Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa boogie 5-25 express vs Koch studiotone
1 2 3
armike
29.12.2011 15:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussat ja miinukset?
 
Hakusessa eka putkicombo hypridin tilalle..
 
Mahdollisimman monipuolinen ja kotisoittoon sopiva?
 
Hinta n.1000€
 
Ziggy Bubba
29.12.2011 16:12:17 (muokattu 29.12.2011 16:12:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiotone ei yksinään vielä yllä kovin raskaaseen menoon, varsinkaan omalla takaa avoimella lootallaan. Semmonen viimeinen jytinä jää puuttumaan raskaasta rytinästä. Puhtaat on kyllä pirun hyvät, kuten myös pikkurosot - kunhan laittaa sen presence-kytkimen pienimmälle. Säröt on aika rujoa sirinää jos ei tuota tee...
 
Tuo Koch toimii pirun hyvin kotisoitossa, kuten voi odottaa ja tykkää myös pedaaleista paljon. Isompaa säröä sain tuosta irti aikas asiallisesti Barber Direct Drivella, mutta esim. joku OCD tai vastaava ajaa asian varmasti ihan yhtä hyvin.
 
Jos haluat pääasiassa soittaa raskaampaa runttaa, niin en ehkä ensimmäisenä suosittelisi Studiotonea kuitenkaan. Joku takaa suljettu kaappi ja hyvin hiljaa soiva nuppi voisi olla hyvä lähtökohta. Mesa Transatlantic kannattaa ainakin tsekata mainittujen lisäksi. En tosin tiedä miten hyvin tuo soi hiljaa.
 
E: tuo sun budjetti tais unohtua, mutta juum.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
armike
29.12.2011 17:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Kommentista!
 
Metallican jutut mulle sieltä rankemmasta päästä..mitenköhän studiotone suoriutuu?
 
Mesastakin olis mukava kuulla kommentteja..
 
TTV
29.12.2011 17:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

armike: Kiitos Kommentista!
 
Metallican jutut mulle sieltä rankemmasta päästä..mitenköhän studiotone suoriutuu?
 
Mesastakin olis mukava kuulla kommentteja..

 
Onks noi otsikon vaihtoehdot jo lyöty lukkoon vai otatko vastaan muitakin "sopivia"? ENGL:in GigMaster voisi olla hyvä ainakin raskaampaan menoon. Jos combo ei ole ihan must, niin sitten ehdotan Mesan mini Rectifieriä ja sille pikkukomeroa ja budjettiin pari sataa lisää Headroomia.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
armike
29.12.2011 19:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole combo ehdoton eikä myöskään otsikon mallit.
 
Kunhan olis vaan kotiin sopiva kohtuu pieni tai ainakin tehon pudotus.
 
Ziggy Bubba
29.12.2011 19:30:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

armike: Kunhan olis vaan kotiin sopiva kohtuu pieni tai ainakin tehon pudotus.
 
Se on lopulta aika yks ja sama onko vahvari 5- vai 50-wattinen kotikäyttöä ajatellen. Meinaan siis, että sitä pitää kuitenkin soittaa aivan pirun pienellä. Tärkeämpää on miten hyvin laite toimii tällaisilla volyymeillä. Ite vetelen himassa 50-wattisella pelillä iloisesti, vaikken voi "avata" volumea kuin sen hilppasen alusta.
 
Näistä hyvin hiljaa soivista putkareista on ollut suht paljon täälläkin juttua, kannattaa kokeilla hakua.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
armike
29.12.2011 20:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä juurikin ajoin takaa..
 
Olisko ehdotuksia?
 
Grugi
29.12.2011 20:33:13 (muokattu 29.12.2011 20:34:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

armike: Tätä juurikin ajoin takaa..
 
Olisko ehdotuksia?

 
Joo ei ole putkivaffari eikä trankkukaan vaan Eleven Rack. Toimii himassa tai keikalla tai mihin sen nyt haluaa sitten viedä. Mulla on tossa Blackstarin HT5 stacki vieressä joka toimii sekin ihan kivasti kerrostalossa mutta kyllä sitä tulee 11R:n kautta enemmän soitettua ja sekin etu että nyt on vaffari joka lähtöön sen kun vaan nuppia kääntää.
 
http://www.avid.com/US/products/eleven-rack_2
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
Ziggy Bubba
29.12.2011 21:58:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos putkivahvarin haluaa, niin miks ostaa mallintaja?
 
Orange ja Hughes & Kettner tekee ainakin oikein hyvin hiljaa toimivia putkareita pääasiassa, kannattaa tutustua. Ainakin Orangen Rockerverb, Tiny Terror ja H&K:n Switchblade ja Tubemeister pelittävät himavolyymilläkin asiallisesti.
 
Se kaapin koko ei tosiaan vaikuta volakan määrään, eli osta ihmeessä vaikka 2x12 loota jos tilaa on ja isompaa soundia haet. Toi on usein jo varsin lähellä 4x12 soundia - ero on ainakin selvästi pienempi kuin 1x12 -> 2x12.
 
2x12 kaappi menee usein mukavasti pystyasentoon himaoloissa (tsekkaa mun omakuvat), eikä se tällöin vie just enempää tilaa kuin vaikka joku pieni combo pallin päällä. Kannattanee musta ainakin alkuun katella kaappeja joissa on V30 elementit, nuo kun on perusvarmoja ja varsinkin hevimmässä kamassa hyviä. Jopa se Harley Bentonin V30-loota on kaiketi aivan passeli. Framus myös.
 
Kerro tarkemmin mitä ominaisuuksia vahvarilta haluat niin osataan auttaa paremmin.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Grugi
29.12.2011 22:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Jos putkivahvarin haluaa, niin miks ostaa mallintaja?
 
Siksi että on se hyvä huomioida vaihtoehdot vaikka sitä putkivaffaria niin kovasti himoitsee, monipuolista haettiin myös ja tässäkin 11R tarjoaa sitä paljon. Putkipelit on putkipelejä mutta ei se aina ole itsestäänselvyys että se olisi kaikille juurikin se juttu.
 
Kovasti sitä itsekkin mietti 11R:ää hankkiessa että mitenhän tässä käy mutta pitää ihan rehellisesti sanoa että en kaipaa yhtään putkivaffaria taloon. Tokihan jos sitä ulkoista "mojoa" haluaa sillä oikealla vahvistimella niin se on ihan ymmärrettävää ja siinä tapauksessa sellainen pitää hankkia ja jättää muut kauppaan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
hallu
29.12.2011 22:33:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Jos putkivahvarin haluaa, niin miks ostaa mallintaja?
 
Orange ja Hughes & Kettner tekee ainakin oikein hyvin hiljaa toimivia putkareita pääasiassa, kannattaa tutustua. Ainakin Orangen Rockerverb, Tiny Terror ja H&K:n Switchblade ja Tubemeister pelittävät himavolyymilläkin asiallisesti.
 
Se kaapin koko ei tosiaan vaikuta volakan määrään, eli osta ihmeessä vaikka 2x12 loota jos tilaa on ja isompaa soundia haet. Toi on usein jo varsin lähellä 4x12 soundia - ero on ainakin selvästi pienempi kuin 1x12 -> 2x12.
 
2x12 kaappi menee usein mukavasti pystyasentoon himaoloissa (tsekkaa mun omakuvat), eikä se tällöin vie just enempää tilaa kuin vaikka joku pieni combo pallin päällä. Kannattanee musta ainakin alkuun katella kaappeja joissa on V30 elementit, nuo kun on perusvarmoja ja varsinkin hevimmässä kamassa hyviä. Jopa se Harley Bentonin V30-loota on kaiketi aivan passeli. Framus myös.
 
Kerro tarkemmin mitä ominaisuuksia vahvarilta haluat niin osataan auttaa paremmin.

 
Minä en taas tajua, että miksi pitäisi ampua itseään jalkaan haluamalla putkivahvistin. Tajuan sen, että voi haluata jotakin soundimaailmaa tms. ominaisuuksia, mutta miksi sulkea mitään vaihtoehtoa pois, joka voisi toimia ratkaisuna. Putkivahvistin edustaa vain yhtä tekniikkaa ei sen enempää. Jos hakee hyväsoundisia ratkaisuja jotka on samalla käytännöllisiä kotiin, mutta samalla rajataan että pitää olla putkivahvistin ja sulkee kaikki muut potentiaaliset tekniikat (transistorit, mallintavat, hybridit, tms) pois, ei ole muuta kuin hölmöyttä. Täysmittainen putkivahvistin voi kotioloissa olla parhaimmillaan kelvollinen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Ziggy Bubba
29.12.2011 23:10:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Täysmittainen putkivahvistin voi kotioloissa olla parhaimmillaan kelvollinen.
 
Jos 50-wattinen putkari on "täysmittainen", niin tuo on hölynpölyä. Mulla on ollut aiemmin V-Amp 2, Pod XT ja jokunen hybridi & mallintava vahvari kotikäytössä putkarien lisäksi, eikä noilla saa kyllä samaa fiilistä mikä täysputkisilla lähtee.
 
Tämä on tietty soittajakohtaista, mutta musta tuo väittämä on ns. vanhaa tietoa. Useat nykyputkarit toimivat mitä mainoimmin himassa, jopa ilman keinokuormaa. Päätesäröt on toki oma stoorinsa, mutta eipä niitä mistään muustakaan saa himassa.
 
Mallintavat laittaisin kyllä omaan lokeroonsa jo ihan sen takia, että niitä ei kannata just kitaravahvarista edes soittaa. Aktiiviskobet on parempi ratkaisu (jos siis haluaa käyttää koko mallinnusketjua), mutta fiilis soittaessa on tossa kohtaa jo aivan eri.
 
Tässä vähän 50w putkivahvarin soundia kerrostalovolyymeillä:
Puhdasta Teleä ja liidi-Lespaa (ilman pedaaleita): http://maihinnousu.net/s/3308
puhdasta klangia Telellä: http://maihinnousu.net/s/5165
Heviä Yamahalla: http://db.tt/ocnFqHB
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Ziggy Bubba
29.12.2011 23:20:00 (muokattu 29.12.2011 23:21:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Putkivahvistin edustaa vain yhtä tekniikkaa ei sen enempää.
 
Tähän pitää vielä mainita... Putkivahvistimet edustaa sitä tekniikkaa mitä ne kaikki muut yrittävät matkia.
 
Ainakin omalla kohdalla on aivan eri fiilis soittaa vahvarin läpi kuin monitorien, ei siitä vaan pääse mihinkään. Enkä vieläkään ole kuullut oikeasti hyvää pikkuruttua mallintajasta, edes Axesta.
 
Moderniin hevijyrään kyllä pääsee todella monella mallintajalla, vielä helposti. Mutta ne onkin jo saman hintaluokan pelejä kuin ne putkarit. Sivuhuomiona, mikäköhän ois jälleenmyyntiarvo nykymallintajissa vaikkapa 10 vuoden päästä?
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Grugi
29.12.2011 23:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Mallintavat laittaisin kyllä omaan lokeroonsa jo ihan sen takia, että niitä ei kannata just kitaravahvarista edes soittaa. Aktiiviskobet on parempi ratkaisu (jos siis haluaa käyttää koko mallinnusketjua), mutta fiilis soittaessa on tossa kohtaa jo aivan eri.
 
Esimerkiksi tuo 11R toimii oikein mukavasti HT-5:sen efektilenkissä ja sillä soittelee mukavasti sen läpi ihan vaikka koko mallinnusketjulla. Toki ne aktiivimonitoritkin on ehdottomasti hyvä ratkaisu tollasen kaveriksi, se mitä tulee siihen fiilikseen on varmasti yksilökohtaista miten sen kokee, itse koen sen niin että laite reagoi dynamiikkaan ja sen tuo laite osaa, itse fiilis tulee sitten vaan soittamisesta ja sundista. En lähtisi vertaamaan nyt kuitenkaan 11R ja V-Amp tai edes line6 podeja keskenään koska 11R on näistä kolmesta melkolailla kehittynein laite ja jo pelkästään 11R:n True-Z inputti erottaa sen edellämainituista. Kehitys on hurjaa näissä laitteissa ja niitä ei tosiaan kannata aliarvioida tai unohtaa kun valintoja tekee.
 
Oli miten oli niin joskus kannattaa katsella sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle niin saattaa yllättyä positiivisesti.
 
Toivottavasti ketjun aloittaja löytää itselleen sopivan laitteen.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
Ziggy Bubba
29.12.2011 23:29:47 (muokattu 29.12.2011 23:48:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi:Oli miten oli niin joskus kannattaa katsella sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle niin saattaa yllättyä positiivisesti.
 
Ite "liputin" tosi pitkään mallintajien puolesta, varsinkin kun ne putkarit ei m.net totuuden mukaan toimineet himassa. Mutta myönnettäköön, tykkään ajatuksesta soittaa putkivahvareilla myös himassa - onneksi soundipuoli toimii mitä mainoimmin omaan makuun, eikä tarvetta multiefekteille enää ole (paitsi joskus volyymin tiputtajana FX-lenkissä).
 
Sitä fyysistä vahvaria on kieltämättä kivempi säätää, vielä kun on ne omavalintaiset efektispedut edessä. Kyllä tuo valikkohelvetin voittaa mun kohalla. Tämä siis ihan omana kokemuksena, monet muut jaksavat multsareita säätää.
 
Toivottavasti ketjun aloittaja löytää itselleen sopivan laitteen.
 
Jep. Odotellaan mikä on hänen fiilis mallintajien suhteen.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
armike
29.12.2011 23:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallu..
 
Siksi putki,kun sellaista ei vielä ole ollut..
 
Jotenkin kiinnostaa myös Blackstar ht-5 nuppi ja joku laatukaappi.
Paras tapa,kun lähtee kierrokselle ja toteaa itse,kun en oikein osaa valaista mitä haen..
Kiitos Studiotonen kokemuksista.
 
Ziggy Bubba
29.12.2011 23:57:25 (muokattu 29.12.2011 23:58:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itekin tosiaan mietin Axen ostamista noin vuosi sitten ihan tosissaan. Lopulta hoksasin, että miksi turhaan lähteä kasailemaan omaa soundia lukemattomista eri vahvarimalleista kun se itelle hyvä peli löytyy jo himasta.
 
Jo yhdessä simppelissä vahvarissa on nimittäin pirusti opittavaa säätämisen suhteen, varsinkin jos on useampi kitara (plus pedaalit). Massiivinen määrä vaihtoehtoja ei nimittäin aina ole ollenkaan paras vaihtoehto, jos siis haluaa keskittyä soittamiseen.
 
Mallintavien kautta kyllä oppii todella hyvin tuntemaan perusefektit ja vahvarimallien tyypilliset soundit, mutta harva niistä jaksaa pidemmän päälle uusia "toneja" kaivella alun jälkeen. Ainakin näissä halvemmissa (Pod XT ym.) se tuunaaminen on suht välttämätöntä, sillä huonoja soundeja on laitteissa älyttömän iso enemmistö.
 
Hyvällä putkarilla voi laittaa EQ-potikat kello 12 ja soundi jo vähintään sinne päin. Jos ei ole, niin laitteessa on jotain pahasti vialla tai se on vaan väärä kyseiselle kepittäjälle, väitän minä.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
blues guitar
30.12.2011 09:22:51 (muokattu 30.12.2011 09:30:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen molemmat jossain vaiheessa omistanut, mutta loppujen lopuksi kummankaan soundi ei kuitenkaan ollut se mulle oikea. Tällä hetkellä olohuoneen nurkassa Fenderin 57 deluxe ja siihen olen ollut toistaiseksi tyytyväinen. Ei varmaan kovinkaan monipuolinen, mutta hyvä (mun mielestä) perussoundi ja syö hyvin pedaaleita. Käytettynä torilla joskus 1000 eur hintaisia ja klooneja halvemmalla. Mutta tosiaankin soudithan on aina makuasioita ja itse asun omakotitalossa, joten voin soittaa kotona hieman lujempaa. Joo... ei varmaankaan paras vaihtoehto metallimusiikille.
 
edit: 5:50 olikin mulla. 5:25 ei kokemuksia.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Izer
30.12.2011 14:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut pitkään himassa tuollainen 5-25 nuppi ja 2x12" kaappi sille. Keinokuorman kanssa olen soitellut, mutta toimii oikein hyvin ilmankin. Muutenkin tykkään tuosta vahvistimesta erittäin paljon (ehkä eniten noista omista kolmesta Mesasta), joten kannattaa ehdottomasti ainakin käydä testaamassa. Teho riittää hyvin myös bändin kanssa (ei hevitakuuta, mutta meidänkin rumpali lyö aika lujaa ja pysyy puhdaskin vielä puhtaana).
 
Got a six-string heartbeat
hallu
30.12.2011 19:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Tähän pitää vielä mainita... Putkivahvistimet edustaa sitä tekniikkaa mitä ne kaikki muut yrittävät matkia.
 
Ainakin omalla kohdalla on aivan eri fiilis soittaa vahvarin läpi kuin monitorien, ei siitä vaan pääse mihinkään. Enkä vieläkään ole kuullut oikeasti hyvää pikkuruttua mallintajasta, edes Axesta.
 
Moderniin hevijyrään kyllä pääsee todella monella mallintajalla, vielä helposti. Mutta ne onkin jo saman hintaluokan pelejä kuin ne putkarit. Sivuhuomiona, mikäköhän ois jälleenmyyntiarvo nykymallintajissa vaikkapa 10 vuoden päästä?

 
Eihän ne tekniikkaa matki vaan soundia (tai ei nyt edes sitä). Siis mulla ei ole mitään putkivahvistimia vastaan ja käyttelen itsekin enimmäkseen sellaisia. Minä en vain kertakaikkiaan ymmärrä, että miten sitä putkea voidaan pitää minään soundin mittarina, kun itse en edes tiedä miltä putkivahvistin kuulostaa tai pitäisi kuulostaa. Maailamssa on järkyttävän palojn erisaundisia putkivahvistimia enkä minä ainakaan osaa sanoa mikä niistä kuulostaa siltä "oikealta". Sen vuoksi "putkisoundin" ottaminen lähtökohdaksi on tavattoman epämääräistä kun ei varmaan kukaan tiedä mikä se "putkisoundi" oikein on.
 
Mallintavat on tietenkin "jäljitelmää" koska mallinnusten esikuvina on yleensä klassikko putkivahvistimia (tai eihän niiden ole pakko olla putkivahvistimia eikös Rolandin jazzchorus ole mallinnettu noihin cubeihin?).
 
Se mun pointti on siis siinä, että kyllähän sitä aina voi keskustella siitä miltä joku mesaboogie kuulostaa tai miltä tveedfenderi kuulostaa, mutta minun mielestä on jotenkin älytöntä keskustella miltä putkivahvistin kuulostaa, koska ne voi kuulostaa ihan miltä tahansa.
 
Niinpä ajattelen, että silloin kun halutaan ehdottomasti putkivahvistin ensisijaisesti ja vasta sen jälkeen että mikähän niistä on hyväsoundinen, niin väkisinkin tulee mieleen että etusijalle asetetaan silloin jotakin muotijuttuja sen sijaan että haettaisiin vain luomisen välineitä. Ei siinä mitään saahan ihmiset ostaa putkivahvistimia jos haluaa, mutta joskus tämä putkiehdottomuus vaan tuntuu sellaiselta ihme uskovaisuudelta, jossa ei mennä todellakaan korvat vaan dogmit edellä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «