Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Em13
1
ibanezman
31.12.2011 14:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Miten kyseinen sointu muodostetaan?
Tämän sivuston mukaan asteikon näistä sävelistä:
1-b3-5-b7-9-11-13
 
Ei tuossa muuta kuin, että mietin tuota 11. säveltä koska sehän olisi A, eikö? Ja sitä ei ole edes tuossa sormituskaaviossa vaikka se on listattu mukaan kuuluvaksi. Eli soitetaanko Em13 soinnussa asteikon 11.säveltä?
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=m13&get=Get
 
EP
31.12.2011 15:02:30 (muokattu 31.12.2011 15:24:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanezman: Hei!
Miten kyseinen sointu muodostetaan?
Tämän sivuston mukaan asteikon näistä sävelistä:
1-b3-5-b7-9-11-13
 
Eli soitetaanko Em13 soinnussa asteikon 11.säveltä?

 
Jep, kuuluuhan se siihen sointuun, mutta varsinkin kitaraa soitettaessa aika usein joutuu tekemään kompromisseja ja jättää joitakin, ei niin välttämättömiä säveliä soinnuista pois, eli 11. (ja 9. sävelkin) voidaan jättää pois.
 
ibanezman
31.12.2011 18:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Jep, kuuluuhan se siihen sointuun, mutta varsinkin kitaraa soitettaessa aika usein joutuu tekemään kompromisseja ja jättää joitakin, ei niin välttämättömiä säveliä soinnuista pois, eli 11. (ja 9. sävelkin) voidaan jättää pois.
 
Asia selvä. Sellanen vielä, että entäs E maj13 tai muut 13 soinnut? Voiko niihin soittaa 11. sävelen kun noilla sivuilla ainoastaan tuossa mollissa se oli kirjoitettu mukaan.
 
esim. http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=13&get=Get
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=maj13&get=Get
 
EP
31.12.2011 19:02:13 (muokattu 31.12.2011 19:07:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanezman: Asia selvä. Sellanen vielä, että entäs E maj13 tai muut 13 soinnut? Voiko niihin soittaa 11. sävelen kun noilla sivuilla ainoastaan tuossa mollissa se oli kirjoitettu mukaan.
 
esim. http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=13&get=Get
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=maj13&get=Get

 
Ei jaksa muistaa, aika harvoin tulee eteen meikäläisellä, mut noi 11 ja 13 -soinnut on jääny jotenkin mieleen ja hiljakkoin niitä tarvinkin.
Homma joku hyvä teoriakirja missä noista on juttua laajemminkin, niin on helpompi muodostaa harvinaisempiakin sointuja ja miten niitä käyttää.
 
E: Noi sivut näyttäs olevan vähän huonoja kun niissä ei selitetä mitään, pelkkiä sointuotteita vaan.
 
baron
31.12.2011 19:26:15 (muokattu 31.12.2011 19:40:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet teoriagurut (esim. Backlund) on sitä mieltä että 11 ei kuulu 13 sointuun automaattisesti vaan että se merkitään erikseen jos sitä kaivataan. (Hovi taas kirjassaan on sitä mieltä että kuuluu)
Jatsissa 13 yleensä tarkoittaa että soinnussa on sekä seksti että septimi ja 9 merkitään erikseen jos sitä kaivataan.
Ongelma on että ei ole olemassa mitään "virallista" määritelmää mitä sointumerkinnät tarkoittaa vaan niistä on erilaisia sovellutuksia jotka kaikki on yhtä oikeita.
 
Duurisointuun 11 ei kuulu koskaan, jos sellaisen merkinnän näkee, esim C11 se tarkoittaa käytännössä C9sus
 
Bändisoitossa pianolla mä soitan 13 soinnun yleensä kolmella sävelellä: septimi - terssi - seksti.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ibanezman
31.12.2011 20:28:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees! Kiitos vastauksista molemmille. Tietää taas hieman enemmän ;D Hyvää uutta vuotta!
 
Epämuusikko
01.01.2012 23:55:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se vähän häijy sointu, mutta kyllä siihen sävyyn tottuu. kutonen (eli se 13) ja 11 yhdessä muun perus-mollitouhun kanssa ovat melko BD, mutta onhan tuo monelle kelvannut.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Nelisormimangusti
02.01.2012 01:01:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Onhan se vähän häijy sointu, mutta kyllä siihen sävyyn tottuu. kutonen (eli se 13) ja 11 yhdessä muun perus-mollitouhun kanssa ovat melko BD, mutta onhan tuo monelle kelvannut.
 
BD?
Liian tyhmä...
 
levesinet
02.01.2012 01:24:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: BD?
Liian tyhmä...

 
Näyttää hymiöltä.
 
Em :(
Em7 :)
Em9 ;}
Em11 8d
Em13 BD
 
ibanezman
09.01.2012 21:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisesta soinnusta olisi kanssa kysymys!
Huomasin että E11b9 soinnussa ei olisi asteikon 3. säveltä?
Mitäs ihmettä, pitääkö paikkansa? O.o
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=11b9&get=Get
 
baron
09.01.2012 21:54:29 (muokattu 09.01.2012 22:00:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanezman: Toisesta soinnusta olisi kanssa kysymys!
Huomasin että E11b9 soinnussa ei olisi asteikon 3. säveltä?
Mitäs ihmettä, pitääkö paikkansa? O.o
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=11b9&get=Get

 
Kyllä se pitää: Periaatteessa duuri 11 sointua ei ole olemassa. Merkinnällä E11 tarkoitetaan todellisuudessa E9sus4 sointua ja tässä tapauksessa E7b9sus4 sointua.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MrShaft
20.02.2012 04:44:34 (muokattu 20.02.2012 04:47:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanezman: -- entäs E maj13 tai muut 13 soinnut? Voiko niihin soittaa 11. sävelen kun noilla sivuilla ainoastaan tuossa mollissa se oli kirjoitettu mukaan.
 
Kun nyt vähän funtsailet niin huomaat, että 11 on todellakin sama sävel kuin sus4. Duurissa tämä aiheuttaa sen, että s3 ja 11 on aika riitainen kombinaatio.
 
Tämän voi ratkaista ainakin kahdella tavalla: Voit joko jättää terssin pois, jolloin 11 on se sus4 tai käyttää #11, jolloin se aiheuttaa seiskasta (Maj7, dom7) riippuen lyydisen, tai jazz-mollin neljännen, moodin.
 
Yksi usein toimiva lähestymistapa on, että valitset ne lisäsävelet jotka soundiin erityisesti haluat e.g. 13. Sitten lisäät haluamasi sointivärin perussävelet (e.g. 3,7) sekä lopulta lisäilet mukaan sopivasti istuvia muita lisäsäveliä. Heikkoutena tässä lähestymisessä on, että satsista voi muodostua vähän loikkiva.
 
MrS
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
ganesha
15.07.2012 22:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä mä tykkään siitä sointiväristä mikä syntyy duuriterssistä ja kvartista. jos soinnussa on septimi, pitääkö tuo merkitä add4?
 
baron
16.07.2012 09:43:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: kyllä mä tykkään siitä sointiväristä mikä syntyy duuriterssistä ja kvartista. jos soinnussa on septimi, pitääkö tuo merkitä add4?
 
Joittenkin opusten mukaan 11 ei kuulu automaattisesti 13 sointuun.
Mä merkkaisin E13add11.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
16.07.2012 18:53:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: kyllä mä tykkään siitä sointiväristä mikä syntyy duuriterssistä ja kvartista. jos soinnussa on septimi, pitääkö tuo merkitä add4?

Baron: Joittenkin opusten mukaan 11 ei kuulu automaattisesti 13 sointuun.
Mä merkkaisin E13add11.

 
Soinnussa duuriterssi, kvartti ja septimi. Ei siis 13. Add4 tai add11 varmaan tekisi asian selväksi. Septimin laatu kannattaa ilmoittaa (maj7 tai 7).
 
MrShaft
28.07.2012 07:19:32 (muokattu 28.07.2012 07:24:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: kyllä mä tykkään siitä sointiväristä mikä syntyy duuriterssistä ja kvartista. jos soinnussa on septimi, pitääkö tuo merkitä add4?
 
Jos ajatellaan, että soinnut on pystyyn terssipinoiksi naituja asteikkoja, niin tuo on kyllä aika mielenkiintoinen tulkinta. Näkisin niin, että jos soinnussa jo on 1, 3, 5 & 7, niin sen lisäsävelen täytyy olla sitten add11. Numero 4 tarkoittaisi, että se terssipinon numero 3 on korvattu numerolla 4.
 
Samalla periaatteella, soinnussa on seksti jos siinä ei ole seiskaa. Jos on, se sävel on sitten 13...
 
Muuten siitä sointumerkistä ota susikaan selvää, että mitä asteikkoa siihen oikein on ajateltu. Improvisoinnin kannalta kai se halutun kokonaisharmonian ja äänenkuljetuksen välittäminen soittajalle on se pääasia. Vai kuinka?
 
Omasta puolesta olen lukenut kaikenlaisia lappuja. Kohottelen sitten kulmia aina kun näen jotain hyvinkin eksoottista. Populaarimusiikin harmonia on kuitenkin köyhänmiehen versiota klassisesta äänenkuljetuksesta, joten turha sitä on liian kriittiseksi ryhtyä. Jos asia menee perille soittajalle, se riittää.
 
Koskettimilla se sointujen asettelu vaikuttaa niin paljon soundiin kuitenkin, että usein luonnehdinta halutusta soundista yhdessä perusharmonian kanssa voi olla parempi vaihtoehto, kuin paljon satunnaisia huonosti harkittuja lisäsäveliä joista ei tahdo hyvää äänenkuljetusta syntyä.
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «