Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kannattaako sijoittaa Tokain päivittämiseen rahaa?
1 2
Supercolio
28.12.2011 18:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa. On tuota Tokain SG-43:sta soitellut kohta rapiat kaksi vuotta, ja vielä kaikki lukuunottamatta inputjakkia on vakiokamaa. Itse kun pidän suuresti kyseisestä kepistä, kannattaako siihen alkaa investoimaan rahaa enemmänkin kun aika tulee, esim. uudet mikit, talla, elektroniikat, (virittimet?), jos ja kun ne pettävät? Vai hankkiiko seuraavaksi suosiolla kokonaan uuden kitaran? Olen pohtinut aihetta..
Speksit: BODY: Nato NECK: Nato Set-Neck FINGERBOARD: Rosewood BRIDGE: LS-VBK Bridge / LS-VTK Tailpiece PICKUPS: PAF-Vintage MK4 x 2 CONTROLS: 2 x V, 2 x T, 3-way Switch COLOR: CH (Cherry)
 
Ja on siis liimakaulainen versio.
 
Antti1
28.12.2011 18:34:13 (muokattu 28.12.2011 18:34:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän ei kukaan muu pysty antamaan vastausta, kuin sinä itse. Jos se soitin on sulle hyvä ja osissa on jotain vikaa, niin kannattaa niitä päivittää. Mikäli olet epävarma soittimen laadusta ja kaipaat jollain tavalla parempaa, niin ehkä uuden instrumentin hankinta ei ole kovinkaan huono vaihtoehto.
 
Mun mielestä sun kannattaisi käydä muutamalla testireissulla musaliikkeissä testailemassa mielenkiintoisia kitaroita, jotka ovat selkeästi kalliimmasta hintaluokasta. Tietäisit vähän paremmin mistä on kyse ja pystyisit suhteuttamaan kokemuksesi oman kitaran kanssa niihin. Voi olla, että oma kitara ei enää tunnukaan hyvältä, tai sitten saat vahvistuksen päivitysajatuksillesi. Ehkä jopa huomaat, ettei ole tarvetta päivittää.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Supercolio
28.12.2011 19:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:
Mun mielestä sun kannattaisi käydä muutamalla testireissulla musaliikkeissä testailemassa mielenkiintoisia kitaroita, jotka ovat selkeästi kalliimmasta hintaluokasta. Tietäisit vähän paremmin mistä on kyse ja pystyisit suhteuttamaan kokemuksesi oman kitaran kanssa niihin. Voi olla, että oma kitara ei enää tunnukaan hyvältä, tai sitten saat vahvistuksen päivitysajatuksillesi. Ehkä jopa huomaat, ettei ole tarvetta päivittää.

 
Tämä on oikeasti hyvä neuvo, vietin erään vapaapäivän musaliikkeessä, soitin vähän kaikkea, mukaanlukien kolmentonnin Gibsonia, eikä se tuntunut niin kotoisalta kuin oma kitara.
Ehkä tämä ketjun aloitus oli hieman turha, mutta on silti kiva lukea muiden mielipiteitä asiasta.
 
Rg505bk
28.12.2011 19:07:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on pahana tapana modailla omia kitaroita. Osittain varmaan syynä on ihan vaan tarve pieneen väkertämiseen, mutta ainakin oma japsi Tokai kaipasi uusia mikkejä ihan oikeasti. Jossain vaiheessa sitten lisäsin vielä ns. Jimmy Page - kytkennän, joka kylläkin meni enemmän sen väkertämisen piikkiin...
 
Mutta jos kitara on mieleinen ja sitä voi mielestään parantaa esimerkiksi uusilla mikrofoneilla, niin miksikäs ei. Melkohalvallahan nuo vaihtaa...
 
LaMotta
28.12.2011 19:26:10 (muokattu 28.12.2011 19:27:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Supercolio: Ehkä tämä ketjun aloitus oli hieman turha, mutta on silti kiva lukea muiden mielipiteitä asiasta.
 
Soittimen tuunailu ei ole mitenkään tavatonta. Yleisenä hyvänä sääntönä jos pitää sen, että (merkki) soitin on palautettavissa ennalleen, niin vahinkoakaan ei tapahdu.
 
Sähkökitarassa juurikin mikit on luultavasti ensimmäinen kohde jota tuunataan.
 
E: Kannattavuuden joutuu sitten pähkäilemään itse. Jos muutos oli parempaan, niin kai se silloin kannatti.
 
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Supercolio
28.12.2011 19:36:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk:Mutta jos kitara on mieleinen ja sitä voi mielestään parantaa esimerkiksi uusilla mikrofoneilla, niin miksikäs ei.
 
Mikit ovat menossa vaihtoon, ei noilla vakiomikeillä paljoa soitella kun kuulostavat ikävän mutaisilta. Bassoa ei kylläkään puutu, hehe. Kunhan tuota rahaa olisi...
 
loner
28.12.2011 19:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan on mitä parhain kohde modailuun, kun markkina-arvo ei ole suuro ja jos pidät sitä itse oivana soittimena. Mikit, talla, virittimen kenties nauhatkin vaijtoon vaan ja kun ostan mikit esim torilta käytettynä saat omasi pois aina myydessä eteenpäin..eli eikun testaamaan vaan :)
Hyvä vinkki: Älä hävitä orkkis-osia..jos saat päähäsi myydä kitaraa eteenpäin joskus, eivät vaihdetut(kalliimmat) osat juurikaan nosta kitaran arvoa, ainakaan niihin laitetun summan vertaa.
 
Osteri
28.12.2011 20:32:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä sun kannattaisi käydä muutamalla testireissulla musaliikkeissä testailemassa mielenkiintoisia kitaroita, jotka ovat selkeästi kalliimmasta hintaluokasta.
 
Juurikin noin. Tee kuten minä, että otat sen oman vertailukitaran mukaan ja siellä musaliikkeen kopissa voit rauhassa vertailla soundeja niihin kalliimpiin soittimiin. Pariin F-Musiikkiin olen oman kitaran kantanut mukana eikä siitä kukaan pistanyt pahakseen. En edes ostanut niillä kerroilla...kun ehkä plekuja....
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Supercolio
28.12.2011 20:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä vinkkejä. Kiitän ja kumarran.
 
jumara
29.12.2011 00:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palstaveljiltä on tullutkin jo pitkälti kaikki oleellinen aiheeseen liittyen, mut laitanpa omat pari senttiä vielä likoon...
 
Jos soittimen fundamentit on kunnossa eli soitettavuus on hyvä, skeba on tehty laadukkaista puista, pysyy vireessä/säädöissä, nauhat pysyy aloillaan jne., niin en näe syytä olla päivittämättä sitä esim. mikkien osalta. Ja vaikka ko. kitara ei olekaan tehty kaikkein kitarapoliisiuskollisimmista materiaaleista, niin mitä sitten, jos homma toimii! Itsellesi sä sen kitaran teet.
 
About satasella saa käytettyjä Duncanin ja DiMarzion mikkisettejä, jotka tod.näk. jo yksinään vievät skebasi uudelle tasolle - halvat keraamiset mikit kun lienevät kitarasi akilleen kantapää numero yksi. Ihan hyvin voit aloittaa vaikka pelkällä tallamikillä, mikäli käytät sitä enemmän.
 
Mikkien uusiminen on kuitenkin melko pieni sijoitus verrattuna siihen, että lähdet hankkimaan vastaavaa Tokain japanilaista tai Gibsonin halvempia malleja, joihin saa varata käytettynäkin sen kuusisataa euroa...ja joihin saatat olla yhtä lailla vaihtamassa mikkejä alkuinnostuksen jälkeen. Anyway, sitten kun olet valmis ottamaan sen seuraavan askeleen, niin sulla on käyttökelpoinen kakkoskitara valmiina!
 
Itse on tullut päivitettyä pari edullista Korean kitaraa mikkien sekä tallan osalta ja hemmetin hyviä työkaluja niistä on tullut. Niissä on ollut kuitenkin melko hyvät puut verrattuna esim. pariin Mehikolaiseen Fenderiin, joita ei saanut herätettyä edes Bare Knucklen mikeillä. Jos ei soi niin ei soi.
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Supercolio
29.12.2011 01:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jumara: *pitkä ja hieno vastaus*
 
Kiitos, tällaista infoa hain. Mikit vaihtoon ja kenties potikat, puolitukset olis kova sana... No, sen näkee sitten (eli kun saan rahaa). Kiitos ja kumarrus. Taidankin mennä tutkimaan torin tarjontaa mikkien kohdalta. Hee hee.
 
Entropia666
29.12.2011 10:10:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän nuo mikit kannattaa päivitellä. Itse tulen taas tänne haippaamaan noita GFS:n mikkejä, 30€/laaki, mutta soundi on kuin kalliimmissa mikeissä. Kyllä nuo kestää vertailun esim. SD:n mikkeihin. Mulla on omassa epiluurissa VEH ja Slashin Alnico II pro -kopio. Ne on ainakin parina hyvä setti, hardrokki irtoo ja kaulamikillä lähtee semmonen kivan pyöree soundi, semmonen mitä kaulamikillä pitää mun mielestä olla. Jos vähän enemmän pippuria soundiin haluaa, uskaltaisin myös kokeilla '59-kopioo kaulaan ja Fat Pat:iä tallaan.
 
Noihan on 4-johtimella, joten splitit onnistuu. 500k potikat kannattaa kyllä vaihtaa myös. Noita saa Ebaystä tai suoraan omalta sivultaan: http://www.guitarfetish.com/Humbucker-Sized-Guitar-Pickups_c_26.html
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
varakeef
29.12.2011 12:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olen viikon verran tutustunut noihin Tokain MK4 paffeihin. Kertokaa nyt, mikä vika niissä muka on - perushumppareiltahan ne vaikuttavat. Vai onko tietoisuus niiden keraamisuudesta se ikävin ominaisuus?
 
En havaitse kierto-ongelmia, surinaa, luonnottomasti värittynyttä sointia... tai ylipäätäänkään mitään, mikä ei menisi makuasiaa syvällisemmin pieleen.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
McNulty
29.12.2011 12:49:33 (muokattu 29.12.2011 12:49:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Nyt olen viikon verran tutustunut noihin Tokain MK4 paffeihin. Kertokaa nyt, mikä vika niissä muka on - perushumppareiltahan ne vaikuttavat. Vai onko tietoisuus niiden keraamisuudesta se ikävin ominaisuus?
 
En havaitse kierto-ongelmia, surinaa, luonnottomasti värittynyttä sointia... tai ylipäätäänkään mitään, mikä ei menisi makuasiaa syvällisemmin pieleen.

 
Minusta ne ovat vain liian kuumat ja soundi niissä ei ole sellainen kuin toivoisin. Mä tykkään itse miedoista ns. alikäämityistä humbuckereista. BKP:n Stormy Monday ja The Mule ovat vakiintuneet minun käytössäni. Gotohin MKIV on siis minulle ainakin liian raju. Se on myös soundiltaan aika raaka. Gotoh MKII on jo parempi, mutta sekin on liian tulinen. Mitä enempi mikissä on ulostuloa, sen enempi se kompressoi signaalia. Myös, mitä tehokkaampi mikki, yleensä sen enempi myös alakertaa (ja vähemmän erottelevuutta).
 
Kuten monesti olen sanonutkin, kyllähän Tokain orkkismikeillä soittelee varsin hienosti, mutta ne eivät ole "parhaat mahdolliset". Ei ainakaan meikäläisen PAF-henkisten humbuckerien nälkään. Mekaanisesti ei tosiaan ongelmia ole.
 
If you ain't first, you're last!
mattim
29.12.2011 13:51:56 (muokattu 29.12.2011 13:52:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Minusta ne ovat vain liian kuumat ja soundi niissä ei ole sellainen kuin toivoisin. Mä tykkään itse miedoista ns. alikäämityistä humbuckereista. BKP:n Stormy Monday ja The Mule ovat vakiintuneet minun käytössäni. Gotohin MKIV on siis minulle ainakin liian raju. Se on myös soundiltaan aika raaka. Gotoh MKII on jo parempi, mutta sekin on liian tulinen. Mitä enempi mikissä on ulostuloa, sen enempi se kompressoi signaalia. Myös, mitä tehokkaampi mikki, yleensä sen enempi myös alakertaa (ja vähemmän erottelevuutta).
 
Kuten monesti olen sanonutkin, kyllähän Tokain orkkismikeillä soittelee varsin hienosti, mutta ne eivät ole "parhaat mahdolliset". Ei ainakaan meikäläisen PAF-henkisten humbuckerien nälkään. Mekaanisesti ei tosiaan ongelmia ole.

 
Asiaa puhut tuosta kuumuudesta, onneksi mikit tarpeeksi alas säämällä pääsee aika hyviin tuloksiin. LS150 Tokaissa on mikit hieman kylmemmät eli molemmat reilusti alle 9kohmia.
 
Matti
 
varakeef
29.12.2011 14:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Asiaa puhut tuosta kuumuudesta, onneksi mikit tarpeeksi alas säämällä pääsee aika hyviin tuloksiin. LS150 Tokaissa on mikit hieman kylmemmät eli molemmat reilusti alle 9kohmia.
 
Ovatko nekin MK4:set - pelkistä ohmeistahan ei voi päätellä kylmyydestä mitään, ellei mikrofoneissa kaikki muu ole identtistä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
McNulty
29.12.2011 14:14:23 (muokattu 29.12.2011 14:22:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ovatko nekin MK4:set - pelkistä ohmeistahan ei voi päätellä kylmyydestä mitään, ellei mikrofoneissa kaikki muu ole identtistä.
 
LS120/150:ssä on tietääkseni jotain ihan muuta kuin MK4:t. Jollei muistini ihan tyystin petä, niin MK4:t ovat käytössä ainoastaan korealaisissa ja nykyään kiinalaisissa Tokain Love Rockereissa yms. humbucker-varusteisissa.
 
MK3 ja MK2 sitten jaappanilaisissa.
 
mattim: Asiaa puhut tuosta kuumuudesta, onneksi mikit tarpeeksi alas säämällä pääsee aika hyviin tuloksiin. LS150 Tokaissa on mikit hieman kylmemmät eli molemmat reilusti alle 9kohmia.
 
Matti

 
Mikkejä voi toki laskea ulostulon kahlitsemiseksi, mutta samalla soundi muuttuu. Mitä kauempana kela/kelat ovat, yleensä sitä tummemaksi ja yläkertaa hukkaavaksi soundi muuttuu.
 
Mä en myöskään muista, oliko Gotohin valmistamat MK2-4 mikit 2- vaiko 4-johtimisia. Itse rakennan hyvin usein puolituksen Les Paulin tms. kaulamikille, jolloin Gotohin mikkilöiset eivät vain futaa. Voisihan sen mikin purkaa, etsiä kelojen päät ja tehdä siitä puolitettavan, mutta melkeinpä helpompaa samantien vaihtaa mikkilöiset haluamikseen.
 
PS. Toisille tietysti Tokain mikit ovat liian miedot/munattomat. Etenkin jos jotain hevimekkalaa veivaa, niin kyseiset mikit eivät aja signaalia tarpeeksi helposti ruttuun.
 
If you ain't first, you're last!
jumara
29.12.2011 14:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Nyt olen viikon verran tutustunut noihin Tokain MK4 paffeihin. Kertokaa nyt, mikä vika niissä muka on - perushumppareiltahan ne vaikuttavat. Vai onko tietoisuus niiden keraamisuudesta se ikävin ominaisuus?
 
Juu, ihan oikeassa olet, voivat olla ihan toimivatkin oikeissa ympäristössä, kitarassa ja säädöissä. Eikä keraamisuus ole todellakaan välttämättä kirosana, Duncan Distortion on yhä mielestäni mahtava tallamikki rokkitouhuihin (kunhan ei ole liian lähellä kieliä).
 
Itse ainakin viittasin mahdollisiin ongelmiin orggismikeissä perustuen kokemuksiini vastaavien edullisten kitaroiden kanssa. Esim. vanhassa Washburnissani originaalit keraamiset mikit olivat kovin elottoman kuuloiset ja ennen kaikkea dynamiikkaa uupui. Myös halvemmat orggiskaulamikit ovat usein käyttökelvottoman kuumia (tehty jopa samoilla spekseillä kuin tallamikki).
 
Mut tosiaan, ennen kuin tuomitsee lopullisesti orggismikit kannattaa:
a) kokeilla eri etäisyyksiä kieliin
b) tsekata potikat - monissa halvemmissa kitaroissa on 250k potikat humppareiden kanssa, niiden vaihtaminen 500k "avaa" soundia yllättävän paljon
c) poistaa mahdolliset kuoret humppareista - vahaamattomat kuoret aiheuttavat kierto-ongelmia, toisaalta halvat paksut kuoret saattavat syödä preesenssiä soundista
d) opetella kitaran tonepotikoiden ja vahvistimen sävysäätöjen väliset suhteet!!!
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
Supercolio
29.12.2011 14:24:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syy miksi menee mikit vaihtoon; soundi on mutainen ja _mielestäni_ eloton, eivät ne huonot ole, mutta kaipaan hieman erilaista soundia. Makuasioitahan nämä ovat.
 
Entropia666
29.12.2011 14:30:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtä kalliimpaa tokain lespaa oon soitellu jonkin verran jossa on orkkismikit. Ei kyllä omassa kitarassa viihtys hetkeäkään nuo vakiot. Soundi on vähän semmonen ei minkäänlainen ja tumppu. Mikkien vaihto ei loppujen lopuks oo mikään mahdoton kustannus, että siinä kannattaisi alkaa pihistelemään. Varsinkin kun ne mikit vaikuttaa melkeimpä eniten kitaran kokonaissoundiin.
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «