Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: jazz musiikin ja iskelmä musiikin soittaminen nuoteista
1 2
Lord of the strings
24.12.2011 07:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haluaisin oppia soittamaan jassia ja iskelmää nuoteista ! nuotin luku taito kiinnostaa ! :))
 
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
Räkkipeli
24.12.2011 10:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oletko opetellut teoriaa misään muodossa :())()()
 
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
Jucciz
24.12.2011 11:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta.
 
http://www.bookdepository.co.uk/Mel … ic-Rhythms-for-Guitar/9780634013324
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
KTR
24.12.2011 15:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://personal.inet.fi/palvelu/msjaarli/nuotti.jpg
 
Tässä kuva kahdesta nuotista jos siitä olisi mitään apua ilmoita toki yksityis viestillä jos haluat lisää nuotin kuvia tuosta oli ainakin,henk koht tosi paljon apua nuotin luvussa itselläni jouluterveisin minä hehe (huumoria pitää olla)
 
baron
24.12.2011 16:56:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lord of the strings: haluaisin oppia soittamaan jassia ja iskelmää nuoteista ! nuotin luku taito kiinnostaa ! :))
 
Tohtori Toonikassa kaiken muun hyvän lisäksi opetetaan nuottien lukeminen alkeista alkaen, mitään etukäteistietoja ei tarvita.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Suisiideri
24.12.2011 17:34:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KTR: http://personal.inet.fi/palvelu/msjaarli/nuotti.jpg
 
Tässä kuva kahdesta nuotista jos siitä olisi mitään apua ilmoita toki yksityis viestillä jos haluat lisää nuotin kuvia tuosta oli ainakin,henk koht tosi paljon apua nuotin luvussa itselläni jouluterveisin minä hehe (huumoria pitää olla)

 
siinähän on vain yksi nuotti, samaa kuviotahan tuo on, ei kannata neuvoa alottelioita väärin???
 
CHATJUMALIEN VALTAKUNTA "Minä kyllä yleensä huomaan että milloin minua vedetään nenästä, ja nyt ei tullut sitä vaikutelmaa." - danny
Lennu
24.12.2011 18:20:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suisiideri: siinähän on vain yksi nuotti, samaa kuviotahan tuo on, ei kannata neuvoa alottelioita väärin???
 
Öö, no kyllä siinä on kaksi nuottia :D
 
"Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen
Suisiideri
24.12.2011 23:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Öö, no kyllä siinä on kaksi nuottia :D
 
ei vittu lennu sä oot hessu!
 
CHATJUMALIEN VALTAKUNTA "Minä kyllä yleensä huomaan että milloin minua vedetään nenästä, ja nyt ei tullut sitä vaikutelmaa." - danny
blaekie
25.12.2011 00:27:24 (muokattu 25.12.2011 00:27:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KTR: http://personal.inet.fi/palvelu/msjaarli/nuotti.jpg
 
Tässä kuva kahdesta nuotista jos siitä olisi mitään apua ilmoita toki yksityis viestillä jos haluat lisää nuotin kuvia tuosta oli ainakin,henk koht tosi paljon apua nuotin luvussa itselläni jouluterveisin minä hehe (huumoria pitää olla)

 
Eihän tuo ole nuottia nähnytkään. Tuossa se varsinainen nuotti on -> http://yle.fi/ecepic/archive/00167/viinapullo_167317b.jpg
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Lord of the strings
25.12.2011 03:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näistä vastauksista ei ole ollut juuri apua nuotin luku taidon opetteuun.
 
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
Combustion
25.12.2011 12:49:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.nuottila.info/2007/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
 
Tuoltapa pitäisi löytyä apua probleemaasi
 
Fat Masterson
25.12.2011 14:06:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohtori Toonikasta on pitkä viestiketju osiossa "Musiikin teoria ja säveltäminen". Rohkeutta vaan tarttua nuottia varresta, et tarvitse mitenkään täydellistä nuotinlukutaitoa voidaksi opetella nuoteista tuttuja kappaleita.
 
baron
25.12.2011 15:14:44 (muokattu 25.12.2011 16:13:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Tohtori Toonikasta on pitkä viestiketju osiossa "Musiikin teoria ja säveltäminen". Rohkeutta vaan tarttua nuottia varresta, et tarvitse mitenkään täydellistä nuotinlukutaitoa voidaksi opetella nuoteista tuttuja kappaleita.
 
Kun mä mun 5-vuotiaalle lapsenlapselle ostin joululahjaksi lelukiipparit ja lasten alkeiskiipparioppaan, jouluaattoillan kuluessa se oli oppinut kaksi ekaa piisiä soittamaan nuoteista, ihan itse!
Ihan oikeesti: Ei se oo hirveen vaikeaa!!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
25.12.2011 16:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:...Ihan oikeesti: Ei se oo hirveen vaikeaa!!
 
Hyödyllisyyden hyväksyminen taitaa olla monesti se vaikein osuus. Kitaristeille ;)
 
White men can't Monk
Funkånaut
25.12.2011 16:41:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Hyödyllisyyden hyväksyminen taitaa olla monesti se vaikein osuus. Kitaristeille ;)
 
Tai lukutaito, etenkin M.netin hevi-kitaristeille. :)
 
"Fills bring thrills but a groove pays the bills." Kuuntelen tälläistä
kimurantti1
25.12.2011 20:17:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Tai lukutaito, etenkin M.netin hevi-kitaristeille. :)
 
Ootko soittanut paljonkin heviä? Kerro mulle missä siinä tarvitaan nuotinlukutaitoa? Se musa perustuu riffeihin ja soundimaailmaan. Fraseeraus ja soundihommat pitää kuitenkin levyltä kuunnella, ko. musaa ei yksinkertaisesti voi soittaa vaan nuoteista. Toisekseen, iso osa rokki- ja heviriffeistä on tolkuttoman epäkäytännölistä nuotinnettavaa, se ei palvele oikein mitään tarkoitusta.
 
Terveisin,
Sävelkulkulaitoksissa koulutettu modulaatiosukka
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Alfons Åberg
25.12.2011 20:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks jazzia? Eihän siinä käytetä ees kunnolla säröö
 
Schnowotski
25.12.2011 20:52:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1:
 
1) Fraseeraus ja soundihommat pitää kuitenkin levyltä kuunnella.
2) musaa ei yksinkertaisesti voi soittaa vaan nuoteista.
3) epäkäytännölistä nuotinnettavaa.
 
Terveisin,
Sävelkulkulaitoksissa koulutettu modulaatiosukka

 
Eh, ja näissä suhteissa millähän tavoin rock tai heavy nyt eroaa mistä tahansa muusta musiikista oleellisesti niin, että voisit mielekkäästi väittää, ettei sen nuotintaminen palvele mitään tarkoitusta. Vai oliko tämäkin jotain jouluhuumoria. Mitään järkeähän tuossa ei ole.
 
Oikea syy rockin nuotintamisen epäkäytännöllisyyteen on sen perinteessä: se ei perinteisesti ole sävelkulkulaitosten kautta koulutetuille muusikoille opetettua musiikkia vaan korvakuulolta ja fiilispohjalta opeteltua - SIKSI siinä ei tarvita nuotteja. Rock-biiseissä tai esittämisessä ei sinänsä ole mitään niin ihmeellistä, että se jotenkin tuhoaisi nuotinnosjärjestelmän tai ei olisi taivutettavissa siihen, :D, mutta nimenomaan turha tehdä niin jos aktiivisesti rockailevat kuitenkin mieluummin pelaavat ilman nuotteja.
 
kimurantti1
25.12.2011 21:51:18 (muokattu 25.12.2011 21:54:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schnowotski: Eh, ja näissä suhteissa millähän tavoin rock tai heavy nyt eroaa mistä tahansa muusta musiikista oleellisesti niin, että voisit mielekkäästi väittää, ettei sen nuotintaminen palvele mitään tarkoitusta. Vai oliko tämäkin jotain jouluhuumoria. Mitään järkeähän tuossa ei ole.
 
Ei se ollut mitään jouluhuumoria, ja siinä on musta hyvinkin paljon järkeä. Rokin ja jazzin/tanssimusan (joo, tässä asiayhteydessä noi kuuluu samaan kastiin) ero tässä suhteessa käy yleensä selväksi, kun lähdetään opettelemaan keikkasettiä ja soittamaan oikeasti niitä biisejä bändin kanssa. Jazz ja iskelmämusiikki on sointu- ja melodialähtöistä musaa. Tietenkin noissa on omat fraseeraustapansa ja soundi-ihanteensa jotka pitää kuunnella levyltä, mutta esimerkiksi jazziin nimenomaan kuuluu se, että soittajat luovat kappaleesta oman versionsa soittohetkellä. Alkuperäisesityksen soundimaailmalle, sovitukselle ja melodian tulkinnalle usein heitetään piupaut. Jos kappaleessa on oikea melodia ja harmonia noudattaa jotenkin löyhästi alkuperäistä, kipale kuulostaa yleensä tarpeeksi siltä miltä pitääkin. Näin myös usein pelataan tanssimusassa. Sen sijaa nyky popissa ja rokissa asia ei ole noin. Sieltä pitää tulla tietyt riffit hyvinkin tietynlaisella soundilla ja fraseerauksella, tai muuten kappale ei kuulosta itseltään. Ts. soundin ja fraseerauksen suhteen rockmusa on paljon tiukempaa, kun taas jazzissa ja tanssimusassa soittajat voivat keskimäärin ottaa enemmän vapauksia. Varsinkin hevissä, joka yleensä on läpi sävellettyä ja sovitettua luotetaan hyvin paljon siihen, että soundit potkii jne. Se on niin olennainen juttu ko. musassa, että sen puuttuminen saa musan kuulostamaan yksinkertaisesti väärältä. Jazzissa tai tanssimusassa jonkin yksittäisen soundielementin poissaolo sen sijaan ei niin radikaalisti muuta kappaletta toiseksi. Ymmärrätkö eron?
 
Oikea syy rockin nuotintamisen epäkäytännöllisyyteen on sen perinteessä: se ei perinteisesti ole sävelkulkulaitosten kautta koulutetuille muusikoille opetettua musiikkia vaan korvakuulolta ja fiilispohjalta opeteltua - SIKSI siinä ei tarvita nuotteja.
 
Tää on aivan totta. Ihan samalla tavalla noi Wes Montgomeryt sun muutkin on fiilispohjalta jatsinsa opetelleet. Mä olen kouluja käynyt "opistomuusikko", mutta en siltikään ole oppinut ymmärtämään nuottiuskovaisuutta, johon tietyissä piireissä törmää. Se on vain aivan hiton epätarkka tapa merkitä musiikkia muistiin, eikä mitään muuta. Mulla itselläni on periaate, etten yhdellekään keikalle lähde tuijottamaan nuottia, ellei ole aivan pakko.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Schnowotski
25.12.2011 22:02:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Ei se ollut mitään jouluhuumoria . . . Ymmärrätkö eron?
 
Tietenkin musiikki, joka pohjaa hyvin vahvasti improvisointiin on esimerkiksi soundien kannalta vapaampaa, kuten sanoit, se ei vaikuta niin paljon siihen, että kuulostaako kappale "oikealta" tai "väärältä" - tämä kaikki on hyvin selvää, mutta sillä ei ole juuri mitään tekemistä alkuperäisen kysymyksen kannalta.
 
Kyse oli siitä, että koska väitit juuri rock-musiikin nojaavan vahvasti notaation ulkopuolisiin seikkoihin (fraseeraus, esitysperinne soundit) olisi sitä mieletöntä nuotintaa. Tämä ei kuitenkaan - kuten sanoin - voi olla syy, sillä on olemassa myös muita genrejä (ei tietenkään maailman kaikki genret) jotka nojaavat noihin asioihoin. Esimerkiksi voimakkaasti nuottikirjoitukseen nojaava taidemusiikki. Taatusti kaikki nuo asiat ovat tärkeitä, jotta se kuulostaisi "oikealta".
 
Tästä päästään siihen, että...
 
Tää on aivan totta. Ihan samalla tavalla noi Wes Montgomeryt sun muutkin on fiilispohjalta jatsinsa opetelleet. Mä olen kouluja käynyt "opistomuusikko", mutta en siltikään ole oppinut ymmärtämään nuottiuskovaisuutta, johon tietyissä piireissä törmää. Se on vain aivan hiton epätarkka tapa merkitä musiikkia muistiin, eikä mitään muuta. Mulla itselläni on periaate, etten yhdellekään keikalle lähde tuijottamaan nuottia, ellei ole aivan pakko.
 
...nuottikirjoituksen ei ole siis tarkoituskaan sisältää kaikkea mahdollista informaatiota, vaan nuotit (riippuen editorista ja säveltäjästä) jättävät aina paljon esittäjälle. Se, että näin on, ei tarkoita, etteikö nuotintaminen sinänsä olisi mielekästä. Se, onko nuottikirjoitus jonkin musiikkiperinteen piirissä mielekästä ei riipu mistään muusta kuin siitä, että onko se pääasiallinen perinteensiirtotapa siinä perinteessä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «