Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrabasson jousi
1
Herkules
29.12.2011 19:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Tarvitsisin apua joltakulta kontrabassoa pidempään jousella soittaneelta. Asia koskee jousen kiristystä. Olen jonkun aikaa kontraa soittanut ja sain nyt jouluna lahjaksi oman jousen ja minulla on pitkäaikaislainassa kaverin basso jota hän ei soita. Mutta, pointti oli tämä: milloin jousi on sopivan kireä? Itsellä ainakin on helpompi soittaa jos jousi on vähän tiukempi ja jämäkämpi, mutta en viitsi sitä kuitenkaan tämänhetkisellä osaamisellani kauhean kireälle kiristää kun tiedän että jousen voi hyvin helpostikin pilata kiristämällä sitä liikaa. Tiedän, että on vaikea näin kirjoittaen tästä opastaa, mutta kaikki neuvot ovat silti tärkeitä! Kiitos!
 
JudeJude
29.12.2011 22:08:13 (muokattu 30.12.2011 14:09:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidin jouhia ihan turhan tiukalla kun ensin itsekseni rupesin - opettaja sai sen oikoa melkein ensi töikseen. Ne saa olla melko löysät, niin että jouhet ei ihan kosketa "keppiä".
 
Vaikkapa näin:
 
http://dl.dropbox.com/u/280035/Kuvat/jousi.JPG
 
EDIT: korjasin pienen virheen
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Herkules
04.01.2012 21:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees kiitosta vaan! Tästä oli apua! : )
 
evilpet
05.01.2012 09:36:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla niin että kun taidot lisääntyy vähene kiristämisen tarve samassa suhteessa. Mitä paremmin jousi pysyy hyppysessä, sitä vähemmän sitä tarvitsee kiristää taikka painaa...
 
evilpet
05.01.2012 12:23:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja sellainen juttu tuli myös mieleen, että mikäli se ei vähemmällä kireydellä lähde soimaan, lienee kiristämisen sijasta hyvä idea myös tarkastella otetta ja koko jousen käytön tekniikkaa.
 
JudeJude
05.01.2012 14:52:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evilpet: Niin ja sellainen juttu tuli myös mieleen, että mikäli se ei vähemmällä kireydellä lähde soimaan, lienee kiristämisen sijasta hyvä idea myös tarkastella otetta ja koko jousen käytön tekniikkaa.
 
Tärkeä pointti. Me hiottiin opettajan kanssa melkein pelkästään jousitekniikkaa vuoden verran kun aloitin taas tunneilla käymisen. Jousikäden tekniikassa on paljon asioita, joihin on vaikea puuttua ilman ulkopuolista osaavaa apua. Kunnollinen lämmittely ja lihaksien rentouttaminen ennen soittamista on vähintä mistä aloittaa. Panu Pärssisen tuoreessa Kontrabassokirjassa on kattava lämmittely- ja venyttelyosio, josta voi lähteä liikkeelle.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
perskurkkana
07.01.2012 01:01:26 (muokattu 07.01.2012 01:02:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut aina melko löysillä jouhilla. Kiristän ne yleensä niin, että painan suht. voimakkaasti jousella yleensä d-kieltä ja kiristän jouhia kunnes ne eivät enää kosketa kaaripuun keskiosaa. Käytän ranskalaista jousta, saksalaisessa jouhien ja kaaripuun välihän on isompi, joten jouhien etäisyys puusta voi olla suurempikin. Kohtuullisella hartsin käytöllä ja oikealla jousikäden tekniikalla soittaminen on vaivatonta.
 
Ja täältä myös ääni Panu Pärssisen kirjalle :)
 
Herkules
10.02.2012 22:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä teille! Olen tosiaan ihan aloittelija, kontraa soittanut vasta n. 2 ½ kuukautta, mutta hyvin on lähtenyt käyntiin. Osaan jo alkeellisella tasolla soittaa! : ) Jos vielä jotain ihan yleistä tulee soittamisesta mieleen niin kertokaa ihmeessä, kaikki hyvät neuvot on tarpeen. Ja käyn tosiaan tunneilla myös, eihän tätä soitinta, juuri asentoja ja tekniikkaa, oikein opi ilman opastusta : )
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «