Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3 4 534 35 36 37 3847 48 49 50 51
Weetoz
08.06.2011 10:23:55
Tossa on vaan sellanen ongelma, että sillon kun se kalvo on hyvin vireessä, niin yleensä ne ruuvit eivät tunnu olevan tarkalleen yhtä kireällä keskenään. Yllättävän isoakin heittoa saattaa olla.

Virittäkää korvilla, ja jos ette osaa, niin treenatkaa sitä. Se on erittäin tärkeä taito, jos harrastus laajenee pikkuisenkin eteenpäin sieltä kellarin uumenista. Ja toisaalta kellarissakin on hauskempaa soittaa hyvillä soundeilla.
kincy
08.06.2011 18:10:21

Weetoz: Tossa on vaan sellanen ongelma, että sillon kun se kalvo on hyvin vireessä, niin yleensä ne ruuvit eivät tunnu olevan tarkalleen yhtä kireällä keskenään. Yllättävän isoakin heittoa saattaa olla.

Virittäkää korvilla, ja jos ette osaa, niin treenatkaa sitä. Se on erittäin tärkeä taito, jos harrastus laajenee pikkuisenkin eteenpäin sieltä kellarin uumenista. Ja toisaalta kellarissakin on hauskempaa soittaa hyvillä soundeilla.

Totta. Ei se sitä tarkoita, että rumpu olisi vireessä jos vääntää jokaista ruuvia saman verran.

Eipä sillä, ihan paska olen itsekin virittämään.
Kailis
09.06.2011 04:00:12

Eipä sillä, ihan paska olen itsekin virittämään.

Perseenvirittäjä.
LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne.
Vallu-Veke
09.06.2011 08:57:53
fnb112: Kuulostaa kätevältä! Varsinkin, kun en itse mikään kaksinen virittäjä ole. Täytyypä kokeilla tuota heti, kun löydän säädettävän ruuvinkiristäjän jostain tuolta autotallin perukoilta.

Tuossa momenttijutussa täytyy virityspesien olla yhtä puhtaat, rasvatut ja jouhevat. Jos joku tökkii vaikka kakan takia, niin se ei montaa kierrosta pyöri, kun momentti pysäyttää. Joku toinen menee useita kierroksia enemmän, jos ruuvi toimii liukkaasti? Kalvo ja vanne on aika epätasaisesti siinä vaiheessa. Varmempi tapa on kiristää hissukseen ristiin ja laskea kierrokset perussäädön aikana. Sitten loppusäätö korvan kanssa.
rintapek
09.06.2011 11:11:58

Vallu-Veke: . Jos joku tökkii vaikka kakan takia, niin

Ei pidä paskoa rumpuihinsa. ;-)

Mut sinänsä ruuvinvääntimen käyttö ruuvinvääntämiseen on ihan jees. Momentti siin on hyvä olla, ettei tu vahinkoja. Mut ei sil momentilla hirveesti viritellä.

Mut toi rummun "nuotti" ja molempien kalvojen virittäminen siihen samaan ei o kyl koskaan käyny edes mielessä.
Tähän mennes oon "virittäny" ihan vaan sillai, et lyömäkalvot kapulatatsin ehdoilla ja resokalvoa sit ruuvaa maun mukaan tiukemmalle tai löysemmälle.
En siis o koskaan lyöntikalvoa "virittäny" minkään nuotin tai sävelkorkeuden mukaan, ihan vaan sillai, et runpuun on kiva mäjäyttää kapulalla.
One kind of music only - the good kind
passe
03.09.2011 12:37:44
Aina ei tarvitse välttämättä hieroa niin hirveästi:

http://www.youtube.com/watch?v=HzvJDuLEPsw
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Kailis
04.09.2011 06:02:26 (muokattu 04.09.2011 06:03:48)

passe: Aina ei tarvitse välttämättä hieroa niin hirveästi:

http://www.youtube.com/watch?v=HzvJDuLEPsw

Ruffles. Did he said ruffles?
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
sahkuifk
01.11.2011 00:03:33
Mielipiteesi ei muutu totuudeksi vaikka kuinka itse siihen uskoisitkin.
jeder
30.12.2011 15:00:55
onko jollain kokemusta, 12 tuuman tomista mikä on virvelitelineessä.
en saa soimaan millään, autakaa jos on vinkkejä.
markkuliini
30.12.2011 15:36:22

Myöskin virvelitelineen varsien kiristäminen tomin ympärille tappaa sointia tehokkaasti. Koeta auttaako löysääminen. Rumpuhan pysyy siinä kyllä vaikkei olisikaan puristettu tiukkaan. Ja samahan pätee myös virvelirumpuihin ;)

Toinen kikka on nostaa tomi niin että virvelitelineen varsien päät menevät rummun alavanteen ulkoreunalla olevaan uraan. Rumpu on vähän ylempänä siis. Tämä vaatii tarkkaa säätöä virvelitelineestä. Itse en ole kokeillut tätä mutta jotkut ovat kehuneet.

Paras kikka on itsellä ollut pehmeät solumuovipalat virvelitelineessä jolloin rummun ja telineen välissä on ollut eriste ja rummun resonointi on selvästi lisääntynyt. Itse en ole mikään loputtoman sustainin ystävä, mutta esim. yksi -70-luvun 13" Ludwig tomi oli pelkästään virvelitelineessä aivan kuollut, mutta solumuovilla paaaljon parempi. Tämä kikka toimii hyvin jos ei esim. halua modernisoida vintage-setin ulkonäköä. Eikä maksa mitään, ja on huomaamaton. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
30.12.2011 18:38:15

Toinen kikka on nostaa tomi niin että virvelitelineen varsien päät menevät rummun alavanteen ulkoreunalla olevaan uraan. Rumpu on vähän ylempänä siis. Tämä vaatii tarkkaa säätöä virvelitelineestä. Itse en ole kokeillut tätä mutta jotkut ovat kehuneet.

Mulla on snaret näin, myös silloin jos moposetissä on virvelistaagissa tomi. Toimii.
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
joonama
30.12.2011 19:19:06

Kailis: Mulla on snaret näin, myös silloin jos moposetissä on virvelistaagissa tomi. Toimii.

Tätä en ole koskaan koittanutkaan, kiitoksia teille siis vinkistä... Itse tosin laiskana ja tottuneena kuitenkin taidan vaan jättää löysälle edelleenkin. Minulla on nuo silleesti, että rummun saa "napsauttamalla" pois telineestä. Eli tosi löysällä muttei vahingossa irtoa.
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
kincy
30.12.2011 20:08:29

Kailis: Mulla on snaret näin, myös silloin jos moposetissä on virvelistaagissa tomi. Toimii.

Mulla sama. Väitän, että eroa on yllättävänkin paljon. Jopa minunlaiseni multakorva kuulee eron.
Kailis
30.12.2011 23:21:55 (muokattu 30.12.2011 23:23:45)

Miksi se pitää saada "napsauttamalla" pois? Ja itse asiassa, lähtee myös noin tosi napsakasti.
Ruutikallo
31.12.2011 11:54:58

Samoin, samoin. Mulla kun nuo virvelistandien kaltevuussäädöt on kaikissa "hampaallisia",
niin tuolla tavalla saan just riittävästi kulmaa snareen. Kun siis toisen puolen laittaa siihen "uraan".
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
marktark
31.12.2011 12:16:27
Jesh - uutta nippelitietoa jolla tuntuu todella olevan vaikutusta. Täytyypi testata, onko vaikutusta arsenaaliin.
Oon tavannut pitää kehdossa löysällä, mutta niin, että nostettaessa kuitenkin ottaa varsien päihin kiinni; päiden muotoiluhan on yleensä "sisäänpäin vino".
Play that song.
marktark
01.01.2012 20:32:06
Tuotekehittelyä apuvälineisiin tulossa tämän vuoden aikana :

http://www.tune-bot.com/
Play that song.
crässi
03.01.2012 11:14:27
Mikähän kalvo 22" bassoon olis semmoinen joka vain tupsahtaa, eikä jää soimaan. Basari on Pearl Export series. Semmoinen lastulevyn tyyppinen materiaali. Vai saako sitä millään keinolla hyväks muuten kuin koko basson vaihdolla. Nykyinen kalvo on varmaan alkuperäinen kirkas, ei mitään nimeä. Demppaamlla tyyny sisään, volumetaso menee liian alas ja pois ottamalla rumpu jää soimaan liian kauan. Poljin on Yamahan professional, vipuvarrella. Ei siis ketju. Mitäs siitä sanotte. Luulin ainakin ostavani hyvän pedaalin. Aika kallis oli ainakin.
kincy
03.01.2012 11:24:38

crässi: Mikähän kalvo 22" bassoon olis semmoinen joka vain tupsahtaa, eikä jää soimaan. Basari on Pearl Export series. Semmoinen lastulevyn tyyppinen materiaali. Vai saako sitä millään keinolla hyväks muuten kuin koko basson vaihdolla. Nykyinen kalvo on varmaan alkuperäinen kirkas, ei mitään nimeä. Demppaamlla tyyny sisään, volumetaso menee liian alas ja pois ottamalla rumpu jää soimaan liian kauan. Poljin on Yamahan professional, vipuvarrella. Ei siis ketju. Mitäs siitä sanotte. Luulin ainakin ostavani hyvän pedaalin. Aika kallis oli ainakin.

Pedaalissa ei ole mitään vikaa. Kokeile Remon Powerstroke kolmosta kirkkaana lyöntipuolelle ja resoksi Powerstroke 3 mustana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)