Aihe: Settikuvat Volume 6
1 2 3 4 5107 108 109 110 111327 328 329 330 331
markkuliini
28.12.2011 01:29:35

Speedy:
Minusta se on niin outoa että vartaväkisin pitää yrittää kaivaa siitä yhdestä ridestä kaikki symbaali saundit.. onhan se hienoa jos pystyy ja asiaan on perehtynyt, mutta jos se on itsestään tarkoitus niin en ymmärrä. Siis jos menee sille tasolle että "meikä on niin pro että saan tästä 18" crashistä myös spashi-saundin".

Unohdat tässä sellaisen näkökulman, että jos tatsi alkaa olla tuolla kuvailemallasi tasolla, niin sen jälkeen rumpali kuulostaa tosi hyvältä millä tahansa setillä ja missä tahansa tilassa. Ei mikään ihan pieni etu! Etenkin kun mennään isompiin kaupunkeihin missä monissa paikoissa on kamat talon puolesta ja oman setin kuljetus on muutenkin pain in the asshole. New Yorkissa tuo juttu valkeni lopullisesti itselleni. Siis se miten upea monen soittajan tatsi oli, ja miten eriltä eri soittajat kuulostivat saman rumpusetin takana.
Sama juttu, kun olen käynyt syksyn aikana noin 50 kertaa jameissa. Joka soittajalla sama setti samoilla paskasymbaaleilla, mutta jotkut vaan saavat senkin kuulostamaan hyvältä. Ei siellä ole aikaa alkaa vaihtelemaan omia kamoja telineisiin.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
28.12.2011 03:43:48 (muokattu 28.12.2011 03:57:45)

Tämä keskustelu on kaivautunut poteroihinsa, ja markkuliinin verbaalitykitys ja ohjusten käyttö muistuttaa Israelin politiikkaa. Tässä ei arabit heveineen pärjää =D
Tässä myös vähän hämää se että praktillisesti vaikuttaa monen tyypin jutut enemmän "wanna be" kuin käytännön kokemukselta. Kai näin saa sanoa ilman että kukaan loukkaantuu? Siis ihan keskustelun hengessä? Pliis!

EDIT

Olinpa minäkin jameissa maanantaina Boot Hillissä, neljän tunnin rumputreenien jälkeen. Setissä oli 18" Trax basari, joka karkaili kuin vaarin pissa. Haikkana joku halvimpia Paisteita, ridenä haljennut Zilkun alasin ja snare joku 13" Taiwan-ihme. Kummasti sitä vaan nautiskeli kun lauteille sattui pari osaavaa tyyppiä. Ja ei, en saanut niistä irti sen kummenmin splash, kuin china soundiakaan, mutta mä en olekaan amerikkalainen perinnemuusikko.
Joka soittajalla sama setti samoilla paskasymbaaleilla, mutta jotkut vaan saavat senkin kuulostamaan hyvältä.
Mä olen tähän samaan ilmiöön törmännyt, yllätys yllätys, Suomessa!
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Speedy
28.12.2011 09:41:13 (muokattu 28.12.2011 09:44:13)

markkuliini: Unohdat tässä sellaisen näkökulman, että jos tatsi alkaa olla tuolla kuvailemallasi tasolla, niin sen jälkeen rumpali kuulostaa tosi hyvältä millä tahansa setillä ja missä tahansa tilassa.

En minä sitä ole unohtanut, enkä minä siitä ole puhunutkaan.. Takerruin kommentteihin "jos haluaa saundeja - osta syna" ja "kovat jätkät saa haitsusta crashin, chinan ja spalshin". Noilla nyt ei minusta ole suoranaisesti mitään tekemistä sen kanssa kuullostaako toinen rumpali paremmalta vai huonommalta kun toinen, samalla setillä..

E: Ainiin mutta siitähän se varmaan sitten johtuukin että esim. Anssi Kelalla ja Elviksellä oli kaksi rumpalia, toisella oli toinen saundi ja toisella toinen, toisella spläshi ja toisella china..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
JanneO
28.12.2011 10:58:01
Duro: Jepajee, Jackshop Customit saivat uuden setupin:

http://img857.imageshack.us/img857/6977/ejest.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/1624/takavasen.jpg
http://img861.imageshack.us/img861/5609/takaoikea.jpg
http://img689.imageshack.us/img689/3921/kuski.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/8264/pedald.jpg

Edelleen minun mielestä se yksi basari liian vähän ;)
Onko Speed Cobrat olleet hehkutuksen arvoiset? Minä olen ainakin tykännyt?
Duro
28.12.2011 11:40:03 (muokattu 28.12.2011 11:43:29)
JanneO: Edelleen minun mielestä se yksi basari liian vähän ;)
Onko Speed Cobrat olleet hehkutuksen arvoiset? Minä olen ainakin tykännyt?

Kyllä se yks riittää :) En minä niin kaksinen tupluttaja kuitenkaan ole että kahdella mitään tekisin. Ainakaan samankokosella :) Oon mä miettiny et alkais vasenta puolta koulimaan enemmän ja joskus jonku pienemmän basarin ostais toiseks vasemmalle jalalle. Mut voip olla että jää tekemättä ku ei täs o aikaa raajaindependenssiä kunnolla reenata muutenkaan. Ja sit joutuis luultavasti rikkomaan tämän varsin hyväks havaitun setupinki :/

Eiks tuo kuitenkin o vähemmän toispuoleinen ihan yhdellä basarillakin kun setin asettelee noin? Ainakin miusta on. Aikasemmalla kärkikolmioasettelulla setin vasen puoli näytti kyllä aika tyhjältä lattiatasolla muuhun settiin verrattaes joo :P

Speed Cobrat on olleet kyllä täysin hintansa väärtit. Paljon luonnollisemman tuntuset omaan jalkaan kun vertaa Demon Driveihin tai ylipäätään suoravetoihin. Tuo pitkä footboardi toimii omaan ketaraan todella hyvin. En tiedä sit onko se tuo camin malli vai mikä sen tekee, mut noilla soittaminen on todella ilo, vaikka en o koskenu säätöihin vielä yhtään mitenkään.
öggöbö.
kincy
28.12.2011 13:26:09 (muokattu 28.12.2011 13:36:48)

markkuliini:
Näistä mun mielipiteistä saa ihan vapaasti vetää herneet nenään. Suoraansanottuna se ei kiinnosta mua vähääkään.

En mä vedä herneitä nenään sun jutuistasi ja valtaosa niistä ei sinänsä mua kiinnostakaan, arvelin vaan vähän puuttua pariin asiaan, jotka kyllä omaan korvaan särähtivät melkoisesti. Asia loppuunkäsitelty.

Kailis: Tässä myös vähän hämää se että praktillisesti vaikuttaa monen tyypin jutut enemmän "wanna be" kuin käytännön kokemukselta. Kai näin saa sanoa ilman että kukaan loukkaantuu? Siis ihan keskustelun hengessä? Pliis!

Saa toki sanoa. Kyllä mä arvostan kokeneempien ja Markkuliinin ja Hollmin tapauksessa ammattilaisten mielipiteitä ja kokemuksia, ei siitä ole kyse. Mä nään tän asian niin, että koitetaan ihan väkisin olla kapeakatseisia ja tyrkyttää sitä omaa näkökantaansa ainoana oikeana. Se on valitettavan yleistä täällä.
greene
28.12.2011 15:12:01

Jos haluaa soittaa rytmejä, niin kannattaa soittaa rumpuja.
Jos haluaa soittaa soundeja, niin kannattaa
hankkia 14 virveliä.
"Kitara on erittäin hyvässä kunnossa, jotain kosmista vikaa saattaa kyllä olla mutta se ei haittaa soittamista."
markkuliini
28.12.2011 15:31:30

greene: hankkia 14 virveliä.

Niin no, eipä ole tullut mieleenkään laittaa niitä yhtäaikaa settiin. :) Virvelit on keräilijäpuoleni fetissi. Parilla pärjäisin hienosti.
Itselläni nuo kaikki-soundit-setissä- tai pitää-saada-tormuuttaa-halut pysyvät hyvin kohtalaisessa kurissa nimenomaan sillä että soitan muitakin soittimia ja säv/san/sov/tuotan musiikkia. Ei se soita synaa-heitto mikään vitsi ollut. Itse olen huomannut että soittimilla on tietyt musiikilliset vahvuudet ja heikkoudet ja joskus kannattaa oikeasti miettiä soitinvalintaansa jos ne vahvat puolet ei kiinnosta. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
28.12.2011 15:36:58 (muokattu 28.12.2011 15:39:26)

kincy: Saa toki sanoa. Kyllä mä arvostan kokeneempien ja Markkuliinin ja Hollmin tapauksessa ammattilaisten mielipiteitä ja kokemuksia, ei siitä ole kyse. Mä nään tän asian niin, että koitetaan ihan väkisin olla kapeakatseisia ja tyrkyttää sitä omaa näkökantaansa ainoana oikeana. Se on valitettavan yleistä täällä.

Ei ollut sun suuntaan tarkoitettu kylläkään. Mutta hyvähän täällä on tosiaan olla sellainen vesilinnun sulkapeite ettei itseensä ota ihan joka jutusta.

markkuliini: Virvelit on keräilijäpuoleni fetissi.

Taas samiksii! Ja onhan niitä kiva kopsutella ja huomata että niissä ihan oikeasti on hillittömiä eroja. Vähään aikaan ei ole taloon tullut uutta snarea. Ehkä se about 15 riittää. Tai sitten ei, jos sattuu jotain kivaa ja kohtuuhintaista tähtäimeen =D
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
ferodoz
28.12.2011 22:30:28

Kailis: Ehkä se about 15 riittää. Tai sitten ei, jos sattuu jotain kivaa ja kohtuuhintaista tähtäimeen =D

Mulle on toistaiseksi riittänyt yksi oikea virveli, ja yks rimpula varalle. Mutta kova hinku olis hankkia 14x5 70`s blackbeauty, ja 13x7 kumu puuvantein.
"Mikä komppi?" "Ihan peruskomppi vain.." "Ooooke! Yyyyy, kaaaaa, yy, kaa, rek-tum taka-tum..."
Speedy
28.12.2011 23:22:55

ferodoz:ja 13x7 kumu puuvantein.

No muutahan sinä et sitten tarviikkaan..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
ferodoz
29.12.2011 06:51:41

Speedy: No muutahan sinä et sitten tarviikkaan..;)

Suuri vaara. :D
"Mikä komppi?" "Ihan peruskomppi vain.." "Ooooke! Yyyyy, kaaaaa, yy, kaa, rek-tum taka-tum..."
Vallu-Veke
29.12.2011 10:59:30
markkuliini: Täytyy muistaa ensinnäkin se, että mä puhun yleisellä ja tilastollisella tasolla kun kritisoin isoja settejä. Liian moni lähtee niillä kolistelemaan ilman riittävää pohjaa, mutta se ei tarkoita että kutsun kaikkia iso settisiä huonoiksi muusikoiksi. :)
Toiseksi, mulla ei ole mitään kritisoitavaa esim. Jazzmiehen valinnasta soittaa jazzia isolla setillä. Hän on käyttänyt paljon aikaa pienen setin ja rytmiikan haltuunotossa, eikä ison setin taakse siirtyminen saa kaikkea sitä unohtumaan.

Mun perimmäinen pointti tässä varmaan on se, että pitäis opetella ajamaan skootterilla ennenkuin lähtee tankilla ryskimään. Ja samalla tiedän myös että harvojen tankkien ohjaamoihin otetaan kovin mielellään ohjeita vastaan. Liian hyvä äänieristys niissä. :D

Varmaan pätee noin, mutta ihan kommenttina lisään oman mielipiteen ja myös että mielenkiintoinen keskustelu jatkuisi:
Kolme etutomia+maatomi vs. yksi etutomi+maatomi. Sellaista peruskomppia ja hatusta vedettyä filliä työntelee ehkä hieman helpommin menemään tuollaisella vähän isommalla setillä. Soittimien haltuunotto on tosiaan eriasia ja kässään kyllä mitä tarkoitat. Mutta jos ostaa rummut stressileukseen ja opettelee oma-aloitteisesti rokkaamaan, niin suosittelen isoa settiä heti alkuun.
Ei mulla ole mitään vastaan isoja eikä pieniä settejä. Luovuin itse aiemmin isommasta setistä ja siirryin mopoilukauteen, kun homma tökki ja meni samaa rataa. Ajattelin, että pienellä on pakko keskittyä oleelliseen tms. Ehkä samalla tavalla sen homman olis voinut aloittaa ns. alusta isommallakin setillä, mutta luovuin siitä. Esim. jos alkuun menee Leppäsen Lexan, oliko se "Piinaavat rummut"-kirjaa, sivu sivulta, niin tuollainen moposetti riittää aika pitkälle.
Kirjan lopussa tais olla niitä fillijuttuja. O V O B, haikka polkaisu ekaan O:hon tai O V B B ja haikka polkaisu ekaan O:hon, jne. Näitä pyörittelee tomarien ja virvelin välillä sitten... Siitä vaikeampiin filleihin, niin isoja määriä tomareita ei tarvita.
Näyttää aika monet oppikirjat olevan täynnä moposeteillä soitettavia juttuja ja niitä riittää. No eipä tässä ole saanut noita perusasioita haltuun, mutta fillipuolella olis tarkoitus jatkossa soveltaa tuon tyylisiä tomari/bassarifillejä enenemässä määrin. Ne kuulostaa makeilta kun saa menemään ja moposetti tykittää kuin olisi isompikin olevinaan...
Tämä vaan kommenttina tuohon scootteri/tankki-juttuun jos aloittelijoista puhutaan, niin tosissaan rumpaliksi heti alussa aikovalle suosittelisin ehkä moposettiä alkuun ja stressilelumiehille heti alkuun isoa settiä.
PS: Scootteri on vaarallisempi, kuin oikea vaikkapa 500cc motari ihan aloittelijalle, jos minulta kysytään, kun ei ihan heti mene 200 heppaisiin kyykkyihin ;)
Bobana
31.12.2011 02:01:29
markkuliini: Täytyy muistaa ensinnäkin se, että mä puhun yleisellä ja tilastollisella tasolla kun kritisoin isoja settejä. Liian moni lähtee niillä kolistelemaan ilman riittävää pohjaa, mutta se ei tarkoita että kutsun kaikkia iso settisiä huonoiksi muusikoiksi. :)
Toiseksi, mulla ei ole mitään kritisoitavaa esim. Jazzmiehen valinnasta soittaa jazzia isolla setillä. Hän on käyttänyt paljon aikaa pienen setin ja rytmiikan haltuunotossa, eikä ison setin taakse siirtyminen saa kaikkea sitä unohtumaan.

Mun perimmäinen pointti tässä varmaan on se, että pitäis opetella ajamaan skootterilla ennenkuin lähtee tankilla ryskimään. Ja samalla tiedän myös että harvojen tankkien ohjaamoihin otetaan kovin mielellään ohjeita vastaan. Liian hyvä äänieristys niissä. :D

Hienosti ja nasevasti ilmaistu!
Kannattaa opetella kaikki setit niin isosta pieneen sillä siinä tulee sitä inspiraation erilaisuutta. Siis kun itse vaihdan esim jumbo-setin mopoon niin on aivan eri fiiwis ja irtoo ihan erilaisia juttuja ja sama päinvastoin. Kyllä se pelkkä rudimenttien toitotus tarvitsee myös ympäristön muuttumista jotta viesti menee perille pysyvällä tavalla menemättä suorittamiseksi.
Ai nyvvai??!
_Solid
31.12.2011 13:02:39
markkuliini: Niin no, eipä ole tullut mieleenkään laittaa niitä yhtäaikaa settiin. :) Virvelit on keräilijäpuoleni fetissi. Parilla pärjäisin hienosti.
Itselläni nuo kaikki-soundit-setissä- tai pitää-saada-tormuuttaa-halut pysyvät hyvin kohtalaisessa kurissa nimenomaan sillä että soitan muitakin soittimia ja säv/san/sov/tuotan musiikkia. Ei se soita synaa-heitto mikään vitsi ollut. Itse olen huomannut että soittimilla on tietyt musiikilliset vahvuudet ja heikkoudet ja joskus kannattaa oikeasti miettiä soitinvalintaansa jos ne vahvat puolet ei kiinnosta. :)

Eikö meillä muilla sitten saisi olla keräily mieltymyksiä ja jos jotain ostaa niin kai sitä saamari saa käyttää.. Ihme vikinää jos on pari peltiä setissä enempi ku normisti..

Tässä sulle ja tolle holmipellelle mun kattaus.. ja ei, tossa ei todellakaan oo kaikkea kiinni.. voin ihan teitä varten ottaa kuvan 7 tomin setupistakin jos haluatte. Ei kaikilla tarvii olla sitä 2 tomia, snare, basari, haikka, ride komboa..
http://i13.photobucket.com/albums/a … _Solid/Drumkit/2011-09-12212301.jpg
hollmi-5
31.12.2011 14:13:31
_Solid: Eikö meillä muilla sitten saisi olla keräily mieltymyksiä ja jos jotain ostaa niin kai sitä saamari saa käyttää.. Ihme vikinää jos on pari peltiä setissä enempi ku normisti..

Tässä sulle ja tolle holmipellelle mun kattaus.. ja ei, tossa ei todellakaan oo kaikkea kiinni.. voin ihan teitä varten ottaa kuvan 7 tomin setupistakin jos haluatte. Ei kaikilla tarvii olla sitä 2 tomia, snare, basari, haikka, ride komboa..
http://i13.photobucket.com/albums/a … _Solid/Drumkit/2011-09-12212301.jpg

Ethän sä tolla pärjää. Mulla on Hilitessa viisi etutomia ja neljä lattiatomia plus kaksi bassorumpua tietenkin ;)
Soundit, piuhat ja kajarit.
JopeK
31.12.2011 16:07:16 (muokattu 31.12.2011 16:10:53)
Ihme kikkailijoita ja "hifistelijöitä" täällä, tiedän että tämä on ensimmäinen kirjoitukseni, mut mie oon pärjänt nyt kymmene vuotta Morriksen (sinisellä) perus setillä, jonka löysin Jyväskyläst, kirpputorilta, maksoin 600 markkaa. Myönnän kyllä että samaisella tekijällä (Morris) on paskaa settiä, nimittäin löytyy myös samainen setti, erivärisenä (punainen), paremmat lukit, paskat pöntöt, mut on noillaki yks levylline nauhotettu.
kuva? http://muusikoiden.net/dyn/users/94349.jpg
pellit:
Ride, Zildian K 20, Zildian 18(medium, käytän lähinnä crashinä)
Crash, Zildian A 20(medium)
HiHat Paiste 1000/unknown
Splash, Sabian 10
virveleinä:
Pearl, Free Foating System Brass, syvä
Pearl, joku peruspaska, matalempi

taustalla myös, matkalaukkubasari, Sonorin 22 basari ym sälää
"virittämällä saa pahvilaatikotkin rokkaamaan ;)"

Niin, olen "soittanut" kahekskytluvunalusta
ferodoz
31.12.2011 18:34:57

JopeK: Ihme kikkailijoita ja "hifistelijöitä" täällä,

Ikävä kyllä heidän jutuissaan on 95% faktaa jos vain jaksaisit syventyä siihen mitä he/me kirjoitellaan. Lueppa uudestaan ja mieti tarkemmin, niin saatat valaistua, todellisesta tarkoitusperästä. :)
_Solid
31.12.2011 20:57:30
hollmi-5: Ethän sä tolla pärjää. Mulla on Hilitessa viisi etutomia ja neljä lattiatomia plus kaksi bassorumpua tietenkin ;)

Ja pointtihan oli että väliäkö sillä mitä kelläkin oikeesti on? Ihan älytöntä kritisoida jos jollain on setissä ihan peruskäytössä enemmän symbaaleja yms sälää kun mitä ite oot tottunu käyttämään. Mä en kirjottanu leveilläkseni sillä mitä mulla on vaan tukeakseni sitä että kukin saa soittaa just semmosella setillä millä haluaa. Siihen ei pitäisi kellään olla nokankoputtamista. Mä reenaan isolla setillä, mutta tarpeen mukaan käytän mitä käytän. Joskus enemmän joskus vähemmän.. treenaan isolla setillä koska tykkään soittaa isolla setillä. Eiköhän tässä jokainen ole aloittanut ihan perus setillä ja myöhemmin laajentanut OMIEN MIELTYMYKSIENSÄ mukaan omaa settiään. Kyllä mä myönnän olevan kamarunkkari ja myönnän tykkääväni isoista seteistä ja mulla on useimmille symbaaleille vaan se yks saundi, mutta so what?!
Toiset keikkailee enemmän ku toiset ja varmasti se tuo kokemusta ja omanlaista näkemystä, mutta voisko silti ottaa muidenkin näkemykset vaikka ihan hyväksyvällä mielellä? Me kyllä ymmärretään teitä, mutta te ette tunnu ymmärtävän meitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)