Aihe: Basismi trio-soitossa | |
---|
badcompany 28.12.2011 14:21:49 (muokattu 28.12.2011 14:22:59) | |
|
Olisko teillä heittää vinkkejä että miten täyttää iso tila taitavasti Rock-triossa?. |
Jooba 28.12.2011 14:27:49 (muokattu 28.12.2011 14:28:37) | |
|
Soittamalla sävellystä ja bändiä tukevia juttuja. Genrestä riippuen tämä voi tarkoittaa: Metal: Säröt täysille ja plektra röytöä (Six Feet Under) tai erittäin lahjakasta nauhattomanbasson käyttöä (Sadus) Funk: Groove on päivän sana. Rock: Yhdistä kahta edellistä sopivassa suhteessa. Kuuntele mitä muut tekee ja mieti siitä oma suuntautuminen. Päivän vitsi: Osta paljon rantasaunoja. |
|
Kasiosaa plekulla, miedolla rosolla. Toimii koska Peer Günt. |
|
Mun mielestä rocktriossa ei tartte välttämättä vetää kovinkaan täyttävästi. Riippuu musasta. Mut esim. Danko Jonesillakaan ei basso hirveesti muuta tee kun vetää 8-osia pohjalle. Sit jos lähdetään tonne funkympään osastoon niin sit voi soittaa enemmän. Mutta tavallaan toi pätee isoissakin funkkibändeissä, et ei tossa nyt silleen niin suurta eroa ole. Suurin haaste taitaa olla se, että kun basso on tavallaan enemmän kuuluvissa, pitää vetää rohkeesti ja röyhkeesti. Triossa ei oikein voi lähtee sellaseen "Oon taka-alalla"- hommaan. Vaikka soittais simppelisti niin pitää vetää ne jutut tyylillä ja itsevarmuudella. Kukaan tuskin tulee keikan jälkeen sanomaan, että soitat liian vähän, jos homman hoitaa kuitenkin täysillä. "Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada |
|
Tässä pätkässä bassolla täytetään ilmatilaa mallikkaasti: http://www.youtube.com/watch?v=eOwt83O0Sk0 Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
|
Plekulla varmaan mieluiten. Tai riippuu musasta ja soittajastakin. Hewi Medall triossa tollanen soundi on poekaa, eikä mikään tumppu tuhnuttelu: http://www.youtube.com/watch?v=WPLi … &playnext=1&list=PL892E5184BE66D8B7 |
|
Soita tiukasti. http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/ |
|
Cream ja Police-yhtyeet mielestäni hyviä esimerkkejä toimivista trioista. John Mayer trio uudemman sukupolven edustajista. |
|
badcompany: Olisko teillä heittää vinkkejä että miten täyttää iso tila taitavasti Rock-triossa?. Kuuntele vanhaa Black Sabbathia, Geezer Butler on mestari tuossa hommassa. Mä en ainakaan osaa siihen kaivata mitään komppikitararaitoja, eikä jää fiilistä, että pohja putois. Sillä on säröä soundissa ja se soittaa rohkeasti ja paljon.Palladino on myös ihan mestari kuten Jack Brucekin. |
|
Jukka Jylli on kans tän alan mestari. kakaa pylyssä |
|
Isotalo: Kuuntele vanhaa Black Sabbathia, Geezer Butler on mestari tuossa hommassa. Mä en ainakaan osaa siihen kaivata mitään komppikitararaitoja, eikä jää fiilistä, että pohja putois. Sillä on säröä soundissa ja se soittaa rohkeasti ja paljon.Palladino on myös ihan mestari kuten Jack Brucekin. Ittekkin meinasin Geezerin mainita mutta ehit ensin. Minusta siinä on hyvin täytetty sitä tilaa, esim. soolojen taustalla ja lisäksi ne jutut on aika helppo omaksua kun ovat enimmäkseen perus pentatonista skaalaa, mutta tyylitajuisia ja hyvänkuuloisia. www.facebook.com/thesuperbullets |
markus16 29.12.2011 00:12:14 (muokattu 29.12.2011 00:12:46) | |
|
mikkomfg: Jukka Jylli on kans tän alan mestari. Komppi tälle. Tässä ois 1,5 tuntia oppimateriaalia http://www.youtube.com/watch?v=CX93Hzlkte4 Old school? New school? Shit! I didn't even go to school. |
|
Trio-soitto ei juurikaan eroa siitä soitetaanko vaikka kahden kitaristrin kanssa. Ennemminkin se haaste on kitaristin puolella, miten saa riittävän ruokaisaa tavaraa yksin. Toki basistinkin pitää olla hereillä ja soittaa tanakasti hyvässä yhteistyössä rumpalin kanssa. Sama pätee kyllä muihinkin kokoonpanoihin, mutta korostuu sitä enemmän mitä pienempi bändi. Triossa basistilla on enemmän tilaa, joka oikein käytettynä ja hyvälla maulla mahdollistaa basistin loistamisen. Esimerkkinä vaikka Rush, miksei Mötörhead, The Police, Cheap Trick (joka on neljän miehen bändi, mutta soittajia on useimmiten kolme), The Who johon pätee sama kuin edelliseen jne... vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
Toinen bändi on trio ja itse koen sen soundillisesti ja balanssin osalta mielekkäämmäksi. Sen mukana tulee tarve monipuolisemmille bassosovituksille, joka on myös kiva juttu. Mahdollisten spedujen tuotokset kuuluvat myös helpommin. Kaksi kitaraa rokkitouhuissa aikaansaa helposti (liian) tanakan vallin, josta basistin nyanssit ei kuulu samalla tavalla. "Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010) |
|
Komppaan edellistä. Itse soitan triossa tätä nykyä eikä toiselle kitaralle (enää) ole mitään tarvetta. Oleellista on mielestäni groove - riippuu musatyylistä, mitä tämä tarkoittaa. Toi Mayer-linkki on aika hyvä. Hendrixin juttuja, Kingston Wallia ja Hassisen konetta suosittelen kuunneltavaksi, vaikka Koneessa onkin 2 kitaristia. Kinnunen on vaan niin kova basisti ja groovaa svidun hienosti. Triossa on tilaa enemmän basistin käytössä, pitää soittaa rohkeasti ja mieluiten melodisesti muutakin kuin pohjasäveltä. Hyviä bassokuvioita kannattaa kehitellä ja miettiä sävellykset/sovitukset alusta asti siten, että basso tukee esim laulumelodiaa. Kitaristi voi pitää taukoja välillä, dynamiikkaa kehiin! Sillä, soittaako plekulla vai sormin ei ole hitonkaan väliä. Ite en koske plekuun pitkällä kepilläkään ja soundi on rautaa silti. Sormin pääsee vetämään släpit ja pop upit väliin ja saa enemmän dynamiikkaa soittoon. Siis mun mielestä eli tästä ei kai tarvitse alkaa kinaamaan enempää. Omaa tyyliä kannattaa kehittää, koska se tulee (pääsee!) triossa enemmän esiin. |
|
osmonen: Komppaan edellistä. Itse soitan triossa tätä nykyä eikä toiselle kitaralle (enää) ole mitään tarvetta. Oleellista on mielestäni groove - riippuu musatyylistä, mitä tämä tarkoittaa. Toi Mayer-linkki on aika hyvä. Hendrixin juttuja, Kingston Wallia ja Hassisen konetta suosittelen kuunneltavaksi, vaikka Koneessa onkin 2 kitaristia. Kinnunen on vaan niin kova basisti ja groovaa svidun hienosti. Triossa on tilaa enemmän basistin käytössä, pitää soittaa rohkeasti ja mieluiten melodisesti muutakin kuin pohjasäveltä. Hyviä bassokuvioita kannattaa kehitellä ja miettiä sävellykset/sovitukset alusta asti siten, että basso tukee esim laulumelodiaa. Kitaristi voi pitää taukoja välillä, dynamiikkaa kehiin! Sillä, soittaako plekulla vai sormin ei ole hitonkaan väliä. Ite en koske plekuun pitkällä kepilläkään ja soundi on rautaa silti. Sormin pääsee vetämään släpit ja pop upit väliin ja saa enemmän dynamiikkaa soittoon. Siis mun mielestä eli tästä ei kai tarvitse alkaa kinaamaan enempää. Omaa tyyliä kannattaa kehittää, koska se tulee (pääsee!) triossa enemmän esiin. kannattaa kuunnella myös bändejä tyyliin Van halen/led zeppelin.vaikka van halen basisti soittaakin aika perusjuttua(johtuen siitä että EV Täyttää aika paljon tilaa soitollaan) toimii hyvin ja zeppeliinin basisti kannattaa kans kuunnella!!!! |
MPU 29.12.2011 21:16:03 | |
|
Ja tietty Geezer Butler Black Sabbathista. Kerrassaan hienoa triobassottelua. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
Robin Trowerilta levy: Bridge if sighs. Bassossa James Dewar. Toimii. |
|
poland: Robin Trowerilta levy: Bridge if sighs. Bassossa James Dewar. Toimii. Kyllä. Tällä levyllä toimii kaikki. En sitten malttanut olla sanomatta. |
|
Itse myös soittelen trio-kokoonpanossa bassoa, ja omasta mielestä suurin haaste on biisien sovituksessa. Triosta voi saada hyvinkin massiivisen kuuloisen hyvillä sovituksilla, tiukalla yhteissoitolla ja soittimien hyvällä roolijaolla. Meille on tultu keikkojen jälkeen sanomaan useasti, että "eihän teillä ollu verhon takana soittamassa ketään, kun kuulosti niin isolta trioksi eh eh" ,ja "ei uskois livesoundin perusteella teitä olevan vain kolme". Soundipuolella kun laittaa kolinaa ja räkää peliin niin toimaa, tämä ei tietenkään toimi aivan kaikessa musassa. Myös kielisoittajien efektien käytöllä saa hienoja ja leveitä soundimaailmoja aikaiseksi (esim. Tool). Mutta mitäpä minä mistään tiedän. Tiukka yhteissoitto kuulostaa aina hyvälle ja isolle, vaikka jäseniä ois vaikka vain kaksi. http://www.soundcloud.com/dimtone |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|