Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: laulaminen suoraan nuoteista?
1
inkamaya
26.12.2011 16:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miten opetella laulamaan suoraan nuotista ilman soittimia siis? ja jos biisin alkuun on merkitty eri sävellaji, niin miten tää oikeesti tapahtuu? kuulostaa aika haastavalta ellei mahdottomalta.. auttakaa tyhmää!
 
vielä lisäkysymyksenä että pitääkö konsan pääsykokeissa osata laulaa nimenomaan suoraan nuotista?
 
daredevil
27.12.2011 09:48:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko tehnyt ikinä säveltapailuharjoituksia? Jos et, niin sitten vaan harjoittelemaan! Ei se niin vaikeaa ole. :)
 
No Stairway, denied!!!
peth_
13.02.2012 22:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän perään voisi sopia kysymys, että mistä sitä säveltapailua voisi opiskella? Mieluiten hintaluokkana olisi tietenkin kirjasto, onko ehdotuksia?
 
Olen myös kokeillut opetella intervalleja ja niiden perusteella plokkailla biisejä: Ensin ottaa ekan äänen joko johonkin random nuottiin tai jos haluaa asettua oikeaan sävellajiin, sen voi kokeilla vaikka kitaralla. Sitten vaan sitä ja seuraavaa nuottia päässä edestakaisin, kunnes on varma, mikä intervalli kyseessä on. Sitten taas seuraava ja taas seuraava nuotti, kunnes on koko biisi/säkeistö/melodia paperilla. Ja tätä projektia varten melodia pitää saada soimaan päässä kuin vettä vaan.
 
Yksinkertaiseenkin melodiaan menee hel.... hyvin kauan. Tuntuu vähän takamus edellä puuhun menemiseltä. Kuulostaako järkevältä, haastavalta vai aivan älyttömältä? Kommentteja, mielellään rakentavia, otetaan vastaan.
 
-Petri
 
JudeJude
14.02.2012 08:59:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peth_: Tähän perään voisi sopia kysymys, että mistä sitä säveltapailua voisi opiskella? Mieluiten hintaluokkana olisi tietenkin kirjasto, onko ehdotuksia?
 
Olen myös kokeillut opetella intervalleja ja niiden perusteella plokkailla biisejä: Ensin ottaa ekan äänen joko johonkin random nuottiin tai jos haluaa asettua oikeaan sävellajiin, sen voi kokeilla vaikka kitaralla. Sitten vaan sitä ja seuraavaa nuottia päässä edestakaisin, kunnes on varma, mikä intervalli kyseessä on. Sitten taas seuraava ja taas seuraava nuotti, kunnes on koko biisi/säkeistö/melodia paperilla. Ja tätä projektia varten melodia pitää saada soimaan päässä kuin vettä vaan.
 
Yksinkertaiseenkin melodiaan menee hel.... hyvin kauan. Tuntuu vähän takamus edellä puuhun menemiseltä. Kuulostaako järkevältä, haastavalta vai aivan älyttömältä? Kommentteja, mielellään rakentavia, otetaan vastaan.
 
-Petri

 
Tuo kuulostaa minulta ihan hyvältä tavalta alkuun. Vähitellen homma rupeaa nopeutumaan, kun sitä toistaa tarpeeksi monta kertaa säännöllisesti.
 
Mulla suuri oivallus säveltapailun kanssa oli, että melodian, sointujen tms. sävelet eivät ole suhteessa ainoastaan toisiinsa vaan myös sävellajiin. Nykyään pyrin pitämään mielessä, miltä kulloinenkin sävellaji kuulostaa, ja missä suhteessa kukin nuotti on siihen. Näin isotkin intervallit on helppo laulaa ekalla oikein.
 
Kromaattinen, jazz- ja muut ei niin diatoniset harmoniat ovat toki hankalampia tälläkin tapaa. Harjoittelemalla sekin onneksi helpottuu.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
nisumaka
23.02.2012 19:25:18 (muokattu 23.02.2012 19:25:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kanssa tosi haastava tilanne säveltapailun opettelemisessa. Ostin kromaattisen virityspillin ;-) , jotta laulaisin eri sävellajeissa aina oikealta korkeudelta. Nää mun säveltapailut eivät ole niin hirvittävän vaikeita, koska mä olen soittaja (kitara/bassokitara) ja laulan vain taustoja silloin tällöin. Kuitenkin säveltäessä/sovittaessa/nuotteja ylipäätään tehdessä, pitäisi osata päässä hahmottaa keskeisimmät asiat. No treeniä vaan. Jos tiedätte hyviä ohjelmistoja, apuvälineitä, otan neuvoja kiitollisuudella vastaan. Erityisesti netissä olevia korvan harjoitusohjelmistoja (ilmaisia) olen etsiskellyt. Entä Sibelius, mulla olisi Sibelius First. Ei siihen olisi saatavana harjoituskirjastoa? Toki se sais olla maksullinenkin.
 
JudeJude
02.03.2012 14:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halkosalmi & Heikkilän Tohtori Toonika on kaikin puolin hyvä harjoituskirja esim. just tuohon. Vähällä rahalla paljon asiaa.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
nisumaka
05.03.2012 09:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläinen joo käyttääpi Toonikaa, ja totta, se on hyvä hinta-laatusuhteeltaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «