MoreK 30.12.2011 20:53:24 | |
---|
tjj2000: 20 osallistujaa; menee aika ja iäisyys kaikkien kuuntelemiseen ;) Heh, totta. Aloitin kuuntelut jo aikaisemmin illalla, menihän siinä tovi... |
stratomaster 30.12.2011 21:42:05 | |
---|
tjj2000: 20 osallistujaa; menee aika ja iäisyys kaikkien kuuntelemiseen ;) pakko soittaa vähän bluesia! Tällainen osallistujamäärä ei voi olla oikeesti ongelma ;) Muistan kun aikoinaan sooloskaboissa oli 40 osallistujaa, ja siitäkin selvittiin. |
Kuha 30.12.2011 21:54:00 | |
---|
stratomaster: Tällainen osallistujamäärä ei voi olla oikeesti ongelma ;) Muistan kun aikoinaan sooloskaboissa oli 40 osallistujaa, ja siitäkin selvittiin. Jep ja taustakin on aika jämpti minuutti vain. |
MadMatt 30.12.2011 22:01:10 | |
---|
stratomaster: Tällainen osallistujamäärä ei voi olla oikeesti ongelma ;) Muistan kun aikoinaan sooloskaboissa oli 40 osallistujaa, ja siitäkin selvittiin. Joo. Sellaisia massatapahtumia ne aikoinaan aikaan oli. Esim. tässäkin skabassa melkeen 50 osallistujaa... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=137101&o=0 |
blaekie 30.12.2011 22:02:11 | |
---|
stratomaster: Tällainen osallistujamäärä ei voi olla oikeesti ongelma ;) Muistan kun aikoinaan sooloskaboissa oli 40 osallistujaa, ja siitäkin selvittiin. Jotkut jopa taisivat kommentoida kaikki soolot, mm willie. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
tjj2000 30.12.2011 22:08:04 | |
---|
täällä jo muistellaan vanhoja hyviä aikoja... ;) ehkä ne ovat palaamassa? Hieno juttu osallistujien määrä. Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000 |
MoreK 30.12.2011 22:11:02 | |
---|
|
blaekie: Jotkut jopa taisivat kommentoida kaikki soolot, mm willie. Hyvähän se vaan on, kun on porukkaa skabaamassa. Willielle kyllä hatunnosto kommentoinnista, eihän niistä kaikki pitäneet, mutta minusta ne olivat mukavaa luettavaa. |
tjj2000 30.12.2011 22:18:02 | |
---|
MadMatt: Joo. Sellaisia massatapahtumia ne aikoinaan aikaan oli. Esim. tässäkin skabassa melkeen 50 osallistujaa... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=137101&o=0 Noin kymmenkunta nimimerkkiä, joita on ollut lähiaikoina estradilla. Suurin osa täällä päässä tuntemattomia; missähän ovat nykyisin pitkin maailmaa tai bittiavaruutta? Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000 |
karik 30.12.2011 23:07:59 | |
---|
|
Nikke91 31.12.2011 00:33:33 (muokattu 31.12.2011 00:33:50) | |
---|
MoreK: Heh, no ei noi Juccizin soundit olleetkaan huonoimmasta päästä, tässä mentiin vähän vielä pitemmälle. No höh! Ja itse kun olin jopa peräti ylpeä saundista... :( no jaa... There's two kind of people I just can't stand, an evil-hearted woman and a lying man. |
blaekie 31.12.2011 01:00:36 (muokattu 31.12.2011 01:03:48) | |
---|
karik: Harmi, että pääosa linkeistä ei enää toimi. Mutta näin mennään nykyaikana. Näinpä. Tosin se ei monastikkaan johdu itse soittajasta, vaan upload alustat on kadonneet alta, joko kokonaan, tai ainakin url-osoite on muuttunut. (palvelin/host on vaihtunut) Illu: Ja kiitoksia kommenteista niitä antaneille! Eipä kestä, ;D) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
MoreK 31.12.2011 05:04:54 (muokattu 31.12.2011 08:37:28) | |
---|
Nikke91: No höh! Ja itse kun olin jopa peräti ylpeä saundista... :( no jaa... Tarkoitin tuossa lähinnä yleissoundeja, jotka ovat kärsineet keskimääräistä kehnommasta äänitystekniikasta. Kuuntelin uudelleen tuon sun vedon ja kyllä sieltä paistaa komea kitarasoundi läpi, josta varmasti kannattaa olla ylpeä! :D Yritän kuitenkin omissa arvioissa keskittyä itse soittoon. Mutta kieltämättä soundit aina hieman vaikuttaa. Hyvä soundi tuo myös esille soitosta enemmän nyansseja, sitä kuuluisaa "näppisoundia". |
tapani.tv 01.01.2012 10:56:17 (muokattu 01.01.2012 19:31:29) | |
---|
Hyvää Alkanutta Vuotta kaikille! Onko ihan peltikitaralla vedetty? Ei, Telecasterilla Brownface-mallinnuksen läpi on soitettu. Sain putken joululahjaksi ja olihan sitä heti pakko kokeilla kaiken uhalla : ) Kokeilin avointa mollivirettä, capo VII välissä. Te jotka soitatte myös slaidia, käytättekö miten paljon capoa ja eri vireitä? |
krk 01.01.2012 19:25:08 (muokattu 01.01.2012 21:21:44) | |
---|
Bluestumpille Erittäin hyvä perusvenytysharjoitus, jonka minäkin teen aina osana lämmittelyä: soita esim. H-kieleltä e-molliskaalaa (tai -duuri-) vaikka tälleen http://dl.dropbox.com/u/5279424/Bend.mp3 Ideana on käyttää venytyksen referenssiäänenä normaalisti nauhalta painettua säveltä, minkä voi tehdä totta kai myös unisono-tyylillä (tossa ei ollut). Oleellista on, että pysyy itse kartalla missä mennään ja mikä on vire. Tämä on tietenkin kiinni yhtä paljon korvista kuin sormista. Harjoittelussa on keskityttävä puhtauteen ja alkuun voi soittaa hyvinkin hitaasti makustellen, myöhemmin tempoa voi nostaa. Tästä perusharjoituksesta on helppo keksiä itse vaikka minkälaisia variaatioita mielenkiinnon säilyttämiseksi. Itse soitan tämäntyyppiset harjoitukset aina yhdellä venytyssormella kerrallaan ja vaihdan sitten sormea niin että kaikki neljä (heh, ei peukaloa) tulee käytyä läpi. Harjoitus toimii samalla tietenkin myös sormien vahvistajana, mutta tärkeintä on venytysten puhtaus, ja sen puhtausfiiliksen kuuntelu. E. Selvyyden vuoksi: tuen muilla sormilla venytyssormea kaikissa muissa paitsi etusormibendeissä. Ja liike ranteella. (E. No ei toi "mallisuoritus" nyt kuunneltuna ihan absolut ollutkaan, mutta idea käy ilmi. Ja itse asiassa tuo äänitys silloin tällöin on hyvä tsekki.) Vähän vaativampi harjoitus (koska on timessa) on se Louhensuon ensimmäinen etydi One Note. Jos pystyt vetämään sen jälkimmäisen osan puhtaasti ja maukkaasti vuorotellen kaikilla sormilla, alat olla jo kohtalaisessa venyttelykunnossa. Venytysharjoitukset tähtäävät tietenkin vain yhden perustekniikan osa-alueen kuntoon laittamiseen, siihen että riittävän puhtaista venytyksistä tulee luonnollinen osa omaa soittoa ilman että niihin tarvitsee kiinnittää erikseen huomiota sitten kun oikeasti soittaa. Mutta samalla kun sormet vahvistuvat ja tarkkenevat, myös koko soiton potentiaalinen ilmaisuvoima kasvaa. Ja vibratonhan voi ajatella tietynlaiseksi bendaamiseksi, eli venytysharjoitukset palvelevat osaltaan koko tatsia. Sitten ei tarvitakaan enää kuin jotain hyvänkuuloista soitettavaa, johon sitä henkeä voi alkaa puhaltamaan... :) E. Tätä aihetta on näköjään joku muukin käsitellyt arvosteluissa, venyttely on pop! "This guy makes me sick. He waits until I'm 90..."
- Les Paul Tommy Emmanuelista |
krk 01.01.2012 20:49:33 | |
---|
SikaEki krk: ... En tiedä oliko tarkoituksellista, mutta 00:20 kuuluu vähän samoja ääniä kun menee GuitarHerossa näppäimissä sekaisin. Jos se GuitarHerosta löytyy niin ilman muuta oli tarkoituksellista! :) "This guy makes me sick. He waits until I'm 90..."
latuska90 01.01.2012 21:06:26 (muokattu 01.01.2012 21:08:22) | |
---|
Olet sie fiksu mies, krk. Plussa napsahti. Näin karkeasti selitettynä itse venyttelen: * ½, 1, ja 1½ -sävelaskeleen venytykset nimettömällä, jota lähes aina tukee keski- ja etusormi. Joskus pelkällä keskisormella ja etusormen tuella saa jotenkin paremman vibraton venytettyyn säveleen kuin edellisellä em. tekniikalla. ;) * 1/4 ja ½ -sävelaskeleen venytykset silloin tällöin etusormella. Yleensä siis vajaat ja kokonaiset duuriterssit. Tiedä sitten onko yhden neljäsosan venytys duuriterssiin päin mitenkään duuriterssiä vielä. No, ainakin se on "virallisesti" Clapton-venytys. :D * 1½- sävelaskeleen venytykset... ne vaatii voimaa. Paitsi nyt on 8-setti kiinni Les Paulissa, niin ei ne kuitenkaan niillä aiheuta sen pahempaa päänvaivaa. "Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen |
krk 01.01.2012 21:18:09 (muokattu 01.01.2012 21:18:21) | |
---|
latuska90: ...sormien tuenta... Juu siis väärinkäsitysten välttämiseksi: kun tuolla kirjoitin että venyttelen eri sormilla vuoron perään niin toki venytän "tuelta" kaikki muut paitsi etusormibendit. Ja ranteella. "This guy makes me sick. He waits until I'm 90..."
BigPapa 01.01.2012 21:30:25 (muokattu 01.01.2012 21:40:08) | |
---|
BigPapa: Sellaista treeniä vaikka, että H-kieleltä soittaapi 10 nauhalta A:n ja sitten sen jälkeen 8 nauhalta pyrkii G:n venyttämään siihen samaan sävelkorkeuteen. Äänet on helposti verrattavissa, että soiko samalla korkeudella 10 nauhan A ja 8 nauhalta venytetty G -> A. Voi sitten tehdä eri äänten kanssa ympäri kaulaa. Tämä oli se mistä Krk mainitsikin, että kommenttien yhteydessä on otettu asiaa esille. Tais olla Illulle kirjoittamassani, mutta ei ollut mitenkään erityisesti Illulle tarkoitettu. Tämähän nyt on aika alkeistason venytys treenausta mistä kirjoitin, mutta ehkä sillä pääsee alkuun, jos haluaa. Myöhemmin sitten voi kokeilla niitä 1,5 tai 2 sävelaskelen venytyksiä, jonka tyyppisiä mm. Mick Taylor on esittänyt. Jotenkin koen, että joillekin tästä voisi olla hyötyä. Edit. Tässä on hiukan sellaista examplea: http://www.youtube.com/watch?v=b--j_w1zYJw |
krk 01.01.2012 21:42:46 (muokattu 01.01.2012 21:43:25) | |
---|
BigPapa: Tämä oli se mistä Krk mainitsikin, että kommenttien yhteydessä on otettu asiaa esille. Tais olla Illulle kirjoittamassani, mutta ei ollut mitenkään erityisesti Illulle tarkoitettu. Tämähän nyt on aika alkeistason venytys treenausta mistä kirjoitin, mutta ehkä sillä pääsee alkuun, jos haluaa. Myöhemmin sitten voi kokeilla niitä 1,5 tai 2 sävelaskelen venytyksiä, jonka tyyppisiä mm. Mick Taylor on esittänyt. Jotenkin koen, että joillekin tästä voisi olla hyötyä. Ilman muuta on hyötyä, toi on hyvä ja konkreettinen harjoitus. Näitähän löytyy myös vaikka YouTubesta jossa näytetään myös tekniikkaa. Sellaisen näsäviisaalta vaikuttavan mutta toden jutun olen huomannut ihan omakohtaisesti, että harjoituksissa kaikkein tärkein juttu on se että tekee ne... :) E. jaha ehdit jo YouTubea laittaakin... :) "This guy makes me sick. He waits until I'm 90..."