Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MIDI:n käyttö
1
Jusbe93
01.01.2012 03:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Olen tässä aloitellut musaa Applen Garagebandilla ja kosketinsoittimella, jonka kytken koneeseen M-Audion MIDI/USB Uno:lla. Se kuitenkin soittaa vain Garagebandin omia soundeja.. :/
 
Osaisiko joku neuvoa miten saan soitettua kosketinsoittimen omia soundeja Garagebandiin? Ja onko se ylipäätään mahdollista?
 
Canttori
01.01.2012 09:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jusbe93: Hei!
 
Olen tässä aloitellut musaa Applen Garagebandilla ja kosketinsoittimella, jonka kytken koneeseen M-Audion MIDI/USB Uno:lla. Se kuitenkin soittaa vain Garagebandin omia soundeja.. :/
 
Osaisiko joku neuvoa miten saan soitettua kosketinsoittimen omia soundeja Garagebandiin? Ja onko se ylipäätään mahdollista?

 
Kuten MIDI:n lyhyt oppimäärä-säikeestä käy ilmi, ei MIDI sisällä ääntä vaan ainoastaan tarvittavan tiedon oikean mittaisten nuottien soittamiseksi oikeilla säätöarvoilla. Äänen tallentamiseksi sinun tulee kytkeä soittimesi myös audiokaapelein tallentavan laitteen (tässä "tietokoneesi") audiosisääntuloihin.
 
Rölölöö! - Sting
anapena
01.01.2012 13:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä garagella ei käsittääkseni voi soittaa tai ohjata ulkopuolisia syntsia, vain omia softasellaisia. Menee Logic-hommiksi.
 
Grugi
01.01.2012 13:27:18 (muokattu 01.01.2012 13:27:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos halutaan syntikasta sen omat äänet Garagebandiin niin tarvitaan jokin audio liitäntä syntsan ja koneen väliin niin sitten onnistuu se nauhotus. Edellä jo sanottiin että MIDI on vain dataa ei ääntä. Jos syntikassa ei ole audio lähtöjä niin sitten ei homma onnistu mutta melko outoa olisi jos näin olisi. Eli joku audio interface kannattaisi hankkia niin alkaa homma luistamaan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
Creltar
01.01.2012 14:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissakin syntikoissa tulee myös mukana cd, josta löytyy syntikan soundikirjasto ja sen voi asentaa sitten koneelle. Eli jos sinulla on sellainen cd, voit asennuksen jälkeen soittaa niitä soundeja midinä samoin kuin garagebandin soundeja.
 
Prog On!
Janus
01.01.2012 19:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Creltar: Joissakin syntikoissa tulee myös mukana cd, josta löytyy syntikan soundikirjasto ja sen voi asentaa sitten koneelle. Eli jos sinulla on sellainen cd, voit asennuksen jälkeen soittaa niitä soundeja midinä samoin kuin garagebandin soundeja.
 
Tällaisia syntikoita ovat esimerkiksi...?
 
Ukko
01.01.2012 20:41:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jusbe93: Hei!
 
Olen tässä aloitellut musaa Applen Garagebandilla ja kosketinsoittimella, jonka kytken koneeseen M-Audion MIDI/USB Uno:lla. Se kuitenkin soittaa vain Garagebandin omia soundeja.. :/
 
Osaisiko joku neuvoa miten saan soitettua kosketinsoittimen omia soundeja Garagebandiin? Ja onko se ylipäätään mahdollista?

 
Hommaa mikseri.
 
COVS jäsen nro 6
Cathi777
01.01.2012 20:59:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Hommaa mikseri.
 
Öö, mikä ihmeen vastaus tämä on kyseiseen asiaan?
 
Only pop music can break my heart...
Grugi
01.01.2012 21:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Öö, mikä ihmeen vastaus tämä on kyseiseen asiaan?
 
Mietin ihan samaa mutta en jaksanut alkaa oikomaan täysin päätöntä heittoa.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Creltar
02.01.2012 08:05:34 (muokattu 02.01.2012 08:19:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Tällaisia syntikoita ovat esimerkiksi...?
 
Muistaakseni ainakin Rolandin Juno Di ja luultavasti sitten myös kalliimmat Junot.
Komppaan tosiaan itsekin enemmän muiden ehdotuksia, heitin vaan yhden vaihtoehdon lisää.
 
E: Kävin tarkistamassa Rolandin sivuilta ja muistin väärin, pahoittelut. Mukana tulee editointisofta, jolla ilmeisesti pystyy vaan käyttämään Junon looppeja jne. koneen soundikirjaston kanssa tms.
 
Prog On!
Janus
02.01.2012 11:14:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Creltar: jolla ilmeisesti pystyy vaan käyttämään Junon looppeja jne. koneen soundikirjaston kanssa tms.
 
Häh?
 
"Junon looppeja"
"koneen soundikirjasto"
 
Ihana mnet.
 
Ukko
02.01.2012 14:10:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Öö, mikä ihmeen vastaus tämä on kyseiseen asiaan?
 
Liittämällä kiipparin mikseriin kuulee kiipparin omat soundit ja softasta lähtevät kätsyimmin. Ja tuotoksen valmistuttua äänitetään kiipparin soundit softalle. Tai ainakin minä teen näin. Muut tekevät niinkuin itse lystäävät.
 
COVS jäsen nro 6
Grugi
02.01.2012 14:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Liittämällä kiipparin mikseriin kuulee kiipparin omat soundit ja softasta lähtevät kätsyimmin. Ja tuotoksen valmistuttua äänitetään kiipparin soundit softalle. Tai ainakin minä teen näin. Muut tekevät niinkuin itse lystäävät.
 
Sanoisin että fiksumpi keino on hankkia audio-interface sopivalla määrällä liitäntöjä ja vetästä siitä suoraan kierrättämättä se matsku sinne raidalle, mä teen näin ja muut tekee niin kun itse lystäävät. ;)
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Creltar
02.01.2012 18:09:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Häh?
 
"Junon looppeja"
"koneen soundikirjasto"
 
Ihana mnet.

 
Okei sori, olisi pitänyt käyttää parempia termejä. Tarkoitin Junosta löytyviä rhythm patcheja yms. ja koneen soundikirjastolla tarkoitin koneelta löytää soundikirjastoa, oli se sitten garageband tai komplete.
 
Mutta tosiaan tuollaisen sivuston löysin, jossa kerrotaan asia paremmin, mitä minä yritin: http://www.ntrautanen.fi/marko/suom … g/stklubi/90/90_04/stoorit/midi.htm
 
"Joidenkin syntikoiden (esim. Roland MT-32 ) soundeja ei edes voi muokata ilman tietokonetta ja editointiohjelmaa. Uusista soundeista voi muodostaa omia ohjelmakirjastoja, joita voi sitten tarpeen mukaan ottaa käyttöön."
 
Prog On!
Janus
02.01.2012 18:27:36 (muokattu 02.01.2012 18:35:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Creltar: Mutta tosiaan tuollaisen sivuston löysin, jossa kerrotaan asia paremmin, mitä minä yritin: http://www.ntrautanen.fi/marko/suom … g/stklubi/90/90_04/stoorit/midi.htm
 
"Joidenkin syntikoiden (esim. Roland MT-32 ) soundeja ei edes voi muokata ilman tietokonetta ja editointiohjelmaa. Uusista soundeista voi muodostaa omia ohjelmakirjastoja, joita voi sitten tarpeen mukaan ottaa käyttöön."

 
Toi artikkeli on yli 20 vuotta vanha (ja ihan harrastelijapohjalta kirjoitettu, hymyilyttää muttei varsinaisesti ns. priceless...). Miten synien editoriohjelmat liittyvät alkuperäiseen kysymykseen?
 
Tässä ponnistetaan nyt taidelukiopohjalta vähän turhan vahvasti.
 
Creltar
02.01.2012 18:44:18 (muokattu 02.01.2012 18:45:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Toi artikkeli on yli 20 vuotta vanha. Miten synien editoriohjelmat liittyvät alkuperäiseen kysymykseen?
 
Tässä ponnistetaan nyt taidelukiopohjalta vähän turhan vahvasti.

 
Eivät ne juuri liitykään ja niin kuin tuolla aiemmin mainitsin, niin olen samaa mieltä monien kanssa siitä, että audio interface on paras ratkaisu aloitusviestin esittäjälle. Otin kuitenkin ensimmäisessä viestissäni esille erilaisen vaihtoehdon, mutta muistin sen hieman väärin, jota sitten korjailin tässä samalla sinun kysymyksiin vastaten. Päädyimme vanhaan artikkeliin ja synien editoirointiohjelmiin. Pahoittelut, jos johdin aihetta liaaksi harhaan.
 
Eikä tässä ponnisteta kun ihan vain harrastelijapohjalta ja syntikoita en itse varsinaisesti edes soita. Satuin vain muistamaan sen Junoeditorin, ja sen ominaisuudet hieman väärin.
 
Prog On!
Grugi
02.01.2012 19:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Creltar: Eivät ne juuri liitykään ja niin kuin tuolla aiemmin mainitsin, niin olen samaa mieltä monien kanssa siitä, että audio interface on paras ratkaisu aloitusviestin esittäjälle. Otin kuitenkin ensimmäisessä viestissäni esille erilaisen vaihtoehdon, mutta muistin sen hieman väärin, jota sitten korjailin tässä samalla sinun kysymyksiin vastaten. Päädyimme vanhaan artikkeliin ja synien editoirointiohjelmiin. Pahoittelut, jos johdin aihetta liaaksi harhaan.
 
Eikä tässä ponnisteta kun ihan vain harrastelijapohjalta ja syntikoita en itse varsinaisesti edes soita. Satuin vain muistamaan sen Junoeditorin, ja sen ominaisuudet hieman väärin.

 
Ei se nyt niin vakavaa ole jos vähän lipsuu, täällä on melkonen määrä täysin luokattomia ketjuja joissa ei ole päätä eikä häntää. :) Uskoisin että ketjun aloittajalle on jo annettu ne oleelliset vinkit ongelman ratkaisemiseksi ja ehkä joku niistä kelpaa.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Klezberg
02.01.2012 19:23:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Creltar: Okei sori, olisi pitänyt käyttää parempia termejä. Tarkoitin Junosta löytyviä rhythm patcheja yms. ja koneen soundikirjastolla tarkoitin koneelta löytää soundikirjastoa, oli se sitten garageband tai komplete.
 
Mutta tosiaan tuollaisen sivuston löysin, jossa kerrotaan asia paremmin, mitä minä yritin: http://www.ntrautanen.fi/marko/suom … g/stklubi/90/90_04/stoorit/midi.htm
 
"Joidenkin syntikoiden (esim. Roland MT-32 ) soundeja ei edes voi muokata ilman tietokonetta ja editointiohjelmaa. Uusista soundeista voi muodostaa omia ohjelmakirjastoja, joita voi sitten tarpeen mukaan ottaa käyttöön."

 
Meneekös tässä nyt sekaisin se, että tietokoneella olevalla editoriohjelmalla muokataan syntikassa olevia soundeja, ja että tietokoneessa ajettavalla softasynalla soitetaan soundeja.
 
Ensinmainittua on tehty yli 20 vuotta, mutta siinä ei todellakaan tehdä tietokoneella niitä ääniä, ainoastaan tarjotaan kätevämpi käyttöliittymä niiden äänien muokkaamiseen (ja tosiaan tuossa MT32:ssa ei muuta konstia säätämiseen olekaan ---joo mulla on MT32 tuolla hyllyssä).
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
mattim
02.01.2012 20:19:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Meneekös tässä nyt sekaisin se, että tietokoneella olevalla editoriohjelmalla muokataan syntikassa olevia soundeja, ja että tietokoneessa ajettavalla softasynalla soitetaan soundeja.
 
Ensinmainittua on tehty yli 20 vuotta, mutta siinä ei todellakaan tehdä tietokoneella niitä ääniä, ainoastaan tarjotaan kätevämpi käyttöliittymä niiden äänien muokkaamiseen (ja tosiaan tuossa MT32:ssa ei muuta konstia säätämiseen olekaan ---joo mulla on MT32 tuolla hyllyssä).

 
Juuripa näin näyttäisi olevan. Jotkut sitten sekoittavat samplerit syntikoihin, samplereiden sampleja voi joissakin tapauksessa editoida tietokoneessa ja palauttaa takaisin sampleriin.
 
Nallen alle jäänyt Puhin nalle antaa tilaa puhinalle
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «