljä ohmista ilman vahvistimen rikkoutumisvaaraa?
 
Transistorivahvistimen kohdalla asia on noin, mutta putkivehkeiden suhteen hommasta ollaan niin montaa mieltä että niihin en ota kantaa ollenkaan.
 
Zeeboo
02.01.2012 19:37:53 (muokattu 02.01.2012 19:42:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tsori, kun asia olisi varmaan löytynyt jostakin kun vaan olisin etsinyt. Olen koittanut wikipedian avulla päntätä sähköopin perus SI järjestemä mittäyksiköitä ja mitä ne tarkoittaa ja nyt vaan haluaisin varmistaa olenko ymmärtänyt oikein vai väärin.
 
Eli impedanssi siis mittaa vaihtovirtapiirin vastusta esimerkiki kaiutinkuormaa. Wikipediassa sanottiin, että vahvistimien kaiutinkytkennöissä ilmoitetaan vaadittava minimi impedanssi (esim. 4 tai 8 ohmia) mutta että impedanssi voi olla suurempikin mutta ei pienempi. Meinaako se sitä, että voin kytkeä vahvistimen 8 ohmin kaiutin liitäntään vaikkapa 16 ohmisen kaiuttimen, mutta en neljä ohmista ilman vahvistimen rikkoutumisvaaraa? ja edelleen jos vastuas on kyllä, niin voinko saada vahvistintani hiljennettyä käyttämällä siinä liian korkean impedanssin kaiutinta (esim. vaikka sitä 16 ohmista)?
 
E: lennossa vielä lisäkysymys. Voinko siis käyttää 16 ohmin keinokuormaa 8 ohmin vahvistimessa jos varaan kuorman tehonkestoksi tuplat suositellusta?

 
Periaatteessa joo, paitsi että putkivahvistimilla impedanssin kasvattaminen toiseen ääripäähänsä, eli äärettömäksi tuppaa olemaan fataalia. Päätemuuntajallinen putkivahvistin sietää lähdössään paremmin oikosulkua kuin avointa lähtöä. Avoin pää on turmioksi vain silloin, jos päätteeseen ajetaan signaali. Jos päätemuuntajassa ei ole muuttuvaa virtaa ja sitä kautta muuttuvaa magneettikenttää, ei isoja jännitepiikkejäkään synny. Jokusen kerran vahvistimia pajottaessa ollut kajari kytkemättä, eikä raatoja ole tullut. En kuitenkaan suosittele...
 
Kajarin impedanssi on kompleksinen suure, joka koostuu puhekelan resistanssin (langan resistiivisyys * pituus/ paksuus), kelan reaktanssin ja kelan kierrosten välisten hajakapasitanssien (geometrisestä)summasta. Tämä riippuu voimakkaasti kajarin puhekelan läpi menevän virran taajuudesta; Pienillä taajuuksilla kajari panee virralle hanttiin liki pelkän DC-resistanssin verran, ja impedanssi kasvaa taajuuden kasvaessa. 8 Ohm kajarin impedanssi vaihtelee perstuntumalta välillä 4...20 Ohm.
 
Jos kajarin nimellisimpedanssi tuplaantuu, tarkoittaa se sitä, että vahvistimen kuorma puolittuu: P = U*I ja I = U/Z. Ei siitä kuorman tehonkeston tuplaamisesta mitään haittaa ole, mutta ei pakko sitä ei ole tuplata. 16 Ohm kajarin voi aivan huoletta kytkeä 8 Ohmin lähtöön. Ei mene pääte rikki. On kokeiltu muutamallakin vahvistimella 20 wattisista satasiin.
 
White men can't Monk
aristoteles666
02.01.2012 19:43:51 (muokattu 02.01.2012 19:44:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

neljäs rivi ylhäältä, putkivahvistimen tehoista ja impedansseista tiu diu idu.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Zeeboo
02.01.2012 19:52:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: neljäs rivi ylhäältä, putkivahvistimen tehoista ja impedansseista tiu diu idu.
 
Minulla vai Hallulla? Nyt ei satu omaan silmään, vissiin olen sokea omalle tekstille.
 
White men can't Monk
aristoteles666
02.01.2012 19:55:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Minulla vai Hallulla? Nyt ei satu omaan silmään, vissiin olen sokea omalle tekstille.
 
kitarakamat- etusivu.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Zeeboo
02.01.2012 19:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kitarakamat- etusivu.
 
Jepjep. Noita otsikoitakaan tule näköjään luettua... ;)
 
White men can't Monk
hallu
02.01.2012 20:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Jepjep. Noita otsikoitakaan tule näköjään luettua... ;)
 
No minä kyllä luin, mutta en tajunnut. Tai tajusin kuvaamallani tavalla, mutta halusin varmistaa olinko ymmärtänyt oikein. Suuret kiitokset tyhjentävästä vastauksestasi eli asia ei ole yksioikoinen, mutta impedanssin uskaltaa tuplata esim kahdeksasta kuuteentoista. Sitä en älynnyt, että kuorma puolittuu impedanssin kaksinkertaistuessa joten kiitokseni vielä kerran.
 
Tämä oli vähän turha topikki ja itsekkäästi perustettu. "Aristotele666" on aivan oikeassa. Pahoitteluni siitä ehkä hiukan hätäisesti päätin kyssärin ilmoille laittaa. Ylläpito poistanee jos ihan joutavaksi katsovat.
 
Sulle "Zeeboo" plussia:-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jii.haanpaa
02.01.2012 20:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: ...Jos kajarin nimellisimpedanssi tuplaantuu, tarkoittaa se sitä, että vahvistimen kuorma puolittuu: P = U*I ja I = U/Z. Ei siitä kuorman tehonkeston tuplaamisesta mitään haittaa ole, mutta ei pakko sitä ei ole tuplata. 16 Ohm kajarin voi aivan huoletta kytkeä 8 Ohmin lähtöön. Ei mene pääte rikki. On kokeiltu muutamallakin vahvistimella 20 wattisista satasiin.
 
Nii, paitti, että tämäkin pätee vain transistorivaffareilla.
 
Itse olen antanut itselleni luvan tulkita putkivahvaria siten, että putkarin näkemä "kuorma" on rinnankytketyt ulostulomuuntajan toisiokela ja kajari. Toisiokelan impedanssi on ainakin omissa vahvareissani aina selvästi pienempi kuin kajarin, kokoluokkaa muutama ohmi. Tästä syystä on aivan loogista, että värkki kestää paremmin oikosulkua kuin kytkemätöntä piiriä. Mutta toisaalta kajarin impedanssia kasvattamalla ei myöskään voida korvata keinokuormaa. Ongelman lähtökohtana taitaa olla, toisin kuin transistorilaitteissa, impedanssisovitus, josta siitäkin wikipedialla on sanansa sanottavana (ehkä hieman vaikeaselkoisesti tosin): http://fi.wikipedia.org/wiki/Impedanssisovitus
 
Isot pojat puhuvat ameriikan foorumeilla, että fenderit kestävät hyvin väärinkäyttöä, mutta marsut olisivat herkempiä harmistumaan. Tiedä sitten. Itse en ole saanut vielä yhtään vahvaria rikki, en tosin ole väkisin senkkaa nenusta tavoitellutkaan.
 
PIM
02.01.2012 23:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä sama kysymys kysytään tällä palstalla vähintään joka toinen viikko ja asiasta on kirjoitettu varmaan Encyclopedia Britannican verran tekstiä. Ja joka kerta keskustelun lopputulolseksi saadaan pitkän väännön jälkeen se, että transistorivahvistimet ei tykkää liian matalasta impedanssista ja putkivahvistimet liian suuresta ja että yhden pykälän mismatch suuntaan tai toiseen ei vielä ole vaarallista, ellei kyseessä satu olemaan poikkeuksellisen paska vahvistin, joka joka tapauksessa leviäisi ennen pitkää.
 
Jollei Wikipediassa ole vielä artikkelia aiheesta "Impedanssineuroosi", niin menen kohta itse ja kirjoitan sellaisen;)
 
Zeeboo
03.01.2012 00:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Nii, paitti, että tämäkin pätee vain transistorivaffareilla.
 
Itse olen antanut itselleni luvan tulkita putkivahvaria siten, että putkarin näkemä "kuorma" on rinnankytketyt ulostulomuuntajan toisiokela ja kajari. Toisiokelan impedanssi on ainakin omissa vahvareissani aina selvästi pienempi kuin kajarin, kokoluokkaa muutama ohmi. Tästä syystä on aivan loogista, että värkki kestää paremmin oikosulkua kuin kytkemätöntä piiriä. Mutta toisaalta kajarin impedanssia kasvattamalla ei myöskään voida korvata keinokuormaa. Ongelman lähtökohtana taitaa olla, toisin kuin transistorilaitteissa, impedanssisovitus, josta siitäkin wikipedialla on sanansa sanottavana (ehkä hieman vaikeaselkoisesti tosin): http://fi.wikipedia.org/wiki/Impedanssisovitus
 
Isot pojat puhuvat ameriikan foorumeilla, että fenderit kestävät hyvin väärinkäyttöä, mutta marsut olisivat herkempiä harmistumaan. Tiedä sitten. Itse en ole saanut vielä yhtään vahvaria rikki, en tosin ole väkisin senkkaa nenusta tavoitellutkaan.

 
Joo, ei tietenkään kuorman kasvatus korvaa keinokuormaa. Sitä en tarkoittanut, en vaan vissiin osannut tarpeeksi selvästi asiaa esittää. Meininki oli kirjoittaa, ettei keinokuorman tehonkestoa tarvitse tuplata, jos impedanssi tuplaantuu. Niin, ja ei se 16 Ohm nimellisimpedanssi 8 Ohmille sovitetussa lähdössä ei tee putkivahvistimestakaan vainajaa.
Yhtenä tehtävänähän tuolla päätemuuntajalla on putken lähtöimpedanssin sovittaminen kajarikuormalle passeliksi. Pääteputkien lähtöimpedanssi on jotain parin, kolmen kilo-ohmin luokkaa, ja se teho, joka syntyy isolla jännitteellä ja pienellä virralla näkyy taas toisiopuolella pienempänä jännitteenä ja vastaavasti isompana virtana. Kajarihan on virtaohjattu komponentti. Väärä kajarin impedanssi tekee takuulla piiristä "epä-sovitetun", ja kajariin siirtyvä teho ei ehkä ole ihan tapissa. Mutta tuleekos sitä aina nupit kaakossa soitettua... Loistehon ja pätötehon suhdetta voi kyllä funtsata, niinkuin tuossa wikin jutussa. Toisaalta, kun taajuuden mukana kuorman impedanssi muuttuu, niin ihan yks-yhteen ei sekään autuaaksi tee.
 
Voi tosiaan olla, että Marsut ovat ronkelimpia kuorman suhteen, en tosin ihan het osaa äkätä mistä moinen johtuu. Niin, enkä minäkään näiden kanssa uhalla halua alkaa rajoja kokeilemaan. Liian vähävarainen oon siihen ;)
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «