Aihe: Mesa boogie 5-25 express vs Koch studiotone
1 2 3
hallu
30.12.2011 19:44:25
armike: Hallu..

Siksi putki,kun sellaista ei vielä ole ollut..

Jotenkin kiinnostaa myös Blackstar ht-5 nuppi ja joku laatukaappi.
Paras tapa,kun lähtee kierrokselle ja toteaa itse,kun en oikein osaa valaista mitä haen..
Kiitos Studiotonen kokemuksista.

No en todellakaan tarkoittanut kritisoida sinua, vaan muuten tuli vähän kommentoitua tätä nykymaailmaa:-). Tuo Blackstar on mielestäni kyllä erinomaisen hyväsoundinen kampe ainakin se comboversio. Monipuolisuudessa parhaatkaan putkivahvarit ei vedä vertoja mallintaville tai hybrideille.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blues guitar
30.12.2011 19:52:54

hallu: Eihän ne tekniikkaa matki vaan soundia (tai ei nyt edes sitä). Siis mulla ei ole mitään putkivahvistimia vastaan ja käyttelen itsekin enimmäkseen sellaisia. Minä en vain kertakaikkiaan ymmärrä, että miten sitä putkea voidaan pitää minään soundin mittarina, kun itse en edes tiedä miltä putkivahvistin kuulostaa tai pitäisi kuulostaa. Maailamssa on järkyttävän palojn erisaundisia putkivahvistimia enkä minä ainakaan osaa sanoa mikä niistä kuulostaa siltä "oikealta". Sen vuoksi "putkisoundin" ottaminen lähtökohdaksi on tavattoman epämääräistä kun ei varmaan kukaan tiedä mikä se "putkisoundi" oikein on.

Mallintavat on tietenkin "jäljitelmää" koska mallinnusten esikuvina on yleensä klassikko putkivahvistimia (tai eihän niiden ole pakko olla putkivahvistimia eikös Rolandin jazzchorus ole mallinnettu noihin cubeihin?).

Se mun pointti on siis siinä, että kyllähän sitä aina voi keskustella siitä miltä joku mesaboogie kuulostaa tai miltä tveedfenderi kuulostaa, mutta minun mielestä on jotenkin älytöntä keskustella miltä putkivahvistin kuulostaa, koska ne voi kuulostaa ihan miltä tahansa.

Niinpä ajattelen, että silloin kun halutaan ehdottomasti putkivahvistin ensisijaisesti ja vasta sen jälkeen että mikähän niistä on hyväsoundinen, niin väkisinkin tulee mieleen että etusijalle asetetaan silloin jotakin muotijuttuja sen sijaan että haettaisiin vain luomisen välineitä. Ei siinä mitään saahan ihmiset ostaa putkivahvistimia jos haluaa, mutta joskus tämä putkiehdottomuus vaan tuntuu sellaiselta ihme uskovaisuudelta, jossa ei mennä todellakaan korvat vaan dogmit edellä.

Järkevästi ajateltu. Painoin plussaa :)
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Ziggy Bubba
30.12.2011 20:12:35 (muokattu 30.12.2011 20:13:48)

hallu: Eihän ne tekniikkaa matki vaan soundia (tai ei nyt edes sitä).

Itse asiassa nämä uudet (ainakin Axe FX) matkii just sitä tekniikkaa, eli mitä joku konkka tekee ym. Näin ainakin mainospuheista olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos män mettään.

Niinpä ajattelen, että silloin kun halutaan ehdottomasti putkivahvistin ensisijaisesti ja vasta sen jälkeen että mikähän niistä on hyväsoundinen, niin väkisinkin tulee mieleen että etusijalle asetetaan silloin jotakin muotijuttuja sen sijaan että haettaisiin vain luomisen välineitä. Ei siinä mitään saahan ihmiset ostaa putkivahvistimia jos haluaa, mutta joskus tämä putkiehdottomuus vaan tuntuu sellaiselta ihme uskovaisuudelta, jossa ei mennä todellakaan korvat vaan dogmit edellä.

Minä kirjoittelin aiemmin pitkän tarinan miksi mulle putkari on ideaali vaihtoehto myös himaan, mutta taisi mennä ohi. Kuten sanoin, sitä hyvää soundia voi saada monenlaisista vehkeistä, mutta vähintään se soittofiilis on eri mallintajalla (monitorit vs vahvari ym.). Se yksi vahvari on helpompi ottaa haltuun kuin vaikka 35 mallinnosta, joiden säädöt on ties kuinka monen valikon - tai vaikka USB-piuhan - takana.

Tässä nyt kuitenkin haettiin putkivahvistinta, enkä mielestäni kovin ohi ampunut niiden himakäytön mielekkyyden suhteen. Vaikka ei ole kokemusta hyvin hiljaa toimivista putkareista, se ei tarkoita etteikö niitä olisi olemassa.

P.S. Mallintavan setin hintaan muuten hyvin harvoin lasketaan ne tarvittavat skobet ja mahdolliset vahvistimet. Niiden pitää myös olla erittäin hyvät jotta päästään siihen ideaaliin lopputulokseen.

Mä tykkään jättää aktiiviskobet muihin hommiin. Kitaraa on musta kivointa soittaa varsinaisesta vahvarista, oli se sitten Tech 21, Line 6 tai Marshall.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Antti1
30.12.2011 20:18:34
Ziggy Bubba: Itse asiassa nämä uudet (ainakin Axe FX) matkii just sitä tekniikkaa, eli mitä joku konkka tekee ym. Näin ainakin mainospuheista olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos män mettään.

Noinhan ne mainospuheet väittävät. Se on sit eri asia riittääkö niissä kämäsissä dsp-prossuissa teho mallintamaan jokaista signaalitien komponenttia kaikkine ominaisuuksineen ja onko sellaista "täydellistä" algoritmia edes tehty. Tuskin.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Ziggy Bubba
30.12.2011 20:25:18

hallu: Monipuolisuudessa parhaatkaan putkivahvarit ei vedä vertoja mallintaville tai hybrideille.

Jos vahvarista lähtee hyvä puhdas, pikkuruttu ja rähinä, niin mitä siihen enää kaipaa? Tohon kun laitetaan vapaavalintaiset purkit eteen, niin "monipuolisuus" vaan lisääntyy.

Väitän, että todella harva ei pärjäisi tommosella ns. peruskattauksella. Tuo loputtomien vaihtoehtojen määrä mun mielestä sokaisee vähän turhan usein kitaristit - ei hoksata, että niille monelle kymmenelle mallinnukselle ei lopulta olekaan käyttöä, vaan ne aluksi löydetyt perussoundit riittävät 99% ajasta.

Toki on heitä, jotka suorastaan nauttivat jatkuvasta kamojen tuunaamisesta ja soundien hakemisesta, mutta minä en kuulu heihin. Soittaminen on hirmu paljon kivempaa.

P.S. HT5 on aivan asiallinen peli, mutta sillä tonnin budjetilla kannattaa kattoa kaikki kortit, myös ne tyyriimmät :)
Ukkovaari
30.12.2011 20:39:55
armike: Hallu..

Siksi putki,kun sellaista ei vielä ole ollut..

Jotenkin kiinnostaa myös Blackstar ht-5 nuppi ja joku laatukaappi.
Paras tapa,kun lähtee kierrokselle ja toteaa itse,kun en oikein osaa valaista mitä haen..
Kiitos Studiotonen kokemuksista.

Ei siinä mitään jos haluaa putkivehkeen ja kivoja ne onkin mutta alla mun omakohtaista juttua jos siitä olis avuksi kun olen ollut jollain tapaa samassa tilanteessa eli myöskin hallunnut putkaria trankkujen ym. mallintavien jälkeen.

Mulla oli aikaisemmat vehkeet tarankkuja/mallintavia trankkuja ja ihan ok, olivat Yamahan, Behkun GMX212, Cube, VOX VT vehkeitä, tuo VOX oli noista viimeisimpänä ja sen aikana halusin vaihtaa putkivehkeeseen.

Testailinkin putkivehkeitä aikamoisen nipun mm. Mesan Express 5:25 jne. ja päädyin lopulta sitten Hughes & Kettner Switchbladen 50W putkariin mikä mulla on vieläkin. Eli jos putkaria haet niin älä ohita Hughes&Kettnerin tarjontaa tai tuota Switchbladea, on hemmetin hyvä laite ja just oli nuppi tarkouksessa alta tonnin ja käytettynä tuon hinta on alta tonnin reilumminkin ja toimii pirun nätisti kotisoittovolyymeillä (tiedän kokemuksesta eli ei ole mutua). Ja täytyy todeta että putkari on putkari soundiltaan ja dynamiikaltaan (pari poikkeusta lukuunottamatta, josta alta löytyy yksi).

Mutta sitten asiaa lisää, vaikka tuo H&K:n vehje on oikein hyvä niin ylläri ylläri löytyykin sitten ns. räkkivehkeiden puolelta eli juurikin täällä mainittu Elevenrack.

Halusin ostaa vielä putkarin kaveriksi jotain muuta kuin toisen putkarin ja olin kiinnostunut mitenkä Elevenrack hoitaa ns. "mainostamansa" putkivahvistimen tunnelman mallinnoksissaan ja mun täytyy sanoa, että 11R on dynamiikaltaan aivan toista luokkaa kuin yleensä trankut on, 11R vastaa soittajan tatsiin mukavan dynaamisesti ja oli minulle yllätys ja jos hakee putkivehkeen tuntua niin tämä 11R on varsin hyvä sellainen ja ainakaan ei kannata ohittaa tätä vehjettä ja tämän voin sanoa kokemuksesta (mun oma mainio putkarini meinaan seisoo tuossa vieressä ja on joltensakki käyttämättömänä ollut 11R:n hankinnan jälkeen).

11R on varsin hyvät mallinnokset niin vahvarien, kaappien ja mikkien kuin efektien suhteenkin ja ihan hemmetin hienot soundit irtoaa ja kaikenlisäksi siis vastaavat soittajan tatsiin pirun hienosti eli dynamiikka pelaa. Vaikka tuo ei ole Axe niin aivan riittävästi siinä on mulle mallinnoksia ja soundien kirjo on jotakuinkin älyttömän laaja mitä tuosta irtoaa. Olen tuon kautta soittanut niin sähkärit, bassot kuin akustisetkin kitarat ja aina toimii eikä ole moittimista ollut.

Tuon mukana tulee myös tänäpäivänä softa Protools 10, jossa sitten on lisää efektejä sekä virtuaalisia soittimia ja on monipuolinen softa.

Pyydän anteeksi jos tulee vaikutus, että mainostan tuota 11R:ää mutta itse olen ollut oikein tyytyväinen ja en ole kyseisen laitteen myyjä/maahantuoja vaan ihan normi käyttäjä.

Jos aloittajan idea on hakea putkivehkeen dynamiikkaa ja soundin lämpöä niin tuo 11R on varsin hyvä ja istuva sijoitus tältä pohjalta ja on hyvä soundinen eikä hintakaan ole samoissa kuin esim. uutena Switchbladen.

11R toimii muuten vallan mainiosti itsekseen, tietsikan kanssa, PA:n kytkettynä, vahvarin edessä ja/tai efektiloopissa, sopii moneen paikkaan ja liitettävyys on ihan kivaa luokkaa ja hinta n. 700 - 890 välissä riippuen mistä ostaa.
Ziggy Bubba
30.12.2011 20:45:03

Ukkovaari: 11R toimii muuten vallan mainiosti itsekseen, tietsikan kanssa, PA:n kytkettynä, vahvarin edessä ja/tai efektiloopissa, sopii moneen paikkaan ja liitettävyys on ihan kivaa luokkaa ja hinta n. 700 - 890 välissä riippuen mistä ostaa.

Hyvä omakohtainen stoori, cheers. Tuo kyseinen laitos olisi kyllä mielenkiintoista testata, mutta se varmaan vaatisi kyllä oman aikansa. Myykö noita Suomessa joku?

Ite olen kanssa Switchbladea soitellut useampaan otteeseen musakaupassa himmailuvolyymeillä ja hyvin toimii. Jonkun boosterin kanssa isomman särön luulis tiukentuvan kanssa kivasti.
Ukkovaari
30.12.2011 20:54:28 (muokattu 30.12.2011 21:00:51)
Ziggy Bubba: Hyvä omakohtainen stoori, cheers. Tuo kyseinen laitos olisi kyllä mielenkiintoista testata, mutta se varmaan vaatisi kyllä oman aikansa. Myykö noita Suomessa joku?

Ite olen kanssa Switchbladea soitellut useampaan otteeseen musakaupassa himmailuvolyymeillä ja hyvin toimii. Jonkun boosterin kanssa isomman särön luulis tiukentuvan kanssa kivasti.

11R myy ainakin Soitin Laine, Musiikki Fazer, StPauls Sound

http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … ;cPath=297_301&products_id=3059

Duunikaveri osti just tuon ja mukana Protari sekä se Expansion Pack.
Ziggy Bubba
30.12.2011 21:07:53 (muokattu 30.12.2011 21:08:51)

Antti1: En osaa sanoa, rokkihommissa ei ainakaan tarvii mitään boosteja tiukentamaan soundia bändivolalla. Kotona voi hiljaa himmaillessa olla toinen suunta ja en oo tota missään metallimenossa kuullutkaan. Bändin toinen kitaristi tuollaisen itselleen rytkäsi vähän aikaa takaperin, niitä saa nykyään F-Musasta uutena about 800€:lla. Se uudempi malli maksaa useamman sataa enempi.

Tommosia hevidemppailuja lähinnä mietin, avoimemmassa soinnuttelussa sun muussa varmaan aivan hyvä. Ja on tästä varmaan vuosi jos toinenkin kun viimeksi laitosta kokeilin, eli semmonen varaus :)

E: Siis mitä, tuleeko 11r:n mukana täys Pro Tools 10? Joku LE-versio, luulis...
Ukkovaari
30.12.2011 21:11:05 (muokattu 30.12.2011 21:17:04)
Ziggy Bubba: Tommosia hevidemppailuja lähinnä mietin, avoimemmassa soinnuttelussa sun muussa varmaan aivan hyvä. Ja on tästä varmaan vuosi jos toinenkin kun viimeksi laitosta kokeilin, eli semmonen varaus :)

E: Siis mitä, tuleeko 11r:n mukana täys Pro Tools 10? Joku LE-versio, luulis...

Jep, protari 10, expansionpack, ainakin stpauls myi tuolla kokoonpanolla 11R, tosin sen softan pitää tietysti avidilta imuttaa ja sitten asentaa.

Thomannilla taitaa olla aika samanhintainen kokoonpano.

PS. ainoa huono 11R:ssa on se mukana tuleva USB piuha, mä vaihdoin sen ihan kunnon normi USB-piuhaan.
armike
31.12.2011 01:09:42 (muokattu 31.12.2011 01:13:28)
Ziggy Bubba

Olen kyllä samoilla linjoilla..

Noi sun clipit kuulosti tosi hyviltä!
Orange soundeja youtubestakin olen kuunnellut ja kuulostaa vakuuttavalta.
Mutta ulkonäkö saisi vaimolta nuhteita! Häntäkin on kuunneltava..
Olen päättänyt,että nuppi ja kaappi hankitaan.
Kyllähän se raskaampi soundikin pitäisi lähteä ja kuitenkin puhtaatkin ovat tärkeitä.
Ok-talo,joten voi välillä luukuttaakin.Tosin täällä asuu muitakin siksi hiljaa hyvin soiva.
H&K tubemeister 18? Luin ketjun ja loppua kohden vain enemmän pettymyksiä..
H&K Switchblade?
Orangen lähimaastosta olevia?
Nupille myös kaappi ehdotukset tervetulleita.
Tosin tonnilla taitaa joutua käytettyjen osastolle.

Niin ja sais pysyä aika yksinkertaisena viritelmänä.
Ziggy Bubba
31.12.2011 02:24:23

Orangeja saa myös ainakin mustina ja valkoisina, jos siis ulkonäkö on se ratkaiseva tekijä.
sepisti
31.12.2011 12:35:38
Täältä ääni Studiotonelle. Mä olen soittanut bilekeikkaa reilut kolme vuotta kyseisellä vahvistimella ja hyvin on toiminut. Mulla on lisänä Kochin oma 112-kaappi, jota käytän etenkin trio-hommissa, että saisin "isompaa" soundia.
Aloittajalle suosittelisin kompaktiksi setiksi Kochin Studiotone- tai Twintone-nuppia ja 112- tai 212-kaappia.
Indican Jenny on ihana...
TTV
31.12.2011 13:11:56 (muokattu 31.12.2011 13:13:34)
armike: Olen päättänyt,että nuppi ja kaappi hankitaan.
Kyllähän se raskaampi soundikin pitäisi lähteä ja kuitenkin puhtaatkin ovat tärkeitä.

Jo aiemmin ehdottamieni GigMasterin ja Mini Rectifierin lisäksi voisin ehdottaa ENGL:in Fireball-nuppia ja sille jotain (X)x12" kaappia. ENGL:ien päätteen Master-volume on toteutettu harvinaisen hyvin ja ne soi hyvillä saundeilla jo todella alhaisillakin volumetasoilla. Omasta 60W Fireballista lähtee hyvät puhtaat ja erittäin hyvät säröt :-) Käytetyn setin saat helposti tonnilla:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=585268
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
tomimat
02.01.2012 20:37:11
miks et osta isompaa kochia? twintone 2 on huippuhyvä ja parempisoundinen kun studio...
armike
03.01.2012 19:59:21
Joo..

Menin sitten ostamaan Blackstar ht-5r combon.

Pikatestin jälkeen vähän sellainen pahvilaatikkosoundi tuli ekana mieleen suljetun Randallin jälkeen.
Kuinkas tuon liitettävyys johonkin umpikaappiin toimii?
ReBeat
03.01.2012 20:56:25

armike: Kuinkas tuon liitettävyys johonkin umpikaappiin toimii?

Manuaalista päätellen siitä vahvarista löytyy yksi "speaker output" reikä, josta tällä hetkellä on vedetty johto combon omalle kaiuttimelle. Jos haluat käyttää ulkoista kaappia, niin irrotat ton johdon siitä ja kytket tilalle erillisen kaappipiuhan, jonka toisen pään kytken ulkoiseen kaappiin. Sen tulee olla 16 ohminen.
armike
03.01.2012 21:18:37 (muokattu 04.01.2012 00:07:59)
ReBeat: Manuaalista päätellen siitä vahvarista löytyy yksi "speaker output" reikä, josta tällä hetkellä on vedetty johto combon omalle kaiuttimelle. Jos haluat käyttää ulkoista kaappia, niin irrotat ton johdon siitä ja kytket tilalle erillisen kaappipiuhan, jonka toisen pään kytken ulkoiseen kaappiin. Sen tulee olla 16 ohminen.

Löytyy 3 muutakin eri ohmi luvuille,niistä vaan ei vaimene combon oma kaiutin..

Malli on siis uudempi HT-5R
TTV
04.01.2012 06:28:11
armike: Löytyy 3 muutakin eri ohmi luvuille,niistä vaan ei vaimene combon oma kaiutin..

Malli on siis uudempi HT-5R

Jos sitä omaa kaiutinta ei saa hiljaiseksi ja se pitäisi hiljentää, niin mikä olikaan se combon hankintaperuste? Kyllä se laadukas lisäkaappi hukuttaa sen combon alleen, kyse on lähinnä laitteiden sijoittelusta ja suuntaamisesta käytettävässä tilassa.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)