Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikkapiano
1 2 3
RHE
30.12.2011 23:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa keikkapianoa, joka olisi hintaluokkaa 1000-2000€.
 
Olen itse pianisti ja haluan soittotuntumalta mahdollisimman hyvää pianotatsia, mutta myös niin hyvää piano/flyygelisaundia kuin vain tuohon hintaluokkaan osuu. Pianon pitää olla myös tietenkin täyspitkä.
 
Minulle on muutamasta musiikkiliikkeestä heitetty ilmaan mallit Yamaha CP50, Roland FP4F, Yamaha MOX8. Itse olen ajatellut Nord Piano 88 -mallia.
 
Sanokaas kosketinsoittajat, joilla on kokemusta alan vehkeistä, että mitä suosittelette? Ei haittaa vaikka soitin olis syntikka, koska voisin tarvita muitakin saundeja, mutta erittäin tärkeää on hyvä ja aito pianosaundi ja täyspitkä vasarakoneisto..
 
Olen niin täynnä kaikkia "lelusaundeja"..
 
ngo
31.12.2011 00:58:32 (muokattu 31.12.2011 01:00:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusten perusteella suosittelen Nord Piano tai Kurzweil SP4-8. Molemmissa Fatarin mekanismi, nord pianossa kustomoitu clavian haluamaksi, kurpassa Fatar TP100, joka ainakin on parempi kuin omassa entisessä doepferissa jossa oli TP40GH. Omasta mielestä nordissa oli kylläkin liian syvä liike (akseli taaempana), ja muutenkin on vähän surullista, että niin moni valmistaja käyttää nykyään suoraan tai hieman kustomoituna Fatarin ja Medelin mekanismeja. Molemmissa vaihtoehdoissa on mielestäni todella hyvät soundit. Kurzweiliin saa usb:n kautta PC3-sarjan soundeja ladattua ongelmitta kunhan päivittää softan.
 
Käsittääkseni Roland ja Yamaha vielä tekevät omansa eivätkä ole ulkoistaneet. Näistä pidän enemmän yamahasta, Rolandeissa tuntuma on ollut oikeaan pianoon verrattuna epämääräinen. Enempää en uskalla sanoa kun kokemukset noista rajoittuvat jammailuun musakaupoissa ja niiden soittimista on paha vetää mitään johtopäätöksiä kun osaa on soitettu lekalla, toiseen osaan taas kaadettu sokerilimpparit sisään. Esim kaisaniemen Musafasun v-pianon koskettimet ovat hintaan nähden suorastaan hämmästyttävän jäykkiä ja tuhnuisen tuntuisia joten kieltäydyn uskomasta, että niitä oltaisiin suunniteltu tahallisesti noin huonoiksi verrattuna keskiluokan flyygeleihin.
 
pekka montin
31.12.2011 01:31:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RHE: Olen hankkimassa keikkapianoa, joka olisi hintaluokkaa 1000-2000€.
 
Olen itse pianisti ja haluan soittotuntumalta mahdollisimman hyvää pianotatsia, mutta myös niin hyvää piano/flyygelisaundia kuin vain tuohon hintaluokkaan osuu. Pianon pitää olla myös tietenkin täyspitkä.
 
Minulle on muutamasta musiikkiliikkeestä heitetty ilmaan mallit Yamaha CP50, Roland FP4F, Yamaha MOX8. Itse olen ajatellut Nord Piano 88 -mallia.
 
Sanokaas kosketinsoittajat, joilla on kokemusta alan vehkeistä, että mitä suosittelette? Ei haittaa vaikka soitin olis syntikka, koska voisin tarvita muitakin saundeja, mutta erittäin tärkeää on hyvä ja aito pianosaundi ja täyspitkä vasarakoneisto..
 
Olen niin täynnä kaikkia "lelusaundeja"..

 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=591568
 
baron
31.12.2011 01:44:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RHE: Olen hankkimassa keikkapianoa, joka olisi hintaluokkaa 1000-2000€.
 
Mäkin oon suunnitellut päivittää keikkasoittimen ja mun toiveet/vaatimukset on samat kuin RHE:n eli todella kiinnostunut asiantuntijoiden vastauksista!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
31.12.2011 10:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytin monen monta vuotta eri Rolandin RD 700 versioita. Kun en enää tarvinnut niin paljoa muita ominaisuuksia, vaihdoin Nord Pianoon. Täydellistä keikkapianoa ei olekaan, mutta mun kokeilemista keikkapianoista mikään soitin ei ole päässyt soundeissaan niin lähelle täydellisyyttä kuin Nord Piano.
 
welpe
31.12.2011 11:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RD700 gx koskettimisto ja siihen nordin pianosoundit ja vot, se on siinä. :)
 
-welpe
 
tarmo
31.12.2011 18:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

welpe: RD700 gx koskettimisto ja siihen nordin pianosoundit ja vot, se on siinä. :)
 
-welpe

 
Samaa mieltä. Jos kuitenkin pitäisi valita koskettimiston ja soundien väliltä, silloin soundit vie voiton. Ei se Nord Pianon koskettimisto kuitenkaan mikään huono ole. Mä olen jo oppinut tykkäämään siitä ihan tosissaan.
 
Izer
01.01.2012 13:50:45 (muokattu 01.01.2012 13:51:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin olen samalla asialla tässä kärkkynyt vaihtoehtoja jo jokin aikaa (ja odotellu Nord Pianoa torille, muttei oikein ole näkynyt :/). RD-700:ssa oli kyllä huipputuntuinen koskettimisto, mutta se oli myös varsin raskas, joten siinä mielessä Nordi voisi olla miellyttävämpikin. Ja ne soundit on kyllä loistokamaa Nordissa.
 
Got a six-string heartbeat
mack the knife
01.01.2012 17:17:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon paranee soitto esim. RD 300 GX vs. Nord Piano?
Kuinka paljon bändin soundi paranee samoja verrattaessa?
Mulla se soitto on semmosta röpeltämistä etten huomaa ainakaan omassa soitossa eroja soitan sitten millä pianolla tahansa.
 
COVS n:o 1.
tarmo
01.01.2012 20:25:39 (muokattu 01.01.2012 20:36:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: Kuinka paljon paranee soitto esim. RD 300 GX vs. Nord Piano?
Kuinka paljon bändin soundi paranee samoja verrattaessa?
Mulla se soitto on semmosta röpeltämistä etten huomaa ainakaan omassa soitossa eroja soitan sitten millä pianolla tahansa.

 
E: Jokainen soittakoon makunsa mukaisella pianolla.
 
Mertsi
01.01.2012 20:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut Nord Pianolla jonkin verran, en ihan täysin vakuuttunut. Saundit on tietysti todella hyvät mutta sen tuntuma ei istunut minulle. Siitä jäi vähän lepsu tunnelma. En myöskään innostunut mitenkään liiemmin triple pedalista: keikalla se on julman kokonen ja painelee välillä epähuomiossa vääriä polkimia :) En itse kaivannut damper noisea ollenkaan ja muita sen tuomia hienouksia.
 
Tuosta hintaluokasta hommaisin kenties Rolandin 700gx käytettynä tai 300nx uutena. Yamahasta ei ole kokemusta.
 
musamies
02.01.2012 12:57:22 (muokattu 02.01.2012 12:57:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mertsi:Tuosta hintaluokasta hommaisin kenties Rolandin 700gx käytettynä tai 300nx uutena. Yamahasta ei ole kokemusta.
 
Samassa musaliikkeessä kokeillut 700 NX:ää ja 300 NX:ää. Näiden väliltä valinta olisi ollut selvä 700 NX:n hyväksi. "Super Natural" saundit vaikutti hyviltä.
 
Eri liikkeessä kokeillut Yamaha CP 5:sta ja Nord Pianoa.
 
Minun mielestä tiukka valinta tulisi kummasta tykkää enemmän Yamaha CP 5:sesta vai 700 NX:ästä. Nord Piano oli kanssa hyvä, mutta nämä kaksi ensin mainittua on monipuolisia ja Nordilla monipuolinen malli vissiin Nord Stage.
 
Kurzweilistä ja Kawaista on puutteelliset kokemukset. Tietenkin Roland V-Piano on kokeiltu ja se on selvästi kalliimpi ei kauhean monipuolinen.
 
Mikko T.
02.01.2012 23:04:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RHE: Olen hankkimassa keikkapianoa, joka olisi hintaluokkaa 1000-2000€.
 
Olen itse pianisti ja haluan soittotuntumalta mahdollisimman hyvää pianotatsia, mutta myös niin hyvää piano/flyygelisaundia kuin vain tuohon hintaluokkaan osuu. Pianon pitää olla myös tietenkin täyspitkä.
 
Minulle on muutamasta musiikkiliikkeestä heitetty ilmaan mallit Yamaha CP50, Roland FP4F, Yamaha MOX8. Itse olen ajatellut Nord Piano 88 -mallia.
 
Sanokaas kosketinsoittajat, joilla on kokemusta alan vehkeistä, että mitä suosittelette? Ei haittaa vaikka soitin olis syntikka, koska voisin tarvita muitakin saundeja, mutta erittäin tärkeää on hyvä ja aito pianosaundi ja täyspitkä vasarakoneisto..
 
Olen niin täynnä kaikkia "lelusaundeja"..

 
Ootteleppa NAMM-messuja ennenkuin teet mitään päätöksiä. Käsittääkseni Yamahalta tulossa uutta namua.
 
Terveisin nimimerkki "Keikkakoneena Yamaha S90ES mutta se alkaa olla aikas valmis ja uutta S90-sarjalaista odotellaan"
 
Tänään tällä lailla.
tarmo
03.01.2012 09:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko T.: Ootteleppa NAMM-messuja ennenkuin teet mitään päätöksiä. Käsittääkseni Yamahalta tulossa uutta namua.
 
Terveisin nimimerkki "Keikkakoneena Yamaha S90ES mutta se alkaa olla aikas valmis ja uutta S90-sarjalaista odotellaan"

 
Eikös tuo S90XS ole ollut jo tovin markkinoilla?
 
Jos ketjun aloittajan tarve saada muitakin soundeja otetaan huomioon, silloin varmaan kannattaa vertailla rd700-sarjan ja es90 -sarjan uutukaisia. Itse suosittelisin silloin RD 700 NX -tai GX -mallia. Jälkimmäinen on varmasti aivan riittävän hyvä ja niitä saa halvemmalla. Jopa RD 700 SX:kin on ihan käypä peli.
 
Nord Piano toimii, jos haluaa pelkkää pianoa/rhodeseja ja haluaa päästä +10 kiloa kevyemmällä paketilla keikalle.
 
A100
03.01.2012 10:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roland RD700SX EP (srx-12)-lisäkortilla on jäänyt nyt hyllyyn pölyttymään, kun Kurzweilit tuli taloon. Itsekään en hirveästi innostunut Nord Pianosta, "ihan ok" jäi fiilis. Mutta suosittelen kokeilemaan Kurzweilia, lämpimästi.
 
p.s. Torilla näytti olevan Kurzin PC3X, http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=592284.
 
jyrkkä ehkä.
Bronks
03.01.2012 11:24:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Eikös tuo S90XS ole ollut jo tovin markkinoilla?
 
On jo niinkin pitkään, että päivitys on hyvinkin mahdollinen. Eihän sen tarvitsisi olla oikeastaan muuta kuin lisää muistia, CP5:n pianosaundi ja koskettimisto. Kyllä sillä taas jo saisi vähän rahastettua, samoin kuin Rollen NX-versiolla.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
RHE
03.01.2012 12:06:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia tässä vaiheessa kaikille hyvistä kommenteista! On erittäin mielenkiintoista seurata keskustelua.
 
Nyt vain pitäisi päästä testaamaan ehdotettuja vaihtoehtoja...
 
musamies
03.01.2012 12:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RHE: Kiitoksia tässä vaiheessa kaikille hyvistä kommenteista! On erittäin mielenkiintoista seurata keskustelua.
Nyt vain pitäisi päästä testaamaan ehdotettuja vaihtoehtoja...

 
Esimerkiksi Turun musaliikkeissä oli kohtuullisen hyvät testimahdollisuudet kävelymatkan säteellä.
 
Testaamista voisi edelleen parantaa ottamalla mukaan omat mielellään kohtuullisen hyvää laatutasoa edustavat kuulokkeet koska liikkeissä äänentoisto vaihtelee.
 
Mikko T.
03.01.2012 19:02:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Eikös tuo S90XS ole ollut jo tovin markkinoilla?
 
Jos ketjun aloittajan tarve saada muitakin soundeja otetaan huomioon, silloin varmaan kannattaa vertailla rd700-sarjan ja es90 -sarjan uutukaisia. Itse suosittelisin silloin RD 700 NX -tai GX -mallia. Jälkimmäinen on varmasti aivan riittävän hyvä ja niitä saa halvemmalla. Jopa RD 700 SX:kin on ihan käypä peli.
 
Nord Piano toimii, jos haluaa pelkkää pianoa/rhodeseja ja haluaa päästä +10 kiloa kevyemmällä paketilla keikalle.

 
S90XS on tosiaan ollut markkinoilla jo melkoisen tovin, joten sille on pikku hiljaa odotettavissa seuraajaa. Lisäksi S90XS oli vissiinkin kaikille alusta alkaen "pettymys", koska erot S90ES:ään ovat niin vähäiset. Roland RD-700GX pesi sen jo ja RD-700NX puhdisti pajatson etu- ja takaressua myöden.
 
Yamahalla on jo pari vuotta ollut altavastaajan rooli keikkapianomarkkinoilla Tästä lienemme kaikki samaa mieltä (vaikka esim. itse Yamaha-mies olenkin henkeen ja vereen)?
 
Yamahan MOX-sarja oli jo esimakua siitä, että Yamaha on tosissaan alkanut tehdä töitä päästäkseen keikkasoitinten ykköseksi - nyt on menetetty maailmanlaajuisesti peliä jopa niinkin "pienelle" tekijälle kuin Nord - ja Japanissa pojat repivät tästä syystä pelihousujaan (lähde: Yamahan Ruotsin organisaatiossa työskentelevä kaverin kaveri).
 
Tyros 4:stä tuli kertaheitolla oman sarjansa ykkössoitin - siinähän on sisäänrakennettuna sama B3-softa kuin mikä tulee MOX:n mukana, joten Yamahalta luultavasti tulee ulos keikkasyna, jossa on viimein täysi urkumallinnus. Tämähän on asia, jossa Yamaha on käsittääkseni ollut aivan lapsenkengissä (vrt. jo vuosia vanha Roland VK-8 saati Nordit). Tosin Motif XF:ää en ole testannut enkä edes tainnut nähdä livenä (paitsi TV:ssä) joten en tiedä, miten asia siinä on enkä ole jaksanut alkaa netistä tsekkaamaankaan.
 
Voi toki olla, että Yamahan uusien tuotteiden esittely menee Frankfurtin messuille - niinhän MOX esiteltiin viime vuonna "vasta" siellä, ei tammikuun NAMM:issa.
 
Odotan joka tapauksessa vesi kielellä.
 
Tänään tällä lailla.
lukethesis
04.01.2012 07:07:01 (muokattu 04.01.2012 07:09:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko T.:
Yamahan MOX-sarja oli jo esimakua siitä, että Yamaha on tosissaan alkanut tehdä töitä päästäkseen keikkasoitinten ykköseksi -

 
MOXin, aivan kuten MOnkin, ongelmaksi vaan tulevat keinotekoiset rajoitukset hinnan pitämiseksi aisoissa. Kuten huono, muovinen koskettimisto todelliseksi keikkapianoksi, sekä 90-lukua oleva 64 nuotin polyfonia. Hyväähän niissä on se, että ne ovat "kevyt-Motifeja" eli periaatteessa oikeita työasemia, mitä keikkapianot eivät ole. Mulla oli itsellä joskus MO8 ihan just tähän tarkoitukseen, mutta nuo asiat pakottivat lopulta luopumaan siitä.
 
Mitä huhuja tuolla NAMMissa sitten voitaisiin esitellä? En löytänyt pikaisella googlauksella mitään.
 
Mulle itelle Yamahan CP5 (huom. ei CP50) on tällä hetkellä otsikon mukainen ykkösjuttu. Mun mielestä siinä on paras tatsi nimenomaan pianismia vaativille jutuille, ja kyllähän se soundaakin loistavalle - ymmärtääkseni siinä on mallinnukset, ei sampleja. En esimerkiksi tykkää Rolandista yhtään, en edes siitä V-Pianosta. Nordien tatsista tykkään myös, mutta ne ehkä ylihinnoitelluin kiippari markkinoilla.
 
(Miks näitä ketjuja tulee muuten about yks per viikko, eivätkö ihmiset osaa käyttää hakua)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «