Aihe: Tietokone lähinnä musan duunaamiseen
1 2 3
Old Joe
27.12.2011 21:36:46
Grossout: Noniin, olisi se koneen osto nyt edessä, katselin tämmöistä konetta

https://www.teraset.net/product_details.php?p=8102

Olisiko hyvä?

Oikeastaan muuta mulle ei ole nyt täällä kerrottu kuin että RAMmia pitäisi olla mahdollisimman paljon, tuossa ainakin olisi 8gt..

Pitäisikö hommata erikseen joku äänikortti kuten http://www.thomann.de/fi/emu_1212m_pci_express.htm ?

Vai kannattaisiko suoraan hypätä applen maailmaan, se kun kuulemma on hyvä musahommissa?

Laiskana en vaivautunut tutkimaan tuon näytönohjaimen tietoja, josko se on passiivisella jäähdytyksellä. Se nimittäin olisi järkevää musakoneen ollessa kyseessä. Livenä äänittäessä ei puhaltimien ulina ole kovinkaan hauskaa kuunneltavaa. Pyydä tuolta Terasetiltä tarjousta vaikkapa tuon paketin pohjalta ja painota mussiikin tekoa.
Mac on myös hyvä vaihtoehto, mutta on oma maailmansa ja vaatii hieman perehtymistä ennen kuin homma alkaa sujua.
Äänikortiksi valitsisin ulkoisen, Firewire tai USB.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Kalmo
27.12.2011 22:55:06
Grossout: Nyt ei ole tullut ihan ruohonjuuritason infoa tuosta koneen rakentamisesta; elikkä mahdollisimman paljon "RAM"ia, kenties neliydinprosessori, 8gb, äänikortiksi joku.. http://www.thomann.de/fi/m-audio_delta_1010lt.htm ? Mitäpä muuta ?

btw cubasen kanssa en todellakaan ole naimisissa, pistin kiertoon kun sitä ei hullukaan opi käyttämään :) Reaperin imutin perään ja opin 5 minuutissa (vrt viikko minkä YRITIN cubasesta saada selkoa..)

Minkä hyvänsä vakavastiotettavan DAWn asialliseen oppimiseen menee minimissäänkin kuukausia (jos tekee päivittäin). Eihän vaikkapa jotain 1500 sivuista käyttöohjetta edes saa luettua päivässä, etenkään, jos se on vieraskielinen.

Jos pinna menee viikossa, ei hyvältä näytä....:o)

Millä hyvänsä käyttäjäforumilla törmää jatkuvasti ammattilaisiin, jotka vuosien käytön jälkeen vielä löytävät softasta uusia mahdollisuuksia.

Veikkaanpa, ettet tunne Reaperistä vielä edes kymmenesosaa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kmh
28.12.2011 12:31:39 (muokattu 28.12.2011 12:33:10)
Grossout: Minkä takia ulkoinen äänikortti? Jotenkin voisi kuvitella että tulisi latenssia ym. häiriötä kun signaalin pitää ylimääräistä matkaa matkata USBien kautta mut ei kai.. :)

Eipä siitä tule mitään merkittävää latenssia. Miksi ulkoinen äänikortti? Koska samanhintaiset sisäiset äänikortit ovat järjestään aika huonoja. PCI-väyläiset äänikortit ovat relevantteja yleensä siinä vaiheessa kun halutaan 64 I/O:ta samanaikaisesti, sitä ennen firewire riittää mainiosti, ja usb:kin riittää varsin pitkälle.

Näyttää ihan pc-komponenteilta nuo, eivätköhän ne toimi.
Pauli Lappalainen
28.12.2011 12:49:15
Noista itsekootuista ja suurimmasta osasta valmiistakaan ei oikein voi sanoa mitään ennen kuin kokeilee. Ajuriongelmat ja muut yhteensopimattomuudet tulevat aina ikävinä yllätyksinä ja ongelmien aiheuttajaa on välillä aika paha löytää.

Kannattaa selata softa- ja äänikorttivalmistajien sivuja, josko niistä löytyisi listauksia testatuista komponenteista.
JeanK
29.12.2011 00:33:44

Grossout:

"Oikeastaan muuta mulle ei ole nyt täällä kerrottu kuin että RAMmia pitäisi olla mahdollisimman paljon, tuossa ainakin olisi 8gt.."

Täällä on kerrottu ainakin se, että 32-bitin käyttöjärjestelmät eivät pysty käyttämään juuri 4 G:tä enempää.

Vai oletko päättänyt valita 64-bittisen järjestelmän, jossa ison muistin käyttö kyllä onnistuu, mutta ohjelmien ja plugareiden kanssa voi tulla suuria ongelmia?

JK
DownWithTheSickness
29.12.2011 01:49:48
JeanK: Grossout:

"Oikeastaan muuta mulle ei ole nyt täällä kerrottu kuin että RAMmia pitäisi olla mahdollisimman paljon, tuossa ainakin olisi 8gt.."

Täällä on kerrottu ainakin se, että 32-bitin käyttöjärjestelmät eivät pysty käyttämään juuri 4 G:tä enempää.

Vai oletko päättänyt valita 64-bittisen järjestelmän, jossa ison muistin käyttö kyllä onnistuu, mutta ohjelmien ja plugareiden kanssa voi tulla suuria ongelmia?

JK

Niinno perkele. eiköhän sitä sitten 32-bittisellä mennä jos se näihin hommiin paremmin pelaa :P Johtuukohan nää mun ongelmat näiden ohjelmien kanssa just siitä että mulla tässä nykyisessä koneessa on 64-bittinen järjestelmä, tuntuu ettei mikään suostu pelittämään ainakaan ilman kyyneleitä
I has the cookie boogie woogie
mattim
29.12.2011 09:42:07

Grossout: Niinno perkele. eiköhän sitä sitten 32-bittisellä mennä jos se näihin hommiin paremmin pelaa :P Johtuukohan nää mun ongelmat näiden ohjelmien kanssa just siitä että mulla tässä nykyisessä koneessa on 64-bittinen järjestelmä, tuntuu ettei mikään suostu pelittämään ainakaan ilman kyyneleitä

Jos olisin sinä, asentaisin vanhaan koneeseen rinnalle 32 bittisen win7:n ja säästäisin tukun rahaa. Olet ilmeisesti niin alussa tässä äänittelyhommelissa, että mitään erillistä supermusakonetta et tarvitse. Jos lompakossa on painetta, niin sitten vaan rautakauppaan.
DownWithTheSickness
29.12.2011 11:55:09 (muokattu 29.12.2011 13:11:49)
mattim: Jos olisin sinä, asentaisin vanhaan koneeseen rinnalle 32 bittisen win7:n ja säästäisin tukun rahaa. Olet ilmeisesti niin alussa tässä äänittelyhommelissa, että mitään erillistä supermusakonetta et tarvitse. Jos lompakossa on painetta, niin sitten vaan rautakauppaan.

Tuotakin voisi kokeilla. Mutta tosiaan, nykyisen koneeni hepat ei riitä pyörittämään käyttämiöni softasynia, auttaako 32-bittinen toosa siihen.. ? :P
Vestu
29.12.2011 22:37:39
JeanK: Grossout:

JK

Itsellä 64-bittinen Windows 7 musiikinteossa eikä mitään ongelmia. 64-bittisellä toimii myös 32-bittiset softat, kuten Ableton Live 8, jota itse käytän.

Plugareista on tulossa 64-bittisiä versioita mutta kyllä 32-bittisetkin toimivat hyvin. Omassa kokoonpanossani pullonkaulana on ulkoinen USB-äänikortti, joka luo raskaassa käytössä helposti latenssia. Suosittelen siis Firewire-äänikortin ostamista. M-Audiolla sellaisia ihan muutaman saturaisen hinnoissa thomannella.

Tarvitset moniytimisen prosessorin (ainakin Ableton osaa käyttää useampaa ydintä.) Prosessoritehoa tarvitaan siihen, kun minimoit latenssin pienentämällä buffer sizea, jolloin prosessorin kuormitus kasvaa ja alkaa kuulua rutinaa

Suosittelen muutenkin tutustumista Ableton Liveen. Selkeä ja monipuolinen. Reaper tosin itseltä vielä katsastamatta. Kuullut paljon hyvää siitäkin.
Like father like scum
mattim
30.12.2011 09:16:08 (muokattu 30.12.2011 09:18:57)

Grossout: Tuotakin voisi kokeilla. Mutta tosiaan, nykyisen koneeni hepat ei riitä pyörittämään käyttämiöni softasynia, auttaako 32-bittinen toosa siihen.. ? :P

Mikä koneesi on ? Mikä prosessori ? Kuvailemasi ongelmat eivät ole vaikuttaneet prosessiritehon loppumiselta vaan joltain muulta.

Kompleten minimivaatimukset eivät ole järin suuret:

SYSTEM REQUIREMENTS

Windows
Windows 7 (latest Service Pack, 32/64 Bit), Intel Core Duo or AMD Athlon 64 X2, 2 GB RAM

Matti
Janzu78
30.12.2011 10:32:36

Kyllä toi 64 bittinen windows on jo aika varma valinta nykyaikana. Kuten tuossa ylhäällä jo sanottiin, myös 32-bittiset softat toimivat 64-bittisessä ympäristössä. Ja todella moni plugarivalmistaja on jo tehnyt softastaan 64-bittisen version. Sama DAW:ssa.

Mulla on kanssa 64-bittinen Win 7 (4-ydin prossu ja 8gb muistia) & Ableton Live 8 käytössä. Toimii kuin junan vessa.
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
DownWithTheSickness
30.12.2011 12:09:11 (muokattu 30.12.2011 12:19:08)
mattim: Mikä koneesi on ? Mikä prosessori ? Kuvailemasi ongelmat eivät ole vaikuttaneet prosessiritehon loppumiselta vaan joltain muulta.

Kompleten minimivaatimukset eivät ole järin suuret:

SYSTEM REQUIREMENTS

Windows
Windows 7 (latest Service Pack, 32/64 Bit), Intel Core Duo or AMD Athlon 64 X2, 2 GB RAM

Matti

Mun koneeni Acer aspire 5738zg

Pentium(R) Dual-Core CPU
T4500 @ 2.30GHz 2.30 GHz

RAM 4,00 Gt

64-bittinen käyttöjärjestelmä

Noi softasynat siis toimii jos pistää bufferoinnin johonkin 20 000 sampleen, latenssit ovat vaan siinä vaiheessa jo ihan sairaita, neljän sekunin luokkaa, ja kun pitäisi soitella pimputellakkin sävellysprosessissa. Bufferoinnin kun laskee järkevälle tasolle tulee kaiuttimista ufon ripulia.

Ja jotkut noista NIn plugareista on kyllä melekoosen raskaita, ja jos ei muuten, niin viimeistään rupee tökkimään kun 10 plugaria pörisee samaan aikaan. No useimmat plugarit/soundit pyörii suht nätisti pienemmilläkin bufferoinneilla mutta ei kaikki.

Guitar Rigiä en ole millään säädöillä saanut siihen kuntoon että sitä voisi käyttää ihan rämpyttelyyn, ainoa keino jolla olen sitä saanut käytettyä on ollut että kitarat puhtaina sisään ja jälkeenpäin säröt raidalle. Olishan sekin kiva saada toimimaan, kerta sen varaan laskin etten mitään pedaaleita ym effektikilkkeitä erikseen tartte.
mattim
30.12.2011 12:28:26

Grossout: Mun koneeni Acer aspire 5738zg

Pentium(R) Dual-Core CPU
T4500 @ 2.30GHz 2.30 GHz

RAM 4,00 Gt

64-bittinen käyttöjärjestelmä

Noi softasynat siis toimii jos pistää bufferoinnin johonkin 20 000 sampleen, latenssit ovat vaan siinä vaiheessa jo ihan sairaita, neljän sekunin luokkaa, ja kun pitäisi soitella pimputellakkin sävellysprosessissa. Bufferoinnin kun laskee järkevälle tasolle tulee kaiuttimista ufon ripulia.

Ja jotkut noista NIn plugareista on kyllä melekoosen raskaita, ja jos ei muuten, niin viimeistään rupee tökkimään kun 10 plugaria pörisee samaan aikaan. No useimmat plugarit/soundit pyörii suht nätisti pienemmilläkin bufferoinneilla mutta ei kaikki.

Guitar Rigiä en ole millään säädöillä saanut siihen kuntoon että sitä voisi käyttää ihan rämpyttelyyn, ainoa keino jolla olen sitä saanut käytettyä on ollut että kitarat puhtaina sisään ja jälkeenpäin säröt raidalle. Olishan sekin kiva saada toimimaan, kerta sen varaan laskin etten mitään pedaaleita ym effektikilkkeitä erikseen tartte.

Etkö enää sitä USB-liityntäistä mikseriäsi äänikorttina käytäkään ?
DownWithTheSickness
30.12.2011 12:43:45
mattim: Etkö enää sitä USB-liityntäistä mikseriäsi äänikorttina käytäkään ?

On käytössä, en tajunnut mainita.
mattim
30.12.2011 15:26:38

Grossout: On käytössä, en tajunnut mainita.

Roger, over and out.
Vestu
31.12.2011 02:02:08
Janzu78:

Mulla on kanssa 64-bittinen Win 7 (4-ydin prossu ja 8gb muistia) & Ableton Live 8 käytössä. Toimii kuin junan vessa.

Amen. Over and out. Macit junan vessasta alas. ;)
Like father like scum
HateHalon
02.01.2012 02:34:58 (muokattu 02.01.2012 02:38:40)

Yksi mikä tuli mieleen, että Asentaa koneeseen vaan musaohjelmat, eikä mitään muuta mikä saattaisi häiritä koneen toimintaa ja samplet sekä ääniraidat toiselle kovolle.

Bufferia säätää pienemmälle. Tutustu kaikessa rauhassa äänikortin ja ohjelmien asetuksiin ja kokeile niitä.

Noilla spekseillä riiittää kone. Kun alat käyttämään daw:ia, samplerisoftaa, plugareita synkattuna useampia päällekkäin, loppuu tehot kesken.

Mitä kautta otat midikiipparit sisään? Ja onko softa jota käytät synkattu jonkun daw:n kanssa?

Yksi apu kärsimättömälle olisi pienellä korvauksella palkata joku tekniikasta tietävä laittamaan asetukset kuntoon.
www.halondesign.com
Aki
02.01.2012 14:27:22

Mun silmään näyttää että tässä ei oikein osata jeesata sua kokonaisuuden kannalta.

1) Mikään (1000€:n) PC ei toimi hyvin 10:llä raskaalla VSTi:llä niin pienellä latenssilla että kitaraa olisi hyvä soitella. Ne instrumentit pitää jäädyttää jolloin bufferit (latenssit) voi taas laskea pieneksi kitaran soittoa varten.

2) 2,3GHz tuplaydinprossu ja 4GB muistia on jo aivan passeli kone.

3) Huonon äänikortin kanssa latensseja ei saa riittävän alas soittamista varten.

4) Jos sun kärsivällisyys ei riitä yllättävien ongelmien ratkomiseen, älä käytä PC:tä.

Sun tilanteessa tonni uuteen PC-torniin vaikuttaa mun korvaan vähän turhalta ratkaisulta. Kunnollinen äänikortti ja Windowsin optimointi/uudelleenasennus on asioita joihin sinuna paneutuisin ensimmäisenä.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
JeanK
02.01.2012 16:41:31

Aki kirjoitti asiaa. Windowsin virittäminen musakäyttöä varten antaa lisätehoja, ohjeita sitä varten esim. tässä:

http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=1071

Yksi asia, jota ei ole taidettu vielä mainita, on koneen oman äänikortin kytkentä pois päältä (BIOS:sta), jos ja kun käyttää ulkoista äänikorttia.

Kehitys kehittyy, mutta edelleen uskon 32-bittisen systeemin olevan aloittelijalle helpompi.

JK
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)