Aihe: Settikuvat Volume 6
1 2 3 4 5106 107 108 109 110327 328 329 330 331
markkuliini
27.12.2011 21:50:51

Duro: Et siis hirveemmin soittele hevibändeissä näköjään? ;) Ite oon tuota kuullu vaik kui monesti.

En soita. Hyvä pointti. Musiikillisen sisällön vähyys ja rytmiikan samankaltaisuus ja puuduttavuus toki pakottavat soittajan hakemaan vaihtelua soundeista. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Duro
27.12.2011 21:51:53 (muokattu 27.12.2011 21:52:56)
hollmi-5: Et siis hirveesti ole koskaan soitellu missään ;)

Kyllä Markkuliinin jutuissa on isosti perää. Joka kilkuttimesta saa useita eri soundeja. Montako komppisoundia samasta kohtaa peltiä saa Duro?

Oonhan mie soitellu vaikka missä. :) Muissakin kuin hevipumpuissa ja tykkään yksiksenikin soitella paljon muutakin hevanderin lisäksi. Olkoonkin että pääpaino on raskaammassa musiikissa, mut kaikki käy mikä hyvältä kuulostaa.

Hieman naavapartain elitismi alkaa haista kilometrin päähän tässä jos minulta kysytään. Korjatkaa toki jos olen väärässä :)

Ja en o koskaan laskenu kuinka monta erilaista soundia saan vaikkapa tuosta Ottomanin ridestäni irti. Pidän kysymyksesi mielessä ja otan tukkimiehen kirjanpidolla asian paperille ens kerralla ku reeniksellä käyn. Hymiö.

markkuliini: Musiikillisen sisällön vähyys ja rytmiikan samankaltaisuus ja puuduttavuus toki pakottavat soittajan hakemaan vaihtelua soundeista. :)

Älä ny viitti oikeesti :) Se rytmiikan samankaltaisuus ja puuduttavuus on kuitenkin hyvin pitkälti kuulijan korvassa.
öggöbö.
jazzmies
27.12.2011 21:56:35
kincy: Eli siis jos haluan soittaa rumpuja ja rytmejä, minulla on aivan pakko olla haikka ja ride ainoastaan? Ehkä crash?

"Joku saattaa sanoa, että splässi ja tsaina ovat turhia - ne ovat kaikki turhia, kuka tarvitsee hääbändejä!"

- Mika Säily 2010 elokuvassa Häärumpali -

Itse soitan jazzkeikatkin setillä, jossa on splash ja china parin riden ja crashin lisäksi, sekä kaksi lattiatomia. Jos ohjelmistomme sitä vaatii, otan vielä mukaan symbaaliräkin gongeineen ja pikkusymbaaleineen. Niiden ääntä ei edes Roland Handsonic pysty korvaamaan. Roudaaminen ei ole ongelma, vaan jotkut liian pienet lavat minun setilleni. Maksimissaan joudun käymään autolla kaksi kertaa enemmän kuin minimikattauksella

Rytmin lisäksi rummut ovat erityisen potentiaalinen soitin sointivärin ja äänimaiseman luomisessa. Oma soittoni onkin muutunut matkanvarrella yrityksestä groovata tai kompata kehittyneempään suuntaan. Viitekehyksen soitolleni luon itse säveltämällä musiikin, missä rummut eivät ole kuin ajoittain melodisille tapahtumille alisteinen rytmisoitin. Enimmäkseen soitan melodian pohjalta. Tiedän, tiedän - leipä on kapea tällaisilla valinnoilla, mutta saapa olla luomassa tulevaisuuden musiikkia.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
markkuliini
27.12.2011 21:56:44

kincy: Tässä on taas tätä ehkä hivenen ylimielistä tuijotusta omaan hommaansa ja pidetään sitä totuutena.

Mutta mikä on tää "mun oma homma"? Omasta mielestäni operoin aika laajalla kentällä, etenkin kuuntelijana.
Mun mielestä olen kaikille mua opettaneille sen velkaa, että sanon musiikista puhuttaessa mun mielipiteet rohkeasti julki vaikkei ne aina diplomaattisia olisikaan. Jos se vaikuttaa ylimielisyydeltä, niin se on valitettavaa. Mutta ei musta musiikillista snobia saa millään. Kyllä mulla sen verran rahvaanomainen maku on. :)
markkuliini
27.12.2011 22:01:29

Duro: Se rytmiikan samankaltaisuus ja puuduttavuus on kuitenkin hyvin pitkälti kuulijan korvassa.

Totta kai se on siellä. Mihin sitä uskoa jos ei omaan kuuloonsa ja omaan tulkintaan.
Buusteri
27.12.2011 22:02:12

kincy: Nää on näitä absoluuttisia totuuksia toki. Sinänsä paistaa ehkä asiaan perehtymättömyyskin läpi vaikka ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

Nämä absoluuttiset totuudet on nykyään ihan parasta viihdettä tällä foorumilla. Tulee mieleen mun pitkäaikaisin rumpuopettaja. Ainoa oikea musiikki oli jazzia, ainoa kova rumpali oli Weckl ja sen ajan Wecklin setupin mukaan ainoa oikea setti oli Yamahaa ja hirviä satsi Zildjianin peltejä. Kaikki tästä poikkeava oli automaattisesti "kiinan krääsää", "väärin soitettua", "hirveää räpellystä" jne jne.

Mutta voi itku ja parku kun Weckli menikin vaihtamaan Sabianin leiriin. Oli ope aika murtunut. Olihan hän jo vuosia haukkunut Sabianit sinne ja syvälle.

Onneksi sitä itse voi ihan tyytyväisenä soitella mitä milloinkin lystää ja antaa samalla muidenkin tehdä samoin.
www.akmaband.com
hollmi-5
27.12.2011 22:03:13
Duro:
Ja en o koskaan laskenu kuinka monta erilaista soundia saan vaikkapa tuosta Ottomanin ridestäni irti. Pidän kysymyksesi mielessä ja otan tukkimiehen kirjanpidolla asian paperille ens kerralla ku reeniksellä käyn. Hymiö.

http://www.youtube.com/watch?v=T-kb … NlwlE&feature=player_embedded#!

Jokaisesta symbaalista yksi soundi. Jopa haitsusta, joka on todella monipuolinen soitin.
Soitto toimi muuten ihan hyvin, mutta dynamiikan ja sointivärien hakuun kannattaa seuraavaksi kääntää huomio. Ei niitä välttämättä edes tajua ajatella, ennen kuin joku niistä alkaa jutella. Ihan lämmöllä ja ohjeeksi tämän kirjoitin. Ei ole tarkoitus pahoittaa mieltä tai kiusata.
Soundit, piuhat ja kajarit.
kincy
27.12.2011 22:09:31

markkuliini: sanon musiikista puhuttaessa mun mielipiteet rohkeasti julki vaikkei ne aina diplomaattisia olisikaan.

Miksi sitten väität faktana, että metallimusiikki on kaikki sisällöltään vähäistä ja rytmiikaltaan samankaltaista sekä puuduttavaa. Sekun on ihan sinun mielipiteesi.

Mun korvaan tuo peruspoppi on ihan yhtä puuduttavaa ja samankaltaista, en mä sitä silti rupea väittämään mitenkään eriarvoiseksi musiikiksi tai rupea korreloimaan rumpalin taitoja setin kokoon.
markkuliini
27.12.2011 22:10:31

Buusteri: Nämä absoluuttiset totuudet on nykyään ihan parasta viihdettä tällä foorumilla. Tulee mieleen mun pitkäaikaisin rumpuopettaja. Ainoa oikea musiikki oli jazzia, ainoa kova rumpali oli Weckl ja sen ajan Wecklin setupin mukaan ainoa oikea setti oli Yamahaa ja hirviä satsi Zildjianin peltejä. Kaikki tästä poikkeava oli automaattisesti "kiinan krääsää", "väärin soitettua", "hirveää räpellystä" jne jne.

Mutta voi itku ja parku kun Weckli menikin vaihtamaan Sabianin leiriin. Oli ope aika murtunut. Olihan hän jo vuosia haukkunut Sabianit sinne ja syvälle.

Onneksi sitä itse voi ihan tyytyväisenä soitella mitä milloinkin lystää ja antaa samalla muidenkin tehdä samoin.

Kuulostaa tosi huonolta opettajalta. Toki herää kysymys oliko opettaja oikeasti tuollainen, vai oliko oppilalla vastareaktio mikä väritti opettajan oppeja entisestään.
Duro
27.12.2011 22:15:31 (muokattu 27.12.2011 22:16:50)
hollmi-5: http://www.youtube.com/watch?v=T-kb … NlwlE&feature=player_embedded#!

Jokaisesta symbaalista yksi soundi. Jopa haitsusta, joka on todella monipuolinen soitin.
Soitto toimi muuten ihan hyvin, mutta dynamiikan ja sointivärien hakuun kannattaa seuraavaksi kääntää huomio. Ei niitä välttämättä edes tajua ajatella, ennen kuin joku niistä alkaa jutella. Ihan lämmöllä ja ohjeeksi tämän kirjoitin. Ei ole tarkoitus pahoittaa mieltä tai kiusata.

Njuu, tokipa, mut tässähän onkin nyt siitä kyse et tarviiko tuo ko. biisi mitään kummempaa dynamiikkaa. Eihän se tarvi. Jos soittaisin sellasta biisiä missä dynamiikkaa kaivattais enemmän niin kiinnittäisin siihen huomiota varmasti.

Ei se ole mitään hienostelua, vaan iha vaan Helloweenia ;D Soitan biisin kuten alkuperänenkin rumpali (tai ainakin samaan tyyliin ja sinne päin, en minä Ingon veronen ole, R.I.P). Minusta kuulostaa hyvältä täysillä soitettuna, toisen mielestä ei. Mut ei se biisi itsessään minusta sitä dynamiikkaa niin paljoa tarvitte tai kaipaa. Ja vaikka dynaamisemmin soittais niin eihän se mihinkään kuuluis kun muut soittimet ja kitaravallit lyödään päälle.

Mut kiitos kuitenkin ihan asiallisesta palautteesta, vaikkakin tämäntyyliseen musiikkiin ohjeistuksesi ei oikein istukaan :)
öggöbö.
kincy
27.12.2011 22:16:44

hollmi-5:

Mutta unohdatko nyt tuon coveroitavan biisin ihan täysin?
markkuliini
27.12.2011 22:18:53 (muokattu 27.12.2011 22:19:56)

kincy: Miksi sitten väität faktana, että metallimusiikki on kaikki sisällöltään vähäistä ja rytmiikaltaan samankaltaista sekä puuduttavaa. Sekun on ihan sinun mielipiteesi.

Mun korvaan tuo peruspoppi on ihan yhtä puuduttavaa ja samankaltaista, en mä sitä silti rupea väittämään mitenkään eriarvoiseksi musiikiksi tai rupea korreloimaan rumpalin taitoja setin kokoon.

Miten niin faktana? Ei taiteessa ole faktoja. Jos jokainen kirjoitettu mielipide pitää korvamerkitä erikseen, että IMO, IMHO, munsta jne, niin sitten on luetunymmärtämisessä vikaa. :)

Peruspoppihan on todella puuduttavaa.

Mun metallimusiikin kritisointi perustuu mun metallimusiikin kuunteluun ja analysointiin.
Tuosta setin koosta kirjoitin tuolla aiemmin jo niin hyvin kuin pystyn. En ala toistamaan sitä enää.

Näistä mun mielipiteistä saa ihan vapaasti vetää herneet nenään. Suoraansanottuna se ei kiinnosta mua vähääkään. Mun tarkoitus on antaa muille samoja ahaa-elämyksiä mitä itse olen saanut.
Ei musa ole mulle mikään kiva harrastus, vaan aikalailla elämän sisältö.
hollmi-5
27.12.2011 22:29:46
kincy: Mutta unohdatko nyt tuon coveroitavan biisin ihan täysin?

Jos se alkuperäinen onkin noin, niin en halua unohtaa sitä, että haitsu voi olla muutakin, kuin puoliavonaiseksi halvannutettuna. Ei sen vasemman jalan tarvitse koko aikaa lepäillä slavespedun päällä hetkeään odottelemassa.
Duro
27.12.2011 22:31:00
hollmi-5: Jos se alkuperäinen onkin noin, niin en halua unohtaa sitä, että haitsu voi olla muutakin, kuin puoliavonaiseksi halvannutettuna. Ei sen vasemman jalan tarvitse koko aikaa lepäillä slavespedun päällä hetkeään odottelemassa.

Kts. vastaukseni tähän asiaan.
öggöbö.
hollmi-5
27.12.2011 22:35:17
Duro: Kts. vastaukseni tähän asiaan.

Katsoin. Eli onko alkuperäinen raita mielestäsi hyvä? Mielestäni se on epämusiikkia. Markkinoilta voi ostaa papattinauhan ja panna sen palamaan. Samaa dynaamista vaihtelua sekin sisältää ;)
Duro
27.12.2011 22:36:11 (muokattu 27.12.2011 22:37:07)
hollmi-5: Katsoin. Eli onko alkuperäinen raita mielestäsi hyvä? Mielestäni se on epämusiikkia. Markkinoilta voi ostaa papattinauhan ja panna sen palamaan. Samaa dynaamista vaihtelua sekin sisältää ;)

Ajattele sitten noin. Eipä o minulta pois. Alkuperäinen raita on minusta varsin hyvä vaikka melkosta epämusiikkia onkin.
öggöbö.
Speedy
28.12.2011 00:34:21

jazzmies: Itse soitan jazzkeikatkin setillä, jossa on splash ja china parin riden ja crashin lisäksi, sekä kaksi lattiatomia. Jos ohjelmistomme sitä vaatii, otan vielä mukaan symbaaliräkin gongeineen ja pikkusymbaaleineen. Niiden ääntä ei edes Roland Handsonic pysty korvaamaan. Roudaaminen ei ole ongelma, vaan jotkut liian pienet lavat minun setilleni. Maksimissaan joudun käymään autolla kaksi kertaa enemmän kuin minimikattauksella

No enpä muista millon oisin ollu yhtä samaa mieltä jazzmiehen kanssa... =D

Miksi musaa ei voi soittaa musan ehdoilla, miksi setti ei voi kuullostaa estetiikaltaan oikealta? Jos tarkoitus olisi luoda jotain "omaa", eli heviä pienellä jatsi setillä, niin onhan sekin OK, jos se on tarkoituksen mukaista ja ratkaisu perusteltavissa.

Minusta se on niin outoa että vartaväkisin pitää yrittää kaivaa siitä yhdestä ridestä kaikki symbaali saundit.. onhan se hienoa jos pystyy ja asiaan on perehtynyt, mutta jos se on itsestään tarkoitus niin en ymmärrä. Siis jos menee sille tasolle että "meikä on niin pro että saan tästä 18" crashistä myös spashi-saundin". Toisaalta se on monesti myös niin suomi-meininkiä ettei jaksa kantaa sitä kahta ständiä lisää että saa pari peltiä settiin, jos niitä tarvii.. Ihan samalla tavalla niitäkin voidaan pyytää, kuin pyydettäs pelkkää komppia. Tai uskalla laittaa räkkiä kun muusi.netin raati sen sitten haukkuu..=) Toki tietysti pitää ymmärrystä olla, millon se on tarpeellista ja järkevää..

Nyt kun aloin oikeesti miettimään, niin ei kyllä tule ketään tr00 proo äijää mieleen jonka setistä vois päätellä että jotain on jätetty pois sen takia että jollain muulla pääsee "tarpeeksi lähelle"..=I Mutta joku varmaan laittelee vinkkejä..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Speedy
28.12.2011 00:35:15

markkuliini: Nimenomaan. Sitten voi ja kannattaa harkita muittenkin soittimien haltuunottoa.

Ainiin, totta..

http://www.youtube.com/watch?v=fQU1 … ynext=1&list=PLD2C5517ABBA02F34
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
28.12.2011 01:19:46

Täytyy muistaa ensinnäkin se, että mä puhun yleisellä ja tilastollisella tasolla kun kritisoin isoja settejä. Liian moni lähtee niillä kolistelemaan ilman riittävää pohjaa, mutta se ei tarkoita että kutsun kaikkia iso settisiä huonoiksi muusikoiksi. :)
Toiseksi, mulla ei ole mitään kritisoitavaa esim. Jazzmiehen valinnasta soittaa jazzia isolla setillä. Hän on käyttänyt paljon aikaa pienen setin ja rytmiikan haltuunotossa, eikä ison setin taakse siirtyminen saa kaikkea sitä unohtumaan.

Mun perimmäinen pointti tässä varmaan on se, että pitäis opetella ajamaan skootterilla ennenkuin lähtee tankilla ryskimään. Ja samalla tiedän myös että harvojen tankkien ohjaamoihin otetaan kovin mielellään ohjeita vastaan. Liian hyvä äänieristys niissä. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)