Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten kehitätte riffinne, että soolonne?
1 2
jomsfk
28.12.2011 20:33:00 (muokattu 28.12.2011 20:34:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt nähnyt kun nopeaa vilkaisin niin tällaista kirjoitusta, joten tämä voisi olla ihan mukava. :)
 
Miten keksit riffit sekä soolot?
Mitä mietit ensin ennen kun alat kehitellä niitä? jne.
Keksi toki lisää kysymyksiä ja niihin vastaukset itse.
 
Ianuarius
28.12.2011 20:36:04 (muokattu 28.12.2011 20:36:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei niitä tarvi keksiä, ideoita pulppuaa päähän enemmän ku ehtii nauhotella. D:
 
Tietenki jos on joku teema, niin ne ideat alkaa helpommin kallistua siihen suuntaan. Myöskin se mitä on kuunnellu viimeksi vaikuttaa kovasti siihen, mitä ite soittaa.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Karipiirto
28.12.2011 20:49:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä jammailessa tulee välillä vahingossa soitettua joku näppärä juttu. Sitten havahtuu että "heeeetkinen, mitä mä just tein?".
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
sympxgtr
28.12.2011 20:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä tulee istuttua kitaran kanssa koneen edessä, guitar pron kanssa, riffejä miettiessä.. Eli mitä mieleen tuleekaan menee guitar prohon.
 
Yritän riffiä kitaralla, katson toimiiko koko "bändillä", jos ei niin ei. Pääriffikoneisto itselleni ainakin toimii guitar pron kanssa.
 
Jos keksin riffin, se menee guitar prohon ja saa siellä "koko bändin" käsittelyn. Jos totean riffin hyväksi, se pääsee nauhoitusasteelle, jos ei, se unohdetaan.
 
Karipiirto
28.12.2011 21:04:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua häiritsee GP:n kanssa toimiminen. Yleensä se perimmäinen idea lähtee käsistä ja lopputuloksena tulee aina jotain eeppistä monikerroksista paisuttelua. Itsellä tämä kyllä vielä jotenkin pysyy kasassa kun en niin hyvin osaa tuota ohjelmaa käyttää mutta auta armias jos bändikaverin kanssa jonkun riffin kanssa aletaan painia. Yleensä se perimmäinen idea katoaa johonkin ja lopputulos on joku ihan järjettömän massiivinen eepos. Mulla kumminkin on aikalailla tietty visio riffistä, ja mitä tahdon siinä kuulla joten en vissiin vain saisi antaa muiden koskea kakkuun ennen kuin se on valmis.
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
BondakeBunny
28.12.2011 21:07:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itellä nuita riffejä tulee vaan soitellessa, joskin toisiinsa käypäisiä ilmaantuu erittäin harvoin. Pitäs varmaan rueta vaan nauhottamaan kaikki ideat, niin sitten varmaan vois keksiä toisiinsa sopivia.
 
Personally, I prefer pain.
hallu
28.12.2011 21:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulla homma menee pitkälti niin, että alkaa soittelemaan tms. ja jossakin vaiheessa tulee nerokas idea tai riffi tms. Ensin äimistelee, että toihan on hyvä ja sitten alkaa vimmattu metsästäminen, että kenen se on oikeasti, koska ei ne parhaat ideat ikinä ole omia vaikka hetken niin luuleekin. No hyvällä tsägällä sen idean lähteen löytää itse ja jos se oma riffi kuulostaa kovin paljon siltä innoittajaltaan, niin pitää viilailla ja muutella sitä niin ettei yhteys ole liian ilmeinen, mutta idis kummiskin säilyy hyvänä (melkeimpä sitä ei tohdi viedä eteenpäin ennenkuin on oikeasti jyvällä noista innoittajista ja muista yhtymäkohdista musiikkiperinteeseen). Huonommassa tapauksessa idean alkuperä selviää treenikämpällä jossa on into piukassa esitellyt kunkkuriffiään kavereille, jolloin se pistetään punastellen syrjään. Ja kaikkein huonoimmassa tapauksessa asia selviää siinä vaiheessa kun innoittajan lakimies ottaa yhteyttä:-) (näin ei ole koskaan onneksi käynyt, mutta monesti on tullut kommentteja tyyliin "ihan hyvä, mutta eiks toi oo....."). Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, vaan mitä pienemmässä lammikossa uidaan sitä varmemmin törmäillään toisiin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Supercolio
28.12.2011 21:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin se menee mulla:
Soitan kitaraa -> tajuan soittavani samaa paskaa -> kokeilen jotain uutta -> Ei helv- tää toimii -> nauhalle.
 
Antti1
28.12.2011 21:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Supercolio: Näin se menee mulla:
Soitan kitaraa -> tajuan soittavani samaa paskaa -> kokeilen jotain uutta -> Ei helv- tää
ei todellakaan toimi -> nauhalle.
 
Jotakuinkin noin. Seuraava askel satunnainen sekoilu ja sen jälkeen tulee jotain parempaa, joka aiheuttaa deleten aiemmalle. Toisinaan myös kuulen kokonaisen veisun mielessäni ja sitten on kiire päästä pistämään se nauhalle. Huonona puolena se, että menee hommien parissa useita tunteja yksin kaiken tehdessä.
 
Kolmas konsti on uuden kaman ostaminen. Niistä löytyy uusia soundeja ja uudet soundit inspiroivat uusiin kokeiluihin. Sitä kautta tulee uusia juttuja. Tänään uudenlaisiin riffeihin inspiroi uusi tallamikrofoni, jossa oli über rangga hewymedalsoundi.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Karipiirto
28.12.2011 21:31:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kaatuu yleensä tuo kokonaisuuden kuuleminen päässä siihen etten osaa toteuttaa sitä. Sitten pitää pyytää kaverilta apua että sen sais oikein mutta siitä seuraa tavallisesti ylempänä mainitsemani tilanne.
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Antti1
28.12.2011 21:40:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karipiirto: Mulla kaatuu yleensä tuo kokonaisuuden kuuleminen päässä siihen etten osaa toteuttaa sitä. Sitten pitää pyytää kaverilta apua että sen sais oikein mutta siitä seuraa tavallisesti ylempänä mainitsemani tilanne.
 
Jos näin on ihan tosissaan, niin kannattaa ruveta raivokkaasti treenaamaan korvakuulolta mitä tahansa musiikkia. Helpottaa tota duunia kummasti.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
Karipiirto
28.12.2011 21:47:58 (muokattu 28.12.2011 21:48:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos näin on ihan tosissaan, niin kannattaa ruveta raivokkaasti treenaamaan korvakuulolta mitä tahansa musiikkia. Helpottaa tota duunia kummasti.
 
No kitaran kanssa ei ole hankaluuksia mutta ongelmia tuottaa enemmänkin rummut yms. Olen valitettavasti niin yhden soittimen soittaja ettei oikein taitu nuo muut.
 
Edit. Tai siis lähinnä tosiaan tuo paperille/GP:lle saanti.
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Nigelson
28.12.2011 22:43:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos itse soitan jotakin hienoa/uutta/mielenkiintoista niin se tapahtuu kyllä täysin vahingossa niiden vanhojen loppuunkulutettujen lickien lomassa. Toisaalta, jos olen kuunnellut pitkään yhtäjaksoisesti vaikkapa Stevie Ray Vaughania, ja tarraan sitten kitaraan, niin soittoni alkaa jokseenkin alitajuisesti myötäillä äskettäin kuultua.
 
Jänniä juttuja.
 
Jyrken
28.12.2011 22:56:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kehitä kun ei tule päähän mitään. Joskus pitäs pakottaa ittensä tekemään biisi vaikka viikon sisällä ja kahtoa mitä saa aikaan, kai se olis parempi ku olla ikinä tekemättä mitään.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Sakmongkol
29.12.2011 00:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko tämä varsinaisesti kehittämistä vai enemmän kokoamista, mutta paras keino saada aikaan juttuja on mielestäni soittaa nauhalle sopivassa humalassa ja kuunnella tuotos selvinpäin, väkisin. Sitten opetellaan humalaisesta soitosta soittamaan hyvät jutut selvänä ja kasataan niistä jotain. Aika hidasta on mutta ihan hauskaa, ja lopuksi jos ei tunne saavansa tarpeeksi palasia kasaan, voi soittaa vaikka jonkun pidemmän soolon kokonaan humalassa. Tulee vaihteluakin.
 
Purola250
29.12.2011 12:57:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riffit rämpyttelen satunaisesti ja sitten kun löytyy jotain hyvältä kuullostavaa niin alan jalostamaan sitä ja kehittelemään siihen ympärille jotain muuta.
 
Toinen tapa on pistää rummut loopaamaan taustalle ja tehdä joku simppeli sointukierto jota lähtee sitten jalostamaan edelleen. Rakennan aika usein taustarummut leikkaa-liimaa taktiikalla jostain valmiista biiseistä. Mutta koska taustat on lähinnä omaan harjoituskäyttöön tarkoitettuja niin se sallittakoon.
 
Soolot/leadit menee aika pitkälle niin että selvitän sointurakenteen noin suunnilleen. Ainakin pohjasävelet ja lisäksi yritän pähkiä sävelläjin. Sitten vain mollipentatoonisella asteikkoa sahailemaan taustan päälle samalla yrittäen mukailla taustan fiilistä ja pään sisällä soivaa melodiaa. Muut asteikot ei ole vielä hallussa tässä vaiheessa harrastusta joten välillä poiketaan asteikosta yrityksen ja erehdyksen kautta.
 
Näillä rutiineilla on toistaiseksi menty.
 
Grugi
29.12.2011 13:19:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kokenut riffien haun hyväksi soittamalla suoraan jonkun tunnetun hyvän riffin ja siitä sitten jalostamalla se omaan muotoon. Toki joskus tulee ihan itekseenkin ihan ok riffejä keksittyä.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
BondakeBunny
29.12.2011 13:38:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Itse olen kokenut riffien haun hyväksi soittamalla suoraan jonkun tunnetun hyvän riffin ja siitä sitten jalostamalla se omaan muotoon. Toki joskus tulee ihan itekseenkin ihan ok riffejä keksittyä.
 
Mulla tämä toimii niin päin että saatan koittaa jostain kappaleesta soittaa jotakii kohtaa korvakuulolta mutta, koska olen täysin paska korvakuulolta soittamaan, niin se muotoutuu sitten ihan erilaiseks.
 
Personally, I prefer pain.
Karipiirto
29.12.2011 16:47:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Itse olen kokenut riffien haun hyväksi soittamalla suoraan jonkun tunnetun hyvän riffin ja siitä sitten jalostamalla se omaan muotoon. Toki joskus tulee ihan itekseenkin ihan ok riffejä keksittyä.
 
Mulla on vähän tohon malliin tullut juttuja keksittyä kun kaveri on soittanut jotain mulle tuntematonta biisiä ja olen kuullut sen hiukan väärin ja lähtenyt kehittämään sitä johonkin. Yleensä mulle ei ole edes välähtänyt kuin vasta aivan lopuksi että kyseessä oli joku jo olemassa oleva biisi.
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
janezki_
29.12.2011 20:24:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riffejä tulee ihan itsestään sen enempää miettimättä, soittelen vaan kitaraa tai bassoa. Sitten rustaan ne johonkin lähettyvillä olevalle paperille. Sitten kun joskus meen koneelle niin yritän siitä rustauksesta saada selvää ja laitan sitten guitar prohon ja jos hyvin käy niin melkein koko biisi kaikille soittimille (mitä siis bändissä) syntyy heti. Ja soolot nyt tulee vaan jostain asteikkojen kautta...
 
Mie oon vaan basisti...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «